Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Wit Review

Druss 6 januari 2016, laatste update op 6 januari 2016, 440 views

Microsoft Lumia 950 XL Wit

Snelle hardware, perfecte camera, perfect scherm. Mooi OS. Alleen het slechte buitenwerk maakt helaas dit toestel niet premium waardig en zeker geen 700 euro waard.

Pluspunten

• Rappe hardware, snel toestel
  • Mooi scherm, kleuren en scherpte. Zwart is zwart.
  • Windows 10 oogt strak en verfrissend
  • Windows 10 heeft veel potentie
  • Fantastische camera + fotosoftware
  • Uitbreidbaar SD geheugen

Minpunten

• Golvend scherm. Waardoor screenprotectors niet strak op het glas liggen)
  • Scherpe randjes externe knoppen (volume, power, camera)
  • Windows 10 heeft nog veel bugs.
  • Backcover zit strak en lastig los te krijgen
  • Geen premium toestel, wel zo geprijst
  • Prijs (kracht van herhaling)

Inleidend

Ja ik ben techneut, ja ik ben Tweaker. Maar ik schrijf deze review zonder al te diep in te gaan op de technische aspecten van het product. Het interesseert me bijvoorbeeld minder hoe de processor presteert ten opzichte van concurrenten, het gaat me er om of het in combinatie met het OS, apps en games vlot reageert.

Ik heb deze review geschreven van uit het gevoel dat ik heb in mijn dagelijks gebruik. Welke pro's en con's ik tegenkom en wat het met mij als gebruiker doet in het gevoel bij het product.

Onder de motorkap

Het toestel heeft beschikking tot snelle hardware, ik merk geen haperingen in OS-navigatie, apps en games. Alles draait heerlijk vloeiend, eigenlijk zoals het hoort.
+1 voor Microsoft..

De camera is volgens mij op dit moment het beste wat er op het gebied van smartphone camera's te verkrijgen is. Haarscherpe foto's die me blijven verbazen. Nabewerkingen waarbij je achteraf kan kiezen welke belichting je wilt (vol flits, tot flits uit) Als hobby fotograaf doet dit mijn hart sneller kloppen en was ook een van de hoofdredenen om het toestel aan te schaffen. Op dit gebied ben ik zeker niet teleurgesteld.
+1 voor Microsoft

Het scherm is prachtig, haarscherpe kleuren, zwart is echt zwart en het is een genot om 's avonds in bed nog even die ene aflevering op Netflix af te kijken. Het grote 5,2" schermpje is dan ook echt heerlijk. Dat zelfde geld voor het geluid dat de speakers produceren. Voldoende vol geluid, voor een mobiel apparaat niets op aan te merken. Ook het befaamde "ruizen" van de speakers heb ik zelf niet ondervonden.
+1 voor Microsoft

De batterijtijd vond ik persoonlijk prima. Ik kon zo'n 30 uur met een batterijlading tijdens normaal dagelijks gebruik (fotootjes, browsen, appjes, kort spelletje). Wel heb ik mezelf al dankzij eerdere telefoons aangeleerd de background processen zo minimaal als mogelijk te houden, ik blijf die constant afsluiten als ik ze niet meer nodig heb. Al met al vind ik 30 uur batterij keurig voor een toestel met dergelijke hardware. Daarnaast is het toestel met de bijgeleverde USB-C lader binnen een uur weer bijna helemaal volgeladen. Klasse!
+1 voor Microsoft

Ik ben dankzij dit toestel weer overtuigd geraakt van Windows phone. En hoewel het nieuwe Windows 10 echt nog de nodige bugs heeft, kon ik hierdoor heen kijken wetende dat er nog erg hard aan het OS gesleuteld werd.
+1 voor Microsoft

ECHTER.... als fabrikant maak je in mijn ogen een fundamentele fout door je vlaggenschip van dit prijskaliber uit te brengen met een OS in toch een soort van bčta fase. Daar verlies je gebruikers en indirect (nog meer) markt mee.
-1 voor Microsoft

