Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Wit Review

barta123 27 december 2015, laatste update op 20 maart 2016, 2.324 views

Microsoft Lumia 950 Wit

Snelle, krachtige telefoon met een reële prijs. Een smartphone met oog voor de toekomst.

Pluspunten

• Snelheid
  • Kraakhelder beeldscherm (2560×1440 pixels)
  • 3000 mAh batterij (verwisselbaar)
  • Draadloos laden
  • 20 MP OIS camera
  • Overzichtelijk startscherm
  • Met zijn 150 gram aan de lichte kant
  • Continuum, meer dan alleen een gimmick

Minpunten

• Hier en daar wat bugs
  • Accuduur goed, maar kan beter

UPDATE 31-12-2015 - Onder het hoofdstuk 'Camera' heb ik wat foto's en een externe link naar een album geplaatst. (Tja, een hoge resolutie geeft een te groot bestand)

UPDATE 13-01-2016 : HERE Drive, een gemis? Zie onderaan de pagina...

UPDATE 14-02-2016:
De Lumia 950 is momenteel voorzien van een oranje en een blauwe (Cyan) backcover afkomstig van Ali-Express, zie onderaan de foto's! (ook het rood-gouden Mozo cover is opgenomen in de review)

NOTE: Spoedig volgt een review over het HD-500 Display Dock, dat zal ik ook in deze review proberen te implementeren!
______

Introductie

Omdat de Lumia 950 nog relatief nieuw is, maar ik er wel reeds eentje in bezit heb, besluit ik mijn ervaring met jullie te delen. De Lumia 950 is zoals al wel bekend is, het nieuwe 'flagship' van Microsoft, waar de Lumia reeks voorheen bij Nokia vandaan kwam.

De Lumia 950 is de eerste smartphone die Windows 10 vanuit de doos meegeleverd krijgt. Wat mij wel nieuwsgierig maakte, zeker in combinatie met de functie's als 'Continuum', een Irisscanner (Windows Hello), het QuadHD-scherm, de uitbreidbaarheid van het geheugen en de verwisselbare achterkant.

Hardware

Design
Een veelbesproken item bij de Lumia 950 is het design. Het zou bijvoorbeeld niet 'premium' zijn door het gebrek aan aluminium. De keuze van Microsoft om een 'polycarbonaat' achterkant te kiezen is in mijn ogen niet meer dan logisch. Het gebruik van een dergelijke achterkant is in combinatie met draadloos laden een logische keuze. Ook zal het polycarbonaat niet zo snel sneuvelen na een val. Zoals dat met een glazen achterkant veel sneller zal gebeuren.
De achterkant is tevens ook verwisselbaar, dus voor de aluminiumfreaks is het rennen naar 'Mozo', omdat zij 'Lumia-certified' achterkantjes leveren in verschillende kleuren leer, voorzien van een aluminium randje.

In onderstaande foto's is zichtbaar hoe de Lumia 950 oogt bij daglicht:
Na verwijdering van de achterkant, is het mogelijk de batterij te verwijderen. Ook is vanaf hier een micro-SD te plaatsen.
Als laatst ook een foto met mijn eerdere telefoon, de Lumia 920. Het is dus duidelijk dat het formaat wederom 'een maatje meer' is geworden.
Specificaties
- Scherm met een resolutie van 2560×1440
- 3000 mAh batterij (tevens verwisselbaar)
- 32GB intern geheugen (uitbreidbaar tot 2TB, afhankelijk van de stand der techniek wat betreft geheugenkaarten)
- 3GB Ram-geheugen
- Windows 10 Mobile
- Glimpscherm (glance, mogelijkheid meldingen en tijd te bekijken zonder het scherm te activeren)
- Continuum (als 'computer' te gebruiken door middel van een Continuum-dock of een wireless-display adapter)
- Draadloos laden
Beeldscherm
Vandaag de dag is het meer en meer de standaard om in 'high-end' smartphones een beeldscherm met een resolutie van 2560×1440 (2K) te gebruiken. Hier heb ik niets op aan te merken, de kleuren zijn kraakhelder en zwart is ook echt zwart. Pixels zichtbaar? Met 564 pixels per inch ben ik daar nog niet in geslaagd. Een kraakhelder schermpje dus. Ook het glimpscherm is aanwezig, waardoor het niet noodzakelijk is om je scherm te activeren om bijvoorbeeld de tijd te bekijken. In de onderstaande afbeelding is het zichtbaar hoe het startscherm er bij mij momenteel uitziet:

Ter illustratie van de scherpte van het display (zo is mijn startscherm geweest)
Camera
Een veelbesproken item voor de Lumia 950 is de camera, dat is niet geheel vreemd, omdat men bij Nokia altijd al oog had voor de cameradivisie. Dit uitte zich in de 'Pureview-reeks' bij de high-end devices van Nokia.

