Specificaties Hexa (6) core @ 3,3GHz-3,6GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-5820K Boxed Review

Qualixo 21 januari 2016, laatste update op 24 januari 2016, 703 views

Intel Core i7-5820K Boxed

Top CPU welke ook meer ram ondersteund dan intel aangeeft.

Pluspunten

• Ondersteund 128GB RAM

Minpunten

• Intel ARK geeft aan 64GB

Ik wou graag eventuele kopers van deze prachtige 6 core CPU laten weten dat 128GB ram werkt! Intel ARK geeft aan dat CPU maar 64GB ram ondersteund, echter in combinatie met een MSI X99A Raider heb ik 128GB prima kunnen aanspreken!
Dit leek mij wel korte een "review" c.q. notitie waard. Ik verwacht niet dat Intel dit support maar het werkt. Memory tests komen goed uit en er komen geen fouten naar voren.

Ter informatie, systeem word gebruikt als virtualisatie host, draaien nu 21 virtuele machines op.

Gebruikte hardware in mijn ESXi HomeLab:
Intel i7-5820K met Scythe koeler.
MSI X99A Raider
4x Corsair 32 GB DDR4-2666 Kit. CMK32GX4M2A2666C16

Meer info op mijn Blog.

Heb jij ook een Intel Core i7-5820K Boxed?

Meer advertenties

Beste Qualixo
Volgens Intel wordt 64GB ondersteund, dat wil niet zeggen dat je het op 128GB 'kunt aanspreken'.
Uiteraard vindt (bijna) elke Tweaker het leuk als je tweakt, maar graag zien wij ook resultaten.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of het echt zin heeft 128 GB te plaatsen, het lijkt me nogal een overkill.
Ik denk dat als je 32, 64 of 128 GB plaats je in de praktijk geen verschil merkt, elke computer heeft een bottleneck. Dit is bij jou in elk geval niet je geheugen :)
Maar als je bv geen (NVMe) SSD gebruikt lijkt me het weggegooid geld...

In juni 2015 is het PC world ook al een keer gelukt met de conclusie:

Yes, 128GB of system RAM seems silly, but if you dial back the clock, people used to say that about 16MB of RAM and 1GB of RAM. One day, I can say with confidence, we’ll look back and laugh how silly we were to be in awe of 128GB of RAM—when we’re all running 1TB and counting. ;)
128 GB in een esxi bak is verre van onrealistisch. Kan je lekker veel vm's mee draaien.
Precies, met virtualisatie is steeds vaker geheugen een grote bottleneck. Draai op dit moment 19 systemen op een machine. 128GB in een desktop pc is zinloos maar dat is ook niet mijn doel:) Spreek het wel degelijk aan, op dit moment 72GB in gebruik. De "review" is meer ter mededeling dat deze combinatie werkt. Mochten er mede tweakers zijn die ook bezig zijn met ESXi en homelabs, deze combo werkt out of the box.

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 22 januari 2016 10:33]

Ah, daar komt een 19 systemen-aap uit een mouw ;)
Dat maakt 'De "review" is meer ter mededeling' een stuk duidelijker, thanks...