D-Link DGS-1005D

Specificaties RJ45: 5x 1G - Bekijk alle specificaties

D-Link DGS-1005D Review

DrHenk 22 december 2015, 655 views

D-Link DGS-1005D

Gebruik deze switch niet als je een 1Gbit/s internetverbinding hebt!

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Onbetrouwbaar bij 1Gbit/s internet

Even een korte review om problemen met deze switch onder veeleisende omstandigheden aan te kaarten.

Belangrijk om te vermelden: Het werkelijke product achter dit typenummer verandert. Ik heb een andere versie dan die hier op het plaatje staat, met hetzelfde typenummer. Dit maakt discussies en reviews onbetrouwbaar want je weet niet goed over welke versie het gaat en welke je krijgt als je er een koopt.

Mijn switchje maakt de verwachtingen niet waar. Hoewel benchmarks op internet laten zien dat er niet veel performanceverschil is tussen switches, blijkt er hier toch een verschil te zijn. Bij gebruik met een hoge internetsnelheid (1Gbit/s) heb ik ernstige reliability problemen met een packetloss van 40%. Dit geeft een vreselijk haperende internetervaring. Als de internet verbinding niet veel gebruikt werd, is er geen probleem. Ik verwacht dus dat dit voor de meeste "normaal snelle" internetverbindingen (max 100mbit) geen duidelijke problemen op zal leveren. Bij tests op het interne netwerk was de packetloss niet waarneembaar, alleen bij inkomende verkeer van internet. Dit is een vreemd resultaat. Mijn gok is dat er een vorm van overbelasting optreedt in dit specifieke geval, en dat er toch ergens op bezuinigd is in de switch waardoor het niet robuust is.

Voor de sceptici: ik heb uitgebreid getest. De packetloss doet zich niet voor als mijn pc direct op de internetverbinding is aangesloten en ook niet als ik een andere switch gebruik uit dezelfde pricerange (de Tenda G1005D).

Heb jij ook een D-Link DGS-1005D?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.