Bij de Lumia 950 is dat niet anders, de telefoon heeft een 20MP Pureview camera met 'OIS', ook wel 'optische beeldstabilisatie'. Theoretisch gezien betekent dat, dat je met verminderde trillingen foto's kunt maken. Daardoor is de sluitertijd te verlengen, wat resulteert in een grotere hoeveelheid licht in je lens. Dat is ook precies de reden waarom dergelijke camera's vele malen beter presteren onder zogenaamde 'low-light' situaties.

UPDATE: zoals beloofd, bij deze enkele foto's geschoten met de camera in FULL-Auto modus

Een foto van een doodgewoon stopcontact, gemaakt onder flitsen.

Hier heb ik even vluchtig een foto van een klok gemaakt, zonder flits.

Just for fun, kerstlampjes!

Ik heb nog meer foto's gemaakt, maar deze zijn te groot om ze hier te uploaden. Daarom hier een linkje naar een mapje naar de cloud van Microsoft, waar de telefoon de foto's naar wens op kan slaan. Ik zal regelmatig nieuwe foto's plaatsen in dit mapje. De 'two-stage' camera-button wordt door mij veelal gebruikt, dus zullen updates op dit vlak ook niet lang duren, enfin, hieronder de link!

De camera schiet zeer scherpe foto's, zowel in lichte als donkere omstandigheden. De aanwezigheid van de driedubbele led-flits zorgt ervoor dat je foto's voorzien van een natuurlijke hoeveelheid licht kunt nemen. Het is natuurlijk onacceptabel als een telefoon een blauwe gloed geeft bij het maken van een foto onder flitsen. Daarom is er door Microsoft gekozen voor RGB led's. Ik zal spoedig foto's bijvoegen om maar vast een voorbeeld te geven.

Windows 10 in smartphoneland

Windows 10, waarom zou ik in hemelsnaam Windows op mijn smartphone willen? Wat maakt het aantrekkelijk?

Dat is heel simpel, het verfrissende, kleurrijke uiterlijk van Windows 10 is vooral overzichtelijk. Geen verticale veegbewegingen meer en verdwaald raken in je icoontjes. De Live-tiles zorgen er bijvoorbeeld voor dat je niet iedere app keer op keer hoeft te openen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de aankomende buien te zien via de Buienradar app.
De app-gap, bestaat dat en is het storend?
Je zou inderdaad kunnen spreken van een 'app-gap'. Vanaf de tijd dat Windows Phone bestaat, loopt het altijd al achter qua applicatie aanbod in de Store. Met Windows 10 is dit gat echter al veel kleiner geworden. Het lopende 'Project Islandwood' biedt de mogelijkheid voor ontwikkelaars om met een kleine aanpassingsstap de IOS apps te laten lopen op Windows 10.

Het is echter niet zo dat de store ondermaats gevuld is. Zo is er van vrijwel iedere app een 'native app'. Wanneer deze niet aanwezig is, bijvoorbeeld voor Soundcloud of ik noem maar iets, een veelgebruikte app tegenwoordig; Tinder, is dat aanwezig in de vorm van 6tin. Een app van een derde partij dus.
Persoonlijk gebruik ik niet veel meer dan wat sociale media-apps, de Office-apps van Microsoft en gebruik ik veelvuldig de camera.
Accu en accuduur
De Lumia 950 is uitgerust met een 3000 mAh accu, wat toch een behoorlijk grote accu is. Om maar een voorbeeld te geven, de iPhone 6S moet het doen met een schrale 1710 mAh.

De accuduur heb ik nog niet uigebreid kunnen testen, maar bij veelvuldig gebruik (veel browsen, filmpjes kijken, apps downloaden en de camera uitbundig testen) kom ik zonder enig probleem de dag door. Bij licht gebruik, (regelmatig whatsapp gebruiken, facebook bekijken en zo nu en dan een fotootje schieten) zit ik wanneer ik hem 's ochtends van de lader pluk, nog aan +/-65% in de avond.
Opladen, gaat dat snel?
In de doos is een USB type-c oplader meegeleverd van 15W. Met deze oplader is de telefoon zeer snel opgeladen, de telefoon is theoretisch gezien in staat om de eerste 10% in 10 minuten op te laden. Hoe lang de telefoon precies over het laden doet weet ik niet, maar volgens mij weet hij wel met 50% per uur te laden.

