Specificaties Small form factor, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance P50 Review

Foritain 13 januari 2016, laatste update op 26 mei 2017, 2.263 views

Antec Performance P50

De Antec P50 is een eenvoudige kubus die met een slim interieur toch hele leuke dingen weet te doen. Kwalitatief is het allemaal net aan voldoende, maar de featureset met o.a. drie stock ventilatoren en twee fan controllers is weer meer dan prima.

Pluspunten

• Dual chamber ontwerp is leuk om te zien, en verbergt ook veelal ongewenste onderdelen.
  • Kabelmanagement kinderlijk eenvoudig
  • Drie ventilatoren standaard
  • Twee fan controllers aan de voorzijde.
  • Bouwkwaliteit redelijk, afwerking prima.
  • Stoffilter op intake voorzijde
  • Ruimte voor 2 SSD's, 3 HDD's, 1 Optical, stevige voedingen en grafische kaarten, en zelfs ruimte voor een 240mm radiator
  • Prijs-kwaliteitverhouding prima

Minpunten

• Geen stoffilter bovenzijde
  • Buitenkant (voorkant) plastic en wellicht toch iets -te- eenvoudig voor de klasse
  • Geen rubberen grommets in gaten kabelmanagement.
  • 130mm beperking processorkoeler, let ook op de breedte van je GPU icm stroomaansluitingen
  • Schroefjes mogen tegenwoordig wel individueel gesorteerd geleverd worden.

Review: Antec P50

- Inbouwen & Kabelmanagement
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Antec

Kort geleden publiceerde ik een review van de Antec P380, een high-end E-ATX toren met aluminium en een prijskaartje van dik 150 euro. Vandaag is een compleet andere Antec aan de beurt: De Antec P50. De P50 is een Micro-ATX kubus met een prijskaartje van iets meer dan 50 euro welke in een gesloten en ‘windowed’ versie komt. Deze betaalbare kubus biedt echter wel een interessante indeling die we de laatste jaren populairder hebben zien worden: het dual-chamber design. We gaan kijken wat Antec ons te bieden heeft in dit veel lagere segment.

(Toevoeging: Tussen het schrijven en publiceren is de prijs van de P50 wat gaan schommelen. De review is geschreven met 50-55 euro in het achterhoofd. Ik heb Antec gevraagd of dit een tijdelijke beweging is vanwege beperktere stock of een aanpassing ivm de koers van de dollar)

De features en specificaties van Antec:

De P50 is een bescheiden afgemeten behuizing in de ‘kubus klasse’ (tot zover dat een echte klasse is). Deze cases zijn iets breder dan gemiddeld, maar wel lager en in de regel ook een stuk minder diep dan de traditionele torens. Er is ruimte voor Mini ITX en Micro ATX moederborden.

De consequentie is dan vaak dat het maximaal aantal HDD’s beperkt is vergeleken met traditionele torens. Met ruimte voor 2 SSD’s en 3 3.5” HDD’s is dat ook het geval, al zal dat de meeste mensen niet heel veel interesseren. Ook kan je ‘gewoon’ een optische drive plaatsen (of andere 5.25” device) en is er ruimte voor flinke voedingen en grafische kaarten tot 300mm lengte. De voornaamste beperking voor je componenten is de maximum hoogte voor processorkoelers: 130mm vereist wel even je aandacht bij de aanschaf.

Standaard koeling komt in de vorm van twee 120mm ventilatoren en één 80mm model, en je kan nog redelijk wat uitbreiden. Ook is er ruimte voor een 240mm radiator aan de voorzijde of bovenzijde. De specificaties doen overigens vermoeden dat vier ventilatoren standaard zijn, dit is (bij deze in elk geval) niet het geval, al zijn drie standaard fans in deze prijsklasse zeker geen minpunt. De aanwezigheid van twee fan controllers op de behuizing mag zelfs als groot voordeel gelden.

Simpel kastje, simpel doosje? Zoals vaker gewoon prima verpakt.

De P50 is van buiten een redelijk recht-toe-recht-aan zwarte doos. Je zou hem gerust wat saai kunnen noemen. Eenvoudige zwarte voetjes, een gladde voorkant, wat ventilatie langs het voorpaneel. Weinig schrikbarends. Aan de linker kant zit een fors venster om het geheel een beetje op te breken. Liften we de camera wat dan is ook de bovenkant niet geheel onopvallend: een flink rooster, een opvallende gesplitste plaatsing van de USB poorten, en een hele prettige feature (zeker in deze prijsklasse) is de fan controller. We krijgen er niet één, maar zelfs twee die in drie stappen je ventilatoren ‘beheersen’.

