Intel Core 2 Quad Q9550 Review
Door de aanschaf van 2 HD4770’s kwam er een nieuwe bottleneck tevoorschijn in mijn systeem, mijn processor, waar deze eerst een e5200 was is deze nu vervangen door een Q9550. LET OP: elk plaatje is klikbaar voor een grotere versie Alle Benchmarks, OC resultaten en temperaturen zijn onderaan de review in tabellen te vinden. Samenvatting van alle scores: Prestaties:Voldoende, van alle quadcores misschien wel de interessantste eruit, door het hebben van 12MB L2 cache kan is de CPU uitermate geschikt voor gaming. Featureset: Goed, Doordat deze processor wel virtualisatie heeft, tegenover mijn oude e5200, kan ik nu met hardware versnelling virtualiseren. Stabiliteit & betrouwbaarheid:Goed, Zowel op stock als op...
Pluspunten
45nm 12MB L2 cache Virtualisatie 4 cores 4GHz
Minpunten
geen
Eindoordeel
LET OP: elk plaatje is klikbaar voor een grotere versie
Alle Benchmarks, OC resultaten en temperaturen zijn onderaan de review in tabellen te vinden.
Samenvatting van alle scores:
Prestaties:Voldoende, van alle quadcores misschien wel de interessantste eruit, door het hebben van 12MB L2 cache kan is de CPU uitermate geschikt voor gaming.
Featureset: Goed, Doordat deze processor wel virtualisatie heeft, tegenover mijn oude e5200, kan ik nu met hardware versnelling virtualiseren.
Stabiliteit & betrouwbaarheid:Goed, Zowel op stock als op overclocked snelheden is deze quadcore zo stabiel als maar kan zijn.
Overklokbaarheid: Zeer goed, zonder al te veel moeite was deze CPU naar 4GHz te tillen, nog iets hoger was mogelijk, maar doordat ik een Vcore hoger als aangeraden moest instellen is 4GHz nu mijn vaste instelling.
Warmteproductie:acceptabel, het is en blijft een quadcore, hierdoor zal deze wat warmer worden dan een dualcore, ondanks dat blijft deze CPU lekker koel onder mijn peltier element.
Prijs: voldoende, een beetje goede quadcore van Intel blijft natuurlijk nog een redelijk prijskaartje te hebben, toch is het geen onoverkoombare horde. Je moet hem alleen niet mollen, want daarvoor is het dan niet iets te veel geld
Featureset:
De Q9550 is een CPU die tussen de i7 en de Q8xxx serie van Intel staat op het moment, hierdoor is het een soort dure mainstream CPU. Desalniettemin is het een zeer complete quadcore. Door het bezit van 12MB L2 cache een front side bus van 333MHz is hij erg snel. Dankzij de ondersteuning van virtualisatie is het ook een goede CPU om te gebruiken voor development met VMWare en Virtual PC.
Ter vergelijking:
| e5200 | Q9550 |
| 2 cores | 4 cores |
| 2MB L2 cache | 12MB L2 cache |
| 2,5GHz | 2,83GHz |
| Multi 12,5x | Multi 8,5x |
| FSB 200MHz | FSB 333MHz |
| TDP 65W | TDP 95W |
| Geen Virtualisatie | Wel Virtualisatie |
Prestaties:
Doordat het een quadcore is hebben we natuurlijk de beschikking over 4 afzonderlijke threads die het systeem tegelijk kan gebruiken, hierdoor zul je zelfs bij een redelijk vervuild systeem nog altijd een snel reagerend systeem hebben. Ook bij het gebruik van games is deze CPU een verademing, waar mijn e5200 zorgde voor een bottleneck, is dat met deze niet meer.
Overclocken:
Mijn doel was om 4GHz als 24/7 overclock te krijgen, hieronder zie je hoe dit is gegaan.
Ik ging eerst op zoek naar het maximale stabiele met de stock Vcore.
Dan gaan we nu eens de BIOS in. Ik gebruik hiervoor een P5Q Deluxe deze heeft meer dan genoeg opties in de BIOS wat betreft overclocken. Nadat ik alle settings weer goed had gezet, met een Vcore van 1,2V(default) heb ik de fsb op 400MHz zonder problemen start het systeem op en kan ik met succes de Intel Burn Test afronden. De Vdrop volgens CPU-z was een acceptabele 0,16V hoewel deze onder load minder werd met 0,06V. De Temperatuur van 55C is zeer acceptabel te noemen met deze overclock. Terwijl deze idle een zeer goede 31C is.

