1 review

eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway

eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway Review

-36- 8 januari 2016, laatste update op 27 mei 2018, 3.940 views Product gekocht

eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway

De MAX! Lan Gateway van eQ3 is de centrale controller van het voordelige MAX! systeem voor het aansturen van radiatorenkranen. Handig bij woningen zonder eigen CV. Investering was snel terugverdient. Werkt na 4 jaar nog steeds naar tevredenheid.

Pluspunten

• Goedkoop tov andere systemen
  • indeling met zones
  • Kostenbesparing door gerichter stoken
  • Gemakkelijke installatie en gebruik

Minpunten

• Software wat beperkt en onoverzichtelijk
  • Lastig te combineren met andere domotica
  • Ziet er beetje goedkoop en plastic uit

Kwaliteit Score: 3
MAX! Apparaten :
  • Gateway Cube (maincontroller, portal)
  • Wand Thermostaat (Subcontroller)
  • Wandschakelaar (Enkel icm de cube )
  • Raamsensor
  • Radiatorkraan (Meerdere types (plus model is met eigen timer)
  • Boiler schakelaar (Niet in NL verkrijgbaar)
De beige wandelementen passen netjes in een standaard electra-afdekraampje
MAX! is niet compatibel met andere systemen van EQ3 zoals Homematic IP.
Installatie:
Na via de PC de eq3-software geïnstalleerd te hebben kan je via een website de cube instellen. Het toevoegen van apparaten verloopt meestal vlot en probleemloos. Het instellen van zones en tijdschema's is een beetje onoverzichtelijk en gedateerd. Maar na alle opties gevonden te hebben verder wel handzaam genoeg om goed bruikbaar te zijn.
De registratie voor online lukte in de eerste instantie niet maar bleek na activatie nog een dag te duren voordat deze actief werd dus heb geduld als dat niet meteen werkt.
Signaal:
Het zendbereik is hier (gelijksvloers appartement) goed en probleemloos waarbij de afstand tot de verste radiator 10+ meter en 3 gipsblokken muren is.
Alternatieve Software
Update 12-2017: er is geen openbare API oid maar er zijn onderhand voor meerdere domotica platformen plugins en alternatieve software beschikbaar (De software die Sneu hieronder linkt ziet er ook wel praktisch uit.) en dus compatible met andere systemen Zo zijn er iig voor Domoticz een NodeRED plugin. Maar een plug en play oplossing is dat zeker niet.
Eindconclusie na 4 jaar gebruik:
Waar het op neer komt is dat ik het systeem ergens in November van nieuwe batterijen voorzie en controleer en dan werkt het allemaal weer probleemloos tot de lente. Zodoende voldoet de set goed en kan ik het iedereen aanraden. Er is in die tijd echter wel meer keuze gekomen in (vooral Duitse?) afstandbestuurbare thermostaatknoppen. En als ik nu zelf iets moest uitkiezen zou ik knoppen nemen met een metalen bevestiging en liefst iets beter compatibel zijn met andere domotica controllers

Heb jij ook een eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway?

Ik heb zelf de kranen ook samen met de kamer thermostaat (geen cube). Nadeel is inderdaad de grote koppen en de bevestiging is niet al te stevig. Bij mij is er 1 al er vanaf gelopen. Nadeel is ook de relatief hoge prijs 9,- van de adapter ringen als je die nodig hebt. Al met al ben ik er wel tevreden over werkt goed samen met stadsverwarming.
heb hier idd hetzelfde probleem de nieuw radiatorknoppen lijken wel wat minder lomp maar met dezelfde brakke bevestiging. Heb ze zelf met protoplast verstevigd en dat gaat goed
En wat jammer is de de nieuwe niet "max" serie heeft een P(remium) versie met metalen moer:

Wow aanbod in DE is wel heel wat beter dan hier, jij weet zeker niet toevallig wat een beetje goed spul is om via z-wave of x10 aan domoticz ofzo te hangen? Ook nooit geweten dat er via dect en de fritz!box zo'n keuze is

Kan het op op de foto trouwens net niet zijn maar als enkel de ring metaal is en de lipjes van de bus aan de binnenkant nog steeds plastic vraag ik me af of het iets uitmaakt
Ik heb nooit gezocht daarop, er is wel een software gemaakt om de cube aan domoticz te koppelen (zie domoticz) topic en ik dacht dacht er ook iemand was die het protocol 868Mhz gedeeltelijk gererverse engineered had.

[Reactie gewijzigd door wortelsoft op 9 januari 2016 16:23]

Toevallig zag ik je in productreviews gelijk even aanbod van eQ bekeken omdat ik in een huis woon met blokverwarming en dus slimme thermostaatkranen wil installeren.
Voor de prijs is er geen beter systeem. maar als multiroom geen must is zou ik enkel de wandthermostaat halen. Gebruik de cube hier eigelijk alleen nog voor configuratie. Zag op conrad dat ze over 5 weken niewe model kraan krijgen dus daar zou ik sowieso ook op w88. Helaas nog wel dezelfde gare plastic bevestiging
Had hiervoor een paar Comet Sparmatig kranen en die zaten zeer fragiel aan de leiding. Nu heb ik twee stuks Eq maar die zitten keurig strak vast hoor! Geen klachten over. :)

Heb vandaag een losse draadloze knop en een kamerthermostaat besteld voor bediening van de 'hoofdkraan'. Als ik een 2e kamerthermostaat aanschaf kan ik daarmee ook de zelfde kraan mee bedienen?
Ook hier een zeer tevreden gebruiker. Mocht je eens andere software willen proberen voor eQ-3 MAX!, kan ik http://www.dmitry-kazakov.de/ada/max_home_automation.htm aanraden. Leuk voor domotica doeleinden, deze software bevat een webserver voor afhandeling van HTTP requests, en zelfs een MQTT server.