Logitech diNovo Media Desktop Laser Review

Mac_Cain13 11 juni 2009, laatste update op 11 juni 2009, 1.048 views

Logitech diNovo Media Desktop Laser

Pluspunten

• Bluetooth draadloos
  • Handige multimediatoetsen
  • Los numpad

Minpunten

• F-toetsen hebben standaard alternatieve functies
  • Alleen Windows support voor de pats-functies
  • Muis is niet mijn ding

Reden van aanschaf & Geschiedenis
Mijn DiNovo setje heb ik niet zelf betaald, het is namelijk een examen kado van mijn moeder geweest, waar ik nog steeds erg blij mee ben. :) Destijds ben ik dit toetsenbord tegen gekomen en vond het erg mooi, daarbij leken mij de multimediatoesten, het mediapad en het feit dat het een draadloze set was erg handig.

De eerste jaren heb ik de DiNovo gebruikt bij mijn Acer. Zodra ik aan mijn bureau aan het werk ging heb ik mijn toetsenbord aangesloten. Deze laptop had geen bluetooth en ik moest hiervoor dus de muisoplader altijd aansluiten om hem te kunnen gebruiken.

De laatste twee jaar ondersteund de DiNovo getrouw mijn MacBook Pro. Welke wel bluetooth heeft, ideaal gezien ik nu gewoon kan beginnen met typen en het verbinden slechts een enkele seconde kost. Na een half jaar niet echt ruimte voor het toetsenbord te hebben gehad ben ik het nu weer volop gaan gebruiken.

Ergonomie
De ergonomie vind ik prettig, de laptop-stijl toetsen typen erg prettig en maken niet teveel herrie. Daarnaast is het toetsenbord niet te ligt, waardoor het op zijn plek blijft liggen. Verder is het een erg dun toetsenbord, wat ik persoonlijk zeer prettig vind werken.

De mediapad sluit goed aan op het toetsenbord. Kan hem er tegenaan leggen als je dat wilt, dan lijkt het net een groot toetsenbord. Wat ik zelf fijn vind als ik hem veel gebruik om nummers in te voeren. Maar doordat hij los is ligt hij altijd onder een prettige hoek.

De muis lijkt wel naar mijn hand gevormd, maar vind ik een klein beetje zwaar. Dit komt met name door de batterijen. Wel zitten de extra knoppen op prettige plaatsen. Toch ben ik over gegaan op een cheap-ass Logitech muis met draadje voor het muizen.

Functionaliteit
De bluetooth ondersteuning vind ik heerlijk, met name op mijn MacBook is het perfect. EÚn keer pairen en zodra ik begin te typen connect het toetsenbord binnen een enkele seconde vanzelf.
Enkel als ik type voor mijn laptop uit de sluimerstand is duurt het connecten langer, gezien het toetsenbord dan op een timeout aan het wachten is. Dit leer je echter zo snel af, dat ik er nu nooit meer last van heb. ;)

Het mediapad heeft een leuk display dat als rekenmachine kan dienen, maar ook om de tijd en voortgang van liedjes weer te geven. Erg cool en op Windows veel gebruikt en geshowed uiteraard.
Alleen erg jammer dat dit een Windows only feature is. Op MacOS en Linux was het uit met de pret en degradeerde het numpad van pronkstuk naar veredelde zakjapanner.

De muis muist prima en heeft wat extra knoppen die je kunt gebruiken, maar persoonlijk heb ik daar niet zoveel mee. En vond ik het niet van een dergelijke meerwaarde dat het mij heeft kunnen overtuigen.

Vormgeving
De vormgeving van de DiNovo is ronduit prachtig. Strak, onopvallend, maar zeer cool. Ik zie "mijn toetsenbord" dan ook nog steeds regelmatig terugkomen in films of zelfs bij een journaal. Erg leuk en misschien een klein beetje onderbouwing voor zoiets subjectiefs als vormgeving.

Het toetsenbord voldoet in ieder geval zeker aan wat je op plaatjes ziet. En blijft ook lang mooi, toetsstickertjes zitten er nog steeds strak op en zo nu en dan een doekje tegen het stof is prima. Zorg alleen dat de schoonmaakster niet met schoonmaakmiddel in de buurt komt. Bij een vriend met dit toetsenbord heeft dat namelijk tot wat verkleuringen geleid en dat is natuurlijk zonde.

De vormgeving zit verder de functionaliteit niet in de weg, het platte ontwerp vind ik juist erg prettig. De knoppen (met name de zilveren aan de zijkanten) zijn mooi afgewerkt en drukken ook prima.

Bouwkwaliteit
In een woord vind ik het toppie, het spul voelt stevig aan en ondanks dat het al vele malen verhuist is. (Zonder doos) Is dat niet te zien, ook verschillende stuiter-tests die per ongeluk zijn uitgevoerd door de jaren heen hebben niets dan een klein deukje in een toets opgeleverd. Erg netjes, maar ook iets wat verwacht mag worden voor deze prijs.

Verder heeft het toetsenbord ook een limonadeproef doorstaan. Na enig schoonmaken werkt het toetsenbord alweer 2 jaar feilloos. Dus ook op dit vlak een dikke 10.

Over de prijs kan ik kort zijn; die is hoog. Het is dan ook het state-of-the-art setje van Logitech en daar betaal je voor. De vraag of dit het waard is kun je enkel zelf beantwoorden. Ik wil in ieder geval niet meer terug naar de goedkope toetsenborden van een tientje, maar of je dan meteen aan de DiNovo moet. Ik denk het niet.

• Apple MacBook Pro
  • Acer Aspire
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech diNovo Media Desktop Laser?

mooie review! ik gebruikte deze 'vroeger' ook altijd op m'n windows machines. typt heel erg fijn en was totdat ik apple keyboards leerde kennen het lekkerste keyboard dat ik kende.
het zou mooi zijn als het numpad te gebruiken zou zijn op m'n plex mac mini.
ik heb deze trouwens 2 jaar geleden ongeveer voor €80 a €90 bij de mediamarkt gekocht, schijnbaar een erg goeie deal dus ;)
Aardige review :)

Toch heb ik 1 vraagje, wat is nu het verschil tussen de notebook versie en deze? Het prijsverschil is namelijk gigantisch.
Bij de notebook versie heb je bij mijn weten een andere, kleinere, muis en kun je de apparaten uitschakelen met een knopje. Zodat je niet weer aangaan zodra je een knop indrukt.

Verder is het allemaal net wat compacter, maar je zou zelf even verder moeten vergelijken op sites en dergelijke. Dit gezien ik in mijn hoofdzit met de versies van 4 jaar terug. ;)

Note; Ik kan de notebook variant met muis niet meer vinden op de Logitech site. Dus misschien is die nu ook wel in de uitverkoop, omdat hij eruit gaat.

Linkjes om je op weg te helpen:
* Logitech over de diNovo™ Media Desktop« Laser
* Review met juiste afbeelding over Notebook versie
Deze staat op het moment bij Alternate Belgie voor 59 euro.
Maar als ik de specs op Tweakers bekijk is de eerste prijsvermelding juni 2005?
Behoorlijk oud dus of is er misschien een nieuwe versie ofzo, vind er geen terug.