AMD A8-7600 Boxed Review

Sir_Hendro 30 januari 2016, laatste update op 11 maart 2016, 625 views

AMD A8-7600 Boxed

Deze APU gekozen voor mijn portable miniPC. Deze goedkope chip heeft veel kracht in huis. GTA5 draait op normal, 720p @ 35~45 fps (mede dankzij 8GB DDR3 2133MHz waarvan 2GB als VRAM wordt gebruikt). I.c.m. BigShuriken2 is deze idle 30c en load 45c(Verbruik:92w@Load). Intel heeft sneller spul maar kost VEELmeer.

Pluspunten

• Redelijk snelle quad core (ongeveer half zo krachtig als een highend Intel)
  • Redelijke snelle GPU voor huidige standaard.
  • Beste prijs / prestatie verhouding onder EUR 100,00
  • Crysis (high) 720p @ 45 fps
  • Crysis 2 (high) 720p @ 40 fps
  • GTA 5 (normal) 720p @ 45 fps
  • Half Life 2 (high) 1080p @ 60 fps
  • Unreal Tournament 3 (high) 720p @ 60 fps

Minpunten

• Eerlijk gezegd geen minpunten.

Waarom een APU?
Ik wilde een nieuwe portable PC hebben. Eerst zat ik nog een notebook te overwegen maar daar heb je al snel last van hitte bij de wat snellere modellen. Tevens als er iets kapot gaat kan je veel dingen moeilijk zelf repareren. Daarom toch maar een leuke miniITX build gaan samenstellen die ik in mijn rugzak kan meenemen.

Wat gaan we erin doen? Intel heeft erg goede CPU's maar een beetje i5 met videokaart kost toch alweer een berg geld. Toen zag ik ineens de AMD APU's voorbij komen en die vond ik erg interessant. Na veel lezen van reviews wist ik het zeker, mijn mobile PC krijgt een AMD APU want deze chip is goedkoop en heeft een onwijs goede performance voor zijn prijs (EUR 90,00).

De A8 7600
De boxed variant wordt geleverd met een stock koeler van AMD maar uit reviews was te lezen dat deze erg ondermaats presteert. Dan maar een aftermarkted, maar welke? Ik gebruik al een lange tijd veel Scythe CPU koelers en besloot om de Big Shuriken 2 rev.B erbij te kopen. Om de GPU van de APU optimaal te laten presteren heb ik Corsair 8GB DDR3 2133MHz erbij gekocht. Sneller geheugen zou namelijk een flinke performance boost moeten geven blijkt uit diverse reviews.

Na het in elkaar bouwen van de PC ben ik GTA V gaan testen. Met alle settings op normal i.c.m. een resolutie van 720p behaalt de GPU gemiddeld tussen de 30 en 45 fps. De CPU is idle 30c en tijdens gamen 45c. Het maximaal verbruik uit de muur is gemeten op 92 watt.

De A8 7600 & Grand Theft Auto V:

Zoals je ziet is er bij slecht weer een fps drop naar 30+ fps terwijl bij mooi weer 40+ fps wordt behaald.

Andere games:

Crysis (high)

Crysis 2 ( high)
720p @ 40 fps

GTA 5 (normal)

Half Life 2 (high)
1080p @ 60 fps

Serious Sam HD Second Encounter (high)

Sonic Generations (high)
720p @ 60 fps

Sonic Racing Transformed (high)
720p @ 45 fps

Unreal Tournament 3 (high)

Conclusie:
Ik ben serieus zeer onder de indruk over wat dit goedkope chipje allemaal kan presteren. De cpu presteerd ongeveer half zo snel als een high end Intel i7 terwijl hij minder dan een derde van de aanschafprijs is waardoor de prijs / prestatie verhouding erg goed is. Qua gaming presteerd de A8 7600 behoorlijk vergelijkbaar met een XBOX 360. Alles speelt goed op 720p en de oudere games zelfs op 1080p. Voor low budget builds is dit echt een aanrader naar mijn mening.

Heb jij ook een AMD A8-7600 Boxed?