Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 37PFL5603D Blauw Review

trm0001 6 oktober 2013, laatste update op 6 oktober 2013, 4.288 views

Philips 37PFL5603D Blauw

Pluspunten

• Veel instel mogelijkheden.
  • Mooi beeld, zelfs bij analoog.
  • Makkelijk in het gebruik.
  • Goed geluid.
  • Fijne AB.

Minpunten

• Ingebouwde defecte AS15-F IC
  • Waardeloze philips service
  • Inbranden

Inbrandgevoeligheid Score: 2

Doel van de review: 5 jaar later mensen attent maken op een veel voorkomend defect.

In 2008 kocht ik deze Philips Televisie.
In 2012 kocht ik via tweakers V&A een tweede exemplaar als 37" PC monitor.

Belangrijk om te weten deze TV is niet geschikt voor ziggo CI+ (heeft wel CI, maar zonder de +).

Het doel was om een goede middenklasser aan te schaffen waar ik lange tijd mee vooruit zou kunnen op diverse signaal bronnen, van Satelliet, digitenne, analoge kabel tot digitale kabel.

Ik moet zeggen dat hij op alle bronnen voortreffelijk beeld geeft. Dit is vooral bijzonder in het geval van analoog signaal aangezien dit een digitale TV betreft en die berucht zijn om het verzieken van kijkplezier bij analoog signaal.
Deze philips doet dat echter prima.

Het stroomverbruik is met standaard instellingen hoog (ongeveer 105 Watt) maar de TV is dan naar mijn bescheiden mening veel te fel qua lichtopbrengst. Vooral digitale signalen geven een enorme bak met licht dat het echt onprettig is.

Echter na bijstellen van contrast en helderheid is er prima naar te kijken en zijn de kleuren ook veel mooier en voller, duh....
Het stroomverbruik dalt dan bovendien naar ongeveer 70 Watt.

Inmiddels heb ik mijn beide toestellen een upgrade gegeven maar merkt niet echt veel verschil.

Het defect:

Sinds twee weken is het toestel dat ik gebruikte als TV er mee gekapt in die zin dat het beeld vertekend is en er in het midden een verticale streep zit.

Na veel zoeken ben ik er dus achter dat dit type TV een ingebakken probleem heeft met een zogenaamde T-con module en dan in het bijzinder een IC hierop.

De T-con module is een gedeelte vlak voor het echte panel wat dus gedeeltes van het scherm aanstuurt. Alleen groter TV's hebben een verdeling in meerder kabels naar gedeeltes van het panel. Deze 37 inch heeft 2 panel gedeeltes: links en rechts (50/50). Grotere modellen zullen meerdere gedeeltes en daarmee ook meerdere kabels hebben (bv 25/25/25/25).

De Tcon module bevind zich tussen het voedings gedeelte links en signaal gedeelte rechts achter stalen plaatjes daar waar de kabel naar binnen gaat, midden boven.

Op die Tcon module zit een IC (chipje) wat de aansturing van beide gedeeltes van het scherm regelt. Dit IC kost bijna niets (paar euro) maar zorgt er voor dat na jaren de TV wel defect raakt. Hiervan schijnt redelijk masaal sprake te zijn.

Dit zogenaamde AS15-F chipje is te koop via o.a ebay voor ongeveer 5,50 euro inclusief verzenden.

Inmiddels heb ik contact opgenomen met philips dat dit toch wel echt een ontwerp fout is en wat ik van hun kant kon verwachten. Via het online formulier gedaan waar stond vermeld dat je uiterlijk binnen 2 werkdagen reactie kreeg.
Drie keer raden ? Phlips laat dus niets van zich horen..... :F

Bij een aantal firma's heb ik gevraagt wat reparatie zou kosten. Dit varieerde van weggooien van de hele TV tot 120 euro vor een compleet nieuwe Tcon module tot 25 euro voor het vervangen van de AS15-F. Voor het laatste gekozen.

Hier is ook gebleken dat reparateurs vaak meerdere AS15F IC's per dag vervangen bij Samsung en Philips TV's.

Reparatie laat nog even op zich wachten tot de chip binnen is en ik de Tcon module verwijderd heb. Na rerparatie zal ik in deze review laten weten hoe het is uitgepakt.

N.B. ben je niet bekent met electronica en weet je niet wat een condensator met je kan doen als de TV van de netspanning af is ?
BEGIN HIER DAN NIET AAN ! (maar laat reparatie compleet over aan de reparateur)

Heb je nog vragen of heb je dezelfde klachten/defecten laat het weten via DM.

Linkjes....

Philips service manual (GROOT):

Circuits online over dit type:

Circuits online betreffende dit type en dit probleem:

Heb jij ook een Philips 37PFL5603D Blauw?

Hoi trm,
Dank je voor het delen van de ervaring. Heb je je nog afgevraagd waarom dat chipje stuk gaat of er iets over gezien? Zou dat chipje koelen nog zinvol zijn? Koelpasta en metalen ring russen chip en metaal vriemelen ofzo?
Hier ook ee 56xx staan, mooi beeld en geluid voor platte doos best okee. Maar moet ik nu zenuwachtig worden, vraag ik me af..
Wat ik erover heb gelezen gaan deze IC's defect doordat ze gewoon versleten zijn.
Voor zover ik het kan overzien is er weinig of geen relatie met oververhitting.
Ook gaan ze pas defect na 4+ jaren terwijl als het een hitte probleem zou zijn je ook veel eerder defecten zou verwachten.

Voor zover ik weet heeft dit specifieke type met AU optronics scherm icm Tcon ( AS15-F) samen met een (voor mij onbekende) Samsung TV last van veel voorkomende defecte as15-f IC's.

Wanneer jouw toestel van jonger of ouder is heb je grote kans dat je dit specifieke probleem niet zult krijgen.

Deze review is bovendien juist bedoeld om je informeren over het relatief eenvoudig en voordelig kunnen laten repareren zodat je hem niet onnodig laat recyclen !

@hieronder:
Philips geeft niet eens een reactie op mijn bericht dus repareren zullen ze ook wel niet doen dan.
Gezien deze fantastische service voor mij dus geen philips producten meer.
Het lijkt me sterk dat deze chip altijd stuk gaat als ie gebruikt wordt -- is het niet gewoon een standaard chip die door veel fabrikanten wordt gemaakt en waarvan er rond die tijd per ongeluk een slechte batch is geweest?
Waar staat er geschreven dat deze chips altijd kapot gaan ?

Ze gaan wel relatief vaak defect dat is helaas een feit.........

Reparateurs doen er heel erg goede zaken mee.
(die hoor je niet klagen.....)
Hier een Philips 42 PES0001 D.
Ook zelfde euvel na 4 jaar.
Las dat Philips deze defecte tv's repareert door een geheel nieuwe console ter waarde van 350.
(http://www.circuitsonline.net/forum/view/89370/1)
Ik heb precies deze Philips TV (37PFL5603D), gekocht in 2008, en sinds kort precies hetzelfde defect.

Ik heb een foto naar een TV-reparatieservice gestuurd en die vertelden me al heel snel dat dit een bekend probleem is en dat de gamma-chip kapot is, het zou 90 kosten om dit te laten repareren.

Ik heb inderdaad gezien dat het AS15-F chipje voor ongeveer 5 te koop is maar ik ben geen ervaren soldeerboutgebruiker dus ik ga er maar niet zelf aan beginnen...