Nvidia Shield Android TV 16GB Review

Arjenc 2 januari 2016, laatste update op 19 februari 2017, 11.652 views

Nvidia Shield Android TV 16GB

De Shield is niet alleen mooi in design, is ook nog eens snel. Installatie ging flot, handleiding niet nodig om open te doen. Netflix is al geinstalleerd, KODI kan uit de app store worden gedownload via de spraak besturing. Indrukwekkend en snel werkend.

Pluspunten

• Snel menu
  • Basis installatie heeft geen handleiding nodig
  • HDMI 2.0 (4K)
  • Netflix
  • Games optie
  • Afstandsbediening met hoofdtelefoonaansluiting
  • Controller met hoofdtelefoonaansluiting
  • Combi voordeel verkrijgbaar om de prijs te drukken

Minpunten

• Moet nu een 4K TV kopen (knipoog)
  • Niet de goedkoopste
  • Game controller feeling
  • Game beleving
  • Game graphics verwachtingen niet voldaan

Geluidskwaliteit Score: 4
Vanaf 1 jan 2016 gaat het TV kijken bij ons in huis vermoedelijk compleet veranderen met de komst van Netflix. De HTPC moet de deur uit en een dedicated settop box moet het werk gaan doen want alleen op een ipad netflix kijken is niet wat ik in gedachten heb.

De nieuwe settop box moet voldoen aan mijn volgende eisen pakket:
- snel in bediening
- snel in starten
- netflix tooling
- HD en liefst hoger kunnen
- XBMC (KODI) draaien
- Eenvoud
(vrouwlief moet het kunnen bedienen zonder allerlei toeters en bellen toe hoeven starten en keuzes te maken voor audio routing e.d.)

Waarom mijn keuze gevallen is op de Nvidia Shield?

Technisch gekozen
Op basis van een aantal engelse Youtube filmpjes oa tussen de Apple TV en de Nvidia Shield TV heb ik toch gekozen om technische redenen voor de Shield. Dit vertaalt zich in de volgende plus punten die de doorslag geven:
- 4K over HDMI 2.0 output
- optie om te games inc game controller (looks van de xbox)
- hoofdtelefoonaansluiting op de afstandsbediening en controller
- snelheid van de menu's

Gevoelsmatige aanvulling op de keuze
Het merk Nvidia is voor mij het merk qua graphics, dus gevoelsmatig mag ik hier dan ook mooie dingen van verwachten qua snelheid van de menu's en de grafische mogelijkheden van het gamen.

Op het moment van schrijven was de prijs van de shield met controller zo rond de 200 euro, en aanvullend nog eens 40 euro voor de afstandsbediening. Echter kwam ik een combi deal tegen bij amazon en heb voor 170 euro inc verzending een combi weten te kopen en gevoelsmatig is dat een hele nette prijs.

Bezorgen zoals verwacht binnen een paar dagen in huis :)

Als een kind zo blij met het pakje dat is binnen gekomen en oh oh oh, wat ziet dat er allemaal slik uit. De verpakking van de afstandsbediening is al top en die van de Shield met controller helemaal.

De foto's zeggen meer dan genoeg:

ShieldTV uitpakken

Shield

Controller

Remote

Het zijn de kleine dingen die het juist even op een hoger niveau weet te trekken zoals:
- de simple afplakfolies op de shield zijn goed
- de plakkers op de doos voor het open te maken zijn aangeduid met pijltjes hoe je deze los moet halen
- de kartonnenhoesjes om de kabels met tekst aanduiding wat het is
- de groene icoontjes op de stekkers van de USB kabels
- de led verlichting op de shield die je kan dimmen in 3 standen
- de eenvoud van de afstandsbediening

Helemaal top !

In twee woorden (1 begrip): Appletje eitje.

Zonder een handleiding te openen is de aansluiting, ingebruik nemen, een extra controller aansluiten geen enkel probleem. Het configureren van de Netflix App die standaard aanwezig is was kinds eenvoudig en we konden meteen kijken (als we dat zouden willen).

Om KODI te installeren heb ik even gespiekt op het internet, maar deze staat eenvouding in de app store. Gevonden doormiddel van de spraak besturing...

Met een 30 - 40 minuten was ik daar waar ik wezen wou. KODI geconfigureerd naar mijn wensen met alle verwijzingen naar mijn NAS. Netflix geinstalleerd en werkend, controller & afstandsbediening werkend en de led helderheid naar medium gezet.

