Specificaties Tower, 5 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF 922 Review

akronos 13 juni 2009, 8.951 views

Cooler Master HAF 922

Pluspunten

• Koeling
  • ´Screwless´ design
  • Stevigheid

Minpunten

• Te korte rear-fan kabel

Deze week besloot ik eindelijk tot de aanschaf van een nieuw systeem over te gaan, na heel veel online onderzoek, waarvan een hoop hier op Tweakers. Alle onderdelen had ik uitgezocht en online gereserveerd bij Computerland Breda, met uitzondering van de kast, ik heb namelijk een tijdje terug de Antec Skeleton aangeschaft omdat ik die gewoon heel erg mooi vind. Maar toch... In de winkel heb ik spontaan besloten om toch een andere kast te kopen. Ik wilde wel iets met een hele goeie koeling en genoeg ruimte voor harde schijven en genoeg 5,25´´ bays. Doordat ik al weken aan het wikken en wegen was voor dit syteem, was ik al een aantal kasten tegen gekomen waar gebruikers erg tevreden over
waren. Meestal ging het om de Antec nine hundred, maar ook de HAF922 kwam voorbij. In de winkel heb ik beide kasten kunnen bekijken, waarna ik voor de HAF heb gekozen. De redenen hiervoor zijn de goede eigenschappen die ik zal uitleggen in mijn allereerste review.

De specificaties:

Kleur: Zwart, met het zilveren Coolermaster logo op de voorkant.
Afmetingen: 253x502x563 mm. (bxhxd).
Gewicht: 8,7 Kg.
Geschik voor moederbord-types: Micro-ATX, ATX. (Maar daar kom ik nog op terug...)
Drive-bays: 5x 5.25´´ extern en 5x 3.5´´ intern, 1 van de externe 5.25´´ bays kan met bijgeleverde brackets tot 3.5´´ verkleint worden voor bijvoorbeeld een FDD-drive.
I/O paneel: aan de voorkant bovenaan zitten, van links naar rechts, 1x USB, 1x microfoon, 1x audio (HD/AC´97), 1x USB, 1x e-SATA.
Fans: een 200x30mm front fan met rode LED, 700rpm, 19dBa
een 200x30mm top fan, 700rpm,19dBa
een 120x25mm rear fan, 1200RPM, 17dBa
Expansiesloten: 7+1 (Haaks ruim boven de 7 standaard sleuven voor uitbreidingssloten zit een extra slot, zo kost een moederbord-uitbreidingsbracket voor bijvoorbeeld audio je geen slot van je moederbord zelf.)
Voeding: Standaard ATX PS2 / EPS 12V

Vormgeving

De buitenkant ziet erg stevig uit, de kast lijkt tegen een stootje te kunnen. (Of een trap met een stalen neus, gebeurt me nog wel eens per ongeluk.) Aan de voorkant is de kast onderaan voorzien van een ´kleine honingraat´-grille, daarachter zit nog een grille met een grotere honingraat voor de front fan. Deze ´grote honingraat´-grille komt ook terug bovenop de kast boven de top fan en in het linker zijpaneel.
De vijf 5.25´´ bay covers zijn gemaakt van de ´kleine honingraat´-grille, hierdoor kun je als je kast verlicht is door de voorkant vaag de binnenkant zien. De onderste van de 5.25´´ baycovers heeft een extra uitsnede zodat een floppy-drive netjes past.

Aan de bovenkant van de kast zitten een een grote vierkante powerknop, met links daarvan een kleiner vierkant knopje om de LED van de front fan aan of uit te zetten, rechts zit een nog iets kleiner vierkant knopje dat dient als reset switch. Achter deze knoppen zit een plek waar je iets op kan leggen.

De binnenkant en de montage

De zijpanelen zijn allebei makkelijk te verwijderen door middel van thumbscrews.
Van binnen is hij perfect afgewerkt, nergens scherpe randen. De achterplaat voor het moederbord is voorzien van uitsparingen voor kabelmanagement en een uitsparing voor het gemakkelijk (de)monteren van grote koelers die een backplate vereisen. Aan de achterkant van de plaat zitten ruim voldoende montagepunten voor tiewraps voor kabelmanagement.
Op de voorkant van de plaat zit een papier met daarop duidelijk aangegeven welke riser gaten je nodig hebt voor welk formaat moederbord. In mijn geval had ik minder risers nodig dan aangegeven voor mijn ATX bord, daarom denk ik dat een extended ATX bord ook zou moeten passen, maar dat weet ik niet zeker. Er is nog veel ruimte rechts en onderaan de plaat.

De voeding gaat standaard onderaan, bovenin is wel mogelijk, maar dan moeten de top en rear fan gedemonteerd worden. Mijn Corsair TX650 heb ik daarom op zijn kop moeten plaatsen. Er is aardig wat ruimte voor een grote voeding, maar als je een erg lange voeding hebt, kan het zijn dat je geen fan in de bodem kan monteren.

