Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus N551JX-CN311T Review

ralfbiertje 21 december 2015, 1.859 views

Asus N551JX-CN311T

Degelijke laptop die zijn beloftes waar maakt; prachtig Full-HD IPS scherm in een fraaie en degelijke behuizing. De laptop is snel dankzij een volwaardige SSD en snelle Core I7 CPU. Ondersteund meerdere externe beeldschermen via mDP 1.2 doorgelust (Daisy Chain). Ideaal voor foto en videobewerking.

Pluspunten

• Prachtig Full-HD IPS scherm (mat)
  • Volwaardige 256GB SSD (SanDisk)
  • Fraai afgewerkt
  • Core I7 - 4750HQ
  • Mini Display port 1.2 met Daisy Chain support

Minpunten

• Lichte backlightbleed (kan verschillen per laptop)
  • 8GB geheugen (wel makkelijk uit te breiden)

Introductie

Omdat ik thuis steeds vaker beneden op de bank op mijn laptop werk in plaats van boven achter mijn eerste generatie Core-I7 computer, besloot ik mijn goedkope instap ASUS laptop te gaan vervangen voor een snel model met 1) een goed IPS scherm en 2) een degelijke behuizing. Dit voor dagelijks thuis gebruik inclusief hobbymatig Photoshop, Lightroom en videobewerking.

Na lang zoeken ben ik uitgekomen op de ASUS N551JX-CN311T. Met de criteria goed IPS scherm + degelijke behuizing, kom je als snel in de high-end range laptops terecht van boven de ¤ 1000,-. Ik achtte een Core-I5 CPU in eerste instantie voldoende, maar de snelle Core-I7 4750HQ is uiteraard mooi meegenomen.

Featureset

De laptop is uitgerust met HDMI en mDP 1.2.
Vooraf heb ik via forums opgezocht hoeveel schermen er maximaal extern aangesloten kunnen worden, op welke manier, en welke resoluties er ondersteund worden. Dit was nogal onduidelijk en de meningen hierover waren verschillend. Toen ik eenmaal voor deze laptop had gekozen zag ik het als een serieuze desktopvervanger, dus voor mij belangrijk om minimaal 2 externe beeldschermen te kunnen aansturen. Bij de laptop heb ik 2 DELL U2515H schermen gekocht. Beide schermen worden door de laptop aangestuurd via de mDP port en zijn doorgelust (Daisy Chain). Beide externe schermen draaien op WQHD 2560x1440 @ 60hz . Het laptopscherm zelf kan dan nog fungeren als derde scherm.

Daarnaast vindt je op deze laptop:

- 3x USB 3.0.
- Cardreader (aan de voorkant)
- Gigabit Ethernet port*
- Wireless AC.
- Bluetooth
- Subwoofer meegeleverd (leuk voor goede mobiele audio).
- Optical DVD drive.
- Hoofdtelefoonaansluiting.

* De ethernet port is "verdund" en er dient een klepje naar beneden geschoven te worden als je er een kabel in wilt steken. Dit vind ik persoonlijk erg onhandig en een minpunt.

Prestaties

Snelheid en opstarten.

De laptop bevat een snelle Core I7 - 4750HQ CPU. Dit is een quadcore processor uit de 4e generatie. Standaard draait deze op een kloksnelheid van 2Ghz met 6MB L3 Cache. De CPU is geschikt voor alledaags foto- en videobewerking. Videobewerking van Full-HD bestanden met Pinnacle Studio gaat prima. Bewerken van 4K bestanden heb ik geen ervaring mee, maar ik verwacht dat de laptop het daarmee wat zwaarder zal hebben en je dan beter kan kiezen voor een deskop. De geïntegreerde CPU is een Intel Iris Pro 5200*. In combinatie met een volwaardige SSD (SanDisk D7SB3Q256G1002) start de laptop binnen enkele seconde op. De CPU scoort ongeveer 700 punten in NovaBench. Het geheugen van 8GB bestaat uit 2 modules van SK Hynix, type. HMT451S6BFR8A-PB. Dit zijn DDR-1600 modules op 800 Mhz en scoren 214 punten in NovaBench met een snelheid van bijna 16000MB/s.

