Specificaties Quad core @ 2,83GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Quad Q9550 Review

QinX 21 juni 2009, laatste update op 21 juni 2009, 10.350 views

Intel Core 2 Quad Q9550

Pluspunten

• 45nm
  • 12MB L2 cache
  • Virtualisatie
  • 4 cores
  • 4GHz

Minpunten

• geen

Door de aanschaf van 2 HD4770’s kwam er een nieuwe bottleneck tevoorschijn in mijn systeem, mijn processor, waar deze eerst een e5200 was is deze nu vervangen door een Q9550.

LET OP: elk plaatje is klikbaar voor een grotere versie

Alle Benchmarks, OC resultaten en temperaturen zijn onderaan de review in tabellen te vinden.

Samenvatting van alle scores:
Prestaties:Voldoende, van alle quadcores misschien wel de interessantste eruit, door het hebben van 12MB L2 cache kan is de CPU uitermate geschikt voor gaming.
Featureset: Goed, Doordat deze processor wel virtualisatie heeft, tegenover mijn oude e5200, kan ik nu met hardware versnelling virtualiseren.
Stabiliteit & betrouwbaarheid:Goed, Zowel op stock als op overclocked snelheden is deze quadcore zo stabiel als maar kan zijn.
Overklokbaarheid: Zeer goed, zonder al te veel moeite was deze CPU naar 4GHz te tillen, nog iets hoger was mogelijk, maar doordat ik een Vcore hoger als aangeraden moest instellen is 4GHz nu mijn vaste instelling.
Warmteproductie:acceptabel, het is en blijft een quadcore, hierdoor zal deze wat warmer worden dan een dualcore, ondanks dat blijft deze CPU lekker koel onder mijn peltier element.
Prijs: voldoende, een beetje goede quadcore van Intel blijft natuurlijk nog een redelijk prijskaartje te hebben, toch is het geen onoverkoombare horde. Je moet hem alleen niet mollen, want daarvoor is het dan niet iets te veel geld

Featureset:

De Q9550 is een CPU die tussen de i7 en de Q8xxx serie van Intel staat op het moment, hierdoor is het een soort dure mainstream CPU. Desalniettemin is het een zeer complete quadcore. Door het bezit van 12MB L2 cache een front side bus van 333MHz is hij erg snel. Dankzij de ondersteuning van virtualisatie is het ook een goede CPU om te gebruiken voor development met VMWare en Virtual PC.

Ter vergelijking:
FSB 200MHzFSB 333MHz
TDP 65WTDP 95W
Geen VirtualisatieWel Virtualisatie

Prestaties:
Doordat het een quadcore is hebben we natuurlijk de beschikking over 4 afzonderlijke threads die het systeem tegelijk kan gebruiken, hierdoor zul je zelfs bij een redelijk vervuild systeem nog altijd een snel reagerend systeem hebben. Ook bij het gebruik van games is deze CPU een verademing, waar mijn e5200 zorgde voor een bottleneck, is dat met deze niet meer.

Overclocken:
Mijn doel was om 4GHz als 24/7 overclock te krijgen, hieronder zie je hoe dit is gegaan.

Ik ging eerst op zoek naar het maximale stabiele met de stock Vcore.
Dan gaan we nu eens de BIOS in. Ik gebruik hiervoor een P5Q Deluxe deze heeft meer dan genoeg opties in de BIOS wat betreft overclocken. Nadat ik alle settings weer goed had gezet, met een Vcore van 1,2V(default) heb ik de fsb op 400MHz zonder problemen start het systeem op en kan ik met succes de Intel Burn Test afronden. De Vdrop volgens CPU-z was een acceptabele 0,16V hoewel deze onder load minder werd met 0,06V. De Temperatuur van 55C is zeer acceptabel te noemen met deze overclock. Terwijl deze idle een zeer goede 31C is.
3400MHz CPU-z

Nadat ik weer in de BIOS kwam meteen maar voor 4GHz gegaan, helaas liep het systeem vast bij het booten waardoor ik de Vcore heb moeten verhogen tot 1,35V. Hiermee kwam ik wel in Windows en was het systeem ook weer Intel Burn Test stabiel. Onder load werd de temperatuur erg hoog, met 87C. Omdat ik weer dat de Intel Burn Test een extra hoge temperatuur veroorzaakt en dus zo’n 10 tot 15C warmer kan worden dan wat normaal is, wist ik dat deze temperatuur goed genoeg was voor 24/7 gebruik. Idle loopt het systeem 47C wat ook acceptabel.
Ik ga nog proberen een lagere Vcore in te stellen zodat de temperaturen beter worden.
4000MHz CPU-z

Na wat proberen kom ik op een minimum Vcore uit van 1,30625V, hierdoor zijn mijn temperaturen weer wat lager. Afbeelding van temperaturen aangepast.
4000MHz CPU-z

Ook heb ik nog gekeken hoe laag ik het voltage kan krijgen met de standaard snelheid.
Deze kon nog redelijk goed omlaag, ik kon het systeem IBT stabiel krijgen op 1,0V. Dat gaf een aantal zeer lage temperaturen. 27C idle en maar 38C onder full load. Hierdoor is ook deze processor nog altijd geschikt voor gebruik in een krachtige mediacenter.
2830MHz CPU-z

Benchmarks en Temperaturen:

Ik heb een aantal benchmarks gedaan met zowel de E5200 als de Q9550, Ik heb de tests gedaan met 4,0GHz en met hun standaard snelheid maar dan undervolted.
Ik heb Cinebench en 3DMark06 gedraait, als er nog mensen zijn die een andere benchmark willen zien, dan kan die alleen van de Q9550 natuurlijk.