De 5.25´´ bay covers zijn van binnenuit makkelijk te verwijderen door het indrukken van clips aan de zijkant. Hierna is het een kwestie van de te plaatsen drive naar binnen te schuiven, waarna je met een druk op een knop aan de zijkant de drive vastzet, erg makkelijk.
De 3.5´´ bays zijn dwars geplaatst. Ze zijn voorzien van sledes die lijken op hot-swap sledes. De drives worden in de sledes vastgezet door rubberdopjes met een metalen pinnetje erin.
Alles is erg soepel op zijn plaats te schuiven.

Ondanks dat ik heel wat kabels heb weg moeten werken aan de zijkant (alle 3.5´´ bays zijn gevuld) is het rechter zijpaneel makkelijk op zijn plaats te krijgen door de uitstulping die erin zit. De kabels voor de aansluiting van de knoppen en het I/O paneel zijn lang. Heel erg lang. De aansluiting op het moederbord is daardoor erg gemakkelijk. Het enige minpunt, zowieso het enige minpunt wat ik aan deze kast heb kunnen vinden, is de lengte van de kabel van de achterste fan. Deze is zo kort dat hij de connector op mijn moederbord niet haalde in de normale positie. Daarom heb ik de fan op eraf gehaald en op zijn kop gemonteerd, maar zelfs dan is het erg krap aan en raakt hij de koelfan van de CPU. Omdat elke fan in deze kast is voorzien een opzetstuk van 3pins PWM naar 4pins MOLEX is dit ook makkelijker op te lossen, maar ik wil al de fans graag op het moederbord aansluiten.

Modbaarheid

De kast is standaard voorzien van een een linkerpaneel met honingraat-grille waarin een 200x30mm fan gemonteerd kan worden, of 2x 120mm fans. Dit paneel is ook te vervangen door eentje met een window. Aan de onderkant is ruimte voor een 140mm of 120mm fan. Aan de achterkant zitten 2 gaten voor de doorvoer van waterkoelingslangen. Deze zijn voorzien van stug zwart rubber met een ster erin gesneden. De top fan kan vervangen worden door 2x 120mm fans.

Ik vind het een fantastische kast. Hij is mooi (maar dat is persoonlijk), stevig, ruim en erg makkelijk te gebruiken. Vooral de zeer gemakkelijke (de)montage van de drives ben ik erg blij mee. De koelprestaties zijn erg goed, door alle fans maar ook door dat de kabels goed zijn weg te werken. Door de grootte van de fans en het lage toerental is de kast ook erg stil. Alleen als ik ik aan het gamen ben hoor je door de open structuur van de voor-en bovenkant wel de videokaart-fan. (maarja een oc´ed 4890 is net een stofzuiger...) Alleen die achterste fankabel vind ik jammer.

Heb jij ook een Cooler Master HAF 922?

Leuke review, doe er wat foto's bij en dan wordt ie nog beter.

@brid: Ik heb zelf de HAF932 en das echt een (heel) veel grotere kast dan de 900. Naar mijn smaak zelfs ietsje te groot maar goed. Cable management is natuurlijk perfect in de 932 en van binnen ruimte te over, maar wat me wel tegen viel is dat ik met de voeding onderin en m'n EX58-UD5 bordje geen tri-sli setup kan maken.... Te weinig ruimte ;(

Daarom zou het leuk zijn als akronos wat foto's maakt van de binnenkant zodat het cable management zichtbaar is en hoe de 4890 in de 922 past :P

Owja, de front intake fan heeft rode led verlichting als ik het goed heb, heeft de top fan dat ook? Als ik op de produkt info foto's kijk zie ik een foto waar ie wel rood is en de andere niet namelijk.

[Reactie gewijzigd door Mechaniker op 13 juni 2009 08:39]

Dat je geen tri-sli setup in de kast kwijt kan ligt denk meer aan de moederbord indeling of je moet de voeding naar boven gooien.

Zag namelijk dat bij jouw bord het 3de 16x helemaal onder in zit waardoor er dus geen ruimte is voor dualslot kaart, bij andere borden, zoals de msi x58 pro die ik er in heb zitten is het laatste slot een pci slot, waardoor het wel kan.

Misschien dat het bij jou wel kan als je er eenThermalright T-Radē op zet
Voor alle gebruikers die rode fan (200MM) willen hebben bij de HAF. Dit kan geregeld worden via email naar CoolerMaster. Of kijk op http://www.coolermaster.nl/shop/ . En kijk uit wat voor SATA aansluitingen te koopt. Bij sommige hardeschijven kan je een rechte aansluiting wel aansluiten maar dan kan je zij panelen niet goed om. Kijk hier dan bij uit of je een 90 graden sata connector koopt of een kleine harde schijf .
Ik wil degenen die deze case overwegen te kopen of bezitten even wijzen op het volgende:

Het komt erop neer dat soms bij het aansluiten van usb of audiokabel op het front paneel de pc vastloopt of uitvalt. Was vrij irritant en na wat googlen bleek dat ik niet de enige ben die er last van heeft.
HAF922 blijkt ook niet de enige CM kast met dit probleem.

