Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

RaymondTestpanel 19 januari 2016, laatste update op 19 januari 2016, 207 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart (Testpanel)

De tweakers review slaat de spijker op zn kop: Dit is een telefoon voor de liefhebbers van Windows Mobile. Win10 mobile is nog niet af en er is een appgap. Afgezien daarvan is het verder een toptoestel qua hardware en gebruiksgemak.

Pluspunten

• Mooi en goed scherm
  • Win10 voor zakelijk gebruik heel geschikt
  • Heel goede camera
  • Goede hardware

Minpunten

• "AppGap"
  • OS heeft nukken

In december hadden Tweakers en Microsoft een actie, ze zochten 10 vrijwilligers die hun eigen telefoon wilden ruilen voor een Lumia 950XL. Ik ben één van de gelukkigen die de telefoon mocht testen en ook houden (nu ik deze review heb geschreven :P )
Mocht je het nog niet hebben gedaan, raad ik je van harte aan om de reviews van Tweakers zelf te lezen, want afgezien van de accuduur-ervaring onderschrijf ik de conclusies volledig :)

Voor het gemak de linkjes naar de review van de telefoon en de review van Win10 Mobile:
reviews: Microsoft Lumia 950 en 950 XL: liefdesverklaring aan de fans
reviews: Windows 10 Mobile: een nieuwe Windows Phone voor iedereen

In mijn review wil ik de zaken benoemen die me zelf zijn opgevallen en waar ik tijdens het gebruik van het toestel tegenaan ben gelopen. Met een beschrijving van de hardware, software en foto's van het toestel zal ik je niet lastig vallen, die info hebben anderen veel beter voor je op een rijtje gezet :) De specificaties zijn trouwens dik in orde. Het toestel heeft hardwarematig alles voor elkaar: Snelle Soc, veel werkgeheugen, uitbreidbare opslag, er is een dualsimversie, topscherm met hoge resolutie en USB-C.
Ik heb mijn iPhone 5C van het werk bij Tweakers achter gelaten en gebruik de 950XL zakelijk, naast mijn privé Samsung Galaxy S6 Edge. Ik heb altijd een eigen toestel naast het toestel van mn werk gehad, omdat ik nu eenmaal prettig vind werken :) Dat betekent wel dat ik het toestel dus ook zakelijk gebruik en wellicht andere dingen belangrijk vindt dan dat een privé gebruiker zou vinden.
Mijn review ga ik de komende tijd op onderdelen aanvullen, bijvoorbeeld met wat extra testfoto's en een beschrijving van het werken met Continuum. Ook zal ik vragen van jullie proberen te verwerken in mijn verhaal.

ingebruikname en eerste indrukken

Met windows mobile heb ik begin 2015 mijn eerste ervaringen op kunnen doen. Ik kreeg toen van een opdrachtgever een Lumia 630 om mee te werken. Dit is een toestel met een eerdere versie van windows mobile. Ik vond het een heerlijk toestel. Prettig formaat en voor mijn zakelijk gebruik (dus geen Facebook, instagram, snapchat en noem maar op :) ) heel fijn. De 950XL voelt als een grotere uitvoering van dat toestel.

De inhoud van de doos is minimaal: Telefoon, kabeltje en lader. Geen oordopjes of andere extra's.

Bij het aanzetten valt meteen op dat het scherm net als dat van mijn S6, een Oled scherm is. De kwaliteit is gewoon super. Het scherm heeft een hoge resolutie. Het lukt mij niet om afzonderlijke pixels te onderscheiden. De kleuren zijn ook goed afgesteld en komen op mij niet oververzadigd oid over.

De bouwkwaliteit vind ik goed. Het is net als vorige generatie Samsung Galaxies: Functioneel plastic. Het werkt goed, ziet er goed genoeg uit en houd lekker vast.

Mijn toestel onderging eerst een update, dus het duurde even voordat ik het verder kon instellen en gebruiken. Het in gebruik nemen gaat verder vlot.

Ik heb zelf een office365 abonnement, de versie voor kleinzakelijk gebruik (vanwege exchange) en niet de versie voor particulieren. Tot op de dag van vandaag is het me niet gelukt om dit account te koppelen aan het toestel. Ik heb het maar opgegeven en heb een los Microsoftaccountje aangemaakt om wel functies als OneDrive ed te kunnen gebruiken.

Het koppelen van Bluetooth in mijn Golf 7 verliep stroef. Pas na een aantal pogingen en enkele keren wissen van de koppeling is het me gelukt om de verbinding tot stand te brengen. Na deze eerste moeilijkheden heb ik verder geen problemen meer gehad om de verbinding tot stand te brengen. Waar ik wel last van heb, is dat soms het geluid klinkt alsof mijn gesprekspartner onder water zit. Hiervan heb ik met mijn iPhone en S6 nooit last. Helemaal vlekkeloos lijkt de bluetooth functie dus bij mij niet te werken.