Hoewel de voorzijde geheel plastic is, en dat voel je ook als je er op tikt, ziet de P50 er toch niet onaardig uit. Hetzelfde geld voor het totaalplaatje eigenlijk; het oogt kwalitatief wel prima, maar til je de case bijvoorbeeld op dan merk je hoe licht het geheel is. In hoeverre ‘ingetogen’ een voordeel is vraag ik mij zelf wel af, want ik denk dat Antec die term toch wel heel serieus heeft genomen. Uiteindelijk is het vooral pas bij het zien van de achterzijde dat opvalt dat de P50 toch zeker wel iets opvallends in petto heeft.

De zijpanelen zijn wat aan de lichte kant, niet heel vreemd natuurlijk gezien de prijs. Het venster is een beetje typisch voor de ~50 euro prijsklasse: niet heel bijzonder, maar het voldoet. Hij zit wel prima stevig in het zijpaneel, dus klagen mag niet.

In het midden van de P50 zit een verticale stalen plaat die de behuizing in twee kamers opsplitst. In de primaire kamer, het deel wat je door het venster ziet, zie je eigenlijk enkel je moederbord en grafische kaart. Mini ITX moederborden passen, maar gezien de prijs en de uitstraling is een Micro ATX toch de logische keuze, waarbij positief opvalt dat voor zowel smalle als brede Micro ATX moederborden gaten zitten voor de kabels. Rubberen grommets in de gaten voor kabels ontbreken helaas wel. Aan de voorkant zien we twee 120mm ventilatoren welke frisse lucht tegen je processor en grafische kaart blazen. Aan de achterkant is ruimte om extra 80mm ventilatoren te installeren, bovenin zit ruimte voor de optische drive of indien gewenst heb je een stevig stukje ruimte voor een 240mm radiator. Leuk detail is het kleine stukje waar de tubes van de waterkoeling (of eventueel wat kabels) door heen gestuurd kunnen worden.

Ook de secundaire kamer is interessant. We zien de kabels van de fan controller, ruimte voor SSD’s aan de voorzijde, en aan de achterkant een bracket voor drie 3.5” HDD’s die dankzij een 80mm ventilator (die er direct op zit) worden gekoeld.

De case laat zich redelijk eenvoudig uit elkaar halen. Zo komt de grill aan de bovenkant er zo af, maar moeten we dan wel constateren dat deze niet echt op stof zal filteren met die grote gaten. Wel zou je daar je waterkoeling naar buiten kunnen laten blazen, of simpelweg kiezen voor twee extra 120mm fans. De voorzijde is wel van een filter voorzien, al moet je het paneel er af klikken om er bij te komen (toegegeven, dat is nog altijd makkelijker dan de P380 waar je de case van de grond moet tillen). Met het paneel er af zien we wat ruimte om nog een 80mm ventilator toe te voegen, en de plek voor je 5.25” device. Bij het plaatsen van een optisch station kan je nog wel ventilatoren boven plaatsen, maar een radiator met fans is wat optimistisch (optischmistisch?).

Het inbouwen van de P50 is eigenlijk weinig spannend, maar toch moet ik met wat kritiek beginnen. Zelfs bij een behuizing in deze prijsklasse moet het namelijk kunnen om de schroefjes voorgesorteerd in losse zakjes te leveren, of een andere charmante oplossing te bedenken dan ‘mik alle schroeven in een zak’. Kleinigheidje, en bij de P50 weegt het minder dan bij de P380, maar kleine punten tellen wel op wanneer de concurrentie daar de laatste jaren goed op let.

Het aantal schroeven valt mee vergeleken met de P380, maar er komt wel enig schroefwerk aan te pas. Om te beginnen bij het plaatsen van de SSD’s en HDD’s. Nu is drie 3.5” HDD’s niet bijzonder veel, maar met de betaalbaarheid van 6-8TB HDD’s kom je toch een heel eind. 2.5” drives zitten onder een hoek aan de voorzijde, ik weet niet in hoeverre dat consequenties heeft voor mechanische 2.5” drives, maar voor SSD’s is dat natuurlijk geen punt. Wil je meer dan twee SSD’s? Je kan ze eventueel ook in de 3.5” sledes schroeven. Verder prikken we de voeding nog in deze secundaire kamer en valt op dat we zelfs met deze redelijk forse Cooler Master V850 nog aardig ruimte over hebben, en tevens dat het een mooie kabeldump is daar achter. Je kan dus wel iets besparen op je totale build omdat een modulaire voeding niet strikt noodzakelijk is voor goede looks. Achteraf zien we ook niet veel van de voeding door het ventilatierooster in het zijpaneel.