Het is ook mogelijk om hem draadloos op te laden, wat ik veelal doe omdat ik toch al een dergelijke lader heb. Met de DT-900 oplader van Nokia (reeds in bezig) laadt hij ongeveer met 35% per uur op. Voldoende om hem in de nacht mee te laden dus. De telefoon wordt wel lichtelijk warm met deze manier van laden, maar niet zo warm dat de batterij geroosterd wordt.

Windows 10 is net uit, dus kent het nog wat bugs. Dat is daarom ook te merken aan het accugebruik, sinds de laatst uitgerolde update wordt de telefoon niet meer warm. Dat komt ook het accugebruik ten goede. Ik sluit het daarom ook niet uit dat ik in de toekomst probleemloos meerdere dagen doorkom zonder een stopcontact op te hoeven zoeken. Vrezen voor een kapotte accu hoef ik ook niet, want die is immers eenvoudig te vervangen.

Zou ik de Lumia 950 aanraden aan Android en IOS gebruikers? Zeker weten, de Windows-omgeving sluit naadloos aan bij wat je op de PC gebruikt, werkt vloeiend en zonder enige hapering. Verder geven de Live-tiles een duidelijk overzicht van wat er allemaal gaande is, maar natuurlijk ook wat er komen gaat. Buienradar bijvoorbeeld.
Op het vlak van design zou ik hem ook zeker aanraden, omdat de afneembare achterkant in mijn opzicht toch wel echt een grote plus is. Niet alleen omdat je je behuizing een andere look kan geven, maar ook omdat het geheugen uitbreidbaar is. Wanneer je accu zijn beste tijd gehad heeft, kun je hem ook weer nieuw leven inblazen.

HERE-Drive & HERE Maps, vergane glorie. Het navigeren met 'Kaarten'

Ik heb vaak gehoord na de introductie van Windows 10 Mobile (of Phone) dat het jammer is dat de diensten van 'HERE' uit de store verdwenen zijn. Dit zelf ervaar ik echter totaal anders. Vandaag heb ik de 'Kaarten' app gebruikt om zo'n 400 kilometers door Nederland af te leggen... De nieuwe app is wat mij betreft stukken duidelijker, nu wordt niet alleen de eerste afslag die je op een snelweg dient te nemen aangegeven, maar ook degene die daar direct achter volgt. Daardoor heb ik ook geen problemen gehad dat je bijvoorbeeld een afslag net dreigt te missen (maar hem nog wel haalt door alert te zijn).

Kortom, de nieuwe app is wat mij betreft enkel een vooruitgang. Dit omdat de app twee oude applicaties samenvoegt tot een bruikbare app om je route uit te stippelen en vervolgens genavigeerd te worden tot je plek van bestemming.

De accuduur is tijdens het navigeren ook perfect, in 4 uur navigeren met het scherm continu aan, maar dus ook continu verbonden met GPS-signalen leverde mij een daling van 45% op. De accu ging van 95% naar ongeveer 50%. Wat mij betreft is dit zéér acceptabel. Ik weet namelijk niet beter dat mijn oude telefoon, of andere telefoons dit niet zonder oplader wisten te volbrengen. Kortom, het is ook nog een prima navigatiesysteem!

Een uiterlijke verbetering, de cover van MOZO

Ook ik heb een cover van MOZO aangeschaft, voor de Lumia 950. Ik heb gekozen voor de cover met het rode leer en de gouden randjes.
De cover voelt beduidend steviger aan dan de originele achterkant, dit komt natuurlijk ook omdat de cover iets zwaarder is. Verder zijn de NFC chip en de spoel voor het draadloos laden aanwezig.

Het leer van de cover voelt erg goed aan, de textuur zorgt ervoor dat de telefoon meer grip heeft om hem vast te houden. Hierdoor glijdt hij niet zomaar uit je hand. Ook is de afwerking van de knoppen stukken beter dan bij de originele cover, de knopjes hebben niet zulke scherpe randjes, zijn wat platter en daardoor goed te bedienen! Hieronder enkele foto's van de rood-goude cover van Mozo voor de Lumia 950. Als je het mij vraagt is het goud zeer zeker geslaagd, omdat het goud het zwart mooi accentueert!