De meeste tijd gaat hem zitten nadat je hem voor het eerst heb aangezet en keuzes hebt gemaakt in taal, dat er updates van shield worden gedownload. Maar dit alles ging zonder problemen.

Sneldheid
Het menu van de shield is lekker snel. Dit is volgens verwachting dat ik had van Nvidea en dat wordt ook overal als plus punt gebracht. Het kijken naar Netflix is heerlijk, ook dit loopt lekker soepel en het beeld is mooi in HD.

4K
Ik ben erg benieuwd hoe het staat in 4K, maar helaas als min-puntje moet ik nu toch opschrijven dat ik wel verplicht ben om over te stappen op een 4K televisie. (gelukkig hebben we een oudjaars lot gekregen ;) )

Update 4 juli 2016:
Vanaf versie 3.2 is het met Youtube mogelijk om 4K 60fps te kijken en Netflix in HDR.
Het oudjaarslot heeft niet mogen helpen om dit testbaar te maken.

KODI
KODI werkt top, zoals ik altijd met XBMC heb gedraait op een PC is dit geweldig. De instelling waren weer snel gemaakt, de afstandsbediening vanaf de telefoon aangezet en klaar voor gebruik. Muziek, Foto's, Video kunnen nu weer van de NAS worden bekeken en beluisterd.

Bediening / eenvoud
De bediening is eenvouding en mijn vrouw zag dit gelijk helemaal zitten.

Gaming
Gaming viel me in alles wat tegen. De controller ligt niet zo lekker in de hand als de afstandsbediening. De volume knoppen op de controller is een beetje raar plastic achtig gevoel en ook al heeft hij de looks van een xbox 360 controller, zo speelt hij geheel niet.

De graphics viel me ook tegen, zeker om dat het merk nvidia op de box staat. Ik heb een aantal vrije games geprobeerd uit de app store (racing, shooter en pinball). Het was wel aardig, maar ik zit dan toch liever achter mijn 360, dit apparaat gaat dat zeker niet vervangen of overstijgen.

Over de kwaliteit van de games met een betaalde abonnement in GeForce Now heb ik (nog) geen ervaring mee.

Ook een spel streamen vanaf je lokale PC heb ik (nog) geen ervaring mee. De minimale vereiste is een GeForce GTX 650 video kaart voor de hardware ondersteuning om het spel te kunnen streamen naar de shield.

xbox 360 controllers - Aanvulling gemaakt op 17 augustus 2016
Tweaker 3raser liet in een reactie weten dat met een 'Xbox 360 Wireless Receiver' (Dongle) het mogelijk is om games te bedienen/spelen met xbox 360 controllers. De controllers worden niet zichtbaar in de instellingen van de shield en je kan ook het menu niet bedienen, maar eenmaal in het spel... :) .

Dit is wel een toffe aanvulling want persoonlijk vind ik de controller van de 360 ligt vele malen lekkerder in de hand dan de controller van de shield.

Zelf heb ik dit getest met 1 controller op het spel Asphalt 8 en tweaker 3raser heeft dit getest met 4 controllers op het spel Bomb Squad. Nice !

Opslag
Een aantal schreven dat de 16GB een minpunt was als je veel ging gamen. Zelf vind ik dat geen minpunt, want het staat duidelijk in de specificaties dat er 16GB in zit. Echter, de games zijn wel groot en dan heb je meer ruimte nodig en dat is wel een feit. Maar ook naar het budget moet gekeken worden en dan de optie om een memory kaart te plaatsen helemaal geen gek idee.

Daarnaast zijn 2x USB 3.0 aansluitingen aanwezig.

Cast
Vanaf mijn iphone even iets delen via de shield naar de grote tv in de woonkamer ging makkelijk. Dit is een verwelkome aanvulling op iets te delen met de rest.

Internet radio
Dat is wel weer het leuke van dit apparaat dat de app store er aan gekoppeld is. Download een app voor radio en meteen zijn de meeste Nerderlandse radio's onder de knop te vinden. Weer de eenvoud die ik zocht in de bediening.

HDMI-CEC
De Shield ondersteund de HDMI-CEC en mijn TV van Samsung ook, dus dat zou gezellig moeten worden onderling. De gebruiker kan vanuit de instellingen bepalen of de TV ook aan moet gaan als de Shield uit slaap mode komt.

Update 4 juli 2016:
Vanaf versie 3.2 kan de gebruiker ook instellen of de TV uit moet gaan als de Shield in slaap mode komt.
Echter dit werkt niet icm mijn TV.

