Digitus CAT 7 S-FTP PIMF Review

Pixxel 8 januari 2016, laatste update op 8 januari 2016, 2.934 views

Digitus CAT 7 S-FTP PIMF

Degelijke kabel, doet wat ie moet doen.

Pluspunten

• Stevig, kan een stootje hebben bij het trekken
  • Volledig koper (in tegenstelling tot sommige CCA/CCF kabels
  • Doet wat het moet doen met ruimte voor groei, nu 1gbps over 30+ meter, toekomst bestendig voor 10gbps.

Minpunten

• De kleur kan een issue zijn voor mensen die hem niet door een muur heen trekken
  • Mocht je hem niet aan een WCD knopen zijn er speciale UTP connectors nodig voor massieve kabels

Inleiding:
Ik verwacht dat deze review geen punten gaat scoren voor de review van de maand, maar dat is dan ook mijn doel niet in dit geval. Gezien dit topic over slechte utp kabels denk ik echter toch dat het zinvol is om hier en en ander te melden over de specificaties van deze kabel. Helaas is een beknopte review gemaximeerd tot 50 woorden, vandaar dus een (summiere) uitgebreide review:
Specificaties
Om met de deur in huis te vallen:
Het etiket op de zak (zak ja, het is geen spoel in een doos zoals je weleens ziet) stelt het volgende:

DK-1741-VH-1
PIMF installation Cable, Cat7, 1200MHz
LSOH, AWG23, 100m ring, Orange color

Onderstaande staat op de oranje buitensleeve gedrukt:

DIGITUS DK-1741-VH 4x2x23# S/FTP Category 7 shielded LSOH Cable verified to CAT7 ISO/IEC-11801 & IEC 61156-5 FR IEC 60332-1 CE 2011/65/EC (RoHS-2) 100M 04/26/2015.

Leuk detail: de tekst op de sleeve wordt regelmatig herhaald, maar het aantal aangegeven meters loopt af (of op, het ligt eraan welk beginnetje het eerste vind ;)). Je weet dus nagenoeg precies hoeveel je gebruikt hebt en wat er dus nog over is. Een leuke feature die ik niet eerder bij een kabel ben tegengekomen.
CU, CCA, CCF?
Zoals hierboven beschreven staat er niks vermeld over CCF (koper bekleed ijzer) of CCA (koper bekleed aluminium) op de sleeve of het etiket. De simpele tests (een flinke magneet en een pittige vlam op elk van de gestripte aders) doen mij echter vermoeden dat we het hier gewoon over een massieve koperen kwaliteitskabel hebben. Prima voor in de muur, wat overkill voor de vijf meter van je router of wcd naar je laptopaansluiting op je bureau.
Kabelbeschrijving:
Het betreft S/FTP. Van buiten naar binnen gezien ziet de kabel er als volgt uit:
* Oranje buiten sleeve.
* Dunne mesh voor shielding, vergelijkbaar met de shielding van een coax-kabel.
* Een enkele dikkere metaaldraad, ik vermoed aluminum.
* vier aderparen, per paar verpakt in een metalen huls.

De aderparen bestaan, tegen mijn verwachting in, niet uit "kleur"+"kleur/wit" maar uit "kleur"+"Wit" Het is dus even opletten bij de witte aders of ze op de juiste volgorde liggen voor je ze op hun plekje vast zet.
Metinkjes
Helaas beschik ik niet over accuraat meetgereedschap, desondanks heb ik even de moeite genomen de aders per stuk door te meten met een simpele Voltcraft voltmeter: De weerstand over de volle 100m is gemiddeld 8 Ohm.
Conclusie:
Prima installatiekabel, geen discussie over de kwaliteit, het is gewoon wat het zegt dat het is, in tegenstelling tot sommige (notoire) prijsvechters. Mocht je maar één keer een kabel door je muur willen jassen en wil je er zeker zijn dat dat kwaliteit is dan zit je met deze kabel goed.

Mochten je naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben voel je dan vrij om ze via een reactie achter te laten. Ik zal mn best doen ze te beantwoorden! :)

Heb jij ook een Digitus CAT 7 S-FTP PIMF?

Prima review.
Zou je ook met een multimeter op de aders van de kabel kunnen meten? Ik wil deze kabel ook en ik wil zeker weten dat het een volkoperen kabel is.
Dank je wel, fijn te lezen dat mensen er iets aan hebben :)

Wat betreft je vraag: ik heb zoals in het minihoofdstukje 'metinkjes' mijn simpele multimeter op de acht individuele aders gezet (dus over de volle 100 meter per ader), en kwam op gemiddeld 8 Ohm uit. Als ik het me goed herinner met hooguit een halve Ohm verschil tussen aders. Helaas dus wegens beperkt materiaal geen exacte wetenschap, maar gezien het resultaat ben ik er zeker van dat het in elk geval geen CCA of erger nog CCF is...
Helemaal top dankjewel!
Zo te zien een goeie kabel en helemaal niet duur! word met zekerheid de volgende aankoop binnenkort... als de cat-5 rol op is. ;)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.