AC Ryan Playon! HD Review
Vorige week woensdag als 1 van de gelukkigen bij A.C. Ryan in Rotterdam de Playon!HD opgehaald. Complimenten voor de klantvriendelijkheid bij A.C. Ryan, men neemt uitgebreid de tijd voor je om alles over hun nieuwe speler te vertellen en te laten zien. Ze zijn duidelijk trots op hun produkt en daar is alle reden toe. De speler zit verpakt in een mooie doos en is zeer compleet. Niets ontbreekt zelf de HDMI kabel zit er bij. Meteen maar een 1TB harddisk er in gestopt (Samsung EcoGreen F1 DT HD103UI 5400 rpm). Dit gaat vrij eenvoudig. Twee schroefjes aan de onderzijde losdraaien en het luikje met een schroevendraaier open wippen. Harde schijf erin en klepje weer dicht en vastschroeven. Vervolgens de speler aansluiten op de TV en aanzetten. Je...
Pluspunten
speelt heel veel formaten af (o.a. ISO / TS / MKV) snelle opstarttijd fluisterstil ondersteuning van X264 HD formaat veel aansluit mogelijkheden (HDMI/component/analoog) mooie user-interface ook in het Nederlands zeer compleet (incl. HDMI kabel)
Minpunten
NTFS filesysteem standaard niet beschijfbaar onder OSX / Linux artifact en schokkend beeld afspelen sommige MKV bestanden bij wisselen van ondertitel geen NZB Usenet ondersteuning geen automatische unrar mogelijkheid in bittorrentclient geen DTS downmix, externe DTS decoder nodig
Eindoordeel
De speler zit verpakt in een mooie doos en is zeer compleet. Niets ontbreekt zelf de HDMI kabel zit er bij. Meteen maar een 1TB harddisk er in gestopt (Samsung EcoGreen F1 DT HD103UI 5400 rpm). Dit gaat vrij eenvoudig. Twee schroefjes aan de onderzijde losdraaien en het luikje met een schroevendraaier open wippen. Harde schijf erin en klepje weer dicht en vastschroeven.
Vervolgens de speler aansluiten op de TV en aanzetten. Je krijgt dan meteen een vraag of je de harde schijf wilt formatteren. Hier komt het 1e issue naar voren, de schijf wordt als NTFS geformatteerd. Dit geeft voor OSX en Linux gebruikers een probleem, standaard is NTFS niet schijfbaar dan. Niet echt handig als je er iets op wilt zetten. Opgelost door NTFS3G driver te downloaden op http://www.ntfs-3g.org/. Ik vraag me wel af waarom niet gewoon FAT32 is gekozen.
Op het hoofdmenu heb je 4 keuzes :
- File copy (bestandsbeheer)
- Browser (afspelen)
- Setup (instellingen)
- Internet radio
- Taal (ook Nederlands)
- Audioinstellingen
- Videoinstellingen (tot 1080p).
- Netwerk (Wifi / Lan settings )
- Firmware updates
- Screensaver
- btpd (bittorrent client)
- samba (bestandsdeliing over je netwerk)
- unicgi (webserver voor remote beheer)
Hopelijk geven toekomstige firmware updates meer functionaliteiten, zoals NZB en unrar support.
De Playon!HD speelt heel veel formaten feilloos af. Soms moet je wel een paar seconden wachten voordat je daadwerkelijk iets kan afspelen, wellicht wordt op dat moment het bestand dan geanalyseerd.
Dit is echter niet echt storend, als je er aan gewend bent. Wel is bij het spelen van sommige MKV bestanden met meerdere ondertitels een probleem als je switch van de ene ondertitel naar de andere. Het beeld toont wat artifact en is daarna schokkend. Zal het eens voorleggen aan de helpdesk van A.C. Ryan.
Verder is de speler zeer stil ondanks de fan die er in zit. De afstandsbediening zit logisch in elkaar maar je moet hem wel duidelijk richten op de speler. Tot slot, de speler voldoet aan mijn verwachtingen, ik ben een tevreden koper. Hopelijk zal er veel ontwikkeling aan de firmware worden gedaan door de leverancier om de speler tot een nog groter succes te maken. Het onderstaande staat op mijn wensenlijstje :
- NZB usenet support
- Unrar support
- Youtube
- Picasa
- FAT32 support
Reacties (31)
Voor de rest een mooie compacte review.
mijn externe hdd is fat32 geformarteerd en is 500 gb dus ikw eet niet waar je die info vandaan trekt maar het is onzin..
Ik heb dit al zo vaak meegemaakt met externe hd's die standaard als FAT32 werden geformateerd, zo irritant!
Ik zat te kijken naar een Asus O!Play en dan zelf een NAS-behuizing kopen, maar een goedkope NAS kan alleen als FAT32 formatteren en dus ontstaat dit probleem wat de ACRyan niet heeft.
Denk dat ik ook maar voor deze ga.
De FAQ van de speler is hier te vinden :
http://www.playonhd.com/faq
Ik draai hier OSX dus NTFS is niet native beschrijfbaar (nog).
De workaround met NTFS3G voldoet prima....
Verder prima reviewtje. Ik heb de speler zelf ook en ik ben er super tevreden over!
Kun je je makkelijk abonneren op rss feeds?
En hoe bevalt de NAS functie, is dit enigszins 'snel' te noemen?
En is het je gelukt om er middels time machine backups naar te maken? Toegegeven, het is natuurlijk niet het doel van een dergelijke machine... maar het is leuk als het lukt.
[Reactie gewijzigd door Ganymedus op 24 juli 2024 04:16]
kan hij de menu's lezen en de hoofdstukken?
Vaak gaat dat niet met dit soort kastjes.
Wat is fluisterstil?????
MVG kaatje
Moet de speler eigenlijk gelijk updaten na aankoop?
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 04:16]
Zelf heb ik geen moderne tv, alles met scart,en diverse andere apparaten,tussen tv en ac ryan.
Ik heb zowel de alternatieve als originele laatste firmware erop gehad, werken prima.
In het netwerk heb ik ook een lg nas hangen, deze communiceert prima met de ryan, ook afspelen va de nas werkt prima, en er zijn verder geen gebreken geconstateerd.
Met de tijd koop ik een lcd tv erbij, qua beeldquality zal dit zeker een vooruitgang zijn.
Kortom voor de prijs gewoon een goed apparaat.
Daarnaast is het heel jammer dat je geen internet video kan kijken, iets wat wel degelijk hardware technisch kan maar nooit is geïmplementeerd. Heel jammer!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn