Specificaties 30GB 2.5" (SATA-300) @ 210/75MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB Review

E-Jungle 13 juni 2009, laatste update op 13 juni 2009, 8.391 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB

Pluspunten

• Klein
  • Stil
  • Sneller dan elke hdd die ik tot nu toe getest heb
  • Zuinig (helaas niet kunnen meten)
  • Makkelijk nieuwe firmware in te flashen
  • Geen merkbare write lag

Minpunten

• Hoge prijs/GB
  • Performance verval over tijd onzeker
  • Minimale verpakking en gebrek aan accesoires

Waarom deze SSD?

Ik zat al vrij lang te wachten op een betaalbare SSD die ook prestaties kon leveren die boven het niveau lagen van wat je op dit moment van mechanische hdd's kan verwachten. Vorige week liep ik door de stad en zag ik ze liggen bij een lokale computer winkel. Toen ik zag dat ik de 30GB mee kon nemen voor 120 euro had ik iets van: dat kan ik altijd proberen, 30GB is genoeg voor mijn OS partitie en die prijs is ook niet schokkend hoog. (Ik had online gelezen in reviews dat de Vertex erg goed zou presteren) Maar reviews alleen zeggen nog niet zo veel als je de benchmark waarden zelf niet kan halen met je systeem.

Stock foto:

Eigen foto's:

Verpakking

De verpakking is erg simpel en bevat de volgende zaken:

- Foam om de ssd te beschermen
- De Vertex in een antistatisch puudje
- Installation guide and warranty info (uitvouwbaar papiertje met bijzonder weinig info)

Dit is dus vrij basic en er zijn geen beugels meegeleverd om de Vertex in een 3.5" drive bay te installeren (deze verkoopt OCZ los). Tevens geen sata kabeltje of power convertor meegeleverd. Gemiste kans maar in mijn geval geen probleem omdat ik hier zat van heb liggen. Ik heb tevens een foto toegevoegd van de verpakking.

Installatie

Op dit moment ligt de Vertex semi los in de behuizing. Ik moet nog even een paar beugeltjes halen zodat hij op de juiste plek gemonteerd kan worden. In het geval van een notebook is dit geen enkel probleem, gewoon oude schijf eruit schijven en nieuwe ssd erin schuiven. Het apparaat weegt echt bijna niets en is door zijn schokbestendigheid niet zo kieskeurig over de plaatsing.

Specificaties

De volgende specificaties staan op het doosje zelf en zijn met een stikker over de oude specs heen geplakt. Blijkbaar zijn er een paar kleine updates geweest die de cijfers iets anders maken.

- Size: 99.88 X 69.63 X 9.3 mm
- Operating temp: 0C - +70C
- Max Performance: Read up to 230MB/s Write up to 135MB/s
- Sustained write: Up to 80MB/s
- Shock resistance: 1500G, 0.5ms
- Vibration: 20G peak, 10-20Khz with 3 axis
- MBTF: 1,500.000 hours

Vooral de MBTF is erg optimistisch en ik ben benieuwd hoe het verval in snelheden wat bij sommige andere SSD's gemeten is hier in meespeelt. Dit is echter iets dat alleen over tijd te meten is.

De Vertex die ik gekocht heb is stock voorzien van de v1.10 1370 firmware versie. Deze is ook gebruikt bij de benchmarks.

OS installatie

Als test OS draai ik op dit moment Windows 7 Build 7100 RC1 64-bit en dit was zeer makkelijk te installeren op de SSD. Het apparaat staat netjes in de lijst tijdens de setup en is gewoon direct te selecteren. De installatie zelf gaat niet heel veel sneller maar dat komt natuurlijk omdat er nog behoorlijk wat data vanaf de optical gelezen moet worden.

Vanaf het moment dat de DVD uit de drive kan en de PC gaat herstarten merk je voor het eerst hoe snel de disk is. Op dit moment gebruik ik een Samsung T166 500GB als opstart schijf maar de Vertex is een stuk sneller met opstarten.

Wat betreft de grootte zit ik eerst nog wel goed aangezien er na installatie nog 21GB vrij is voor programma's en andere data. Voor sommige mensen zal dit absoluut te weinig zijn maar in mijn geval ga ik hier geen problemen mee krijgen.

Dagelijks gebruik

Het opstarten van Windows gaat een stuk sneller, maar eenmaal geboot merk je het verschil ook echt duidelijk. Het aanklikken van een icon resulteert direct in het starten van een programma. Het lijkt allemaal instant te gaan. (wat de benchmarks later ook bevestigen).

