Specificaties 13,3" (2560x1440 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX301LA-DE141T Review

MrsX 31 december 2015, laatste update op 29 januari 2016, 247 views

Asus Zenbook UX301LA-DE141T

Wat een prachtig snel apparaat. Maar één hele grote tegenslag. Het scherm, dat door Asus (bij navraag) duidelijk is omschreven werd als MAT blijkt spiegelend en glanzend te zijn. Ondanks dat dit scherm anti-glare is wat volgens Asus gelijk staat aan MAT. Ondanks dit heb ik hem toch gehouden.

Pluspunten

• Prachtig
  • Stevig
  • Superscherp beeld (niet bij oudere software)
  • Heb gezocht naar specs, die zijn oké

Minpunten

• De aan/uit knop zit op de plek waar normaal DEL zit. Gaat dus te vaak uit.
  • Glanzender dan men zegt
  • Touchpad kan niet op/neer schuiven aan zijkant
  • Niet (zo) geschikt voor migrainepatiënten
  • Tikkie zwaar
  • Erg duur
  • Versie maar in één kleur te koop
  • Zie geen voordeel van touchscreen

Nogmaals een aanpassing in mijn review en tevens een waarschuwing.

Zoals vermeld wilde ASUS de Zenbook terug om uit te zoeken waar dat magnetische veld vandaan komt.
Ik heb dus 2 van deze ASUS Zenbooks gehad met beide dezelfde scherm- en magnetisch veld problemen. Die moeten dus retour fabrikant.

Tot mijn stomme verbazing heeft de verkoper niet de mogelijkheid mij een zelfde Zenbook uit een andere serie te sturen en ik krijg mijn geld terug (ik had liever een werkende Zenbook!!!)

Maar erger is:
De verkoper verkoopt beide Zenbooks mét klachten gewoon weer op de site als 'Tweedekansje' .
Dan kosten ze een paar honderd euro minder (!) maar je krijgt de problemen er wel bij.

Je bent dan 'goedkoper' uit maar krijgt een berg problemen waar je niet op zit te wachten. Ik vind dit een rare gang van zaken en wil via deze review waarschuwen dat de 'Tweedekansjes' niet altijd een goede keus is. Tenzij je problemen wilt.

--------------
Ik moet helaas mijn review wéér aanpassen....de Zenbook nr. 2 is ook retour afzender. :(
Met de zelfde klachten betreffende het magnetisch veld.
Toevallig (?) kwamen beide notebooks uit de zelfde serie.
Zou het een serieprobleem zijn?
Ik heb gevraagd om een notebook uit een andere serie, maar ik krijg mijn geld terug...
Jammer, want dit was de enige notebook die ik kon vinden die alles had wat ik graag wilde: klein, snel, licht, scherp.
Ik moet helaas mijn review aanpassen....de Zenbook is retour afzender. :(
Reden: een sterk magnetisch veld naast het touchpad. Het trok zo metaal naar zich toe. Ook het beeld van het start- en vergrendelscherm deelde zich in twee helften (boven/onder) de ene helft werd smal verticaal gestreept, de andere met brede verticale strepen. Niet goed dus.

Ik krijg een vervangend exemplaar en ben dan ook erg benieuwd of die dezelfde mankementen heeft.

Anders is het einde oefening....

Onderstaande review schreef ik twee weken terug:

Ik wilde deze Zenbook retourneren. Maar twijfelde. Ik ben dus gaan proefdraaien. Of mijn oude vertrouwde programma's er nog op werken.
Deels wel, gelukkig want voor veel is geen vervanging.
Het apparaat heeft een heerlijk toetsenbord.
Echter de toetsverlichting - die wel uit kan - wil nog wel eens onder de toetsen doorschijnen. Dat had Samsung beter voor elkaar.

Wat opvallend is is dat WIN10 Home er op staat met Edge. Een waardeloze browser. Als je Firefox bent gewend en je wilt je favorieten importeren moet je eerst alle favorieten opslaan, importeren in IE, dan vanuit IE weer naar Edge omdat Edge alleen importeert vanuit IE.

Ook de start is aangepast en 'de tegel voor e-mail' snapt totaal niet dat je meerdere Google accounts hebt. Je kunt ze er wel inzetten, maar als je op een account tikt dan hernoemt de andere account zich naar Gmail2 etc. Valt niet mee te werken.
Erg onoverzichtelijk en je kan het ook niet goed beveiligen.

Snel de GodMode er op gezet, is alles makkelijker aan te passen. Aanrader.

De batterij gaat echt een dag mee.

Bluetooth is en blijft lastig. Je moet nu eerst op de Zenbook aanklikken dat je een bestand gaat ontvangen, pas dan kan het ontvangen worden. Automatisch v.a. een GSM versturen zoals ik was gewend kan niet. Eerst laten weten dat er iets binnenkomt. Omslachtige handeling.

Poorten zijn stevig, net als de oplader.
Slim: de plug van de oplader heeft een klein lampje in een randje.
Leeg is rood. Vol is geel/groen.
De klep kan dus dichtblijven, je ziet duidelijk aan buitenkant hoe vol hij is.
Supersnel voor het bewerken van grafische toepassingen.

Al met al blijf ik (voorlopig) met Firefox werken, dat is nog aan te passen. Misschien ooit met Edge maar dat is nu een ramp. Verder is het een geweldig apparaat.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX301LA-DE141T?

Bedankt voor je uitvoerige recensie. Ik heb net deze laptop voor mijn vrouw besteld, die vaak aan migraine lijdt. Ik begreep dat hij een stille ventilator heeft. Waarin schuilt volgens jou het risico voor migrainepatiënten? Het magnetisch veld? Graag een beetje meer info.

Dankjewel,

Sami
Het probleem is het gruwelijk glimmende scherm dat je amper in een andere stand kan zetten.
Bovendien zie je over het hele scherm heen de touchpoints en belijning daarvan, als het licht er ook maar iets verkeerd op valt.

Ik heb nu een HP Spectre x360 Convertible en dat is echt een uitkomst.
Geen enkele touchpoint te zien èn - nog belangrijker voor migrainepatiënt - het scherm kun je in iedere hoek zetten. En zelfs omklappen maar dan heb je een tablet ;))

Dat je het scherm in iedere hoek kan zetten betekent dat je het zo kunt zetten dat je de minste reflectie hebt. Ik heb hem meestal wat verder naar achteren staan, dan krijg ik geen reflectie van de ramen achter mij. En als het licht boven de tafel aan is, zet ik hem wat rechter op.

Absoluut een uitkomst.
Prijsklasse is vrijwel gelijk, maar met veel meer vermogen en een veel betere body.

Succes met de beslissing.

Mrs. X