Dagelijks gebruik en windows 10 mobile

Na de eerste periode van spelen, configureren en leren kennen van het toestel, is de nieuwigheid eraf en kan ik het toestel gewoon gebruiken.
Windows Hello
Het ontgrendelen van het toestel met behulp van de irisscanner werkt goed. Hij herkent me steeds binnen enkele seconden. Vandaag betrapte ik me erop dat ik naar mijn S6 zat te staren en vroeg me af waarom het ding niet ontgrendelde :P Ik vind het zeker net zo goed werken als een vingerafdrukscanner. De backupfunctie van een pincode is ook snel te bereiken, voor die gevallen dat je niet naar het scherm kan kijken.
Accuduur
In tegenstelling tot veel anderen, kan ik lang doen op een acculading. Een dag werken (dus agenda checken, mail lezen, appen enzovoorts) is geen enkel probleem, nog meer dan 50% over aan het einde van de dag. Vrijdag thuiskomen en maandag de telefoon weer pakken kan ook, er zit dan nog steeds stroom in de accu.
Software Nukken
Win10 mobile is nog niet af. Zo simpel ligt het. Het werkt als een trein en de manier hoe het werkt, past bij me.
Maar zoals gezegd: Windows 10 mobile is niet af. Laadstekkertje erin als de telefoon uitstaat: Telefoon gaat aan (en niet alleen met een laadicoontje). Telefoon zit in broekzak, of ligt naast me op de stoel in de auto: Continu is hij naar mij op zoek om mn iris te scannen. Telefoon wordt op willekeurige momenten heet en zuigt dan de accu leeg. Uit en aanzetten helpt daarbij. En zo zijn er nog wel meer kleine eigenaardigheden. Microsoft heeft er al veel verholpen in de laatste software en firmware updates en ik heb er alle vertrouwen in dat ze allemaal opgelost worden. Maar voor nu moet ik er nog maar even mee leven.
De App Gap
Een veel gehoord bezwaar bij windows mobile is de app-gap. Ikzelf gebruik maar weinig apps (en niet eens de meest bekende als FB, Twitter, instagram enzo), dus loop er niet echt tegenaan. Ter lering ende vermaeck heb ik even op een rijtje gezet welke apps ik op android gebruik en of deze ook bij windows beschikbaar zijn:

Acrobat Reader - Beschikbaar
Weatherpro - Beschikbaar
WhatsApp - Beschikbaar
Yellowbrick - Beschikbaar
Camera
Over de camera zou ik kort kunnen zijn: Die is heel goed! Mijn ervaring met recentere smartphonecamera's betreffen de Samsung Galaxy S3, de Sony XPeria Z2, de iPhone 5C en de Samsung Galaxy S6. Mijn mening is als volgt:
De minste camera zit in de iPhone. Niet vreemd, want dat is ook het oudste model. Dan komt de Z2. Verrassend misschien, omdat die camera door veel reviewers goed wordt gewaardeerd. Maar ik kon er alleen overdag goede foto's mee maken. Zodra het licht uitging (en er bier ging vloeien :P ), bakte dit toestel er helemaal niets meer van. Daarom vind ik de S3 beter, die maakte in het donker nog steeds hele bruikbare foto's. Voor menig foto tijdens het stappen mocht ik aantreden met mijn S3 en bleven andere toestellen in de zak.
De 950XL en de Galaxy S6 presteren voor mijn gevoel bijna gelijk en liggen straatlengtes voor op de 5C/Z2 en de S3. Alleen vanwege de zoomfunctie en de betere lens gebruik ik nu nog mijn compactcamera, maar de foto's uit de 950XL zijn prima om af te drukken of in een fotoalbum op te nemen. De S6 heeft meer mogelijkheden (panorama, handige selfie-optie enzovoort). Maar qua fotokwaliteit zowel overdag als in het donker, ontlopen de toestellen elkaar nauwelijks. Dat blijkt ook wel uit de review van Tweakers. Uiteindelijk wordt daar de S6 als beste koop aangewezen, maar je ziet bij bijna elk afzonderlijk onderdeel dat de 950XL er een bijzondere vermelding krijgt. Hieronder heb ik even een aantal eigen gemaakte foto's geplaatst, waarbij ik geprobeerd heb vergelijkbare foto;s met de S6 en de 950XL te maken.

S6:

950XL:

Continuum

Helaas heb ik het dock nog niet mogen ontvangen om zelf ermee te kunnen testen. Bij navraag bij de store blijkt dat het ook nog wel even kan duren voordat ik hem ontvang. Ik kijk er wel naar uit om het te proberen. Als ik kijk hoe ik nu mijn laptop gebruik (mail, internet en office), verwacht ik zeker 80% van mijn werk op de telefoon te kunnen doen. Ik was erg onder de indruk van de presentatie van de continuumdock bij Microsoft, het lijkt echt wel een uitkomst.

Wanneer de dock heb ontvangen en ermee kunnen spelen, breid ik mijn review op dit onderdeel uit.

Kort gezegd: Ik vind het een goed toestel. Ik kan er prima mee werken en het toestel werkt stabiel en snel. Tegelijkertijd kent het zijn nukken, die voornamelijk in de software zitten en hopelijk op termijn worden opgelost. Ben je een flinke gebruiker van allerlei apps, dan is windows mobile niks voor jou, want helaas zijn niet alle apps beschikbaar in dit eco-systeem. De apps die er wel zijn, werken prima.
Ik blijf er lekker zakelijk mee werken, dat kan uitstekend. Voor prive houd ik er een android toestel op na.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?