Wel handig is dat de bediening van de TV afstandsbediening ook wordt meegenomen, hierdoor kunnen we die ook gebruiken om door de menu's heen te lopen en dat is wel eens erg handig. In theorie heb je dan de mooie 'remote' niet nodig, maar zijn eenvoud verdient wel de aanbeveling.

Stroomverbruik

Standby - Controller op USB (opladen): ~2.7 Watt
Game - Asphalt 8 (hoogst gemeten): ~13 Watt
Game - Beach Buggy Racing (hoogste settings) (hoogst gemeten): ~20 Watt

Plex
Vanaf versie 3.2 is er ook ondersteuning voor plex server op de shield.
De installatie verliep allemaal prima, heb alleen het resultaat nog niet kunnen bekijken.

NAS locaties toevoegen
Vanaf versie 3.2 is het mogelijk om een share/folder op te geven van een NAS locatie. Dit werkt eenvoudig vanuit de instellingen en werkt prima.

Dolby Atmos
Vanaf versie 3,2 is er ondersteuning voor Dolby Atmos maar heb hier geen ervaringen mee.

YCbCr 4:4:4 color space
Vanaf versie 3.2 is het mogelijk om ook YCbCr 4:4:4 color space aan te zetten. De diepte van de kleur zwart is vele malen beter in mijn eerste bevindingen en heb hem in deze mode laten staan.

Shield folder share
Vanaf versie 3.2 is het mogelijk om folders te delen over het netwerk naar een pc om bestanden makkelijker op de shield te zetten.
Nog geen ervaring mee.

Pluspunten
Het mag dan wel niet de goedkoopste in zijn soort zijn, maar toch ergens wel het geld waard. De menu bediening is zo snel dat zal nooit in de weg gaan staan wat je bij anderen misschien wel eens zou ervaren dat je moet wachten op de interface.

4K ondersteuning is een plus punt, zo direct vanuit Netflix.
Het idee is al helemaal top.

Mogelijkheid om standaard iets te kunnen delen (cast) vanaf de telefoon of ipad is handig.

De verpakking en design is helemaal top (op de controller na, deze is technisch onderbelicht met de rest)

Aanvullende apps zoals radio en alle andere zaken die nog gaan komen in de toekomst.

Minpunten
Vele apps voor te downloaden en ook games. Dat laatste zou een pluspunt moeten zijn, maar mijn advies zou zijn: koop voor 100 euro een tweede hands xbox 360 als je leuk wilt games. Het aanbod is nog beperkt, en misschien veranderd dit nog wel in de toekomst omdat de games vooral gebouwd zijn richting de tables e.d.

Neutraal
Steam zou ook moeten werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

HDMI-CEC werkt deels. Wat hij in theorie zou kunnen is erg leuk, maar ik denk dat mijn TV niet echt mee werkt. Wel prettig als de TV automatisch aanuitgezet wordt wanneer de shield uit slaap mode komt. dat de shield dan volgt (meestal).

De volgende bronnen heb ik gebruikt om keuze te maken:

Nvidia Shield TV

Apple TV (4th Gen) vs Nvidia Shield TV: Comparison

Onderbouwde op- en aanmerkingen zijn welkom, nooit te jong om iets te leren.

Review updates
17 januari 2017 - SHIELD EXPERIENCE UPGRADE 3.3
- Top New Apps & Games
- DTS:X Audio

17 augustus 2016
- Stroomverbruik (met dank aan 3raser)
- Ondersteuning van 360 controllers in games dmv dongle (met dank aan 3raser)
- Aanvulling op game ervaring

4 juli 2016 - SHIELD EXPERIENCE UPGRADE 3.2
De nieuwe update van nvidia bevat oa:
- HDR ondersteurning voor netflix
- Youtube 4K 60fps
- Plex server
- Dolby atmos
- Toegang tot de folders van shield over het netwerk
- Toevoegen van NAS locaties om vanaf te streamen
- Automatisch aan / uit van de TV wanneer de shield uit of in sleep mode gaat.
- YCbCr 4:4:4 color space toegevoegd

Mijn bevindingen zover kunnen testen verwerkt als update in de review.

4 januari 2016 - HDMI-CEC ervaring

Heb jij ook een Nvidia Shield Android TV 16GB?

Het lijkt mij een prima apparaat en ook ik zou specifiek voor de 16 GB versie kiezen; vanwege de prijs, het niet willen van een hardeschijf in een media apparaat (geluid) en dat het voor mijn doeleinden afdoende is.

