Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UC97C Review

GaryFaceman 28 januari 2016, laatste update op 31 januari 2016, 1.851 views

LG 34UC97C

Fantastisch scherm, wel wat aan de dure kant. Voor de early adopters.

Pluspunten

• Strakke vormgeving
  • Hoog qualiteit scherm
  • Mooie kleuren

Minpunten

• Lichte light bleed
  • 60 Hz max, en alleen via DisplayPort

In het kort:

De ups
Goede kleurenweergave, mooie vormgeving, makkelijk in te stellen, redelijk goede calibratie uit de doos, hoog gebruiksgemak met de menus.
De downs
Enige nadelen zijn de lichte backlight bleed in de hoeken (maar dit is te overzien), en dat het scherm tot maar 60 Hz gaat op 3440x1440, en alleen via DisplayPort (maar voor mij is dit voldoende), en wellicht de prijs.

In het lang:

Waarom?
Ik zocht al een tijdje naar een scherm met betere kleuren qualiteit. Ik heb al een flinke tijd een triple monitor setup met een stel Samsung SyncMaster 2333SW's, vooral omdat die goedkoop waren en 1080p waren, maar de kleur weergave op die schermen is niet bepaald perfect. Ik doe tegenwoordig o.a. graphic design werk, dus ik zocht iets wat iets luxer was (ik had wat centjes gespaard en mijn verjaardag + kerst vallen altijd samen), en na wat zoeken werd ik verliefd op 21:9 schermen, specifiek die met een resolutie van 3440x1440. Zodoende kwam ik bij de 21:9 schermen van LG uit.
De keuze
Ik had erg veel gelezen over dit type schermen: er zijn er sinds afgelopen jaren een paar uitgekomen, waarvan de meeste een native resolution van 2560x1080 hadden. Sinds afgelopen jaar (2015) worden panelen met een resolutie boven 1080p steeds populairder en betaalbaarder, en aangezien ik een scherm wou kopen dat een tijdje mee zou gaan wou ik geen genoegen met wat minder nemen. Mijn oog viel eerst op de LG 34UM95C, maar ik ben uiteindelijk voor de 34UC97C omdat ik puur bij stom geluk een mooie deal tegenkwam (CoolBlue 2ekansje op Marktplaats).
Nut of voor de sier?
Dus nu de hamvraag: 21:9, heeft dat nou echt nut, of is het vooral cool/mooi/leuk? Na het flink wat te gebruiken is het mij duidelijk dat dit wel degelijk extreem nuttig is. De extra ruimte is goed te verdelen tussen verschillende applicaties, of gooi je hele scherm vol met 1 applicatie en je hoeft nooit meer te schuiven. Ik heb hier al muziek op ge-edit, op gewerkt met photoshop en andere vergelijkbare software, en daar is het echt ideaal voor.
Daarbij is het ding natuurlijk prachtig om te zien. Laten we wel wezen: de randen zijn netjes afgewerkt, de standaard is simpel maar mooi, het scherm is gekromd en het staat er echt als een prachtig mooi doch groot scherm fier bij.
Content creation & werk
Ik kan bij muziek editing de hele track in één keer overzien, dus het eindeloos scrollen en zoeken is eindelijk over. In photoshop heeft het een vergelijkbaar effect, waar je nu eindelijk al je tools en windows gewoon lekker open kunt laten staan naast je viewport, zodat je overal lekker snel bij kan. Bij 3D modeling software heeft het hetzelfde effect, waar je met gemak een aantal preview panels open kan hebben terwijl je aan je project werkt, of zet wat isometric views open en edit je model aan meerdere zijden zonder dat je heen en weer hoeft te flitsen. Voor de digitale creatieveling is dit dus ideaal.
Ook is de kleur-qualiteit best hoog, evenals de contrast waardes. Uit de doos is de kalibratie al best prima, maar met nog wat tweaks is het echt een feest voor het oog, zeker voor iemand als ik die wat meer "gele" schermen gewend was, iets wat nu pijnlijk zichtbaar is als ik naar links of rechts kijk op mijn oude schermen.