De motorkap

Hier begint de ellende. Ik heb samen met het toestel een aantal screenprotectors besteld. Van te voren had ik al eens naar het scherm van het toestel gekeken maar van de schrik die eerste indruk maar even genegeerd. Eenmaal de screenprotector in huis kon ik er echter niet meer omheen. Het scherm is niet vlak..... ja je leest het goed mijn premium flagschip toestel van 700 euro heeft een golvend scherm. De screenprotector vertoond in alle vier de hoeken aan de buitenkant 4 prachtige bubbels. Je twijfelt nog even of het aan de screenprotector ligt, maar ook de 2e vertoond op precies dezelfde plekken het zelfde euvel.
-1 voor Microsoft. +1 voor terugsturen.

Ik heb opgezocht of meer mensen hier last van hebben en begreep dat dit het geval is. Daarnaast begreep ik ook dat Microsoft dit niet dusdanig als een fout erkend. Er worden echter wel toestellen voor ingeruild, en daar doen ze dan ook niet moelijk over. Mijn vraag echter.. wat doet dit in je productielijn? Of zit het soms in je assemblage, en zit het scherm gewoon te strak in de cover? De kracht van de herhaling..., ¤ 700,- ?
-1 voor Microsoft. +1 voor terugsturen.

Dan de behuizing zelf. De backcover met geļntrigeerde knoppen zit erg strak om het toestel. Je moet lekker met je nagels in de weer om de backcover los te krijgen. Bij elke keer dat je dat doet heb je het idee dat je iets afbreekt (krakkend geluid). Daarnaast had ik het idee dat het steeds slechter begon te sluiten bij elke keer dat ik het er af moest hebben. Wederom als je 700 euro uitgeeft verwacht je iets waar over na gedacht is. Een simpeler systeem om te openen. Aan de andere kant, hoe vaak doe je dat en na een paar keer sims wisselen en SD kaartjes plaatsen blijft de cover natuurlijk gewoon zitten. Maar toch..
-1 voor Microsoft. +1 voor terugsturen.

De knoppen voor volume, power en camera hebben een scherp afwerking waardoor je deze voelt en achter blijft haken als je er met je vinger overheen glijd. Dat is geen prettig gevoel en het voelt goedkoop aan. De powerbutton valt lager uit dan de volumeknoppen. Dit kan aan mijn exemplaar liggen of een design keuze zijn, dat heb ik verder niet meer uitgezocht. Ik vond ook dit wat slordig ogen voor een toestel met de prijs van..... nee deze keer maak ik de zin niet af...
-1 voor Microsoft. +1 voor terugsturen.

Weer aangenaam verrast door Window phone. De bugs nam ik voor lief, daar ben ik Tweaker genoeg voor. Ze zijn er druk mee bezig en ik vind iets dergelijks leuk om te zien ontwikkelen. Het huidige windows 10 is stabiel genoeg om mee te bellen, appen, foto's te maken. De kleine bugs zijn er over de hele linie nog wel, en je betrapt jezelf nog wel eens op een reboot.

Ook keuzes als het uitbreidbare SD geheugen en het eventueel kunnen vervangen van je batterij is een erg fijne keuze geweest van Microsoft. Het verlengd denk ik de levensduur die zo'n toestel kan hebben aanzienlijk, mits je er goed op past.

Maar dankzij een toch wel matige afwerking en waarschijnlijk net iets te snel uitbrengen is dit toestel geen 700 euro waard, eerder de helft. En eigenlijk heeft dat puur extern met scherm en backcover te maken. Te makkelijke beslissingen van Microsoft waardoor het toestel als geheel wat knullig en gehaast overkomt. Op het oog en afbeeldingen op het web lijkt het toestel prima en strak. Maar als je er een tijdje mee gewerkt hebt, ga je de oneffenheden zien. Vooral het golvende scherm heeft mij uit eindelijk tot het onvoldoende eindoordeel doen komen.