Altijd een NAS gehad zodat de specifieke opslag van een apparaat geen probleem vormt, downloaden etc gebeurde in een later stadium ook op de NAS.

Tegenwoordig download ik eigenlijk nooit meer en stream ik via spotify, netflix en plex. In mijn geval zou het apparaat dienst doen als chromecast en plex client. Nu gebruik ik daar een chromecast 2 en een rpi2 voorzien van rasplex voor.
Mooie foto's maar toch wat opmerkingen :
Omdat 16 Gb op de doos staat is het nog wel een minpunt. Laten we hopen dat Android 6.0 veel van de problemen met SD kaart uitbreiding oplost, want 11 Gb vrije opslagruimte is niks en zelfs met de (veilige) maximale uitbreiding van 32 Gb SDHC (er zijn bij NVIDIA bekende problemen met SDXC) is het erg krap en werken sommige applicaties en games niet meer na een export. Het lijkt alsof je in dat aspect niet erg verdiept hebt met de opmerking dat er 16 Gb op de doos staat. NVIDIA wekt wel degelijk de indruk dat het moeiteloos samenwerkt met 128 Gb SDXC en pas na zoeken in de fora kwam ik achter de bekende problemen.
Voor extra USB opslag kun je na het rooten en Stickmount wat meer dan de standaard mogelijkheden , maar daar kun je geen apps op plaatsen. Ik blijf nog sceptisch over de SDXC mogelijkheden met Android 6 aangezien dat meer op iets met de controller chip lijkt... dus een hardware probleem?
HDMI-CEC leek eerst niet erg lekker te werken, maar lijkt gek genoeg nu beter te gaan. Ik kan iig met de Sony afstandbediening vrij veel bereiken op het apparaat. Wat voor een quick zap wel handig is.
Er komen wel met vrij hoge snelheid meer games bij de shield en als je 100 euro uitgeeft voor een extra Xbox 360 zou je ook dat uit kunnen geven aan betaalde spellen op de Shield? Hoeveel spellen heb je geprobeerd? Het aanbod GRATIS games is vooral beperkt, maar dat lijkt me logisch.
En ik heb overigens oa Halflife 2 , WoW Wotlk en Elite Dangerous vanaf de PC gegamestreamed naar de Shield TV , maar ik vind de controls wat beperkt ondanks dat ik een logitech k400 bij de shield TV gebruik. Grafisch en geluid is dikke prima in orde, maar dan wel weer (door foute ping waardes) met een niet officiele app (Moonlight) waar een geroote Shield voor nodig is. Maar als ik het goed begrepen heb kun je dan ook bv de PS4 streamen. Maar dit soort patches en onofficiŽle apps om problemen te verhelpen stoort mij iig wel voor een consumer product.
Mijn advies is iig laat die Xbox360 op de rommelmarkt liggen, want dat is iig geen toekomstbestendig product en heeft niet oa de Netflix, Kodi en Youtube mogelijkheden die de Shield wel heeft.

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 6 januari 2016 02:42]

Hoi AtariXLfanboy,

dank je wel voor je reactie en aanvulling.

Foto's
Met de foto's heb ik even lopen spelen hoe ik dat netjes in beeld kon krijgen, dat was wel even een gepuzzel maar daar ben ik zelf ook tevreden mee. Ik had nog wel meer foto's willen plaatsen, maar dan krijg je alleen maar shots van de tv (zoals die van KODI).

De 16 GB versie
Laat ik het iets anders omschrijven: voor mij is het geen min punt dat er slechts 16GB op de doos staat. Echter, wat je heel goed aan weet te geven is dat de installatie heel veel van dit opslokt waardoor er weinig (tot geen) ruimte over blijft voor het opslaan van games.

Dit is eigenlijk van alle reviews wel te lezen, alternatief voor de klant om te kopen van nvidia is de 500GB Shield versie.

Verder heb ik geen ervaring opgedaan met het plaatsen van een SD kaart, vandaar dat ik er niet verder over heb geschreven. Dank je wel voor je aanvulling dat dit puntje nog niet helemaal lekker loopt bij nvidia. Laten we hopen dat daar een fix voor komt.

Gaming
Ik gebruik de shield niet om games vanaf de pc te streamen zoals je hierboven hebt beschreven en kan daar mijn ervaring niet in delen. Goed om te lezen dat het kan, maar ook proef ik hier uit je opmerkingen dat het niet helemaal geweldig is.

