TP-Link Touch P5 Review

ongewoongewoon 3 januari 2016, laatste update op 3 januari 2016, 677 views

TP-Link Touch P5

Zeer veelzijdig product dat uitstekende functionaliteit biedt als router, access point of range extender! Voor een slimme toepassing van de range extender functionaliteit lees de volledige review!

Pluspunten

• Goed bereik
  • Prima praktijk snelheden
  • Touchscreen interface is duidelijk en snel
  • Uitzonderlijk goede mogelijkheden als range extender
  • Range extender kan 2.4 of 5ghz wlan oppakken en dual-band weer uitzenden. met een 2.4 host naar 5.0 of 5.0 naar 2.4 halveert je snelheid niet, zoals gebruikelijk
  • Range extender kan wifi omzetten naar UTP.
  • QoS in router modus
  • 2.4 en 5ghz gastnetwerken in router modus

Minpunten

• Vrij groot apparaat
  • Aan de prijzige kant vergeleken met de TP-LINK C9
  • USB 2.0 in plaats van 3.0
  • Geen Nederlandstalige interface

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Introductie

Ik heb kort geleden van sinterklaas (bedankt Tweakers en TP-LINK !) de Touch P5 mogen ontvangen. Deze router is uitgerust met een touchscreen en een iOS achtig besturingssysteem. Dit product kan als router, access point (AP) of range extender worden ingezet. Ik heb de router als AP en als range extender getest. Als range extender is de P5 verassend goed, lees verder voor mijn use-case en de mogelijkheden!

Installatie

De installatie van de P5 is kinderlijk eenvoudig. Je drukt de stekkers erin, volgt een paar stappen via het touchscreen en je bent klaar. Een kind kan de was doen!

Woonsituatie

Ik huur een bovenverdieping, er lopen geen ethernet kabels naar deze bovenverdieping en de enige connectiviteit die ik heb is de 2.4 ghz wlan connectie naar de xperiabox in de meterkast beneden. In de woonkamer levert dat nog een redelijke bandbreedte op, maar in mijn slaapkamer is het bereik minimaal. De xperiabox hangt hoog in de meterkast en de meterkast is op 1 punt in mijn woonkamer bijna recht onder mij. Kabels trekken mag ik niet, dus ga ik experimenteren met de mogelijkheden die de P5 biedt om mijn signaal en snelheid te verbeteren, waarbij het doel is om het maximale uit mijn situatie te halen zonder kabels te moeten trekken.

Testsituatie

Ik heb beneden een 'servertje" draaien met een ookla mini speedtest. Deze gebruik ik om de netwerksnelheden te meten. Deze "server" heeft een 3e generatie i5, 12 gig ram en een 250gb 840 evo SSD aan boord, en is bedraad aan de xperiabox verbonden. De client om de snelheden mee te testen is een Microsoft Surface Pro 64GB, AC snelheden heb ik daarom helaas nog niet kunnen testen.

Prestaties als access point (vergeleken met de kpn xperiabox Arcadyan ARV7519i)

Ik heb 3 vaste meetpunten gemaakt. 1 in de woonkamer achter op mijn bureau, 1 op het nachtkastje in mijn slaapkamer en een meetpunt op 1 meter afstand van de meterkast, zonder enige vorm van obstructie tussen mijn apparaat en de P5. Resultaten zijn in MBIT (down / up)

Zoals je kunt zien is de P5 een behoorlijke verbetering in de meterkast test. Zoals verwacht levert de 5GHZ band hier veruit de hoogste snelheid. In de woonkamer test blijkt de 2.4 ghz band de beste optie, de 5ghz band heeft duidelijk meer moeite om door het plafond heen te gaan. In de slaapkamer is het resultaat een beetje gemixt: de hoogste download snelheid is daar op 5ghz, de hoogste upload snelheid op 2,4 ghz en de snelheden zijn lang niet zo hoog als dat ik dit graag zou zien. In alle gevallen is het wel een duidelijke verbetering ten opzichte van de xperiabox.

Prestaties als range extender

Als range extender is de P5 een geniaal apparaat. Traditionele extenders ontvangen een signaal en sturen dit weer door, waardoor de bandbreedte effectief halveert. Met de P5 kun je hier omheen werken: Je kan een 2.4 en/of een 5ghz host netwerk selecteren, dit is het netwerk dat de P5 gaat opvangen en weer gaat versturen. Als je een 2.4 netwerk als 2.4 weer uitzend zie je de bandbreedte halveren, echter is dit niet het geval wanneer je 2.4 weer uitzend als 5ghz !

De P5 heeft nog een geniale truc in de doos zitten: De P5 zet het ontvangen signaal ook door naar de gigabit poorten op de achterkant! Hierdoor kan ik nu het 2.4 ghz signaal van de xperiabox oppakken op het meest ideale punt in mijn woonkamer (op de grond recht boven de meterkast) en het ontvangen signaal zonder significant snelheidsverlies doorzetten naar LAN en 5ghz WLAN.

Testresultaten als range extender: de maximale snelheid is beperkt door de max. van de xperiabox, omdat de server beneden aan de xperiabox hangt. ik ontvang over 2 weken een nieuwe xperiabox en hoop daarmee de snelheid nog wat omhoog te kunnen krikken.

Je kunt in de bovenstaande resultaten goed zien dat met het ontvangen van een 2.4 netwerk en dit door te zetten als 5ghz ik een enorme snelheidswinst behaal ten opzichte van rechtstreeks met de xperiabox verbinden. Aandachtspunt is natuurlijk wel dat van 2.4 naar 2.4 ghz of van 5 naar 5 ghz de bandbreedte halveert. Mijn volgende xperiabox zal 5ghz ondersteunen, mogelijk loont het om 5ghz door het plafond te gaan en dan op mijn verdieping van de 2.4 band gebruik te gaan maken, maar voor nu is de 2.4 naar 5ghz en de 2.4 naar UTP voor mij de configuratie waar ik de meeste winst kan halen.

Prestaties als router

Ik heb de P5 ook nog even in router modus geprobeerd. De router modus biedt 2.4ghz en 5ghz gast netwerken, Ook kun je met QoS apparaten prioriteit geven over je bandbreedte. Je kunt kiezen uit low-medium-high en de percentages die daar aan vast hangen kun je zelf instellen. Best handig als je ook op een trage ADSL lijn zit en je hoofdapparaat vrij baan wil geven! De snelheden lagen gelijk als in de AP test.

De P5 is een veelzijdig apparaat en kan een uitkomst zijn voor bijzondere woonsituaties waar het trekken van kabels niet mogelijk is. Het configureren is zeer makkelijk te doen met zowel de touch interface als de webinterface. Het prijskaartje van 160 euro is wel erg hoog: Als je hem simpelweg als router wil gebruiken en het geen probleem is om de 1e configuratie via de webinterface te doen dan is de TP-LINK Archer C9 misschien een betere keus. Deze is in staat om iets hogere snelheden te halen en is ruim 30 euro goedkoper. Ook zal het stroomverbruik iets lager zijn.

Heb jij ook een TP-Link Touch P5?

Deze toepassing zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor mijn uitdaging :) Bedankt hiervoor!

Wil je de ervaring i. c. m. de nieuwe 5GHz ook toevoegen?