Eindscore:
0 punten voor Microsoft.
+4 punten voor terugsturen.

Voor mij komt Microsoft voorlopig met de schrik vrij. Dankzij een keurig terugstuurprincipe (binnen 30 dagen) mag ik het toestel kosteloos terugsturen en daar heb ik dan ook voor gekozen. Laat ze er nog maar even lekker aan sleutelen. Wie weet ligt het toestel (dat in mijn ogen nu geen succes kan worden) in Juni wel voor een veel schappelijker prijs in de winkels.

Helaas is dit toestel voor mij geen 700 euro waard. En toch wil ik wel graag de overstap maken naar Windows Phone. Maar ja, wat zijn de alternatieven? Groot probleem voor Microsoft is nu dat er eigenlijk niets nieuws in de mid-range van de markt zit. Je hebt de succesvolle maar wat minder breed uitgeruste 640XL a ¤ 150,- en eigenlijk daarna meteen de zware 950XL a ¤ 650,-.

Eerst maar weer terug naar mijn 150 euro Xiaomi S1 met MIUI 7 van 2 jaar oud....

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Wit?

Dat van die power button is een designkeuze. De Mozo cover heeft dit ook. Doordat de Power knop meer verzonken ligt kun je deze op de tast onderscheiden van de Volume Up en Down knoppen. In mijn optiek zou het onderscheid nog wat makkelijker te voelen moeten zijn, bijvoorbeeld door een andere textuur te gebruiken voor de Power knop. Of gewoon de knoppen op een logische manier plaatsen...

Het scherm lijkt inderdaad in de hoeken iets 'op te lopen'. In mijn optiek dus niet een ongelijkmatig golvend oppervlak. Ik heb het gevoel dat dit wel symmetrisch is en dus mogelijk een designkeuze betreft. De reden kan zijn dat het scherm dan niet in zijn geheel op de ondergrond ligt wanneer je de telefoon omgekeerd weglegt.

Ik heb ook een screen protector erop, maar die bubbelt niet zoals jij beschrijft. Het gaat om deze: http://www.pdashop.nl/pro...-950-xl-impact-proof.html. Dit is dus geen 'tempered glass', wat mogelijk het verschil verklaart. Om allerlei redenen ben ik niet zo tevreden met deze protector, maar hij 'bubbelt' niet...
Helaas kan ik me niet vinden in de mogelijkheid tot designkeuze wat betreft het scherm. Ook met het blote oog en zonder screenprotector is het geen gezicht als je het scherm onder een bepaalde hoek en/of via reflectie van licht bekeek. Daarnaast kom je in de thread waar jezelf karma koning bent ook genoeg mensen tegen met een vlak scherm. :)

Het spreek ook voorzich dat jij het ervaart als de hoeken die oplopen, terwijl het bij mij echt 100% 4 kuiltjes zijn. Daarnaast werd door mijn screenprotector ook duidelijk dat er geen symmetrie in de kuiltjes zit, links of rechts waren de kuiltjes groter. (weet niet meer welke kant).

Helaas heb ik verzaakt om een foto te maken van het "euvel".

Ik weet niet hoe mijn bericht overkomt, want ik probeer geen discussie te starten oid hoor! Zo schijn ik wel vaak gelezen te worden, hence ook de negatieve ratings van mijn review denk ik (hoewel ik natuurlijk ook negatief ben over een algemeen positief ervaren product)

[Reactie gewijzigd door Druss op 7 januari 2016 21:53]

Ik snap dat je heel blij wordt van een screenprotector hoor... Maar wat is precies het nut van een screenprotector op Gorilla Glass 4? Zodat je snel een lelijk mat velletje op je telefoon hebt zitten? Dat het scherm niet vlak is, dat weet ik niet, het zou kunnen dat dat bij jouw telefoon het geval was.