En van de dingen waar ik me zorgen om maakte namelijk de lag bij het wegschrijven van kleine bestanden op random plaatsen is in het geheel niet merkbaar. Dit komt door de Elpida S51321CBH-6DTT-F 64MB SDRAM chip en de nieuwe Indilinx IDX110M00 ARM “Barefoot” chip (bedrijfje van ex-Samsung medewerkers). Deze ARM chip is gekoppeld aan de Elpida om als write cache te dienen.

Indilinx belooft met deze controller chip een intelligent algoritme om robuuste wear levelling te garanderen (de NAND clusters worden zo beschreven dat de schrijfacties zoveel mogelijk verspreid te krijgen).

In de praktijk kan Windows 7 met tussen de 70 ~ 80 MB/s naar de SSD schrijven als je bestanden naar de schijf kopieert.

Wat merkwaardig is, is dat de snelheid langzaam oploopt in plaats van afneemt over tijd zoals je wel ziet bij reguliere hdd's.

Het Windows 7 performance index cijfer is 7.0 (7.9 is max).

Met behulp van HDtune heb ik de oppervlakte van de SSD getest om te kijken of alle cellen intact zijn.

Dit is met 30GB snel gebeurt in 3.3 min.

Benchmarks

Als eerste een screenshot van de HDtune info (versie 2.55)

Er is dus geen temperatuur sensor aanwezig, of de software kan hier niet mee overweg, in andere programma's kon ik dit niet uitlezen. De Vertex zal ook niet zo snel warm worden tenzij hij ingeklemd zit tussen twee mechanische hdd's zonder koeling. Zelfs in dat geval zal het apparaat nog beter in staat zijn goed te blijven werken dan reguliere hdd's door de hogere operating temps (een normale hdd wil je niet boven 50C hebben tegen de 70C die de Vertex aankan)

Verder valt op dat Acoustic management en Power up features niet aanwezig zijn, maar dit is vrij logisch gezien de aard van het product en de verschillen ten opzichte van reguliere hdd's.

Het volgende plaatje bevat een screenshot van de HDtune benchmark:

De minimale transfer rate is met 143.8 MB/s erg netjes te noemen. Ik heb de test meerdere keren uitgevoerd maar steeds komt er een vergelijkbare grafiek en score. De max van 226.9 MB/s is ook zeer netjes en in de praktijk merk je ook gewoon hoe snel het ding is. Verder zijn de average van 199.3 MB/s en de access time van 0.1 ms ook erg indrukwekkend.

Een klein puntje van kritiek is misschien dat de SSD in verschillende testen die ik ermee gedaan heb een hogere CPU usage lijkt te hebben dan hdd's. Dit is echter maar een klein verschil en niet zorgelijk hoog (en waarschijnlijk ook te danken aan de hogere datahoeveelheid/seconde).

Ter vergelijking mijn Samsung T166 500GB in exact dezelfde configuratie:

Zoals op het plaatje te zien is zit deze schijf een een compleet andere performance range en dit verschil is ook te merken in de HD Tach tests die ik ook doorlopen heb.

OCZ Vertex 30GB in korte 8MB test van HD Tach 3.0.4.0:

Ik heb de WD Raptor WD74 er naast gezet in de grafiek om te laten zien wat het performanceverschil is in dit geval. De waardes komen zelfs niet bij elkaar in de buurt.

OCZ Vertex 30GB in lange 32MB test van HD Tach 3.0.4.0:

In de langere test eigenlijk precies hetzelfde verloop en de waardes zijn vrijwel hetzelfde.

Samsung T166 HD502IJ in lange 32MB test van HD Tach 3.0.4.0:

Het is leuk om te zien dat de grafiek vrijwel gelijk is aan de test in HD Tune. Ook opvallend is het dat de schijf al een stuk sneller is dan de (al wat oudere) Raptor.

Na een weekje gebruik erg tevreden over het product en de tests bewijzen dat het een snel dingetje is.
Zeker een aanrader voor mensen die het geld er voor over hebben en een snelle OS schijf willen.

E-Jungle

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB?

Super review, zeker voor een eerste! Bedankt hier voor.

Ik heb al veel over deze SSD's gelezen en ben steeds meer gaan twijfelen of ik er al voor zal gaan... Ook aangezien de prijzen (eindelijk!) beginnen te zakken van de 140+ naar de 120eu voor de 30gb versie.
Ik wacht nog heel even af of de prijsdaling een beetje rap doorzet en dan ga ik er ook maar eens eentje bestellen.

Wat me nog niet duidelijk is bij SSD's, overal lees je over performance verval na verloop van tijd,defecte cellen, maar X aantal keer herschrijfbaar enz
Hoe moet ik dit zien ten opzichte van (betrouwbaarheid van) een gewone HDD?

