Specificaties Mono Bluetoothspeaker met netvoeding - Bekijk alle specificaties

Yamaha WX-030 Zwart Review

alexrins 29 januari 2016, laatste update op 1 juli 2017, 5.259 views

Yamaha WX-030 Zwart (Product gekocht)

Prima Geluid; hoog, midden en laag. Functioneel alle beloftes ingelost. Wifi alleen 2,4 ghz, wel prima bereik. Paar kleine issues (zie review). Al met al voor 300 niet goedkoop, het wel waard.

Pluspunten

• Prima geluid
  • MusicCast
  • Prima app

Minpunten

• Fysieke knoppen voor favorieten had mooi geweest
  • Adviesprijs pittig
  • Geen 5Ghz wifi

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4

Waarom Yamaha?

Laten we meteen eerlijk beginnen; mijn keuze voor deze speaker is gedreven doordat ik Yamaha Aventage RX-A1050 heb gekocht (update: al een half jaar naar tevredenheid in gebruik!) en het dan wat mij betreft logisch is om een speaker te kopen die juist daarmee kan samenwerken. Uiteraard wel overtuigd van Yamaha als audio merk, dus ach waarom niet?

Uitpakken en installeren

De Yamaha WX-030 komt met een lang genoeg snoer, en de gebruikelijke boekjes. Verder nog een paar kleine opplakbare stoot kussentjes voor het aan de muur monteren. De handleiding is kort en bondig. Prima. Installeren duurde uiteindelijk een minuutje of 15, voornamelijk doordat ik last had van een (denk ik) issue met iOS apparaten. Hierover straks meer.

Installeren gaat in het kort door 3sec op het "connect" knopje te drukken. De Yamaha maakt dan een eigen accesspoint, waar de "musicCast controller" app van Yamaha gebruik van maakt. Op de achtergrond laat hij je toestel switchen naar dit tijdelijke accesspoint, waardoor je een verbinding hebt met het apparaat. Zodra je verbinding hebt, kies je in de setup je eigen wifi netwerk. Klaar.

Op mijn Iphone (6S, iOS 9.2.1) ging de installatie niet; hij switchte wel (even) naar het nieuwe accesspoint, maar kon blijkbaar geen verbinding maken. Instellen met een android telefoon ging wel in 1x goed Na de installatie verzocht de speaker direct een firmware update uit te voeren (duurde enkele minuten). Tijdens het update proces zag mijn Iphone de speaker ook al, dus wellicht er alleen een iOS setup issue. Rommelen door de Iphone handmatig te laten schakelen naar het tijdelijke accesspoint, setup app opnieuw draaien (help suggesties van Yamaha) hielpen trouwens niet.

Bediening ging daarna vanaf zowel iOS als Android probleemloos.

Gebruiken

Algemeen
Over het algemeen ben ik goed te spreken over het gebruik. De app ziet er netjes uit, werkt goed, en geen tot weinig bugs (1 raarigheid, zie radio).

In het bijzonder is het handig dat als je de speaker weer aan zet, hij weer verder speelt op de radio / FLAC waar je was. Klinkt simpel, maar het scheelt je telefoon uit je zak halen als je snel even radio wilt luisteren (dit werkt niet voor spotify connect, wel bijv. net-radio, DLNA bronnen, etc). Dit staat nergens, maar is in de praktijk handig :)

In positieve zin valt ook de responstijden op; de speaker reageert snel en correct op het gebruik in de app.

Handig is ook dat je vrij gemakkelijk het hoog, laag en midden kunt aanpassen. Vooral in de badkamer bleek het er handig om het hoog wat op te schroeven en het laag juist omlaag.

Geluidskwaliteit
Het blijft een mono speaker van relatief klein formaat (luister normaal naar B&W CM8 speakers), maar ik denk dat je kunt stellen dat er een prima geluid uit komt. Prima detail, volwassen bas geluid. Ook wat harder vervormt het geluid wel wat, maar mijn inziens klinkt het nog prima.
Radio
De radio functie (vanuit de MusicCast app) is behoorlijk uitgebreid. Je kunt kiezen uit een zeer grote hoeveelheid internetstreams. Handig is de "favorieten" optie. Zodoende kun je radio zenders onder de "favorieten" knop zetten in het home screen van de app.

Vreemd was wel dat je bij favorieten markeren twee keer de optie "favorieten" hebt, zonder je kunt zien wat het verschil is. Achteraf blijkt de ene in het homescreen, en de andere een favorieten lijstje in de Net Radio binnen de Musiccast app zelf. Verwarrend. Wat mij betreft hadden ze ook mooi een fysieke knop kunnen koppelen aan deze "favorieten", of een manier om er met de fysieke knoppen doorheen te "cyclen".
Spotify
Spotify werkt prima. "gewoon" zoals elke spotify connect speaker / apparaat werkt. Weinig over te vermelden.
Flacs vanaf de NAS (DLNA)
Integratie met de NAS via DLNA werkt goed. De speaker zag mijn DLNA capable NAS (Plex) en speelt prima alle FLAC's af. Belofte prima ingelost.
WiFi
jammergenoeg alleen 2,4Ghz Wifi. Vantevoren was mij dit niet duidelijk, dus moest 2,4 Ghz netwerk weer aan zetten. Wel is het vermelden waard dat het bereik prima is. Op zolder (2x bewapend betonnen vloeren) speelt hij ook prima af. Geen haperingen of ander gedoe :)

Music Cast

Hier kom ik nog op terug; als ook de receiver binnen is kan ik vanaf de MusicCast app beide apparaten bedienen, en ze bijv. koppelen. Als de beloftes van de audio winkel (Apollo) kloppen - dat doen ze tot nu toe altijd - en gezien alles nu vrijwel vlekkeloos loopt, zou dat goed moeten komen! :)

Conclusies

- Prima Geluid; hoog, midden en laag
- Functioneel alle beloftes ingelost
- Wifi alleen 2,4 ghz wel prima bereik
- Paar kleine issues: Instellen via Iphone / iOS niet gelukt, Android wel en vreemde dubbele "favorieten" lijst vanuit de Net Radio
- Al met al voor 300 niet goedkoop, het wel waard.