Zelf gebruik ik hem ook erg veel met het streamen van content op Twitch. Ik kan nu mijn spel, chat, XSplit (streaming software) en media speler (voor muziek) langs elkaar hebben staan, zonder dat ik dit allemaal hoef te verdelen op mijn zijschermen. Ik gebruik dus nog steeds een 3x monitor setup, maar de zijschermen zijn nu voor extra data (performance, communicatie, social media, etc).
Ook voor werk waarbij je meerdere schermen open moet hebben staan is dit een ideale grootte. Je kan makkelijk 3 verschillende vensters in de breedte langs elkaar passen (zoals bv word, browser window en e-mail) en zo super efficiënt werken.
Gaming?
Ook voor games zorgt het voor een ongekend gaaf effect. Ik speel toevallig een aantal games die deze resolutie natively supporten (Warframe en Elite: Dangerous vooral), en die spelen heerlijk weg. Zeker in Elite: Dangerous verdwijn je simpelweg de gamewereld in. Ik ben eerlijk gezegt ook helemaal niet van het 60+ fps moeten hebben (weet niet waarom, het doet me gewoon niet zoveel? Bovendien kan ik toch maar maximaal op 60 fps broadcasten dus ook daardoor ben ik hier nooit zo mee bezig).
Dat gezegt hebbende is het zo dat dit scherm wel maar maximaal 60 Hz aankan, en alleen via DisplayPort. Daarnaast heeft hij ook een lagere reactietijd dan de meeste kleinere schermen en daardoor meer blur en lag, dus voor de 144Hz (of hoger) 1 ms enthousiastelingen is dit waarschijnlijk niet veel soeps.
Ook games die niet natively gesupport worden geven wat problemen. Je moet dan al gauw ini-files aanpassen of 3rd party software draaien. Dat is natuurlijk niet ideaal, maar ik denk dat hoe meer van dit soort schermen op de markt komen en gebruikt worden, hoe minder dit soort zaken een probleem vormen. De meeste moderne games supporten deze resoluties al.
Netflix & Chill
Ik wou ook even kort de filmliefhebbers onder ons aan de jas trekken. Door de geweldig mooie kleuren, hoge resolutie, prima verversings-snelheid, en mooie cinematic 21:9 ratio kijken films en series hier heerlijk op weg. Het scherm is prachtig groot zo vlak voor je neus, zonder dat het storend is, en de nette DPI van 0,263mm zorgt ervoor dat het beeld er niet "pixelig" of iets dergelijks uit ziet. Voor ieder wat wils.
Curve
Ik was eerst van plan een plat scherm te kopen, maar toen ik dit scherm voor een prikje zag staan ben ik er snel voor gegaan. Ik was, toegegeven, eerst wat zenuwachtig over de curve: ik heb nog nooit een gekromd scherm of of zelfs een gekromde TV voor een langere tijd voor mijn neus gehad, en wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Veel reviews schreven al dat het prima werkt, maar je moet zoiets toch zelf beleven voordat je er écht iets van kan vinden.
Ik ben volledig overgehaald. Die curve is erg fijn. Het geeft je net dat beetje extra kijkhoek aan de randen, en het ziet er daarnaast ook nog eens erg mooi uit. Veel meer kun je niet willen.
De onvermijdbare minderheidjes
Uiteraard is geen enkel product perfect, dus ook hier zitten wat downsides aan:
Grootte
Om te beginnen met het scherm zelf. Het is best een bakbeest. Hij meet bijna 90 cm van hoek tot hoek, dus het is een flink ding om op je bureau te zetten; ik moest zelf een standaard met (bureau)klem aanschaffen om te zorgen dat mijn linker monitor nog op mijn bureau paste. Ook staat het scherm niet extreem hoog op de voet (en kan hij niet verder omhoog), waardoor ik hem persoonlijk op een lage opbouw heb gezet om te zorgen dat hij op de ideale hoogte staat.
Gelukkig kan het scherm wel redelijk wat omhoog tilten, dus dat scheel weer wat.
Qualiteit paneel
Ook de qualiteit van het paneel laat het op sommige vlakken een beetje afweten. Dit jaar (2016) komen er verscheidene 1440p 21:9 schermen uit met een max Hz van 144, terwijl deze dus max 60 Hz kan weergeven, en dus alleen via DisplayPort. Ook is er iets meer lag dan bij de snellere panelen, en is er een lichte backlight bleed in de hoeken zichtbaar. Voor mij weegt dit allemaal niet op tegen de hoge kleur-qualiteit en contrast waardes, maar het is zeker het noemen waard.
Benodigdheden
Ook mag het best gezegd worden dat als men wil gamen op een scherm als dit, je best een flinke videokaart nodig zult hebben om alles op zijn hoogst te kunnen draaien, zeker bij moderne games. Dit natuurlijk vanwege het feit dat de resolutie van 3440x1440 je videokaart best wat onder druk zet. Overigens, op mijn GTX770 draait Warframe op de hoogste resolutie en settings als een zonnetje, maar Elite: Dangerous laat op sommige momenten wel wat steekjes vallen qua framerate. Ik ben dan uiteraard ook druk aan het sparen voor een GTX980, vanwege het hogere geheugen (4GB zal echt op het randje zijn, dus ik heb liever 6GB als dat kan) en natuurlijk de hogere snelheid.

