Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Philips HTL2100 Review

trm0001 25 januari 2016, laatste update op 29 februari 2016, 3.423 views

Philips HTL2100

Een kwalitatief prima Soundbar die dankzij de huidige Blokker actie (34 euro ipv 68 euro) veel bang for the buck geeft. De AB had ik graag beter gezien.

Pluspunten

• Prijs kwaliteit
  • Verbetering tov middenklasse TV
  • Design
  • Aansluitmogelijkheden
  • 2 jaar Garantie
  • 4 drivers + 2 keer basreflex
  • ECO friendly: 0,3w Standby

Minpunten

• Afstandbediening fragiel
  • Lengte
  • auto off maar niet auto aan
  • Indicatie bovenop (uit het zicht)
  • 5.1 Volume

Geluidskwaliteit Score: 4

productreview: Philips 37PFL5603D Blauw review door trm0001
Humax 5200C
pricewatch: Humax iHDR-5200c

De Looks:

Strak en zwart, moet wel bij je interieur passen......

De Prijs:

De voordeligste Soundbars zijn zo rond de 60 a 70 euro geprijsd. De HTL2100 betreft een ouder model met een gemiddelde PW prijs van 80 euro. De uitverkoop prijs van Blokker zit daar op dit moment ruim onder met slechts 34 euro.

50 procent van 68 euro:

Blokker Raid:

Sidenote bij de Blokker aanbieding:
Het heeft er alle schijn van dat sommige Items van de aanbieding niet meer nieuw zijn, dus even opletten bij aanschaf. Ook zijn er vele aanbiedingsvormen die door elkaar lopen waardoor het eigen personeel ook niet meer goed weet wat geldig is en wat niet. :F

Toebehoren:

Let op ! Er zitten dus helemaal geen audio kabels bij, geen analoog en ook geen digitaal !

De specificaties:

2.0 Stereo
klasse A versterker
65DB+ SNR
Bereik: 20Hz. tot 20kHz.
2 x 20 Watt (max. speakers)
8 Ohm Full Range
4 stuks 5,5cm Drivers
2 X basreflex
DA Converter onbekend

Input 4 keuzes:
Digitaal Coax
Digitaal Optisch
Analoog stereo 2 keer tulp aansluiting
Analoog stereo 3,5 mm (zijkant)

Batterij AB: CR2025
2 kilogram
85cm X 7,5cm X 9,5cm
ECO: Standby verbruik lager dan 0,5 Watt (0,3w Brennenstuhl 231):

De Prestaties:

Ik ben aan het testen met diverse bronnen wat langer zal duren dan het publiek maken van deze review. Dus kijk nog eens terug voor meer resultaten.

Het geluid in algemene zin:

This Thing packs a Punch ! :9

Niet te vergelijken met de TV qua volume en kwaliteit, veel dieper en mooier geluid.
Bassen bij muziek film en explosies liggen veel meer in de buurt van 5.1 hifi.
Ook is alles ineens een heel stuk beter verstaanbaar. Helderder en duidelijker.

Digitaal Spdif (optisch):
Het beste resultaat tot dusver heel vol en mooi geluid zonder storende bas of treble. Het volume bij deze bron lijkt veel groter dan bij analoge signalen.
Optisch afkomstig vanaf de Humax 5200.

Digitaal Coax:
Net zo strak als via Optisch maar dan mogelijk vanaf de TV die zelf geen optisch uit heeft.

Analoog Aux (zijkant):
Minder volume dan bij Optisch digitaal maar wel heel zuiver geluid zonder storende resonaties bij voluit waar de TV wel last van heeft.
Komt het signaal onder een bepaald niveau dan valt de soundbar als externe speaker uit ivm de automatische standby functie.

Analoog Stereo (achter):
De makkelijkst te controleren bron in verband met via de TV + Humax instellen.
Mooi en zuiver geluid net als bij de Aux ingang maar zonder het grote volume van de optische digitale ingang. De soundbar valt hier ook uit onder een bepaald niveau ivm auto standy.

Aansluitingen achterkant:

A = Optisch Digitaal TOSLINK
B = COAX Digitaal
C = Stereo rechts
D = Stereo links

Aansluiting zijkant:

Ruski Youtube video met geluid:

Surround functie.