Jij hebt m natuurlijk ook net pas dat begrijp ik wel maar ik ben zo benieuwd hoe snel je nu in praktijk zal merken dat het verval op begint te treden en of dat dan zo aanzienlijk is dat je firmware moet gaan flashen. (dan is de snelheid weer als nieuw begrijp ik?) Of is hij dan alsnog vele malen sneller dan een HDD?

Dat lees je namelijk nergens in reviews en vind ik wel zeer interessant om te weten aangezien ik als het verval snel optreed geen zin heb om elke paar maanden te moeten gaan flashen en een backup van OS enz terug te moeten zetten.

En waar ik ook benieuwd naar ben is hoe mijn NC10 netbookje het op een SSD zou doen aangezien hij natuurlijk stil is, minder warm wordt en minder stroom verbruikt.
Zou de accu dan (nog) langer mee gaan? Hoe snel wordt het netbookje dan?

Het is natuurlijk eigenlijk belachelijk qua prijs om zo'n dure SSD in zo'n budget netbookje te stoppen maar ik vraag het me gewoon af. :9

[edit] sorry hoor voor mn lange gezwets onder je review, tis al laat en ik verveel me... O-)

[Reactie gewijzigd door ElayZ op 21 juni 2009 01:54]

Je review had me overgehaald om de OCZ Vertex te kopen en hij is het waard :)
Thanks!
Het zal altijd een optie blijven. 100 GB (in het gunstigste geval) SSD is nog altijd te weinig voor in je pc. Dus naast je 1TB (of 2 TB in de toekomst) kan een SSD geplaatst worden van 100 GB (in de toekomst).

En ook al worden ze steeds goedkoper, ze zullen toch altijd een meerwaarde van 50-100E zijn en 'onnodig'.

Denk ik...
Nette review! 4/5 sterren waard. Ik zit er ook aan te denken om binnenkort zo'n vertex te halen en deze review heeft mij positief geholpen met beslissen. :)
Thx, is mijn eerste review, maar zal niet mijn laatste zijn als mensen er wat aan hebben :D

Aarzel niet om nog feedback te geven over dingen die anders kunnen dan zal ik het verwerken.
Hey,

Ik kijk zo even rond in je benchmarks.
Maar je hebt een raptor genomen die volgens je HDTune getest is in 2004.
Hoe kan je dat vergelijken met een SSD die je op een E8400 test, terwijl de Raptor toen nog niet zo'n processor te gebruiken had?

Zo zie je het verschil dus nog niet helemaal met cpu utilization.
Wel vind ik het een heel nette review, vraag mij alleen af wat voor power aansluiting eraan zit (je zei zelf: Geen power convertor). Kan je dit nog even toevoegen? Zou het graag zien, want voor deze prijs is dit een aanrader voor mijn pc!

Bedankt voor de review, ik heb het met plezier gelezen.
En succes met je SSD ;)

P.s. Ook van mij 4/5 ster.
Bedankt voor je feedback.

Ik heb de cijfers mbt tot cpu utilization vergeleken met de Samsung hdd.

HD Tach geeft aan dat de test opstelling voor de Raptor was met 3Ghz Xeon's dus komt ook redelijk in de buurt van mijn 8400 (al is het verschil in architectuur natuurlijk groot).

De online feature om de database up te daten werkt helaas niet, ik had liever een vergelijking gezien met de Velociraptor. ;) Helaas heb ik die niet liggen.

Power aansluiting is gewoon standaard sata schijf dus sata. Ik bedoelde het losse kabeltje van molex naar sata wat je vaak bijgeleverd krijgt.

Ik zal wel even een eigen foto van het ding toevoegen :)
Is het wel zinnig om op die manier met HDTune te testen of de cellen goed werken?

Voor zo ver ik weet heeft zo'n SSD een 10 a 20% aan extra cellen erin zitten om defecte cellen op te vangen, de controller gebruikt dan automatisch de defecte cellen niet meer en door de overcapaciteit merk je als eindgebruiker niet.

De extra cellen worden ook gebruikt voor wear leveling om de levensduur van de SSD flink te rekken.
Klopt, maar ik test altijd even of een nieuwe schijf ok is.

(Via Hiren's bootcd maar dan is het moeilijker screenshots maken)

En er zijn idd extra cellen aanwezig om defecte op te vangen. Deze kun je waarschijnlijk ook niet zien tot de controller ze in gebruikt neemt.
Bedankt voor de positieve reacties, die zijn altijd welkom!

@ ElayZ: ik zal op korte termijn nog wel weer een meting doen en die toevoegen, dan is dat verval waarschijnlijk wel te zien (als het er is)