Ook belangrijk om nog even te zeggen: je hebt dus een systeem nodig wat DisplayPort ondersteunt, als je de 60 Hz wil halen. Aangezien dit tegenwoordig eigenlijk overal wel op zit is dit niet een enorm probleem, maar zeker even het noemen waard aangezien dit wel een hardware limitatie is.
Speakers?
Er zitten overigens ook speakers in het paneel, maar voor mij is dat een beetje weggegooid geld want ik betwijfel ten sterkste dat ik die ooit ga gebruiken. Het geluid dat eruit komt is ook niet geweldig, maar als je geen hoge prioriteit legt als het op audio aankomt is het waarschijnlijk goed genoeg.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: was het mijn geld waard? Daar kan ik stellig ja op zeggen, zonder enige twijfel in mijn achterhoofd. Ik geniet elke dag weer van alle handigheden die betrokken zijn bij het hebben van een scherm van dit formaat, deze resolutie en verhoudingen. Overigens heb ik er destijds "maar" ¤ 679 euro voor betaald (hij kost op het moment van schrijven tussen de ¤ 799 en ¤ 849), dus voor mij was hij het geld sowieso dubbel en dwars waard. Ik denk dat dat ook een beetje de regio is waarop dit soort schermen in deze tijd voor gekocht zullen worden, rond de ¤650 à ¤ 700 euro. Het is voor mij mijn vervanging voor de TV (ik zit op een bijzonder comfortabele stoel achter mijn bureau, en heb er al mijn consoles op aangesloten), en daarbij zitten er veel kantjes aan die "early adopter" roepen: de curve, de 21:9 verhouding, de resolutie. Ik geloof er wel heilig in dat 21:9 en dergelijke brede verhoudingen een nieuwe standaard worden, en uiteraard komen van veel merken de schermen met een resolutie hoger dan 1080p al in de schappen.

Of hij iets voor jou is? Dat ligt helemaal aan wat je ermee wil doen. Ben je een digitale creativeling, of PC gamer met lust voor immersie, zelfs als je daarvoor een beetje moet inleveren op absolute performance? Dan kan dit wel eens een mooie koop zijn. Wil je echter het snelste, meest geoptimaliseerde scherm? Dan kun je deze beter overslaan, en wachten op de hogere performance van de nieuwe schermen (al ga je daarvoor dan natuurlijk ook redelijk diep in de portemonnee zitten).

Bedankt voor het lezen, en ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben in ieder geval dolblij met mijn aankoop, ik ga nu nog wat meer door de ruimte suizen en alles om me heen vergeten, en dan veel te laat naar bed gaan. Oeps!

P.S. ik wou een foto toevoegen, maar toen realiseerde ik me dat mijn bureau "niet echt opgeruimd" is. Op internet zijn genoeg plaatjes te vinden. ;)

Heb jij ook een LG 34UC97C?

Ik zit te twijfelen dus een curved of een vlak scherm. Lees hier en daar dat op een curved scherm de lijntjes (design) krom ogen. Wat is jouw ervaring hiermee op curved?
Ik heb hier nog helemaal geen problemen mee gehad. Ik kan me voorstellen dat dit het geval zou kunnen zijn als je er niet goed voor zit, misschien? Maar ik zit altijd netjes midden voor mijn monitor en heb hier zelf geen last van gehad.

Hope that helps!
Hi Gary,
Dank voor je reactie. Maar heb net gisterenavond al besteld (na nog eens heel veel reviews lezen) die 34um95. Omdat ie een haartje beter lijkt dan de Dell curved en die monitor van jouw echt schitterend is maar me qua prijs net iets te bont is, het houdt ergens op ;)
Vanmiddag komt ie binnen, ben benieuwd.
Ja deze is wel echt nogal duur inderdaad, ik had best geluk met de korting toen.
Laat me weten hoe hij bevalt! Ik vindt 21:9 echt geweldig!
Net binnen en geinstalleerd. Zo uit de doos, dus geen settings aangepast o.i.d.

Je moet beetje met je hoofd naar links en rechts kijken :) maar 1w indruk is geweldig. Nog beter beeld dan mijn oude monitor en loeischerp. En ff een fullscreen zwarte afbeelding geplaatst, en dan zie ik niks aan backbleeding e.d.