Mijn eigen ervaring met de 'free games' is opgelopen tot een zestal en daarin blijf ik van mening dat het game gevoel wat ik had verwacht niet behaald is door nvidia. Het zijn de graphics en de controller in de hand.

Echter, dit kan nog in verbetering komen in de toekoms met komst van meer games en nieuwe updates van de shield software/firmware. We zullen het zien.

De shield zal mijn xbox 360 gaan vervangen, dat zal in mijn huis de tablet voor gaming (gezien de kids) eerder doen (en toch ook weer niet ;) Laatst hebben we hem weer eens aangezet en dat was erg leuk.

HDMI-CEC
De afgelopen dagen heb ik daar dus ook last van dat het niet consequent werkt (of niet werkt). Zoals gisteravond gaat de TV niet meer automatisch uit als ik de shield in slaapstand zet. Ik hoop dat ze daar nog iets voor weten te vinden in de software, want de functionaliteit van optie is wel fijn.

Dank,
Arjen !
Nouja NVIDIA heeft niet alleen 16 Gb op de doos staan, maar beweert ook dat het geschikt is voor een 128 Gb microSDXC kaartje. Maar daar zitten dus haken en ogen aan. Hopelijk alleen door Android, maar dat is dus nog even afwachten. Daarom van mij iig 4 sterren tot dat daadwerkelijk opgelost is.
Het zal mij ook wel de onwennigheid zijn dat als ik een pc-spel dat ik al langer speel opeens met een controller moet doen. Maar aan de andere kant ik zou rustig een PC toetsenbord en Muis op de Shield aan kunnen sluiten en dat is dus een grote plus van Android : De enorme hoeveelheid hardware die je er aan kan hangen. Want daar heb ik al zoveel van liggen.
Voor een console van een half jaar oud is de hoeveelheid best groot, maar idd bij de gratis spellen iig geen toptitels. Ik heb iig wel plezier met gratis/shareware spellen als Daytona Rush, Beach buggy racing, Zen Pinball , Strikeforce en niet te vergeten Mahjong ;) Maar tja voor mij is dat onderdeel meer aanvulling. Het blijf overigens waard om regelmatig de store te checken, want er komt flink wat titels bij de laatste tijd. (na een rustig kerstperiode?)
Ook kun je nog sideloaden ... Downloaden van de APK op de PC.. op de NAS en installeren via ES File explorer gaat dan eenvoudig Wat ik oa met Tyrian, Candy Crush en verschillende emulators heb gedaan. Muis of toetsenbord met touchpad dan wel aan te raden.
Sterkte met HDMI-CEC... Helemaal consequent is het idd niet, maar dat ligt hier ook aan de andere apparatuur denk ik. Veel plezier iig ... Dat heb ik iig wel :)

en edit : voor die randapparatuur is een Hub (ik heb de 7 ports usb3 hub van TP link erbij gekocht ) wel aan te raden met maar 2 usb 3.0 en 1 usb 2.0 poort op de Shield. Ik heb bij de Action een dubbele usb lader gekocht zodat ik de controllers los van de Shield kan laden

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 7 januari 2016 13:28]

Dank je, ik weet zeker dat ik er nog meer plezier uit ga halen.

De optie die je net beschrijft van de APK's is nog wel een keer iets wat ik wil gaan proberen, dat zou zeker een leuke toevoeging zijn.

Groet,
hoi allen,

ik heb een probleem met de shield betreffende het wifisignaal, graag advies:

shield is aangesloten met internetkabel (niet op wifi). Echter zend hij wel steeds een signaal uit om wifi te zoeken/kontakt te maken dit geeft storing op andere apparaten in de nabijheid.

Kan in de instellingen niets vinden zodat hij niet naar wifi zoekt.

Graag advies, alvast dank
Gratis games?? De games die je kan streamen vanuit GeForce now zijn grafisch van goede kwaliteit. Na 3 maanden betaal je hier wel §9,95 voor maar goed.
De gratis games die jij omschrijft zijn Android Games en die gaan grafisch gezien natuurlijk niet de kwaliteit van een xbox360 halen. Zoals een wijs man ooit zei... das logisch!😀
Hoi Marinus,

heb je gekeken op de website van nvidea shield?

Hier kan je informatie vinden over het wifi:

Wat me opviel is dat wifi wordt uitgeschakeld als je gebruik maakt van de kabel verbinding. Misschien is niet eens het wifi een puntje van aandacht, maar juist je kabel verbinding.