Heb jij ook een Yamaha WX-030 Zwart?

Goede review! Uitgebreid met veel foto's.
Thx! Mn eerste wat uitgebreidere review ooit, je reactie spoort aan om dat nog eens te doen! :)
Heeft de A1050 wel ondersteuning voor MusicCast? Zie dat alleen bij de A1060 (2016) staan.
ja hoor. heb hem dus al een jaartje staan en dat heeft ie!
kan je met yamaha musiccast airplay gebruiken met meerdere speakers tegelijk? Stel ik stream muziek van mijn iPad en iPhone naar dit toestel, is dit dan ook multiroom?
Ja dat kan. Ik heb zelf een receiver en deze box.

je kunt in de app beide "speakers" aan elkaar verbinden (mits je ze configureert dat ze in dezelfde kamer zijn, bij mij is dat niet het geval, typisch dingetje) dan kun je ze koppelen.

Als gekoppeld apparaat zie je bijv. in spotify nu alleen het gekoppelde apparaat waar je dus mee kunt afspelen. Of je speelt vanuit de app af en selecteert dan weer een willekeurige bron. etc.
Laat de app het toe om via Dlna te zoeken op artiest, genre, albums en nummers?
Heb je ook de mogelijkheid wanneer je bv hebt gezocht op alles van Queen je dit kan afspelen op shuffle?
Ik heb plex draaien; dat werkt via DLNA. Dan werkt dat inderdaad.

Wat ik doe is als volgt:

in de "Music cast app" naar server, vervolgens selecteer ik "Plex Media server: nas", "Music", "music" (ja, 2x), "by Artist" (hier staat ook by album, genre, decade, year, collection), "artist zelf".

Maar ik gok dat dit eerder ligt aan de implementatie van plex dan aan de deze speaker.

en: sorry voor de vertraging in het antwoord!

[Reactie gewijzigd door alexrins op 18 december 2016 15:58]

Het is een geweldig systeem, heb zelf deze wx-030 samen met de 479 receiver. Enige probleem; speaker valt soms uit wanneer met wifi verbonden. Lijkt erop dat wanneer de wifi verbinding ook maar even wegvalt, de wx-030 de verbinding niet automatisch herstelt. Ik moet dan opnieuw op play klikken. Met netwerkkabel verbinding heb ik dit probleem nooit. Herkenbaar?
Nope. Ik heb soms last van wifi dat het niet doet, maar dan pakt hij het wel weer zelf op. Soms zit er 10 sec tussen oid. Misschien als ie langer geen goed wifi heeft?
wat ik me nou afvraag, als je een yamaha versterker hebt met musiccast, ben je dan verplicht hier een yamaha speaker op aan te sluiten, om binnen musiccast multiroom te streamen, of kun je er een willekeurige speaker van een ander merk aan koppelen via wifi?

[Reactie gewijzigd door simlockvrij op 22 december 2016 10:19]

Voor wat ik ervan begrijp is het inderdaad Yamaha alleen. Sterker: met multicast support;)

Heb ook nog geen merk of protocol gezien die dat universeel maakt. Volgens mij doen bose, denon etc dat ook zo? Eigen ecosystemen met apparaten goed voor het "meer" verkopen aan een klant. Ook wat Apple doet in bredere zin.

[Reactie gewijzigd door alexrins op 22 december 2016 07:40]

ok, duidelijk verhaal, bedankt.
Kan je deze speaker ook als wekker gebruiken? Via de app of rechtstreeks
Nee, heb ik niet gezien. Lijkt me niet...
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je inmiddels de receiver ook al in gebruik hebt en naar de combinatie met de multicast functionaliteiten. Hoe bevalt dit?
Kan je b.v. internet radio aanzetten op de receiver en dan nog steeds casten naar de box(en) in de andere ruimtes. (dit omdat ik in de specs/handleidingen ergens tegenkwam dat dit wellicht niet mogelijk is..

En een andere vraag heeft iemand enig idee waarom (bij coolblue) er 2 verschillende RX-V481 types zijn met verschillende prijzen. als je ze online op de site vergelijkt zitten er verschillen in maar ze verwijzen naar het zelfde apparaat.
De ene wordt benoemd als:
YAMAHA HTR-4069 (RX-V481) MUSICCAST ZWART
en de andere:
YAMAHA RX-V 481 MUSICCAST ZWART
Ja de receiver draait inmiddels al een jaar (prima ervaring). Box / Receiver kun je inderdaad gewoon apart aansturen. Dus inet radio aan naar box en receiver wat anders. Je kunt ze dus ook koppelen, dan zijn ze "gewoon" 1 apparaat geworden waar je naartoe streamt / op afspeelt. Ik heb de box tegenwoordig op zolder staan dus gebruik ze voornamelijk apart.