In de primaire kamer is het werk vervolgens een eitje. Mobo’tje erin, GPU’tje prik, en klaar. Nou ja, let wel even op dat je geen super brede grafische kaart gebruikt met stroomaansluitingen richting het zijpaneel. Deze MSI Twin Frozr IV gebaseerde grafische kaart met deze V850 kabels gaat gelukkig nog net, maar sommige kaarten zijn breder, en sommige voedingskabels stugger.

Het eindresultaat is zonder enige moeite al snel best aardig, al valt het ontbreken van grommets in de kabelgaten wel op. Moet toch kunnen voor dit bedrag, al kan je met een extra tie-wrapje en wat liefde het redelijk compenseren.

Met het venster er op zien we precies wat de meeste mensen willen zien: Moederbord, processorkoeler, grafische kaart. Geld uitgeven aan ‘mooie’ SSD’s, voedingen, super luxe kabels, etcetera heeft dus weinig zin.

Wat de prijs betreft is de 50-60 euro categorie een pittige. Niet alleen is de keuze sowieso al flink, maar zoals vaker staat deze ‘nog best wel budget’ categorie pittig onder druk van behuizingen die maar enkele euro’s duurder zijn (zeker nu de prijs van de P50 nog iets is gestegen). Je ziet dat je dan voor een kleine extra investering al vaak weer flink wat meer krijgt wat betreft features, kwaliteit, en uitstraling. Daarnaast: Noem welke behuizing dan ook, en je zal een andere kunnen noemen die iets beter doet, en iets anders weer minder doet.

Positief is dat Antec je totale build kosten best bescheiden kan houden maar toch een venster optie geeft; een modulaire voeding is zeker niet noodzakelijk voor een nette ‘look’, en je hebt goed kabel management wat veel budget ‘windowed’ behuizingen moeten missen. Daarnaast is een Micro ATX build is goedkoper dan een Mini ITX build, en in het onder- tot middensegment (waar de P50 op richt) ook goedkoper dan ATX builds. Pas bij high-end wordt een ATX setup vaak voordeliger gezien de keuze van high-end Micro ATX beperkt is. Pakken we als voorbeeld even de Phanteks Evolv ITX, die is grofweg gelijk geprijsd en grofweg even groot, dan zien we dat de P50 wat betreft bouwkwaliteit geen hoogvlieger is vergeleken met die (kwalitatieve) uitblinker. Reken je er echter een ITX bordje bij op, een extra fan (die de Phanteks wel kan gebruiken), een fan controller (die de Antec wel heeft) en het verschil loopt al snel aardig op. Kijken we even verder: Een BitFenix Phenom ‘kubus’ is veel zwaarder gebouwd, maar mis wederom een controller en/of window. Een NZXT S340 is luxer, maar wel meteen weer groter, heeft geen controller, en is ook iets duurder. Een populaire Corsair SPEC-01/-02/-03 is kwalitatief echt niet beter, is groter, mist een controller en is zoals veel budget torens gepruts met kabelmanagement. Een direct alternatief is natuurlijk de Corsair Air 240 met vergelijkbare indeling en een betere bouw, maar dan betaal je wel een paar tientjes meer. Vergeleken met de meeste kubus behuizingen valt op dat de P50 niet alleen aan de goedkope kant is (maar dus wel wat lichter dan de meesten), maar tevens ook één van de kleinere kubussen, iets wat veelal toch als positief zal worden ervaren.

Zo komen we elke keer op ongeveer hetzelfde plaatje wat prijs kwaliteit betreft: De Antec P50 doet het niet onaardig. Bouwkwaliteit voldoet maar is hooguit gemiddeld, hij is wat weinig spannend in de uitstraling, maar wel bovengemiddeld wat betreft eenvoud van (build) afwerking, aanwezige stock koeling, en de aanwezigheid van een fan controller is iets wat wij elders helaas maar zelden zien.