Succes met zoeken, zelf geen negatieve ervaringen over gebruik shield met ethernet via de kabel aansluiting.

groet,
Arjen !
Arjenc, bij andere reviews wordt steeds opgemerkt dat bij de update naar android 6, wifi niet meer werkt. Dit weerhoud mij van de aanschaf van een Shield tablet.
Maar in jouw uitgebreidde review zie ik hier niets van terug.

Heb jij nog geen Android 6 of heb je er geen problemen mee ?
In de afgelopen 2 weken is er een update geweest van de shield en ben me even niet bewust naar welke versie hij is gegaan. Tot op heden heb ik thuis nog geen klachten dat wifi niet goed werkt wat de aanleiding dan had kunnen zijn van de shield.

Even voor de duidelijkheid:
Ik maak enkel gebruik van de lan-poort. Volgens de handleiding zou de wifi van de shield dan uitgeschakeld moeten zijn.

De shield staat bij ons meerdere uren per dag aan en heb tot op heden nog geen negatieve invloeden ontdekt op de wifi verbinding van mijn router naar bijvoorbeeld mijn telefoon.

Bij mij staat een tweede shield in de toekomst wel op mijn wensenlijstje. Tot op heden erg blij met de aankoop.
Ik heb de Shield met de laatste update, dus Android 6. Heb zowel bekabeld als op WIFI getest en beide werkt hier prima. Wel is het zo (wat Arjen al vermeld) dat WIFI wordt uitgeschakeld zodra je de kabel verbindt.
Ik dacht eerst zelf een review te schrijven maar jij hebt vrijwel alles al genoemd. Ik heb echter wel enkele toevoegingen (je mag ze eventueel in je review vermelden). Zo heb ik bijvoorbeeld het stroomverbruik gemeten onder verschillende omstandigheden. Ik laat mijn Shield altijd standby staan zodat ik hem direct kan gebruiken. Een cold boot kost je namelijk zo'n 30 seconden opstarttijd. De metingen schommelen enigszins omdat de Shield op de achtergrond taken uitvoert. Hier een overzichtje.

Ingeschakeld - Controller draadloos: ~2.4 - ~3.0 Watt
Ingeschakeld - Controller op USB (opladen): ~3.8 - ~4.3 Watt
Standby - Controller draadloos: ~1.7 Watt
Standby - Controller op USB (opladen): ~2.7 Watt
Game - Asphalt 8 (hoogst gemeten): ~13 Watt
Game - Beach Buggy Racing (hoogste settings) (hoogst gemeten): ~20 Watt

Daarnaast een functie welke voor mij een blijde verrassing was. De Shield ondersteund de Microsoft Xbox 360 PC dongle en daarmee dus ook de Xbox 360 controller. Ik heb 3 controllers liggen en heb in totaal dus 4 game controllers op mijn Shield aan kunnen sluiten. Ik heb dit getest met een potje Bomb Squad en het werkt perfect! Een gouden tip voor iedereen die draadloze Xbox 360 controllers heeft liggen!
Tof, dank je wel voor je schrijven en aanvulling. De aanvulling zal ik zeker gaan toevoegen aan de review om het verder compleet te maken.

Ook goed om te horen dat je de M$ dongle aan de praat hebt gekregen. Ik heb het eerder ook al eens geprobeerd maar vermoedelijk heb ik een merkloze variant en kreeg het niet zo snel voor elkaar. Als je een kleine uitleg/beschrijving kan sturen hoe je dit gedaan hebt, dan zou ik dat ook graag willen toevoegen aan de review.

Vindt het een plus punt van de shield dat dit kan.
Ik heb helemaal niets bijzonders gedaan om het werkend te krijgen. Ik heb de dongle aangesloten op de USB poort van de Shield en heb vervolgens de Xbox knop van de controller ingedrukt. De controller werkte toen direct.

Ik zal vanavond even een foto maken van mijn dongle en controleren of er verdere bijzonderheden zijn bij het gebruik. Ik weet bijvoorbeeld niet uit mijn hoofd of dat de controller ook wordt getoond bij de lijst met aangesloten apparatuur.
Dat laatste puntje, daar ben ik blijven steken en de conclusie getrokken dat het niet zou werken. Omdat de controller niet in de instellingen zichtbaar wordt en ook niet werkt om het menu mee te bedienen was mijn is gestopt.

