Specificaties 20,2MP, Full HD filmen, 3,6x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot RX100 Zwart Review

SpaceMarine 5 januari 2016, laatste update op 5 januari 2016, 2.712 views

Sony Cyber-shot RX100 Zwart

Erg tevreden geweest over dit toestel. Zelfs zoveel dat ik de M3 heb gekocht als vervanging van de M1. Een zeer uitgebreid toestel met veel kracht in een zeer kleine behuizing. ideaal voor naast een spiegelreflex of als je veel low light foto's maakt!

Pluspunten

• Stevig toestel van sterk materiaal
  • Hoge kwaliteit foto's bij weinig licht
  • Veel automatisch maar ook handmatig in te stellen
  • Opladen op USB in het toestel

Minpunten

• Actie foto's op de automatische stand lukken niet altijd.
  • redelijk hoge prijs voor een compacte camera
  • heeft veel tijd nodig bij uit en aanzetten.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4

Heb jij ook een Sony Cyber-shot RX100 Zwart?

Nog geen stof op de sensor? Dat komt vanzelf. Erg jammer van dit toestel!
Ik heb ook een dSLR, maar voor sommige stedentrips vind ik het gesleep van een grote body onhandig. Daarvoor had ik altijd een Powershot S95, maar die is onlangs gesneuveld. Nu wil ik graag een vervanger kopen, omdat ik de foto's van de telefoon toch te slecht vind.

Omdat dit echt een tweede toestel is wil ik er niet teveel aan uitgeven, maar ik ben natuurlijk wel verwend met een dSLR. Aangezien ik alles nabewerk in Lightroom is RAW-formaat een must. Video vind ik niet zo interessant, dus als 4K video kan ik wel missen. Ik heb de volgende eisen:
  • Goede beeldkwaliteit en ondersteuning voor RAW.
  • Moet in de broekzak passen en daar een beetje tegen kunnen. Weathersealing is geen must.
  • Goed instelbaar (Av, Tv, M, P).
  • Goede flitser die ook instelbaar is (handmatige invulflits, flits terugdraaien, ...).
  • Fatsoenlijke batterijduur en mogelijkheid om accu te wisselen.
Volgens mij voldoet de RX100 wel aan dit beeld en de eerste generatie heeft volgens mij genoeg features voor mij. Ik lees alleen overal dat je de accu moet opladen via een USB kabel. Is dat een must of een extra optie? Of kan ik ook de powerbank gebruiken om het toestel onderweg bij te laden?

Mag ik vragen waarom jij het toestel heb geupgradet naar een MkIII versie en of dit de meerprijs waard is? De MkI kost nu ongeveer 350 en de MkIII rond de 650.
Hoi bugboy,

Ik heb zelf de upgrade gedaan omdat de sensor een nieuwer type is en er meer features in de nieuwe versie zit, met name met weinig licht maakt de m3 betere foto's dan de m1. Ik moet toegeven dat ik ook heel blij was met de m1 en ik zou je nog steeds adviseren om deze aan te schaffen. Ik heb de m3 destijds via amazon voor 450,- op de kop getikt dus dat was het wel waard. Voor de m1 kun je uiteraard nu ook goede deals krijgen.

Ik heb er een extra batterij bijgekocht voor wat jij aangeeft. Er is een externe lader maar die heb ik er niet bijgenomen. Zie het meer als het opladen van je smartphone zoals het ook werkt bij de camera. Het is ook dezelfe usb aansluiting.

[Reactie gewijzigd door SpaceMarine op 7 juni 2017 11:36]