[Reactie gewijzigd door CoB op 2 januari 2011 13:32]

Precies hetzelfde waar ik ook altijd tegenaan loop!
Wist niet dat er meerdere waren met dit probleem. Ik had al een vermoeden van kortsluiting ergens, daarom gebruikte ik de frontpoorten ook nooit.
Interessant. Ik bezit deze kast nu ruim een jaar en heb hier nog nooit last van gehad. Maarja, aangezien er dus meerdere personen zijn die hier last van hebben lijkt het me toch nuttig om hier even naar te kijken.
Ik heb onlangs mijn pc op een geaard stopcontact gezet om te kijken of het hielp (leek me sowieso wel een goed idee) maar heb nog geen tijd gehad om te testen. Ik gebruik gewoon mijn front panel niet meer. Heb een usb verlengkabel en een audiokabel aan de aansluitingen aan het moederbord gestoken. Het probleem doet zich ook niet voor als je de aansluitingen aan het front paneel doet wanneer de pc uit staat, dus aansluiten en afblijven werkt ook.
Goede review.

Hij zou helemaal tof zijn als je wat wat foto's erbij zou plaatsen hoe alles er in past.

Je hebt denk de juiste keuze gemaakt om niet voor de antec nine hundred te gaan.
Door de 'ouderwetse' manier waarop de HD's er in gaan en het beroerde cablemanagement, kan het zeer lastig zijn om grote videokaarten te plaatsen.
Heb hem hier namelijk met een 4870 en het gaat net.
Ben dus hard aan het overwegen om ook voor de 922 te gaan of misschien toch voor de 932 te gaan.

Kun je trouwens ook nog iets in de revieuw opnemen over de geluidsproductie van het systeem?

Toevoeging:
E-atx past trouwens wel in de kast, maar je kan niet de laatste rij bussen installeren.
Atx is 3 rijen en e-atx is 4 rijen, met een diepte van 56 cm past hij wel, maar je mist een rij afstandbusjes. In de 932 is deze 4de rij wel aanwezig, zij het zeer dicht op de drivebays.
De ruimte tot de bussen die je overhoud komt waarschijnlijk doordat het moederbord voor een ATX bord net te kort is en je maar 2 rijen gebruikt.

Kan natuurlijk zijn dat ik er naast zit.

[Reactie gewijzigd door brid op 13 juni 2009 17:24]

Foto´s komen wanneer ik een beetje fatsoenlijke camera heb :)

De 922 is zo diep dat er nog wel een veel langere kaart in had gekund, elke huidige kaart zou makkelijk moeten passen.
Ik heb ook naar de 932 gekeken in de winkel, die heeft nog wat meer fans en wat meer bays, maar ik vond die net te groot en voor mij een beetje overkill, 5 schijven is me zat :)

De geluidsproductie zal ik er ook nog in zetten, maar die is nogal afhankelijk van de videokaart, oc´ed is mijn 4890 echt erg alsie warm wordt...
maar dat wordt morgen ofzo, ik ga nu naar bed :O
leuke review! ik zelf ben erg nieuwsgierig naar de koelingsmogelijkheden, vooral een overzicht van de temperaturen in je vorige kast vergeleken met deze kast.
Goede review maar mist in mijn ogen toch een beetje afbeeldingen?

Is het coolermaster logo hierin ook 'verzonken'? (Zoals ik beschrijf in mijn review over de CM334, of is het simpelweg gewoon een sticker die erop geplakt is?
@brid: ik denk dat je daar idd geljik in hebt, ik had niet verwacht dat dat gygabyte bord zo ´klein´ zou zijn en ik heb nog nooit met een e-atx gewerkt.

@mechaniker: dat van die leds vond ikzelf ook vreemd, op een van de kanten van de verpakking heeft ook de optionele fan aan de zijkant een rode led. Maar standaard heeft de 922 maar 1 led, op de front fan, verder niet.

@Negakinu: omdat dit hele systeem alleen in deze kast heeft gezeten heb ik geen vergelijking, die zou ook niet echt werken aangezien mijn vorige systeem in een Skeleton zat ... Maar zal van de week eens een testje proberen te doen.

@Jorcee: Ik heb geen digitale camera momenteel, ben het zeker nog van plan. Het logo is licht verzonken, maar het zilver is wel gewoon een stel stickers. Nu twijfel ik om die eraf te trekken lol vraag me af wat mooier is. (ik kan het niet laten om aan stickers te peuteren....)
Is de HAF 922 breed genoeg dat mn cpu koeler CM Hyper Z600 de zijkant niet aanraakt met twee fans ( Nexus Real silent 120 mm x2) erop?
@ Heineken01: Geen van de HAF serie kasten beschikken over stoffilters helaas
Wees blij dat er geen filters in zitten! Ik dacht eerst ook dat dat een nadeel zou zijn, maar ik heb de kast nu een half jaar en er zit bijna geen stof in!

Ik denk dat dat komt omdat het grootste gedeelte door de graatstructuur wordt tegengehouden en dat de stof die er wel doorheen komt er dwars doorheen geblazen wordt omdat de airflow zo goed is. Af en toe even met een doekje of je stofzuigerslang langs die graat en hij is weer schoon. Geen gepiel met verstopte filtertjes die je toch vergeet schoon te maken en betere airflow. (Ik heb de HAF932).