Philips is vol lof over de Surround functie:
""Virtual Surround Sound van Philips produceert een volle en meeslepende Surround Sound via een systeem met minder dan vijf luidsprekers. De zeer geavanceerde ruimtelijke algoritmes repliceren de geluidskenmerken die in een ideale 5.1-kanaals geluidsomgeving voorkomen op nauwgezette wijze. Elke hoogwaardige stereobron wordt omgezet in levensechte, meerkanaals Surround Sound. U hoeft geen extra luidsprekers, kabels of standaarden voor luidsprekers aan te schaffen om te kunnen genieten van een ruimtevullend geluid.""

Mijn advies is om deze functie te vermijden het klinkt als een bizarre totaal onechte galmdoos of je in een kerk staat met 40 echoes.

Bij Ziggo gebruik ik via de Humax 5200c zowel gewone digitale SD als digitale HD kanalen. Het verschil in volume daartussen is echt ENORM groot, wisselen van digitaal SD kanaal naar een Digitaal HD kanaal geeft echt ineens een kamer vol herrie op een geluids niveau dat veel te hoog is. Dit ligt vrijwel zeker aan de Humax en hoe ik het bedien maar dat moet dus nog wel beter.

**********************************************EDIT*************************************************

Je kan op de Humax bij Ziggo digitale HD ontvangst blijkbaar per kanaal bepalen welk soort audio output hij geeft: Full Surround, stereo of stereo met spraak ondersteuning. Full surround is dus altijd knalhard en op maximaal volume zonder dat de harder zachter knop op de AB daar invloed op heeft.

Dat is dus niet handig bij 2.0 geluid en wisseling van SD naar HD of andersom. De oplossing is om per kanaal de Stereo instelling (bovenste keuze) te kiezen ipv surround. Doe dat voor alle HD kanalen (moet per kanaal apart) en wissel telkens na de instelling van kanaal, zodoende blijven de nieuwe instellingen bewaard tot een evt nieuwe update van Ziggo. Ben je klaar met aanpassen dan kun je daarna wel gewoon met de AB van de Humax het volume van HD kanalen aanpassen.

Je klikt per HD kanaal via de Humax AB op de speaker knop met het vraagtekentje ernaast. In dat menu kies je ipv de middelste stand (HD Surround) de bovenste stand Stereo Dutch. Daarmee forceer je het HD kanaal van 5.1 naar 2.0 Stereo. Zodoende kun je nu wel met de Humax AB het volume regelen.

Design:

Imho Chique genoeg.

Het Design is heel netjes en niet storend bij een zwart televisie toestel.
De Leds zijn subtiel geel en niet overdreven aanwezig.
Wil je alles licht in huis dan past de zwarte soundbar uiteraard niet goed.

Nadeel van het ontwerp is dat de Led status indicatie bovenop zit en daarmee uit het zicht wanneer je op enige afstand voor de TV zit. De Amber kleurige verlichting is subtiel en niet storend.

Troubles:

De afstandbediening in combinatie met de auto stanby functie geeft problemen.
De batterijtjes zijn inmiddels op leeftijd en geven bij ingebruikname problemen in de zin dat ze niet meer werken. Dit ondanks dat er een net stukje plastic tussen zit om leeglopen te voorkomen. De batterijtjes zijn van het type CR2025. Dat type is helaas wat duurder en minder gebruikelijk dan bv CR2032.

Verder valt de Soundbar automatisch uit onder een bepaald analoog geluidsniveau ivm de auto standby functie. Helaas gaat hij niet automatisch weer aan, wat imho logischer was geweest.

Voor & Nadelen:

Voordelen:
Dankzij de dumpprijs van Blokker een ongekend hoge prijs kwaliteit verhouding.
Compact niet storend ontwerp
Veel keuze ten aanzien van digitale en analoge ingangen
Helder en goed verstaanbare spraak
Voor muziek en film veel impact
2 jaar garantie
Energiezuinig

Nadelen:
Fragiele AB
Lege Batterijtjes gezien de leeftijd
Led Indicatie op de bovenkant niet handig voor voor-aanzicht
Wel analoog auto off maar niet auto on
5.1 HD Surround vereist forcering naar 2.0 tbv volume regeling. (o.a. ziggo HD)
Gehypte Surround functie = nutteloos

Conclusie:

Voor een huidige prijs van 34 euro is dit een heel goede Soundbar met veel mogelijkheden. Het geluid heeft volume en zelfs punch via de 4 drivers gecombineerd met 2 basreflexpoorten. Spraak is veel helderder en beter verstaanbaar dan van een middenklasse Philips TV. Met een standby verbruik van slechts 0,3 Watt is de soundbar bovendien geen sluipverbruiker. Gecombineerd met 2 jaar garantie kun je hier geen miskoop mee doen.