CineBench
De winst in Cinebench ondanks de Overclock van 2,83GHz naar 4,0GHz is niet zo groot als bij de E5200.

3dMark06
hier is te zien dat de Overclock een redelijke prestatie winst tot gevolg heeft.
Ook is te zien dan het lage cache van de E5200 bij een overclock weinig effect heeft op de resultaten bij 3DMark06.

Temperaturen
Zowel overclocken als undervolten be´nvloedt de temperatuur ernstig, het verschil tussen deze 2 is gigantisch. Vreemd genoeg loopt mijn nieuwe Q9550 koeler dan de E5200 ondanks dat het een Quadcore is. Alleen bij overclocken is hij 1 graadje warmer. Dit komt doordat ik de koelpasta bij de Q9550 beter heb aangebracht.

Conclusie:
Dit is zeer zeker een erg interessante quadcore voor de prijs. Doordat deze goed te undervolten is kan deze erg koel en zuinig draaien, maar door deze te overclocken kun je ook nog eens veel bang for buck hieruit halen.

Feedback is altijd welkom en eventuele fouten en nuttige extra's worden zo snel mogelijk opgelost/toegevoegd

toekomstige update:
~[X]Laagst mogelijk Vcore op 4,0GHz(temperatuur update)

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q9550?

mooie review :p waarom is 45nM een voordeel? Zeg dan gewoon dat hij vrij koel blijft, goed overclockt... En des al niet te min => Desalniettemin
waarom:
+blijft koel
+clock goed over
+zuiniger

als ik ook gewoon kan zeggen:
+45nM

45nM is gewoon een samenvatting van al die eigenschappen.

ik zal ook mijn typo even aanpassen.
Netjes getest hoor. Ik heb nu net een Q9550s in de bestelling staan, kan niet wachten totdat hij er is :P . Klein puntje: "Zowel overclocken als undervolten be´nvloedt de temperatuur ernstig" is netter dan "Zowel het Overclocken en het undervolten heb een grote impact op de temperatuur" vind ik :) . Ook heb je soms "als" in plaats van "dan" staan als je een vergelijking maakt. Desalniettemin interessant leesvoer ;) .

Edit: SI eenheid voor meter is gewoon "m" hoor, geen hoofdletter.

[Reactie gewijzigd door -j-k- op 21 juni 2009 21:06]

hehehe, thnx voor de tips, ben gewoon slecht in nederlands, kan beter in het engels reviewen ^^

paar alsjes door dannetjes vervangen Oo

[Reactie gewijzigd door QinX op 21 juni 2009 21:08]

Nette review en zeer nette overklok. Mijn q9550 is een c1 revisie en loopt op 3,6ghz bij 1,28v wat ik zelf wel een mooie overklok vind.
Die van mij is een E0 en waarschijnlijk kan deze ook met een kleine verhogen op 3,6GHz draaien ik verwacht dan 1,225V genoeg zou moeten zijn.
Tjah.. ik vind de P45 Platinum gewoon heel erg mooi, en ik heb een aantal reviews gelezen waar vaak alleen maar negatieve dingen werden genoemd over de BIOS , en die is nu wel gefixed. Vriend van me heeft een P5Q pro en die heeft zijn Q6600 ook op 4Ghz gekregen, maar ik vindt dat bordje een stuk minder mooi, en hij heeft geloof ik wat minder features + een hogere prijs... lastig lastig lastig ;)
Toevallig staat er nu in de V&A een X48 MSI Platinum ;).

Looks zijn voor mij niet zo belangrijk, aangezien mijn kast dicht is.
En ja, wat zijn minder features?
De basis is aanwezig, en alles wat extra is is mooi meegenomen, maar expres gate en EPU gebruik ik zelf niet.

[Reactie gewijzigd door QinX op 22 juni 2009 19:00]

@killablade
Zoals ik tegen arnoo1 had gemaild, ik heb zelf geen ervaring met andere borden als mij P5Q.
Maar Terw_Dan wel.

Hier een review van hem over beide borden en van een Gigabyte bord, hopelijk maakt dit je keuze makkelijker.
Ik ben iig reuze blij met mijn P5Q Deluxe.

[Reactie gewijzigd door QinX op 22 juni 2009 18:38]

jij moet ook echt uber blij zijn
ik heb um ook in combinatie met een asus p5n72-t premium
als ik me fsb met 10mhz verhoog loopt systeem als brak
en meestal boot hij niet eens
niet eens met een Vcore verhoging

maarre effe ontopic:P

super review
helemaal de overclock (grotendeels is dat van review)
dan weet ik wat ik ook kan met nieuw mobo
In principe raden veel tweakers de P5Q reeks van Asus aan omdat deze een zeer complete BIOS hebben en ook nog eens stabiel zijn. Volgens mij beginnen ze al vanaf de 70-80 euro.
Ik ga misschien ook wel een Q9550 halen over maandje of twee, zie nog wel even, ik ga eerst een nieuw moederbord halen...
Ik zat te denken aan de MSI P45 Platinum, is dit een beetje een goed bordje of is de Asus P5Q Pro een betere keuze?

En nu weer wat meer ontopic:

Mooie review! Vooral de plaatjes zijn erg handig =)