GP Batteries PowerBank H500 + 4x AA 2700 series Review

APClll 30 december 2015, laatste update op 2 januari 2016, 1.104 views

GP Batteries PowerBank H500 + 4x AA 2700 series

Eenvoudig te gebruiken batterijlader voor NiMH-batterijen, gevoed door kabel. (230VAC of 12VDC - beide kabels zijn bijgeleverd) Lader is geschikt voor 4x AA (bijgeleverd) of AAA in elke willekeurige combinatie (4 aparte laadkanalen). Laadstroom 2300mA voor AA, of 950mA voor AAA. Statusweergave dmv LEDS (vol, laden, defect).

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik, niets instellen
  • Geen overbodige toeters en bellen
  • Batterij-uitworp knop, scheelt veel gepruts
  • 4 aparte laadkanalen, dus elke batterij wordt individueel bewaakt
  • Geschikt voor zowel AA als AAA
  • AA en AAA kunnen tegelijk geladen worden, bijv. 1x AA en 3x AAA

Minpunten

• Lader weegt weinig, kan dus relatief makkelijk verschuiven
  • Aansluitkabel (stekker) neemt relatief veel ruimte in

Waarom deze lader?

Ik was op zoek naar een acculader voor AA-batterijen, met een individueel kanaal voor elke batterij. Heel veel andere laders hebben op elk kanaal meerdere laadcontacten, waardoor je dus beperkt bent om verschillende batterijen tegelijk en door elkaar te laden.

Ik kan niet zeggen waarom ik specifiek deze gekozen heb, maar het feit dat er 4 batterijen "gratis" bij zaten hielp wel. Natuurlijk betaal je daar voor, maar het was handig dat ze er bij zaten. ;)

De bijgeleverde batterijen heb ik nog te kort in gebruik om daar iets over te kunnen zeggen. Tevens heb ik niet de apparatuur om metingen aan deze lader te kunnen verrichten.

Wat zit er in de (blister) verpakking:

- instructieblad
- 4x AA-type NiMH batterij, 2700mAh (typical) - minimaal 2600
- lader
- kabel voor 230VAC aansluiting (lengte ca. 150cm)
- kabel voor 12VDC aansluiting (voor onderweg in de auto)
In mijn geval kreeg ik een beschadigde verpakking aangeleverd, waar de auto-kabel eruit was gehaald - maar ik was sowieso niet van plan die ooit te gaan gebruiken. De kabel kan ik dus ook niet meenemen in de review.

Specificaties en mogelijkheden

- Voedingsspanning: netstroom of sigarettenaansteker-plug (12 Volt)
- 4 aparte laadkanalen
- Geschikt voor zowel AA als AAA batterijen (kunnen ook tegelijk geladen worden)
- Batterij-uitworp knop
- Controle LEDs (voedingsspanning aanwezig, batterij geplaatst, bezig met laden, batterij(en) vol, batterij defect)

De lader zelf is relatief klein en compact, heeft geen rare uitsteeksels en lijkt goed in elkaar te zitten. Hij weegt relatief weinig, waardoor hij gemakkelijk verschuift wanneer je het snoer in een andere positie legt. Verder is hij 100% plug&play, je hoeft (en kunt) niets instellen. Verder kan het handig zijn dat de lader ook onderweg in de auto te gebruiken is. De aansluitstekker had van mij wel iets kleiner/compacter gemogen.

Aansluitingen

De batterijen worden in de houders geklikt, waarbij er een soort verdiepte kuil voor de kleine AAA batterijen is, met een eigen voedingsstrip. Op die manier weet de lader met welke afmeting batterij hij te maken heeft

De voedingsaansluitingen bevinden zich aan de beide zijkanten. Links zit een socket voor de netstroom (aangesloten op de foto's), rechts zit de 12V-connector.

De voedingsstekker vind ik wat lomp/ver uitsteken. Het is echter wel lekker robuust.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AenFz1Jl3pqbVr.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AenFz17liXaXKz.jpeg

Opladen

Als eerste worden natuurlijk de batterijen geplaatst, dat mag op willekeurige posities. De lader geeft aan op welke positie hij een batterij gevonden heeft.

Zodra een batterij gedetecteerd wordt, start het laadproces. Er hoeft dus niets ingesteld te worden. De laadstroom is dus niet instelbaar. Tijdens het laadproces knipperen de "batterij-positie" en de "bezig met laden indicator" samen in het zelfde knipperpatroon (ca. 1 sec. aan, 0.5 sec. uit).
Bij een foute accu gaat de bewuste batterijpositie snel knipperen, samen met de rode "Fout-indicator". (ca. 0.2 sec. aan 0.2 sec. uit) De andere batterijposities zijn dan uit.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AenZR1zY7zwia5.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AenZR2GoSsw59f.jpeg
Foto A - bezig met laden van 3 batterijen. Foto B - foute batterij gedetecteerd.

Bij een volle accu blijft de betreffende batterijpositie continu branden. De overige posities (en de laadindicator) blijven knipperen om aan te geven dat die nog niet vol zijn. Wanneer alle aangesloten batterijen vol zijn, gaat het "vinkje" branden en stopt het knipperen van de laadindicator. Bij een volle batterij wordt overgeschakeld op druppelladen.

Foto - Alle batterijen vol

Batterijen uitwerpen

Een leuke toevoeging van deze lader is de "eject" knop. Deze knop zit aan de zelfde kant als de stekker voor de netvoeding, en duwt een metalen gekartelde staaf opzij, waardoor de batterij omhoog gewipt wordt. Zie onderstaande foto's. Dit scheelt een hoop gepriegel of geweld, met name bij de AAA batterijen. De ejector duwt alle batterijen tegelijk omhoog. (alles of niets)
Het is geen kliksysteem, je duwt eigenlijk tegen een veer die de metalen staaf op z'n rustpositie houdt. De batterijen komen dus zeer geleidelijk omhoog bij normaal gebruik.
Foto A - ejector in rust. Foto B - ejector volledig ingedrukt.

Het ding doet precies wat het belooft, automatisch batterijen in de formaten AA en AAA opladen. Niets meer en niets minder. Zo is bijvoorbeeld de laadstroom niet instelbaar. (je kunt daarentegen ook niets verkeerd instellen)

De lader kan elke batterij individueel bewaken en geeft duidelijk aan of en zo ja met welke batterij er iets aan de hand is (vol, bezig met laden, kapot).

Het is een mooie bonus dat de lader ook onderweg in de auto gebruikt kan worden.

De enige minpuntjes zijn de nogal fors uitstekende voedingsstekker en het gemakkelijk verschuiven.

Heb jij ook een GP Batteries PowerBank H500 + 4x AA 2700 series?