De nadelen in de vorm van een fragiele AB met ongangbare batterijtjes vallen in het niet bij de vele voordelen. Kun je er nog 1 vinden voor een goede prijs dan loont het zeker de moeite.

Informatie en Hanleidingen Philips:

Handleiding:
Quickstart:

To do:
In gebruik Stroomverbruik meten met de Brennenstuhl 231 en toevoegen aan de review.
Audio vanaf meer bronnen testen en toevoegen aan de review.
AB signalen testen of ze over te zetten zijn naar lerende AB + toevoegen
Scores in grafiek

Heb jij ook een Philips HTL2100?

Korte vraag, ik heb deze soundbar ook gekocht; wanneer ik deze inplug gaan kort alle lampjes branden maar daarna gebeurt er niets meer. is dat normaal?

En ja.. de afstandsbediening doet helemaal niets, mogelijk dus de batterij leeg...

Voor de prijs van 34 euro kan je moeilijk misgrijpen natuurlijk, maar voor de standaard winkelprijs vind ik het redelijk apart dat het product eigenlijk niet direct te gebruiken is nadat deze is uitgepakt :(!
Dank je voor je reactie, je bent de eerste.

De Soundbar is uberhaupt niet direct te gebruiken aangezien er helemaal geen audiokabels bij zitten.

Zoals je in de review kan lezen heeft hij een auto standy functie. Dat betekent dat hij zonder signaal uit gaat. Bij voor het eerst aanzetten (stroom erop, hij heeft geen schakelaar)) dien je hem met de AB inderdaad aan te zetten. Bij digitaal blijft hij dan aan. Bij analoog (zonder signaal) gaat hij niet aan met de AB vanwege de auto standy functie. Indien je digitale input hebt aangesloten dien je hem 1 keer aan te zetten met de AB en de juiste bron te selecteren. Het betreffende lampje gaat dan branden. Je dient dan het volume naar wens aan te passen.

Gaat hij bij een digitale bron niet aan met de AB door op ON te klikken + bron (er gaat niet blijvend een lampje branden) dan is de batt van de AB leeg, de AB zelf stuk of de soundbar.
Nog een algemene vraag aangezien ik (nog) niet thuis ben in hifi en dergelijke.(mijn enige ervaring is een grote ouderwetse versterker met tig kabels aansluiten voor mijn moeder zodat de cd-speler werkte..)
Kan ik deze soundbar gebruiken om het geluid van mijn playstation (of ander hdmi-apparaat) te versterken? Is dat ook puur een 3,5mm kabeltje in de tv en in de soundbar? Dit klinkt te makkelijk om waar te zijn namelijk.
De soundbar heeft geen HDMI aansluiting dus dat gaat niet werken. Wat wel kan is een 3,5mm plugje naar de Soundbar of 2 stereo tulpplugjes naar de soundbar. Maar digitaal is natuurlijk veel mooier. Voor digitaal kun je gebruik maken van optisch TOSlink of Coax aansluiting. De TV hoef je qua audio niet apart aan te sluiten, het geluid kan direct naar de soundbar. En idd is dat bijna te makkelijk om waar te zijn, maar toch werkt dat..... :)
Wat ontzettend gaaf, en zo'n Coax of TOSlink kabel valt ook bij de blokker te halen, of moet ik dan alsnog naar een elektronicaboer? En welke kabel zou ik dan moeten halen? (een snelle google opdracht levert mij op een digital optical cord ofzo). Straks maar even kijken bij de blokker hier of ze er nog een hebben liggen
Blokker heeft vrijwel zeker geen Coax of Toslink kabels. Bovendien zijn die kabels stervensduur bij retail. Online kosten die kabels slechts 1 a 2 euro per stuk bij diverse shops. Mediamarkt en andere retail graaiers vragen er rustig 10 keer zo veel voor.