Het geheugen is makkelijk uit te breiden doordat het geheugen makkelijk te bereiken is via een klepje aan de onderkant. (bij sommige ASUS modellen zit het geheugen en SSD onder het toetesenbord en is de onderkant geheel gesloten.) Helaas zitten er dus twee modules in van 2x 4GB, dus in geval van uitbreiden dien je wel beide modules te vervangen voor bijvoorbeeld 2x 8GB. Hierbij ga ik er op dit moment wel even vanuit dat 16GB wel door de laptop ondersteund wordt.

Gamen

*Daarnaast is de laptop uitgebreid met een GeForce GTX 950M. Persoonlijk ben ik geen fanatieke gamer, maar vind het af en toe wel leuk een game te spelen. Ik heb de kaart getest met Battlefield 4. In Full-HD, alles op HIGH settings draait de game op gemiddeld 40-60 FPS. Dit is voor de meeste acceptabel. Wanneer ik de externe monitor gebruik op 2560x1440 met HIGH settings dan krijgt de kaart het wat moeilijker en valt de framerate onder de 30FPS. Maar, met settings op 1920x1080 en alles op high draait de game voor de gemiddelde gamer prima. Ben je een zeer fanatieke gamer zou je wellicht moeten kiezen voor een snelle gamerslaptop. De GPU scoort ruim 300 punten in NovaBench (879FPS)

Hou er rekening mee dat bij de standaard energiebeheerinstellingen de laptop beter presteert als deze is aangesloten op netstroom.

Batterij

De 6Cells 5200 mAh 56 Whrs batterij is geen topper. Volgens de specs zou je er 5-6 uur mee kunnen doen, maar in de praktijk ga je dat meestal niet halen. Zo rond de 3-4 uur lijkt me, uitgaande van enkele dagen ervaring met de laptop, realistischer. Wil je lange batterijduur, kies dan niet voor deze laptop maar kies voor een ultrabook en/of Intel CPU uit de 6e generatie, deze zijn een stuk zuiniger.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Top. De laptop is degelijk en voelt robuust aan. De buitenkant heeft een fraaie geborstelde aluminium look met een lichtgevend ASUS logo. Alles is netjes afgewerkt en de scharnieren van het scherm zien en er goed uit. Alles voel stevig aan. Het touchpad is netjes verwerkt met een glimmend randje als afwerking. Absoluut geen plastic-fantastic. Dit was één van mijn persoonlijke criteria en hier voldoet de laptop zeker aan. Helaas werd mijn laptop geleverd met de powerbutton scheef geplaatst (hij werkte wel), echter toch even omgeruild voor een andere. Klein minpuntje maar kan gebeuren. Uiteraard netjes opgelost door de webwinkel met de blauwe doosjes.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is uitstekend. Het scherm heeft een zeer goede inkijkhoek en is erg scherp & helder. (tot 311cd/m2). Hiermee heb je ook goed beeld als je de laptop zomers buiten wilt gebruiken. Doordat het het een mat scherm heeft heb je geen last van weerspiegeling. Het gebruikte panel is een Samsung 156HL01-104 (uitgelezen met Aida64). Helaas kwam de 2e laptop (na de eerste omgeruild te hebben vanwege de scheve aan/uit knop) met een behoorlijke backlightbleed linksbovenin. Nu moet ik zeggen dat het alleen te zien was op een donkerzwart scherm met hoge brightness, maar voor mij persoonlijk reden genoeg de laptop weer om te ruilen. Nu staat laptop nummer 3 dus op mijn bureau.

note: scherpte van het beeld komt op foto niet goed tot zijn recht. "in het echt" oogt het veel mooier.

Het vreemde is dat de de 2e laptop met backlightbleed een mooier beeld gaf dan de 3e. Ik heb beide laptops naast elkaar gehad op mijn bureau en de 2e laptop leek meer contrast en scherpte te hebben. Bijzondere is dat dit verschil ook op de externe schermen te zien was: Bij laptop 2 was ook het beeld op de externe schermen contrastrijker. (wit was witter) Ik wil benadrukken dat je dit nooit zou waarnemen als je ze niet naast elkaar zou hebben, beide geven schitterend beeld.

Het probleem heb ik opgelost door Windows 10 weer te resetten naar fabrieksinstellingen en de setup opnieuw te doorlopen. Hierna was er opeens geen verschil meer. Wellicht een Windows calibratie? Hier heb ik persoonlijk geen antwoord op. Uiteindelijk is de laptop met backlightbleed dus weer teruggestuurd naar de webwinkel. Overigens heb ik ook modellen in fysieke winkels bekeken en deze hadden geen last van backlightbleed.

