Specificaties 13,3" (1280x1024), 400GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-SR49VN/H Review

donderklik 23 juni 2009, laatste update op 23 juni 2009, 1.578 views

Sony Vaio VGN-SR49VN/H

Pluspunten

• De laptop is mobiel en (bijna) alles werkt, out-of-the-box, onder Ubuntu.

Minpunten

• Warmte en de plekken van de kabels.

Good looking
Een Sony Vaio ziet er goed uit, zonder een hoog juppen gehalte dat een wit Macje uitstraalt. Een Vaio heeft een elegantie die de meeste laptops, zoals een Dell of een Toshiba missen. Maar dat is een van de redenen waarom ik voor een Sony heb gekozen.

Eisen
Mijn eisen zijn: een goed uitziende laptop met een afmeting die in mijn tas past en een gewicht waaraan ik me geen breuk til. Maar met een accu duur waarmee ik half Nederland kan door kruisen zonder 220V. En met een beeldscherm waarmee je op een heldere zomerdag toch buiten kunt zitten. Al snel ben ik uit gekomen op de Sony Vaio VGN-SR49V/N, om zijn looks en zijn imago om lang met de accu te doen.

Met de afmetingen zit het wel goed, met 3,4x31,5x23,5 cm. Een MacBook is minder hoog, maar wel breder en dieper. Het gewicht van de laptop zit, inclusief accu en lader, op 2 kg. De MacBook is 0,7 kg zwaarder. De fabrikant zegt dat de laptop, volledig opgeladen, 4,5 uur het kan uithouden. Of dit waar is moet ik zien. Ik ben nu 3 uur zonder netstroom aan het werk, en de accu geeft aan dat ik nog een half uur aan het werk kan. Aan de meeste eisen zijn in ieder geval ingewilligd.

Onder de klep
Voor alle specificaties verwijs ik graag naar de informatie op Tweakers.net, maar een aantal punten wil ik naarder toelichten. Onder de klep zit een 13,3 inch scherm (WXGA). Dit scherm heeft een X-black-LCD met LED-technologie. Geen idee wat dat inhoud, maar de kleuren zien er helder en mooi uit. Daarnaast is het scherm, en dit is een dag lang getest, goed leesbaar bij mooi weer.

De Vaio heeft losse toetsen zoals die van de MacBook. Dit typt zeer plezierig, want drukken op dubbele toetsen is verleden tijd. Met de Fn-toets zijn de pijltjestoetsen te veranderen in de Page-up/down en Home/End-toetsen. Dat is even wennen, maar het is een logische plek en werkt goed. Boven het toetsenbord zitten een zevental functie toetsen waaraan je zelf programma's kunt koppelen. De touchpad is groot en werkt secure. Wel tik ik tijdens het werken vaak ongemerkt op de touchpad waardoor de muis over het scherm schiet. Zover ik het weet, kun je de touchpad niet bedienen met meerdere vingers.

Aan de voorkant zitten twee sleuven voor memory-kaarten. Ik heb alleen de SD-cardreader getest en die werkte goed. Er zit een vingerscanner tussen de twee knoppen van het touchpad, deze werkt niet, maar dat komt omdat Ubuntu er geen drivers voor heeft. Wat ik een nadeel vind is dat alle kabels aan de zijkant van de laptop worden ingestoken. Rechts zitten twee usb-poorten, modem- en een ethernet-aansluitingen. Links zitten onder andere de geluidskaart en externe video aansluitingen. Vooral de video en de ethernet aansluiting had ik graag aan de achterkant gezien zodat je meer ruimte kunt gebruiken voor, bijvoorbeeld, je muis.

Een kleine laptop met zoveel power wil zijn warmte kwijt en dat voel je. Mijn polsen steunen tijdens het typen op de laptop. Dan voel je dat de processor aan de linkerkant zit, want die zijde wordt onaangenaam warm. Daardoor kun je de laptop ook niet gemakkelijk op schoot nemen.

Ubuntu
Geen OSX, geen Windows, maar Ubuntu. Al jarenlang ben ik een Open Source liefhebber en daarom heb ik Ubuntu 9.04 ge´nstalleerd. Voordat ik de installatie heb gestart, heb ik met een LiveCD gekeken wat er wel of niet deed. De gebruikelijke onderdelen: scherm, geluid, touchpad, dvd, SD-cardreader, webcam doen het out-of-the-box. Zelfs de 3D kaart werkt goed na het installeren van de juiste, Close Source, drivers. Alleen de speciale functie toetsen boven het toetsenbord en de vingerscanner werkten niet. De speciale functie toetsen doen het allen na een kernel-upgrade naar versie 2.6.30. Dit is een stabiele kernelversie, maar wordt niet met Ubuntu 9.04 meegeleverd. Wat wel een nadeel is van deze kernelversie 2.6.30 is dat de ATI-driver niet meer werkt. Het beeld bevriest tijdens het starten van Xorg.

Binnen 30 seconden is de laptop opgestart en moet ik mijn gebruikersnaam invoeren. Binnen 5 seconden wanneer ik vanuit Suspend opstart. Hibernate werkt ook goed, maar is geen optie. Doordat er 4GB geheugen moet worden opgehaald, doet Hibernate er ongeveer 60 seconden over om op te starten. Je kunt beter je laptop uit zetten.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-SR49VN/H?

Een beetje rare vergelijkingen. Eerst begin je over de juppen gehalte van een Witte macbook (die dus 350 euro goedkoper is en geen concurrent is van de sony) en vervolgens beweer je dat een macbook 0.7 kil zwaarder is. De aluminium 13 inch is echt 2 kilo volgens de apple site. ik neem aan dat je niet de 15 inch vergelijkt met de sony.
Deze laptop heeft een beeldscherm van 13,3 inch. Het is geen hele grote laptop.
met een afmeting die in mijn tas past
Een laptop kopen die in je tas past?
is het niet handiger om een tas te kopen waar je laptop in kan?
_/-\o_ Ik moest zo hard lachen :Y) :*)
Klein vraagje van mijn kant over deze laptop.
Zit er een HDMI aansluiting op?
Welke snelheid heeft de LAN aansluiting, 100MBit of 1Gbit?
Dit omdat de productspecificaties op deze punten nog wel verschillen online.
Er zit een hdmi op de laptop. Ik heb hem nog niet geprobeerd. De LAN aansluiting is volgens mij 100MBit. Dat heb ik ook niet getest, maar van de site van Sony. Thuis maak ik alleen gebruik van 100MBit.
Bedankt voor de informatie
Valt de geluidsproductie van de laptop goed mee?
Tevens al eens geprobeerd de fan wat sneller te laten draaien als hij warm wordt?
De fan is niet hoorbaar. Ook niet wanneer de stress hoog is.
Beetje jammer dat er vergeleken wordt met een mac, dit apparaat is compleet anders.
Er zijn inderdaad verschillen maar ook veel overeenkomsten:, 13", zelfde prijscategorie, zelfde gewicht, zelfde resolutie. Zowel Sony als Mac besteden veel aandacht aan design.
@donderklik,

Zit de aan/uit knop aan de zijkant?

Ik zoek al een tijdje naar een laptop dit dit heeft.
Is handig als je vaak met een externe monitor werkt. Is natuurlijk minder praktisch als hij in je tas aangaat...
De laptop heeft zijn aan en uit knop aan de zijkant van het scharnier. Het is de groene led. De knop is wel zover verborgen dat deze niet spontaan aan gaat.