Wanneer je dit draadje doorleest kun je evt vinden of er bij de Blokker bij jou in de buurt uberhaupt nog soundbars te krijgen zijn:
Blokker 50% korting OP=OP artikelen
Er staan veel reacties in waar wel en niet het een en ander nog te krijgen is.

Voor welke kabel je exact moet hebben moet ik weten wat voor apparaat(en) je aan zou willen sluiten op de soundbar. Je noemt o.a. een playstation maar daar zijn meerdere types van. Ik kan je wel verder helpen maar dan moet ik eerst weten wat de bedoeling is. In feite kun je bijna alles aansluiten.
De blokker zit naast de super, dus ik ben gewoon naar binnen gelopen, maar helaas. Toch bedankt en ik hou mijn ogen open voor een dergelijk apparaat.
Super mooie review !!! _/-\o_

Vraagje : Ik heb hem eerst met de rood witte tulpjes aangesloten op mijn Samsung UE46EH5000.
Geluid is aardig.
De volume knop van de tv werkt dan ook op de soundbar.

Nu heb ik hem via digitaal optisch aangesloten.
Geluid is veel beter !
Maar nu kan ik hem alleen bedienen via die kleine AB. (weer één)
Echt onhandig.

Is dit bij jullie ook ?
Ik ken helaas niet alle typenummers van alle apparaten uit mijn hoofd, excuus daarvoor, maar vermoed dat de Samsung UE46EH5000 een TV is :+

Wat je in het "TV" menu zou moeten forceren is 2.0 stereo geluid uit ipv 5.1 Full-HD surround.
Dan kun je als het goed is wel het geluidsniveau met je TV regelen ondanks Optisch digitaal.
De Soundbar heeft toch alleen maar 2.0 geluid dus het is vrij zinloos om er een 5.1 HD Audio stream naar toe te zenden.

HD Surround Sound vereist schijnbaar altijd maximaal volume (Dolby eis).
oeps... Ja is een tv.
Helaas valt er niets te forceren bij deze tv.
Heb deze keuzes niet. Alleen PCM geluid en de rest is grijs.

jammer
OK dan is er wellicht nog een omweg mogelijk....

Waar komt je signaal vandaan ?
Ziggo icm Humax oid ? Dan staat het antwoord boven in de review tussen de Edits.

Indien anders dan kun je evt op de bron forceren dat het kanaal word teruggebracht naar stereo ipv dat de tv dit doet......
Digitale TV via Ziggo Horizon
Als het goed is kun je dan op de Horizon box de HD kanalen forceren van HD Full 5.1 Surround naar 2 kanaals stereo. Zelfde recept als tussen de edits in de review. Daarna zou je gewoon weer via de TV het volume moeten kunnen regelen.

Ik heb zelf geen Horizon box dus daar kan ik je niet verder inhoudelijk mee helpen. Op de Humax AB zit een speaker knopje met een vraagteken via die weg kunnen je de audio uitgang regelen. Hoe of en waar dat zit bij de Horizon box kan ik je dus helaas niet vertellen........
Krijg het niet voor elkaar......
Via optisch nog een probleempje gevonden.
Als ik het geluid even niet via de soundbar wil hebben.
Zou je zeggen.... zet hem uit.
Maar dan moet ik in het menu van de tv alles weer veranderen.
Op afstand kan ik er helaas niet meer over zeggen dan ik al gedaan heb. Wanneer de TV zijn instellingen niet wil vasthouden is dat meer een vraag voor iemand met meer kennis van dit type TV......
Ik heb hem zelf ook een goede week geleden gehaald bij de blokker en kan me erg in deze review vinden. De surroundsound is inderdaad nutteloos en de box kan behoorlijk hard waarbij hij toch helder blijft klinken. De ab is behoorlijk meh, batterij was bij mij ook leeg maar fragiel is die zeker niet. is al meerdere keren naar beneden gekletterd en van best stevig plastic gemaakt.
Ik ben mijn afstandsbedienimg kwijt kan ik hiervoor een nieuwe kopen?