Echter, ik heb gisteren even een race spel gestart en daarin werkt de xbox 360 controller prima in combinatie met de dongel. Dit speelt wel even stukken lekkerder weg dan de controller van de shield zelf.

Ik ga dit meenemen in de review.
Dank !
Heb de review gelezen en vind deze toch een van de betere (zowel de review als de shield :) ). Onze popcorn hour media player loopt op zijn laatste benen. Om tot vervanging van de NVidia shield over te gaan heb ik nog een paar vragen:
  • Kan er op de USB poort ook een losse portable DVD player aansluiten?
  • Kun je op de standaard versie (zonder HD) naderhand gemakkelijk een 1,5 Tb harddisk aansluiten (met 500 Gb red ik het niet en ik wilde eigenlijk geen NAS aanschaffen?
  • Wat is de doorvoer snelheid van de netwerkverbinding? Veel media players met gigabit netwerkaansluiting kunnen toch maar data met 100 Mbit snelheid overpompen.

[Reactie gewijzigd door Guusd op 18 augustus 2016 21:02]

Ik heb nog geen tijd gehad om iets voor je uit te proberen (zit midden in de verbouwing en alles staat op zijn kop). Je zou een externe HD moeten kunnen aansluiten, ik weet niet of je naderhand nog eentje kan inbouwen.

Over de snelheid kan ik ook niets zeggen. De mijne staat direct aan het modem welke max 100Mbit is.
Arjen,

Doe eerst maar die verbouwing. Dit heeft geen haast. Externe HD kan natuurlijk wel maar ik geef de voorkeur aan 1 kastje waar alles in past.

Naderhand inbouwen heb ik al opgezocht en kan wel maar is zeker geen plug en play. Misschien wil ik ook wel te veel. Een kleine Nas en daar HD in met alle films op kan ook.
Hoe kijk jij dan de films?

gr

Guus
Hallo Guus,

voorheen keken we vanaf de NAS via KODI en dat werkt erg goed. De NAS verzorgde mijn downloads die ik op afstand als instructies kon inschieten. Echter, nu met de komst van Netflix kijk ik eigenlijk alleen nog maar series en films via Netflix en is de NAS de verzameling geworden van onze eigen content (foto en film momenten).

Als we naar de vakantie kiekjes en films terug blikken, dan spelen we deze vanaf de NAS via KODI. Dat blijft voor mij een hele goede combi.

Groet,
Arjen !
Is een beetje casual internetten ook te doen op zo'n ding in combinatie met een draadloze muis en toetsenbord?
Is het mogelijk om een eigen HDD in te bouwen en daar films van af te spelen? Wil het als mediaspeler gebruiken door films op de pc te downloaden en vervolgens de media op de HDD te zetten.
Zover mij bekend is het niet mogelijk om een HD in te bouwen in de 16 GB versie. Dit wordt bevestigd door een post op ifixit.com :

As I have stated, adding a hdd cannot be done yet. There are only solder pads on the 16gb version and no cable.

Enige optie is om extern een HD aan te sluiten via de beschikbare USB poorten als je de bestanden dicht bij je shield wil hebben staan. Op de shield kan je ook heel goed KODI draaien en de bestanden ergens vandaan streamen.
Dan zou ik dus net zo goed de pro versie met een interne HD van 500 gb kunnen halen voor § 299? Alhoewel volgens nieuwsberichten er een nieuwe versie van de Nvidia Shield zit aan te komen. Wordt op CES 2017 tentoongesteld.
Check, dat zou dan net zo goed kunnen.

Wat ik tot zo ver gelezen heb over de nieuwe versie is dat het onduidelijk is of er wel nieuwe hardware in zou zitten. Ze vermoeden alleen een uiterlijke update... maar persoonlijk lijkt me dat stug, dat er geen veranderingen in zou zitten ook als je twee varianten van behuizingen gaat tonen.

Misschien toch handig om even te wachten als je het zeker wil weten?

Bron:
@Arjenc, leuke review. Kleine typo gevonden: "koop voor 100 euro een tweede hands xbox 360 als je leuk wilt gamen"

Ik had je graag even het volgende voorgelegd: Ik ben niet voor de shield gegaan als media speler aangezien hij geen dedicated optical-out aansluiting had. Iets waar ik in mijn huidige home cinema audio setup niet onderuit kan. Ik heb mij een minix U1 gekocht nu maar daar ondervind ik nu wat kleine hickups met de audio. Ik ben eens op onderzoek uitgegaan en kwam iemand tegen die aanraadde om met de shield een USB-to-DigitalOut te gebruiken om zo toch de audio via een optische kabel te kunnen laten gaan.

