Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-55W809C Zwart Review

Jumpman 2 januari 2016, laatste update op 13 januari 2016, 6.776 views

Sony Bravia KDL-55W809C Zwart

Dit is een erg mooie TV, zowel het beeld als het design.

Pluspunten

• Beeld, helder, scherp.
  • Zwartwaarden.
  • Design
  • Aansluitingen (4 x HDMI, 3 x USB, Component).

Minpunten

• Er wordt nog steeds aan enkele punten in de software gewerkt door Sony.

31 december 2015 als impuls deze TV gekocht. Ik was al langer aan het kijken naar een nieuwe grotere TV, en vandaag kwam deze KDL-55W809C voorbij voor ¤ 677,00 bij Electro World Tummers. Nadat ik er goed over heb nagedacht, ben ik tot de aanschaf over gegaan (De zaken waarover ik moest nadenken: geen 4K, ik wilde voor 50" gaan, geen IPS, geen OLED). Voor de aankoop heb ik een behoorlijk stuk moeten rijden, maar dit was het zeker waard. Wat een mooie TV en zeker voor deze prijs.

Unboxing

01 januari 2016 heb ik de TV uit de verpakking gehaald en aangesloten. Mijn HTPC (Intel Core i5, Intel GPU, 8GB) gaf overscan. Dit was op mijn oude TV niet het geval. Na de juiste Intel GPU drivers te hebben geļnstalleerd, was dit opeens weg, zonder dat ik hier verder iets gewijzigd heb.

Ervaringen

De TV staat bekend om het beeld, en dat maakt het zeker waar. Ik ben erg onder de indruk van het beeld. Hiervoor gebruikte ik een 46" Samsung en een 40" Sony en het is duidelijk zichtbaar dat het beeld en de zwart waarden echt veel beter zijn van deze TV.

Wij zitten 2,4 t/m 2,5 meter van de TV af en dit kijkt prettig. Voor ideale afstanden en formaten zou je hier kunnen kijken.

Design

De TV is 49 mm dik op het dikste punt bij de voet.

3D

Deze TV werkt met actieve 3D. het voordeel van actieve 3D tegenover passieve 3D is dat bij actieve 3D de volledige Full HD resolutie behouden blijft.

Goed om te weten: De bijbehorende actieve Sony 3D bril kost ronde ¤ 50,00. Er zit geen 3D bril bij.

Er is een goedkoper alternatief dat ook goed werkt, de Samsung SSG-P51002/XC: pricewatch: Samsung SSG-P51002/XC. Het duo pack heb ik bij Amazon.de besteld voor ¤ 22,81.

Afgelopen week 3D getest. De Full HD 3D (3840 x 1080 pixels, dus 1920 x 1080 per oog) Blurays zijn werkelijk een genot om naar te kijken. Het is jammeer dat de contect op dit moment redelijk beperkt is, of sommige films waar het effect weinig toevoegt of slecht is uitgewerkt. Aanraders zijn: Avatar 3D, Jurassic World 3D,3D, The Art Of Flight 3D en Ghost Of The Abyss 3D.

Zelf had ik al ervaring met een Dell XPS 17 E702X uit 2012, die ook een 3D scherm had en een nVidia 3D Vision Kit. Ik vind 3D op de Sony TV behoorlijk verbeterd, waar ik mij bij de nVidia 3D Vision Kit nog aan stoorden waren de knippering als het beeld of de omgeving maar iets te fel werd. Bij de Sony TV i.c.m. de Samsung SSG-P5100 merkte ik dat het beeld veel rustiger is geworden. Ook heb ik ervaring met passieve 3D brillen bij kenissen, maar je ziet daar gewoon kartelingen als je goed kijkt. Deze TV laat in mijn ogen het mooiste 3D zien wat ik in de thuis omgeving gezien heb.

Inputlag

De input lag is 37,4 ms. Bron: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-test-results/input-lag.

Dit is belangrijk als je de TV gaat gebruiken om (online) te gamen.