Geluidskwalieit en webcam

De laptop bevat "Bang & Olufsen ICE Power" en een subwoofertje van SonicMaster.
Marketing technisch klinkt het allemaal heel wat, maar het blijven toch laptopspeakers. Met gebruik van de subwoofer is het zeker niet slecht, en klinkt het best aardig, maar de echte muziek liefhebber of gamer zal toch de voorkeur geven aan goede hoofdtelefoon of aansluiten op externe audio apparatuur.

Geluid: Leuk voor onderweg en op vakantie.

De webcam is volgens de specs een 720p camera op 30fsp.
Ik ben niet onder de indruk van de kwaliteit. Een beetje externe Logitech cam presteert al beter. Voor het Skypen met opa en oma voldoet de cam in ieder geval prima!

Webcamfoto van mijn dochter met de subwoofer.

Netwerk

Gigabit Ethernet presteert goed met snelheden tegen de 90MB/s vanaf mijn Synology DS415+ NAS. Wireless AC niet kunnen testen, aangezien ik nog Wireless N apparatuur heb. Bovendien werk ik indien mogelijk bedraad. Daarnaast heeft de laptop een Bluetooth adapter ingebouwd. Ook deze heb ik op dit moment nog neit kunnen testen.

Ergonomie

Nog niet een uitgebreide mening over, valt me op dat het numerieke toetsensbord wat smal is , maar wellicht komt dit juist ten goede aan de breedte van het reguliere gedeelte van het keyboard.

De laptop is geen ultrabook, dus niet heel erg dun, ongeveer 3cm.
Met zijn 2.7KG is hij acceptabel qua gewicht en niet storend als je hem daadwerkelijk op je schoot hebt.

Warmte en geluidsproductie]

Bij regulier gebruik is de laptop stil. Ga je gamen of video renderen dan gaan de fans uiteraard wat harder draaien, als is dit nog op een zeer acceptabel niveau.
Ik gebruik de laptop nu als desktop vervanger, en het valt me op dat het stil is in mijn werkkamer tijdens het schrijven van deze review. CPU is nu ongeveer 40C.

Opmerkingen

- Sommige winkels leveren deze laptop nog uit met windows 8, voor de webshop met de blauwe dozen waar ik de laptop gekocht heb wordt hij door ASUS al standaard met windows 10 aangeleverd. De Recovery image is dus ook op basis van Windows 10. Dit vind ik persoonlijk een voordeel. Andere winkels verkopen deze onder de noemer N551JX-CN315T als variant met Windows 10.

- De SSD van 256GB kan voor sommige mensen wat aan de kleine kant zijn, hiervoor is een handige oplossing op de markt: De HDD Caddy. In de HDD Caddy kan je een SATA schijf monteren, en deze kan je plaatsen op de plek van de optical drive. Je levert hiermee dus wel de optical drive in, maar kan je laptop uitbreiden tot 1TB aan opslag. Dit overweeg ik zelf nog te doen, wellicht pas ik mijn review hier later op aan.

Een zeer degelijke en snelle laptop met een prachtig mat IPS scherm.
Ideaal voor de foto en videobewerker en met de GTX 950M leuk voor de gemiddelde gamer. Zeer handig dat mDP 1.2 met Daisy Chain wordt ondersteund, en zonder problemen twee externe WQHD schermen kunnen worden aangestuurd. Kan fungeren als desktop vervanger voor de meeste gebruikers.

Zeer tevreden mee, ondanks tegenslag met scheve aan/uit knop en backlightbleed. Gelukkig zonder problemen kunnen omruilen.

Reviewversie 1.0 - 21-12-2015

Heb jij ook een Asus N551JX-CN311T?

Mooie review! Ik ben ook toe aan een nieuwe laptop het liefste met een stevige behuizing, goede specs & niet te zwaar. Deze laptop voldoet, alleen de batterijduur vind ik te mager en door de belabberde kwaliteitscontrole van Asus ben ik huiverig om er een van dat merk te kopen. Gelukkig is die van jouw (na 2 mislukte pogingen) toch goed!
Ondanks dat het nu tegen zat ben ik nog steeds voorstander van het merk. Mijn vorige was ook een ASUS en doorgaans voor desktops kies ook ook ASUS borden. Scheve knop, ja beetje minder maar kan gebeuren. Backlightbleed hebben veel laptops, en is natuurlijk ook wel beetje inherent aan IPS schermen. Deze had het wel erg in vergelijking met degene die ik nu heb en met degene die ik in de winkel zag staan.