Een prijskaartje dat niet misstaat is natuurlijk een fijne basis, maar toch zijn er wat kleine elementen die voor die prijs beter zouden moeten kunnen, of als Antec zou zweren dat het niet mogelijk is zou ik het gevoel hebben dat je voor 5 euro meer iets zou kunnen hebben wat nog net even beter is: stoffilter aan de bovenzijde, stoffiltertje aan de voorzijde benaderbaar zonder paneel los te hoeven halen, grommets in de gaten voor kabelmanagement, schroefjes in individuele zakjes, en wellicht net nog ‘iets’ aan de voorzijde. Een mooi stalen Antec logo wellicht? Smaken verschillen, en behuizingen met een no-nonsense look worden in Europa vaak goed ontvangen, maar wij zaten hier in huis aardig op één lijn dat het simpele plastic frontje nog wel wat luxe kon gebruiken om toekomstige kopers te overtuigen.

Bij behuizingen weet je vaak bij het zien van de merknaam al wat je er van mag verwachten. Het leuke aan de P50 ervaring was dat deze juist recht tegenover de P380 ervaring stond en zodoende een interessante verrassing bleek. De P380 was super degelijk met uiterlijk vertoon met een oubollig interieur, maar de P50 is juist licht, eenvoudig van buiten, en dan opvallend en zelfs best slim van binnen. Als dual chamber behuizing maakt de Antec P50 het relatief eenvoudig om je Micro ATX moederbord en grafische kaart door het venster te tonen, terwijl HDD’s, SSD’s en voeding geheel buiten zicht blijven. Hierdoor kan je iets besparen op een modulaire (of mooie) voeding, en is het afwerken van je build echt veel minder hoofdpijn dan menig soort-van-budget ATX torentje.

Het is ook niet zo dat je aan inbouwopties te kort komt: Twee SSD’s, drie 3.5” HDD’s, ruimte voor stevige grafische kaarten (300mm) en ATX voedingen, en als je wilt kan je nog een optische drive of zelfs een 240mm radiator in je behuizing kwijt. De voornaamste beperking is die voor processorkoelers (130mm) en dat je extra brede grafische kaarten met stroomaansluitingen richting het venster wilt voorkomen; twee beperkingen waar je zeker rekening mee moet houden maar prima mee valt te werken.

Wat betreft bouwkwaliteit is het allemaal een beetje ‘voldoende’. Het kan er mee door in de prijsklasse, al hebben we ook duidelijk beter gezien. Antec zet daar echter wel weer een nette featureset tegenover met stoffilters aan de voorzijde (intakes), drie stock ventilatoren, en de dubbele fan controller. Nu ben ik zelf geen grote fan (hurr) van kleine (veelal luidere) ventilatoren, maar dankzij de controllers heb je zelf eenvoudig in de hand of je voor stilte of prestaties wil gaan. Het enige wat dan weer jammer is dat een fijn filter aan de bovenkant ontbreekt tegen vallend stof, dat rubberen grommets in de kabelmanagement gaten ontbreken, en dat alle schroeven gewoon in één zakje zitten. Geen onoverkomelijke zaken, maar het mag Antec zeker aangerekend worden gezien de concurrentie in deze klasse echt heel pittig is.

Uiteindelijk waren wij hier best gecharmeerd door de Antec P50 en manier waarop je relatief eenvoudig tot een leuk presenteerbare build kan komen dankzij het leuke interieur. Het voorpaneel zou van ons nog iets van flair kunnen gebruiken; eenvoud valt meestal goed in de smaak in Europa, maar hij is nu wel –erg- eenvoudig. Als het ontwerp je aantrekt (toch wel kritisch bij een behuizing) dan heb je er ook gewoon een prima koop aan, en als betaalbare compacte ‘windowed’ behuizing is hij dan het label ‘aanrader’ waard. Of het Antec gaat lukken met een kast als deze noemenswaardig marktaandeel terug te veroveren betwijfel ik echter, want daarvoor ontbreken toch de puntjes op de i.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Antec Performance P50?