Ik heb zelf 2 jaar lang een Lumia 920 in gebruik gehad, voorzien van Gorila Glass 2. Deze telefoon heeft geen noemenswaardige krassen. Enkel wat heel lichte krasjes die alleen te zien zijn onder een sterke lichtbron. Vandaar ook mijn twijfel hierbij, ik denk namelijk ook dat Gorilla Glass 4 veel beter bestand is tegen krassen, zo ook tegen buiging (verscheidene filmpjes op youtube illustreren dit; https://www.youtube.com/watch?v=Oyx6PpXuJfc )
Ja goed punt, moet je eerlijk bekennen dat dit ook al even door m'n hoofd gespookt heeft. Heb ooit een Lumia 800 gehad die gewoon netjes is gebleven (Tot ik op een dag m'n voordeursleutel in dezelfde broekzak vervoerde, maar das gewoon dom). Maar ben met je eens dat het geen verplichting mee zou moeten zijn en de look van je phone naar beneden haalt.

Dat het scherm golft in de hoeken blijft echter een feit en toch een beetje vreemd.
Ook ik vind dat vreemd... Momenteel bezit ik de Lumia 950 (weliswaar een kleiner scherm en een andere soort glas, GG3) maar daar heb ik echt werkelijk NIETS aan te merken op de bouwkwaliteit... Geen kraakjes, geen spleten en goedkoop aanvoelen? Nee hoor, heerlijk stevig in de hand, het polycarbonaat voelt juist erg robuust aan!
Ja dit gaat natuurlijk al gauw leiden tot een eindeloze discussie, ik weet niet of het bewust is maar door je, "niets" in capslock lijkt het of je wat geļrriteerd bent met mijn reactie. En dat wil ik absoluut voorkomen, ik wilde enkel even reageren. Ik ben ook blij te horen dat je 950 (small) goed bevalt, want ik gun Microsoft het succes absoluut!

Ik denk dat het neerkomt op het persoonlijke gevoel van het product/kwaliteit/prijs. Ik heb een aantal telefoons van gelijkwaardige prijs in mijn bezit gehad en een aantal via vrienden en/of collega's kunnen zien/ervaren. Denk aan:
- Iphone's (ik heb er niks mee maar het is wel kwaliteit),
- de zware HTC's (zelf ooit Desire HD)
- de onverwoestbare Nokia Lumia's (met name de 800 en 1520),
- de OnePlus (1 en 2)
- en zelfs de high-end toestellen van Samsung (notabene).
Maar zelfs de veel goedkope 640 XL komt fysiek beter doordacht over. Of het materiaal sterker is of niet (wat niet zo zal zijn) laat ik daarbij inderdaad even buiten beschouwing.

Het specifieke exemplaar dat ik van de Lumia 950 XL heb gehad kwam op mij fysiek niet over als een goed doordacht premium toestel, dat gevoel heb ik beschreven en onderbouwd en is ook de reden waarom ik hem heb terug gestuurd.
Dat je dat goed onderbouwd hebt is zeer zeker een feit, kudos daarvoor! Maar dat niets heb ik in hoofdletters getikt omdat ik van velen hoor dat plastic een afknapper is, niet omdat ik geļrriteerd raak... Maar heb jij ooit gebogen Nokia's gezien? Of gebarsten polycarbonaat?

De high-end toestellen van Samsung, tja, die hebben ook eens een verwisselbare achterkant gehad, die haast dubbel te vouwen was. Doet dat af aan het gevoel voor kwaliteit? Bij mij niet echt hoor! ;-)
Het aller grootste plus punt vindt ik toch wel Windows 1O. Ondanks een paar kleine onvolkomen heden omdat het nog erg nieuw is. Maar toch echt een verademing als je overstapt van Android. Vreselijk zo'n OS waar iedere fabrikant zijn eigen jus overheen gooit. Ik hou meer van strak en duidelijk en dan ben ik blij dat er naast Apple OS in ieder geval en knap alternatief is.