DrayTek Vigor 2930VSn Review

Gurupat 8 juli 2010, 1.359 views

DrayTek Vigor 2930VSn

Pluspunten

• goede web interface
  • snel
  • goede support van draytek
  • heel veel opties
  • isdn en voip

Minpunten

• aan de dure kant

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Waarom een draytek?
Omdat ik hiervoor al een draytek heb gehad die me nooit in de steek heeft gelaten.
Hij kon alleen de snellere verbinding niet meer aan.

Waarom dit type?
Deze router heb ik speciaal gekocht omdat er een dual wan op zit.
Dit omdat de adsl lijn niet al te best was en ik met een wlan bridge mee kan liften bij de buren.
Voor de goede orde, ik heb eerst toestemming gevraagd om hun wlan te gebruiken!
Mijn eerste keus was een 2820 met wlan maar die was op dat moment nog moeilijk te verkrijgen.
Bij de routershop heb ik toen een korting gekregen op deze, samen met een adsl modem.

Wat vind ik van de mogenlijkheden?
De voip en ISDN functies heb ik niet nodig, toevallig zitten ze er op.
Ik vind de web interface heel goed te gebruiken. Misschien ben ik wat bevooroordeeld omdat ik de interface al gewend ben door mijn eerdere draytek maar ik vind er alles wat ik zoek snel terug.
De opties die je kan instellen zijn legio.
Het bereik van de wlan vind ik prima. Hij staat boven op zolder en ik heb aan de andere kant van het huis in de tuin nog een goed bereik.
Hij ondersteunt netjes wpa2 beveiliging, meerdere SSID's en b+g+n standaarden.
Je kan de wlan en lan in separate VLAN's indelen.
en nog veel meer...

Support:
Ik heb 1 maal de router over de zeik gekregen. (Ik weet nog steeds niet hoe)
M'n mailtje naar de support hier in NL is binnen 12 uur beantwoord.
Met de tip van draytek heb ik de router weer kunnen resetten.
Heel prettig.

edit 7 juli 2010:
Na een stroomstoring was de router opnieuw in "shock".
Ik heb de router zelf kunnen resetten met dezelfde tip als de eerste keer.
Wellicht is de eerste keer ook veroorzaakt door een stroomstoring.
Dat vermoed ik omdat we een defecte stoppenkast hebben gehad toendertijd.
einde edit 7 juli 2010

Snel?
Ja hij is snel.
Toen de router het niet meer goed deed heb ik een netgear router geleend.
Wat een traag ding was dat.
Met het beetje p2p dat ik toevallig aan had staan liep die netgear al vol.
Ik was dan ook heel blij dat de draytek weer iin de lucht was.
Alles ging weer lekker snel.
Dit is natuurlijk geen objectieve meting maar geeft wel een indicatie.

Prijs?
Ja hij is duur maar het gemak van de interface, de snelheid en de legio andere opties vind ik dat zeker waard.

edit: 7 juli 2010:
- toevoeging tweede storing bij support
- koppen vet gemaakt

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2930VSn?

Yep, na wat Linksys spul en een e-tech WLAN router is een draytek een verademing: het ding werkt echt altijd en hoef je nooit te resetten.
het ding werkt echt altijd en hoef je nooit te resetten.
Ik heb 1 maal de router over de zeik gekregen. (Ik weet nog steeds niet hoe)
M'n mailtje naar de support hier in NL is binnen 12 uur beantwoord.
Met de tip van draytek heb ik de router weer kunnen resetten.
:Y)
dank je voor deze review ben blij te lezen hoe je ervaringen er mee zijn.

ik heb ook al naar deze router gekeken maar hij werd me telkens afgeraden door vrienden die in de IT werken en met oudere modellen heel slechte ervaring hebben maar zo te horen is de support netjes binnen 12uur is gewoon goede service Cisco doet er vaak langer over.

daarnaast heb je dus echt de cursus nodig om een Cisco te kunnen instellen wat een moeilijke interface hebben die weet ik van onze firewall van Cisco op de zaak

Duur hij kost niets in vergelijking tot cisco apparatuur ik zat al naar de 2800 serie te kijken maar met dual wan leg je dan al gauw 1000 euro neer en dan is hij nog 2de hands ook.

dus 300 euro voor een apparaat wat het zelfde kan is niet veel zeker nu ik weet dat de support ook goed zit en je kan er nog altijd 3 aanschaffen voor de prijs van 1x 2de hands Cisco

[Reactie gewijzigd door dispie op 8 juli 2010 18:08]

Ik heb dezelfde router en zeer tevreden mee.