Hulde voor wederom een goede review voor een betaalbare kast!
Ik kan het me heugen dat ik in mijn kast zoektocht meerdere review van je gelezen heb, en ook dat je nog wel eens alternatieven aangaf. Het doet niets af aan de zeer fijne review, maar het klikt zo lekker door als je op zoek bent naar een bepaald formaat/bedrag.
Dank je :D

Gaandeweg, we zijn inmiddels ruim 2 jaar bezig, is er inderdaad wel wat gesleuteld aan de onderdelen. Ik noem nu zo tussen de regels door hier en daar wat alternatieven om een idee te geven, maar als ik heel diep op alternatief A in ga, moet ik dat eigenlijk ook doen voor B, C, etc, Z. Ik wil specifieke merken of producten niet voortrekken, dus de wat langere vergelijkingen zijn gaandeweg geschrapt. Het af en toe aanhalen van echte uitschieters in een segment is natuurlijk onvermijdelijk, of als er echt producten zijn die op alle fronten beter zijn, al komt dat niet veel voor. Daarbij: de pricewatch biedt al zo veel alternatieven en opties dat als ik daar eigenlijk niet tegenop kan, en daarbij ken ik natuurlijk ook niet -alle- kasten oftewel echt compleet kan ik nooit zijn. Ik ken er echter ook weer genoeg dat ik dan naast een productreview ook een haast complete roundup kan maken met onderlinge verschillen. Het resultaat is dat het veel tijd kost, eenvoudig verkeerd wordt geinterpreteerd, en het uiteindelijke voordeel gering is.

Als je een keer vragen hebt over evt alternatieven of hoe de onderlinge verhoudingen liggen tussen twee producten, laat het gerust weten he, reactietje probeer ik altijd op terug te komen.
Sorry, deze keer niets op te merken :) (zeer secuur gelezen maar kan geen rare zin of typefout ontdekken, heb je deze review zelf al zo vaak nagekeken of na laten kijken om vooral geen reactie van mij te krijgen?)
"al moet je het paneel er af klikken om er bij te komen"
"Met het paneel er af zien we wat ruimte om nog een 80mm ventilator toe te voegen"

Er af = eraf
En ook: maximum hoogte en standaard hoogte
Dit zou ook maximumhoogte en standaardhoogte moeten zijn. Met peuteren kan alles :D. Sorry.
Sinterklaas is al vertrokken hoor zeurpiet, shoo! ;)

Maar neu, blijf het vooral aangeven hoor, ik geef ook graag toe dat Nederlands tikken niet mijn sterkste kant is. Als ik in het Engels zou mogen hier zou ik dat ook serieus overwegen.

Dat splitsen van woorden heb ik ook een beetje uit het Engels over gehouden, daar schrijf je vrijwel alles los. Het is een hardnekkige eigenschap van mijzelf en is tevens iets wat ik a) zelf niet zie en b) controle van office niet als fout aangeeft. Ik vrees dus dat je dit vaker zal (blijven) zien.
In tegendeel, deze is juist bovengemiddeld snel geschreven en daarna 1x door mijzelf nog even heel vlot doorgeblazen bij het invoegen van de foto's. Meestal zit er wel meer tijd in of wat hulp van buiten inderdaad, maar dan vooral als ik zelf nog wat twijfel. Ik ga zowaar de goede kant op dus :D

Moet wel zeggen dat cases over het algemeen vlotter wegtikken dan categorien waar ik minder mee heb gedaan. Zeker een kastje als deze is toch aardig straight forward.
Hoe zit het qua geluidsproductie ? Maken de standaard fans veel geluid ? Zit er ook geluidsabsorberende materiaal/laag in ? Zijn de twee fan-controllers voor twee fans of gaat het per groep gezien er meer fan inbouwmogelijkheden ?
Je hebt twee fan controllers waar je twee fans op aan kan sluiten (al begin ik nu te twijfelen of het er geen drie per kant zijn zijn, daar moet ik even op terug komen). Oftewel je kan zelf kiezen of de standaard fans veel geluid gaan maken of niet, op de stille setting hoor je praktisch niets, op de volle setting zijn ze wel wat aanwezig. Het idee natuurlijk is dat je tijdens zware game sessies de koeling op kan schroeven.

Geluidsdempendmateriaal is niet aanwezig, al zou het vermoedelijk met deze constructie ook niet gek veel uitmaken. Zoals vaker zal de gesloten versie vermoedelijk iets meer dempen, die heb ik echter niet.
Weer een prachtige en een duidelijke review van je!
Ga zo door!
Prettige review. Het beeld door het raampje ziet er heel erg netjes uit zonder alle kabels. Nu nog een ander kleurtje (wit) en hij mag mijn 10 jaar oude Antec P180 wel eens vervangen. De vier usb aansluitingen aan de voorkant en de fan controllers is een handige eigenschap.