Verder zeer tevreden over design en robuustheid, beeld is ook super goed en op andere Engelstalige techsites scoort deze laptop ook goed inzake helderheid.

Ja, accuduur is vrij slecht. Gisteravond half uurtje zitten gamen (Battlefield4), daarna nog wat webbrowsen en youtube, na 2 uur was er nog 1 uur over. Ik vind dat persoonlijk niet zo erg, gebruik hem niet onderweg. 4750HQ-950M+scherm op max is natuurlijk ook wel energievreter ;)
Hoe kom je er bij dat dit een IPS scherm is? Ik kwam deze laptop in de pricewatch tegen, maar als ik dan het vakje IPS aankruis onder LCD panel, dan verdwijnt deze laptop. Zie het tussen de specificaties ook niet staan....

en bij Coolblue stond het ook gewoon in de specs.

[Reactie gewijzigd door ralfbiertje op 24 december 2015 23:11]

Als je op foto 16 van de 17 kijkt zie je bij Monitor: Samsung SDC324C 156HL01-102, en als je dit opzoekt is dat inderdaad een IPS LED scherm.

IPS of niet IPS klopt overigens vaker niet in de Pricewatch en heb hier ook melding van gemaakt bij de modellen waar ik er zeker van was dat dit een IPS scherm was.

De slechte controle bij ASUS kan ik ook over mee praten: productreview: Asus N551JQ-CN020H review door Jumpman. Dit is echt jammer, want als je een goed exemplaar hebt, dan is het echt een heerlijke laptop.
Mooi Review. Ik heb zelf de Asus N551JB-CN083T die met uitzondering van de Videokaart en de SSD schijf en snelheid processor hetzelfde is. Je Nova Bench ligt substantieel hoger dan die van mij. Dat zit hem geheel in de Videokaart. Persoonlijk was ik op zoek naar een handzaam Ultrabook model, maar dat ging toch boven mijn budget uit, plus de specs waren dan ook nog een stuk minder. Voor het mobilee werk een inmiddels een instap convertibale gekocht. Deze laptops zijn behoorlijk aan de zware kant.

Bij aanschaf heb ik hem physiek in de winkel gekocht en pas besloten hem mee te nemen toen ik de indruk kreeg dat ze niks te veel hadden beloofd. Ik had besloten om uiteindelijk een stevige 15 inch laptop aan te schaffen, maar gek genoeg maar die in de meeste gevallen met een standaard HDD uitgerust. In mijn geval nog een Expresscache SSD drive van 24GB. Zonder verstand van zaken werd mij gegarandeerd dat deze uitvoering kwa opstart en performance niet voor een model met SSD zou onder doen. Dat is wel gebleken en anders zou ik achteraf een SSD schijf kunnen inbouwen.

Jij bent niet echt te spreken over de kwaliteitscontrole van ASUS, vandaar het omwissellen van 2 modellen, maar wat dacht je van de service en ondersteuning als je een beroep doet op hun helpdesk.
Waanzinnig slecht - wel snel overigens met hun reactie - ze adviseren hem gelijk naar fabrieksinstellingen terug te zetten als er iets niet loopt. Lekker makkelijk is dat , zeker in aanmerking genomen dat andere gebruikers na een reset met dezelfde klachten bleven zitten.
Om een lang verhaal kort te maken - service van Samsung is nog veel beroerder - lumt het jouw wel de laptop in een slaapstand te zetten en binnen 2 seconden te ontwaken?
Bij mij werd al direct duidelijk dat hij niet uit de slaapstand te krijgen was en de eerste 2 boots daarna zat ik 4 minuten te wachten. Zaakje gedeactiveerd en kort geleden opnieuw aan het Googlen geweest of ze hier al een oplossing voor hadden. Neen dus.
Benieuwd dus of het bij jou wel lukt.

De Expresscache was ook uitgevallen en met de ondersteuning van Asus werd het niet beter. Na veel zoek en speurwerk en bij toeval er achter gekomen dat het niet werkte. Inmiddels wel en met een boot time van 14 seconden ben ik dik tevreden.