Ik las van velen wel dat er via deze methode problemen waren om 5.1 geluid te krijgen op de ontvangende DAC. Vele mensen maakten melding dat er via deze oplossing enkel stereo geluid kan doorgestuurd worden vanaf de shield. Ikzelf stelde me dan weer de vraag of deze oplossing niet voor extra latency zorgt waardoor geluid en video uit sync kunnen geraken.

Vandaar mijn vraag naar jou: Heb jij hier zelf ervaring mee? Is dit iets wat je zelf eens kan uitpluizen en misschien toevoegen in de review? Ik zou het echt ten zeerste appreciŽren mocht ik dit hier eens duidelijk uitgeklaard kunnen hebben.

Alvast bedankt voor je tijd en veel succes alvast met toekomstige reviews.
Hallo Gengar,

dank voor je reactie. Ik zal de type zeker nog een keer aanpassen :)

Ik heb zelf geen 5.1 systeem meer draaien beneden in de woonkamer waar de shield staat. Dus even geen ervaring met hickups. Ik zou nog wel eens een keer kunnen kijken om hem zo aan te sluiten en dan 2.0 van de glas-kabel af te trekken en kijken wat het doet.

het zal nog wel even laten wachten, er zijn eerst verbouwingsplannen :)

Dank !
Arjen !
Best wel een rare review. Je koop geen streaming device om High End games te spelen. Daarvoor heb je je gameconsole zoals een xbox of een ps4. Dus je gaat al vanuit dat als nvidia opstaat dat je dan vette games op je nividia shield kan spelen? Best wel raar. Je hebt al jaren low range en mid range video chipset van Nvidia. Nvidia staat niet voor alleen high end gaming als je dat denkt. Daarnaast zeg je dat je een 4k tv moet kopen. Waarom? Je kan ook op je 1080P HD scherm een beeld krijgen. Omdat het 4k ondersteunt hoef je toch geen 4k te kopen? Als laatste geef je 5 sterren terwijl je zoveel negatieve dingen opnoemt. Daarom ben ik ook van mening dat Nvidia SHield een geldverspilling is. Je hebt prima streaming tv boxen tussen 50 en 120 euro. Voor gamen kan je beter je pc of gameconsole gebruiken.
Hallo AT024,

dank je wel voor je reactie, vind hem eigenlijk wel erg leuk wat je schrijft.

Even voor de duidelijkheid, ik heb de shield niet gekocht voor games. Het had een leuke optie kunnen zijn om iets mee te doen ook naar de kinderen toe, maar het aanbod zit niet helemaal in mijn straatje. Ik verwacht wel veel van het betaalde account, maar daar pas ik even voor om kosten voor te maken en kan dit ook niet meenemen in de review (zoals ook beschreven).

Vind ik zelf wel jammer, had het toch wel even willen zien en proberen.

Het aantal negatieve punten valt echt wel mee hoor. In de conclusie staan heel veel meer positieve dan negatieve. Ik had mischien iets meer verwacht van het game-gevoel en dat kwam er niet helemaal uit. Tsja, en sorry, het blijft natuurlijk wel een review die past in mijn beleving.

Ik hoop binnenkort mijn games van de PC te kunnen streamen naar beneden, en dat lijkt me ook weer een toffe aanvulling op wat de shield kan. Dan ook weer mijn eigen vertrouwde xbox controller gebruiken is wel een fijne aanvulling in mijn game-console gevoel.

De shield is en blijft voor mij een topper. Hij staat dag en nacht aan en is door iedereen in huis te bedienen. Mijn kleinste van 3 weet de weg binenn Netflix al te vinden wanneer ze hem aanzet en de juiste account nog moet gaan kiezen. Tof en leuk om te zien en dat maakt de Shield zo lekker in gebruik.

De 4K televisie is met een knipoog geschreven. Daarvoor moet je wel de review lezen en dan kan je het uit de regels halen. Sorry als dat niet helemaal duidelijk is, maar zo is het we bedoeld. Het budget laat het helaas niet toe, maar ik zou het wel eens willen zien hoe dan het beeld tot zijn recht komt...

Mocht ik bedenken dat ik nog ergens een netflix achtig device nodig heb, dan staat toch de shield weer boven aan mijn lijstje :)

Ik hoop dat ik hiermee iets duidelijker ben geweest. Ik zal nog even een ';)' toevoegen aan het korte overzichtje.