Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 28 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Gigaworks T20 Series II Review

Flake 29 december 2015, laatste update op 29 december 2015, 304 views

Creative Gigaworks T20 Series II

Een 2.0 setje dat met een prijs van zo'n ¤ 60,- een prijsklasse hoger ligt dan de ¤ 25,- 'als er maar geluid uit komt' setjes. En daar krijg je een best aangename set voor om naar te luisteren.

Pluspunten

• Prettig om naar te luisteren
  • Prijs/kwaliteit goed gepositioneerd
  • Bass-EQ
  • Sleepmode (?)

Minpunten

• Laagfrequent is niet consistent
  • Treble EQ is overbodig
  • Externe voeding

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Kleine noot vooraf: Ik ben professionele audio gewend. Bij mij thuis gebruik ik een Genelec monitorset icm een Focusrite audio interface, een set ter waarde van zo'n ¤ 650,- en meer bedoeld is voor de professional of muzikant.

Deze set heb ik daarom niet thuis getest, maar bij mijn ouders, waar het 15 jaar oude speakersetje de geest had gegeven. Een keurige levensduur voor een elektrisch apparaat. Een aangename bijkomstigheid is dat ik er op deze manier achter kwam dat er nog een ouderwetse energieverslindende 50Hz trafo in gebruik was. Nu dus niet meer. En zo goed was dat speakersetje absoluut niet.

Maar voor speakers geldt in de regel 'alle waar naar zijn geld'. Verwacht geen wonderen van goedkope speakers en dure speakers zullen in de regel beter klinken. We weten wat je krijgt voor ¤ 25, we hebben al twee van dat soort setjes in huis. Er komt geluid uit, maar echt aangenaam is het niet. Daarom dit keer een prijsklasse hoger gekeken en dit setje lijkt bij 2.0 configuraties nogal eenzaam gepositioneerd. De rest is allemaal goedkoper of duurder.

De vormgeving kun je prima beoordelen aan de hand van de foto's. Je krijgt wat je ziet, geen verrassingen en het ziet er allemaal prima uit. Niet te lomp, geen foeilelijke overdreven details, keurige afwerking, knoppen op de rechterspeaker en een externe geschakelde voeding van 27V. Beetje afwijkende waarde voor een netadapter, maar zo te zien krijg je een prima voeding bijgeleverd.

Waar het allemaal om draait is natuurlijk de klank. De verwachting was dat dit setje een stuk prettiger zou luisteren dan die ¤ 25,- setjes, en dat klopt gelukkig helemaal. Loepzuiver is het setje niet, maar het ligt niet heel ver uit de richting. Echte uitschieters in de verkeerde richting heeft het setje niet. Het zijn kastjes met een mild karakter waar ik best aangenaam naar kan luisteren.

Dat geldt helaas niet voor het laagfrequent. Creative heeft om de een of andere reden geprobeerd deze speakers een bereik te geven wat best diep gaat, en daar is dit setje niet zo goed in. Bij bepaalde muziekstukken heb ik tonen waargenomen die een tikkie prominent uit dit setje komen, maar wat opzich best aangenaam klinkt. Bij andere tonen in hetzelfde stuk verdwijnt dat laag juist in het niets. Dat valt op, vooral bij hogere volumes, en als je een beetje gepassioneerd bent over geluid, dan zul je dit als een matige prestatie beoordelen.

Maar ik koop geen 2.0 setje voor een goede laagweergave. Dan moet je er eentje met sub nemen. Nou heeft dit setje twee shelving EQ's voor bass en treble. Omdat ik me erger aan de basweergave heb ik geprobeerd om met de bass eq wat te spelen. En ik ben zeer aangenaam verrast doordat het kantelpunt van deze bass EQ precies goed ligt. Het midden en hoog wordt niet beļnvloed en met de knop een klein standje in de min zijn die prominente inconsistente bastonen een stuk minder aanwezig, en dus minder storend. Als je je ergert aan de lage tonen en geen zin hebt om op je pc te klooien met een eq op de output, dan heb je hier gelukkig wel wat aan. Die treble knop moet je gewoon van afblijven en lekker in de middenstand laten staan. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het gebruik van deze eq als prettiger ervaart. Gelukkig heeft deze potmeter een click in de centerpositie, maar dat is wel een feature waar naar mijn idee niemand wat aan heeft.

Laatste puntje wat ik wil noemen is de voeding. Helaas heb ik geen vermogensmeter liggen. Wel een nette multimeter, maar om daarmee het stroomverbruik te analyseren voor een review op Tweakers gaat me net wat te ver. Maar het lijkt erop dat dit setje een sleepmode feature heeft.

De volumeknop dient ook als powerknop, in z'n uiterste stand tegen de klok in staat het setje uit. Een blauwe ledring om de volumeknop is de power indicator. Het valt me op dat deze ledring na verloop van tijd uit gaat en dat wijst op een sleepmode feature. Dat noem ik een hele goeie zaak. Er zijn namelijk maar weinig mensen die keurig hun speakers uit zetten na een tijdje computeren, en mijn ouders zeker niet. De computer zelf zetten ze niet eens uit. Maar ook die heeft sleepmode. Ik ben oprecht benieuwd naar het opgenomen vermogen, zowel actief als in sleep, maar helaas staat dat (zo te zien) nergens gespecificeerd en ik ben niet nieuwsgierig genoeg om nu al een vermogensmeter aan te schaffen :P.

Tot dusver is mijn conclusie dat dit setje voor mijn ouders een uitstekende koop is geweest. Als je op zoek bent naar een simpel speakersetje voor een scherpe prijs wat best aangenaam luistert, dan zul je hier ook tevreden mee zijn. Maar zoek je een setje dat loepzuiver klinkt of je houdt van een flinke baspartij, dan zul je verder moeten zoeken. En de knip wat verder opentrekken.

Heb jij ook een Creative Gigaworks T20 Series II?