Dus als eerste indruk _/-\o_
Hoe kom je er bij dat je alleen via DisplayPort het scherm kunt aansluiten? HDMI 2.0 http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/index.aspx support toch gewoon een 21:9 ratio en een max resolutie van 4096×2160p bij 60 Hz?
Hij support wel hdmi, maar dan met een max van 50 Hz, staat zo op de site van de manufacturer. Kan dit thuis nog eens voor de lol proberen, kijken watie doet!
Daar ben ik erg benieuwd naar inderdaad! Zou je dat willen doen? :) Lijkt mij dat ie wat onder de 60 zakt bij QHD (dus 4096x2160), maar volgens mij kan hij de 1440p van dit scherm makkelijk processen :) Toch benieuwd!
Hij gaat sowieso ''maar'' tot 1440p, dat is ook de native resolution.
(Vind ik overigens perfect voor hoeveel ppi je dan op zit op dit scherm)

[Reactie gewijzigd door GaryFaceman op 10 april 2016 09:53]

Ik heb nog wat verdere research gedaan en er is eigenlijk helemaal geen reden om HDMI te gebruiken in plaats van DP. Toch benieuwd wat HDMI dan bedoelt met ''50/60Hz'' als het gaat om resoluties tussen 1080p en 4k. Is het nou 50 of 60 Hz...

Ander vraagje: Weet je zeker dat je geen backlight bleed ziet? Vrijwel elke review die ik over dit scherm heb gelezen heeft dat wel aangetoond namelijk.
Ik ben nu nog in Spanje, maar als ik thuis kom test ik het even :D voor zover ik weet kan ie bij 1440p bij hdmi alleen 50 Hz aan, maar dat test ik dan zelf even :)

Backlight bleed is er wel, maar ik vind hem niet buitensporig hoog in vergelijking met bv de kleurqualiteit en helderheid. Als ik dus een film in 21:9 aspect ratio op full screen aan het kijken ben zie je in de onderste hoeken wel degelijk een verschil bij de donkere scenes, maar voor mij weegt dat niet op tegen de ontzettend mooie kleurqualiteit en contrast in het algemeen.
Ik heb het even getest, bij HDMI laat hij me bij geen enkele resolutie kiezen voor een andere refresh rate than 30 Hz of 50 Hz. Dus 60 Hz is alleen beschikbaar bij gebruik van DP.
(Sorry voor de late reactie, was dit glad vergeten te checken voor je.)
Geen probleem man. Bedankt! DisplayPort it is :)
Je kan ook de refresh-rate overclocken. Voor de mensen die zeuren dat het scher te langzAm refreshed zelf vind ik dat een beetje onzin! Dit kan trouwen met elke monitor. Linkje naar video:https://m.youtube.com/watch?v=KRa5h4qvACY
Oh nice, zal dit later eens checken, bedankt!
Ik vind 60 Hz zelf inderdaad ook ruim voldoende, maar tweaken en prutsen is altijd leuk :)
Niet te vroeg juichen, though. Waarschijnlijk zal hij niet verder komen dan 5-15Hz extra. Ik zou er ook echt mee uitkijken. LCD is erg fragiel, overclocken kan er voor zorgen dat het scherm sneller kapot gaat. Dat is een risico die je wellicht niet wil nemen met een scherm van 800 euro :)
Hmm,nee dan laat maar zitten inderdaad :9
Toch doen heel veel mensen het ook bekende youtubers zoals LinusTechTips, awesomesaucenetwork, hardwarecanucks en nog een hele boel anderen maar deze die ik net opnoemde hebben het allemaal gedaan met de nieuwe lg 34inch curved monitor en hebben er niets over gezegd dat het niet goed was voor je monitor. Persoonlijk vind ik het zoals ik dat al eerder zei bestwel onzin en dat 60hz genoeg is voor mij, misschien komt dat omdat ik nog nooit een monitor heb gehad die maar had dan 60hz!
Heb je een bron? Ben wel benieuwd naar hun testjes.
De video van joker productions heeft uitslagen :)
Ik zie niks over dit scherm?
Heb je het overclocken al getest? Ik zoek 1 met hogere refreshrate, minimaal 75hz.

Aangezien ik een 980 Ti heb, word het geen Freesync voor mij aldus ook geen 75hz.
Nee, ik heb wat onderzoek gedaan en sommige mensen hebben hiermee zijn monitor (of vergelijkbare monitoren) beschadigd, dus uiteidelijk heb ik het risico maar niet genomen.