PiPO W3 Zwart Review

olivierh 8 januari 2016, laatste update op 9 januari 2016, 610 views

PiPO W3 Zwart

Dit is een leuke Windows tablet voor een heel schappelijk prijsje, word geleverd met Win8.1, wat je vervolgens mag updaten naar Win10. (zie volledige review!)

Pluspunten

• Kwaliteit (voor de prijs)
  • Full size USB3 poort
  • HDMI out
  • 3G

Minpunten

• Geen GPS

Wat?

Dit is mijn review van een Pipo W3, na deze enkele maanden in gebruik te hebben.
Het device in kwestie is een zogeheten 'convertible', tis feitelijk gewoon een tablet, maar je krijgt er een toetsenbordje bij waarna het (mede omdat het Windows draait) net een laptopje is.

Zoals gezegd in de korte toelichting is dit dus een leuk Windows tabletje, voor een nette prijs. Heb de mijne een paar maanden geleden voor 280 gekocht, ondertussen kan je ze vinden voor rond de 260

Hardware

Het is feitelijk wat je van een Chinese tablet kan verwachten, het werkt, maar er zijn wel hier en daar wat dingen 'raar', want veel hardware van Chinese fabrikanten word gewoon gemaakt door te kijken wat er in magazijnen in de buurt ligt.

Zo heeft de tablet eMMC geheugen, wat eigenlijk alleen voor telefoons bedoeld was, en tegenwoordig ook daar al steeds minder word gebruikt.
Ook de camera's laten te wensen over, met respectievelijk 5mp (back) en 2mp (front) moet je er niet te veel van verwachten.

Er zijn echter ook pluspunten, zo heeft de tablet USB3 ondersteuning (via zowel een Micro-USB en een full-size-USB poort) kunnen er micro-SD kaartjes in (en degene van 128gb die ik erin heb geprikt werkt ook nog goed & snel genoeg om er nota-bene games vanaf te draaien) zit er een 3G modem bij/in waar je een simkaart in kan prikken voor internet onderweg, en is er HDMI-out

Verder heeft de tablet natuurlijk ook Wifi (802.11b/g/n) en Bluetooth, ondersteund het USB-OTG, en als laatste zit er een bewegings-sensor in, oh en je kan er een koptelefoontje in prikken, en er zit een mic ingebouwd. Het enigste wat ik mis is GPS, maar als ik het echt nodig heb zit het toch ook al in m'n telefoon.

Dan zit er nog een toetsenbord cover bij, hier kan ik kort over zijn; doet wat het moet doen, typen gaat goed en de trackpad werkt ook lekker, de trackpad ondersteund daarbij ook nog eens gestures zoals in andere Windows laptops/convertibles, dus top.

Software

Zover over de hardware, nu wat over de software.

Ten eerste, het lijkt erop dat je willekeurig een Engels of Chinees ingesteld OS krijgt, in het geval van Chinees zit er (van wat ik van anderen op XDA heb gehoord) gelukkig wel een A4tje bij hoe je door de menus komt om een andere taal in te stellen, beetje laks eigenlijk, maargoed, voor de prijs ga ik hier niet over klagen.

Wat wel een stuk vreemder/enger is, de BIOS is totaal onbeveiligd, je kan gewoon het device behoorlijk slopen door USB in zn algeheel uit te schakelen, waarna het toetsenbordje ook niet meer werkt (dat zit via een soort eigen connector magnetisch verbonden a-la Surface tablets, maar is dus blijkbaar gewoon USB) als je dit doet, moet je vervolgens je BIOS herstellen om de boel te fixen, want zonder USB toetsenbord kan je je bios vervolgens ook niet meer bewerken :+ oppassen dus.

Dat de BIOS onbeveiligd is heeft echter ook wel weer pluspunten, zo kun je bijvoorbeeld aanpassen hoeveel geheugen de interne Intel graphics chip toegewezen krijgt, en daarmee de prestaties in games wat verhogen, zo kan ik na die aanpassing (geheugen van 64mb naar 512mb) zonder veel moeite games als Portal2 en CSS goed spelen (natuurlijk met mindere graphics dan op een dikke game pc, maar toch, ik vind het noemenswaardig voor zon goedkoop ding dat Portal2 met redelijke mooie graphics settings toch nog 40-50 fps haalt)

Problemen

Helaas had ik ook wat problemen, de eerste tablet die ik kreeg had een niet werkende camera module, waardoor windows er meteen uit klapte met een blauw scherm als ik de camera probeerde te gebruiken, echter tot mijn verbazing was Pipo ontzettend goed met de support, ze hebben eerst via remote desktop zelf het probleem getest, vervolgens hebben ze verteld dat ik het device naar een telefoon reparatie shop moest brengen om even te laten controleren of alle componenten goed vast zaten (ons kent ons hehe) met de kosten daarvan voor hun rekening.

Toen dat ook niets werd hebben ze me gevraagd de tablet terug naar China te sturen, na het zien van het bonnetje/tracking nummer hebben ze me gelijk een nieuwe gestuurd en de terugzend kosten vergoed, uiteindelijk is het pakket terug bijna 3 weken onderweg geweest, maar de nieuwe tablet had ik 4 dagen later al, erg netjes wat mij betreft, in ieder geval 10x beter dan wat ik had verwacht. En de vervangende tablet heeft geen problemen, en gebruik ik nu bijna dagelijks.

Dit was de eerste keer dat ik een Chinese tablet heb gekocht, en al met al ben ik zeer tevreden, kwa specs/prestaties is het vrijwel een Surface Pro 2 of 3 (beetje er tussen in eigenlijk) maar de prijs is gelijk aan een willekeurig goedkoop Android tabletje (natuurlijk mede vanwege de hardware) win win wat mij betreft.
Voorlopig blijf ik deze tablet gewoon gebruiken, maar ik zit alweer met argus ogen te kijken naar nieuwere & betere Chinese tablets (ook van andere merken trouwens, er zijn er een stuk of 4 die goeie naam hebben) voor vrijwel dezelfde prijs.

Als jij intresse hebt in een tablet/convertible uit china dan wil ik je met klem aanraden eens te beginnen op sites als banggood aliexpress dealextreme etc, daar zal je allerlij tablets vinden, hopelijk ook sommige die aan je eisen voldoen, vervolgens zoek je specifiek op die tablet voor reviews en waar je hem het goedkoopst kan halen (zo is de Pipo W3 ook nog steeds verkrijgbaar voor 300 als je naar de verkeerde webshop gaat)

Heb jij ook een PiPO W3 Zwart?