Wat maakt een Lumia telefoon echt zichzelf?

Dat zijn natuurlijk de opvallende kleuren, welke bijna letterlijk op je netvlies branden. Ik heb dan ook de oranje en de blauwe cover besteld voor deze Lumia 950, omdat ik hem wel wat op wilde fleuren! De covers zijn afkomstig van Ali-express, voor een zeer klein prijsje. Met een prijs van minder dan 4 euro per stuk zijn ze zeer goedkoop! Echter voelt het polycarbonaat solide aan, vrijwel identiek aan de originele backcover. De knopjes geven ook goede feedback. Verder zijn ze niet zo scherp als de knopjes van de originele backcover, dus dat is alleen fijn! Enfin, genoeg gezwetst, foto's hieronder!
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AuXCN421G4llYv.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AuXCNecIZQV5wn.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AuXCN4IYpsdxPj.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AuXMq1duAwfpoX.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AuXSfFm7bpbdOV.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aw1OO3hAdCvl0z.jpeg

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Wit?

De Lumia 950 heeft geen 4K beeldscherm, het is een 2K beeldscherm met een resolutie van 1440x2560 :)

Verder uitvoerig behandeld :D
Volgens mij mis je nog een stukje tekst onder het kopje Camera:
Done! Dat was een stukje dat ik nog even aan wilde vullen, alleen heb ik er overheen gelezen...
Heb je deze getest met de update/firmware die eind vorige week uit kwam (zie nieuws: Microsoft voorziet Lumia 950 en 950 XL van firmware-update)?

Mijn ervaring (wel met een 950XL ipv een gewone 950) is namelijk dat na die update de batterijduur een héél stuk beter is dan ervoor, en dat heel veel vervelende bugies ook zijn geplet :)

Verder goede review!
Yup! Die update heeft hij gekregen, de telefoon wordt niet meer warm, 'Laden...' is verbannen en verder heb ik geen enkel probleem ondervonden!
Hallo barta123,

Bedankt voor je review. Beschikt de Lumia 950 over een FM-radio? De specs op de verschillende Microsoft sites zijn hier over verschillend. Bedankt voor je reactie.
Ik heb de eerste en beste FM-radio app gedownload die ik kon vinden (misschien staat er wel ergens een voorgeïnstalleerde hoor) maar daaruit kan ik opmaken dat je oortjes, of een ander soort hoofdtelefoon als antenne nodig hebt... Dit zou ik zelf niet storend vinden, omdat ik toch al geen muziek over de speaker zelf luister! (al mijn voorgaande telefoons hadden dit voor zover ik weet al nodig)
De HERE apps zijn (weer) gewoon beschikbaar. Er zijn van alle apps (Maps, Drive, Transit en City lens) echter twee versies. Een versie is "niet compatible (blijkbaar alleen geschikt voor WP 8.1)" en de andere versie is wel compatible. Dus bij het zoeken in de store niet direct op de eerse hit klikken maar eerst zoeken en in het overzicht van het zoekresultaat de juiste app aanklikken.
Ik heb ze inderdaad gevonden! Dat is mooi, maar ik zou ze zeker niet gemist hebben door de toevoeging van het nieuwe 'Kaarten'... Hopelijk vinden er spoedig veel applicatie's hun weg naar het platform! Dat zal het zeker aantrekkelijk maken voor Android en iOS gebruikers!
Leuke review! Word het toestel ook dikker met de Mozo cover?
Volgens mij wordt het toestel fractioneel dikker, maar ik denk niet dat het veel is (niet specifiek gemeten). Het toestel wordt er in ieder geval wel een aantal gram zwaarder van.
Dit ervaar ik echter niet als minpunt, het toestel voelt degelijker aan (ik was 185 gram gewend) en omdat hij iets dikker wordt, laat je hem wat mij betreft minder snel vallen!
Aah okii...bedankt voor je reactie.... Ik had voorheen ook een L920...dus wat we nu hebben is al een stuk minder qua gewicht!!
Mijn rood/gouden voor de xl is onderweg :D
Ik heb momenteel ook de Qi-module (ook wel Wireless charging) in mijn Ali-express cover gemaakt! Dat was het enige dat ik nog miste aan de covers, mijn 920 werd namelijk ook iedere nacht opgeladen zonder draadje :)