Software

De TV moet nog geupdate en ik ben alles goed aan het aansluiten en instellen.

De software lijkt op dit moment nog niet optimaal ze zijn: Sony heeft zelf hierover het volgende op website staan bij Software en downloads:

Geleidelijke release van de volgende firmware update en andere verbeteringen die gepland waren voor Sony 's Android TV - 21 december; Google Cast functie hersteld op Sony’s Android televisietoestellen - 19 oktober 13:00; Meer apps en functies binnenkort op uw Android-tv; Haal meer uit uw Sony Android-tv; Uw Sony Android-TV herstart uit zichzelf; Uw Sony Android TV loopt vast en reageert niet meer op de afstandsbediening. Bron: http://www.sony.nl/suppor...809C#SoftwareAndDownloads.

YouTube werkt erg snel, ook met 1080p 60 FPS videos.

Calibratie

Hier staat een tuttorial hoe je het beste beeld uit de TV haalt: http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/w800c/settings.

Later zal ik deze review nog uitbreiden. Ik heb de review nu vast geplaatst, om mijn eerste ervaringen te delen.

Edit 2 januari 2015: Inputlag, calibratie, software toegevoegd, afbeeldingen toegevoegd (geleend).

Edit 10 januari 2016: 3D functies van de TV getest afgelopen week.

Edit 13 januari 2016: Zit afstand en kijkervaring.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-55W809C Zwart?

¤ 677 euro ????? :o

Hij staat hier op tweakers voor bijna het dubbele te koop. Klopt het modelnummer wel? Zo ja, zou je denken dat ze een fout gemaakt hebben. Ik heb onlangs nog een 50" gehaald voor ruim 800 euro. }:O

Btw: de Samsung SSG-P51002/XC doen het ook prima en kosten 32 euro per 2 stuks!
Het modelnummer en de prijs klopt. Zie ook mijn post hier: http://gathering.tweakers...message/45519119#45519119.

Er zijn meerdere Tweakers die een KDL-55W809C voor deze prijs opgehaald hebben. Het betrof een eindejaars op = op actie. Vorig jaar heeft deze winkel dat ook gedaan.
bizar .... ronduit bizar }:O

NIET MEER VERKOCHT WORDEN VOOR DE ACTIEPRIJS VAN ¤677

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 2 januari 2016 11:03]

Hallo ,
ik heb even een vraag ?
ik heb nu in twee weken tijd 3 kdl-50w800c tv's gehad .
2 keer de KDL-50W807C
1 keer KDL-50W809C(heb ik nu nog )
en heb bij alle drie hetzelfde dat ik flink last heb van backlicht bleeding/clouding .
Als ik de tv op zwart beeld zet heb ik 4 opvallende witte vlekken in het midden onderaan van het beeld en in de onderste twee hoeken .
Alle 3 de tv's hebben het op precies dezelfde plaats . lijk mij geen toeval maar eerder een productie fout .
het verbaasd meook dat ik daar niemand over hoor klagen ,is echt niet om aan te zien en het lijd echt gruwelijk af van het beeld .terwijl iedereen zegt perfect zwart beeld ,alles behalve bij mij .
is met gewoon kijken niet te zien alleen in het zwart .
je ziet het beste in het donker .zouden julie eens goed kunnen kijken aub ?
Hier heb ik ook last van wat Clouding. Voor vergelijkingen zou je hier eens kunnen kijken: http://www.rtings.com/tv/...ty-clouding-flashlighting.

Bij een LCD/LED AV Panel ontkom je er gewoon bijna niet aan. Als je absoluut geen Backlight bleeding, clouding en perfecte zwartwaarden wilt, dan kan je het beste voor een OLED TV gaan. Echter die zijn weer stuk prijziger.

De Sony heeft perfect beeld, zeker in films met de juiste instellingen (zie de review), vergeet ook niet dat de optimale kijkhoek van LCD/LED AV panelen maar zo'n 20 graden zijn.