Nadat ik weer in de BIOS kwam meteen maar voor 4GHz gegaan, helaas liep het systeem vast bij het booten waardoor ik de Vcore heb moeten verhogen tot 1,35V. Hiermee kwam ik wel in Windows en was het systeem ook weer Intel Burn Test stabiel. Onder load werd de temperatuur erg hoog, met 87C. Omdat ik weer dat de Intel Burn Test een extra hoge temperatuur veroorzaakt en dus zo’n 10 tot 15C warmer kan worden dan wat normaal is, wist ik dat deze temperatuur goed genoeg was voor 24/7 gebruik. Idle loopt het systeem 47C wat ook acceptabel.
Ik ga nog proberen een lagere Vcore in te stellen zodat de temperaturen beter worden.

Na wat proberen kom ik op een minimum Vcore uit van 1,30625V, hierdoor zijn mijn temperaturen weer wat lager. Afbeelding van temperaturen aangepast.

Ook heb ik nog gekeken hoe laag ik het voltage kan krijgen met de standaard snelheid.
Deze kon nog redelijk goed omlaag, ik kon het systeem IBT stabiel krijgen op 1,0V. Dat gaf een aantal zeer lage temperaturen. 27C idle en maar 38C onder full load. Hierdoor is ook deze processor nog altijd geschikt voor gebruik in een krachtige mediacenter.

Benchmarks en Temperaturen:
Ik heb een aantal benchmarks gedaan met zowel de E5200 als de Q9550, Ik heb de tests gedaan met 4,0GHz en met hun standaard snelheid maar dan undervolted.
Ik heb Cinebench en 3DMark06 gedraait, als er nog mensen zijn die een andere benchmark willen zien, dan kan die alleen van de Q9550 natuurlijk.

De winst in Cinebench ondanks de Overclock van 2,83GHz naar 4,0GHz is niet zo groot als bij de E5200.

hier is te zien dat de Overclock een redelijke prestatie winst tot gevolg heeft.
Ook is te zien dan het lage cache van de E5200 bij een overclock weinig effect heeft op de resultaten bij 3DMark06.

Zowel overclocken als undervolten beïnvloedt de temperatuur ernstig, het verschil tussen deze 2 is gigantisch. Vreemd genoeg loopt mijn nieuwe Q9550 koeler dan de E5200 ondanks dat het een Quadcore is. Alleen bij overclocken is hij 1 graadje warmer. Dit komt doordat ik de koelpasta bij de Q9550 beter heb aangebracht.
Conclusie:
Dit is zeer zeker een erg interessante quadcore voor de prijs. Doordat deze goed te undervolten is kan deze erg koel en zuinig draaien, maar door deze te overclocken kun je ook nog eens veel bang for buck hieruit halen.
Feedback is altijd welkom en eventuele fouten en nuttige extra's worden zo snel mogelijk opgelost/toegevoegd
toekomstige update:
[X]Laagst mogelijk Vcore op 4,0GHz(temperatuur update)
Na wat proberen kom ik op een minimum Vcore uit van 1,30625V, hierdoor zijn mijn temperaturen weer wat lager. Afbeelding van temperaturen aangepast.
Reacties (12)
+blijft koel
+clock goed over
+zuiniger
als ik ook gewoon kan zeggen:
+45nM
45nM is gewoon een samenvatting van al die eigenschappen.
ik zal ook mijn typo even aanpassen.
Edit: SI eenheid voor meter is gewoon "m" hoor, geen hoofdletter.
[Reactie gewijzigd door -j-k- op 25 juli 2024 16:35]
paar alsjes door dannetjes vervangen Oo
[Reactie gewijzigd door QinX op 25 juli 2024 16:35]
Looks zijn voor mij niet zo belangrijk, aangezien mijn kast dicht is.
En ja, wat zijn minder features?
De basis is aanwezig, en alles wat extra is is mooi meegenomen, maar expres gate en EPU gebruik ik zelf niet.
[Reactie gewijzigd door QinX op 25 juli 2024 16:35]
Zoals ik tegen arnoo1 had gemaild, ik heb zelf geen ervaring met andere borden als mij P5Q.
Maar Terw_Dan wel.
Hier een review van hem over beide borden en van een Gigabyte bord, hopelijk maakt dit je keuze makkelijker.
Ik ben iig reuze blij met mijn P5Q Deluxe.
http://tweakers.net/revie...deel-4-de-prestaties.html
[Reactie gewijzigd door QinX op 25 juli 2024 16:35]
ik heb um ook in combinatie met een asus p5n72-t premium
als ik me fsb met 10mhz verhoog loopt systeem als brak
en meestal boot hij niet eens
niet eens met een Vcore verhoging
maarre effe ontopic:P
super review
helemaal de overclock (grotendeels is dat van review)
dan weet ik wat ik ook kan met nieuw mobo
Ik zat te denken aan de MSI P45 Platinum, is dit een beetje een goed bordje of is de Asus P5Q Pro een betere keuze?
En nu weer wat meer ontopic:
Mooie review! Vooral de plaatjes zijn erg handig =)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn