Jabra BT620s Review

Booster49 18 juni 2009, laatste update op 19 juni 2009, 1.148 views

Jabra BT620s

Pluspunten

• Lange Batterijduur
  • Geluidskwaliteit
  • Makkelijk paren

Minpunten

• Geluid hapert soms (bijna nooit maar toch)
  • Kan beginnen te knellen rond de oren als je hem heel lang op hebt
  • Ledjes
  • Vorige-volgende nummer werkt niet met Iphone
  • A125s werkt niet zonder dock ertussen

Opnamekwaliteit Score: 4
Dit is mijn eerste review dus tips zijn welkom:)

Als trotse eigenaar van een Iphone 3g volgde ik de ontwikkelingen van iphone firmware 3.0 die 17 juni uit zal komen natuurlijk op voet. De nieuwe functie waar ik het meest naar zat uit te kijken was de ondersteuning van het A2DP protocol(stereo bluetooth). Mijn orginele apple oordopjes waren al helemaal kapot dus het werd tijd voor nieuwe oordopjes of een headset.

Ik heb gekozen voor de Jabra BT 620s, volgens een paar schaarse reviews was hij zijn geld
( advies prijs 99) waard.

Op maandag 15 juni heb ik besloten de Jabra BT 620s te bestellen bij de webwinkel Coolblue die de headset op voorraad had en een winkel bleek te hebben vlak bij mijn woonplaats. Bij Coolblue vroegen ze 59 voor de Jabra BT 620s, en het bleek een combi verpakking te zijn waar je ook nog de Jabra A125s bij krijgt. De verpakking zag er goed verzorgd uit en was makkelijk open te krijgen maar ook weer niet te makkelijk.

Iphone firmware 2.2.1 + Jabra A125s + Jabra Bt 620s
De jabra A125s is een ipod/iphone adapter die stereo bluetooth mogelijk maakt op de meeste ipods en de iphone. Nou heb ik dit apparaat niet meer nodig vanaf 17 Juni als firmware 3.0 uitkomt maar ik heb hem toch getest.
In de handleiding staat duidelijk hoe je de headset moet paren met de adapter en dit ging vlot, ik sloot hem aan op de iphone, echter toen ik probeerde muziek af te spelen speelde dit niet af door de headset maar door de speakers van de iphone. Na veel gekloot en gedoe lukte het nog steeds niet.
Uiteindelijk kwam ik op het idee om de adapter aan te sluiten op de universal dock en daar dan de iphone in te zetten. (zie foto) En warempel het werkte! Misschien komt dit doordat de dock connector van mijn iphone lichtelijk beschadigd is?

Geluidskwaliteit Iphone + adapter in dock
De geluidskwaliteit klonk beter dan de iphone oordopjes niet dat deze zo geweldig zijn maar voor een normale gebruiker goed genoeg. Het geluid viel in een half uur wel vrij vaak weg ~10-20x maar dit was meestal maar een hakkelingetje van minder dan een seconde.
Ik ben naar buiten gegaan en heb getest hoever het bereik was en ik kwam uit op ongeveer 10 meter. Zodra er een muur of iets anders tussen zat was het bereik wel zo weg.

Iphone firmware 3.0 + Jabra BT 620s
Na het downloaden van de nieuwe firmware heb ik gelijk de headset in paar modus gezet en de Iphone laten zoeken naar nieuwe bluetooth apparaten. Na een paar seconden vondt de iphone de headset en na nog een paar seconden was hij succesvol gepaard. Ik probeerde muziek af te spelen en het werkte gelijk!

Geluidskwaliteit Iphone 3.0 + Jabra Bt 620s
Ik heb weer een half uur lang muziek geluistert en gekeken hoe vaak de muziek weg viel ik kwam uit op 5 keer wat goed te noemen is.
Toen ging ik weer naar buiten om het bereik te testen en dit leek iets verder te zijn dan met de adapter, ongeveer 15 meter ook als er een muur tussen kwam speelde hij iets langer door.

Batterijduur
Op de verpakking staat dat de batterij "up to 10 hours" meegaat ik heb de iphone op shuffle gezet om 10 uur 's ochtends en rond 6 uur was hij leeg, 8 uur dus. bij normaal gebruik heb je hem soms ook op pauze staan dus 10 uur lijkt me niets te veel beloofd.

Comfort
Bij een headset is niet alleen de geluidskwaliteit belangrijk maar ook het comfort, Bij de Jabra is hier weinig op aan te merken, hij zit comfortabel om je oren door het zachte rubber en er zitten zachte kussentjes voor de speakers. Als je hem een hele tijd op hebt gehad kan hij een beetje beginnen te knellen maar dit verschilt een beetje per persoon lijkt me.

Microfoon Kwaliteit
Ik kan hier weinig over zeggen maar ik heb een paar mensen opgebeld en die konden me allemaal goed verstaan door de headset, de kwaliteit is dus goed te noemen.

Extra functies
Op de headset zitten veel knoppen, muziek pauzeren - hervatten, volgende en vorige nummer (werkt niet bij de iphone), geluid harder en zachter zetten en als iemand je belt kan je simpelweg op de muziek pauzeren - hervatten knop drukken en je neemt op.
Er zit ook een microfoon in de headset dus je hoeft hem niet af te zetten om te bellen.
Verder zitten er in elke speaker ledjes die van kleur kunnen veranderen en de hele tijd door knipperen dit kan geloof ik wel worden uitgezet maar ik zou niet weten hoe.
De headset werkt ook Via usb

De Jabra BT 620s is een veelzijdige headset met veel functies met een relatief lage prijs, aanrader!

Heb jij ook een Jabra BT620s?

dat deze nog steeds in omloop is. Ik heb dezelfde headset 3 jaar geleden gehaald voor mijn Ipaq hx2750. Blijkbaar is de markt in stereo bluetooth headsets niet zo groot dat dit product inmiddels veroudert is. Ik had namelijk verwacht dat deze inmiddels vervangen zou zijn door een dunnere variant bijvoorbeeld.

Verder mooie review en je hebt helemaal gelijk dat die goed samenwerkt met apparaten. Ik had hem zelf toendertijd tegelijkertijd op mijn telefoon en mijn ipaq aangesloten. Daarin wisselde die automatisch van muziek op de ipaq na telefoon op het moment dat die overging. Mooi stukje techniek.

Ik heb hem uiteindelijk wel weer verkocht omdat het geluid tegenviel in verhouding tot 10 euro sony oordopjes en omdat het toch vaak even te veel moeite is om het in te stellen en aan te zetten. Verder ziet het er ook een beetje raar uit omdat de oorkleppen vrij breed zijn en het ding constant met licht flikkert.

maar goed om te horen dat je blij bent met je aankoop ;)
Wow is dit ding al 3 jaar in omloop? Dat wist ik niet :O
Zo breed zijn die kleppen toch niet? hooguit 2cm..
Die lampjes zijn wel irritant soms ja, vooral als je in het donker fietst is het heel raar.
ik heb deze headset ook geweldig ding :)

je kan die lampjes uitzetten he ;)

als je allebij de knoppen op de zijden van de headset ingedrukthoud voor 5 sec gaan ze uit maar dat moet je wel telkens herhalen als je hem opnieuw aanzet }:O (moet je ze wel tegelijk indrukken :p ander gaat ie uit xD
nette review, de gouden tip van vandaag: gebruik opsommingstekens bij de voor- en nadelen, is het net iets gemakkelijker lezen.
ok aangepast bedankt voor de tip:D