Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast Audio Zwart Review

victor1701 12 januari 2016, 867 views

Google Chromecast Audio Zwart

Een mooi, briljant en simpele gadget om je muziek vanaf je telefoon, tablet, pc en of smart tv via wifi naar je speakers te streamen. Het geluid is van uitmuntende hoge kwaliteit.

Pluspunten

• Klein, Compact
  • Simpel aan te sluiten
  • Simpel in te stellen op je telefoon
  • Goede wifi ontvangst alle protocollen tot en met 5 GHz 802.11AC wordt ondersteunt
  • Helemaal niet duur
  • Uitstekende geluidskwaliteit

Minpunten

• geen

Geluidskwaliteit Score: 5
Introductie

Ik ben sinds enkele weken aan het spelen met plex software. Voor de genen die niet weten wat plex is. plex is een software pakket waarmee je video en muziek en photos naar je tablet en of telefoon en zelfs je smart tv kunt streamen. Als test heb ik plex op mijn desktop pc ge´nstalleerd. plex zou het beste op een nas servertje moeten draaien. Maar ik wilde eerst ervaring op doen voordat ik een nas ga aanschaffen. Maar ja hoe krijg je nu je muziek die op je desktop pc staat nou naar je speakers die eventueel in je huiskamer, slaapkamer en of bijkamers staan. Nou het antwoord is chromecast audio van google.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj1Fl4uCz7CJ9a.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj1Fl2dCx7MBID.jpeg

Mogelijkheden

Een prachtig kleine gadget. In dit kleine ronde schijfje zit een wifi ontvanger en een audio chip. De wifi draagt zorg voor het ontvangen van het geluid. De audio chip zet de digitale signalen om naar signalen die je speakers verstaan. Zowel de wifi als de audio chip ook wel DAC genoemd zijn van hoge kwaliteit. De wifi herkent alle protocollen 802.11/a/b/g/n op 2.4 Ghz en 802.11ac op 5 GHz. De DAC chip is zelfs zo goed dat menig audiofiel van digitale muziek kan genieten mits je speakers een optische ingang heeft. Maar ik merk er met de gewone RCA kabel aansluiting helemaal niks van. Ik moest wel even een extra kabeltje bij bestellen want de meegeleverde aux kabel kan niet op mijn speakers. Dus heb ik een aux naar RCA kabeltje besteld. Met de laatste software (firmware) update kun je dezelfde muziek naar meerdere speakers tegelijk sturen ook wel bekend onder de naam Multicasten.
Tevens is er ondersteuning voor super audio op 96KHz/24-bit. Mits je speakers het ondersteunen. Zie artikel http://tweakers.net/nieuw...multi-room-streaming.html

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj1Fl1BGr6FXUh.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Aj1Fl3OSas87Xy.jpeg

Installeren

Het apparaatje installeren ging tot mijn verbazing zeer gemakkelijk. op de binnenzijde van de verpakking staat een beknopte handleiding. Hier wordt aangegeven om het apparaatje op het netsnoer aan te sluiten bij je speakers. Zorg er wel voor dat je de juiste audio kabel er bij hebt. Niet op elke speaker kan de bijgeleverde aux kabel gebruikt worden. Op je pc of telefoon ga je in je browser naar chromecast.com/setup deze site verwijst je naar de google play store of tenzij je een iphone hebt naar de apple app store en installeer je de chromecast app.

Na het opstarten van de app volg je de instructies op. Je moet wel je wifi wachtwoord bijdehand hebben anders kan je chromecast geen verbinding maken met jouw wifi netwerk.

TIP Na het configureren laat je chromecast even 10 min ongemoeid zodat google stilletjes de laatste firmware op afstand kan installeren. En dan herstart je het apparaatje via de app en dan ben je er helemaal klaar voor.

Te verkijgen

Op het moment van schrijven is deze chromecast audio maar bij 2 winkels te verkrijgen. Je kunt hem bij de Mediamarkt halen waar ik m heb besteld maar ook bij redcoon.

Mediamarkt http://www.mediamarkt.nl/...mecast-audio-1409858.html

- Mac OS X 10.7 en hoger
- Windows 7 of hoger

Meegeleverd

Chromecast audio
Stroom adaptor met usb kabel
3.5 mm jackplug kabel

Heb jij ook een Google Chromecast Audio Zwart?

"De DAC chip is zelfs zo goed dat menig audiofiel van digitale muziek kan genieten mits je speakers een optische ingang heeft. Maar ik merk er met de gewone RCA kabel aansluiting helemaal niks van."

Waar merk je helemaal niks van?
En wat betreft de eerste zin: DAC betekent Digital to Analog Converter. Van digitaal analoog signaal maken dus. Als je hem aansluit via een optische kabel, blijft het signaal gewoon digitaal en wordt er niks omgezet, dat gebeurt dan in je speakers/receiver. Daar gaat geen kwaliteit bij verloren, kwaliteit van het apparaat doet er eigenlijk niet toe. Wel in het geval van het omzetten naar analoog signaal.
Waar ik dus uitkom bij mijn eerste vraag. Waar merk je niks van? Gebrek aan kwaliteit? Of merk je niks van de goede DAC kwaliteit?
Prima review. Toevoeging: Multi room group playback is nu alleen nog mogelijk met de Chromecast Audio, nog niet met google cast speakers, komt later dit jaar. Ook de Chromecast HDMI kan niet in een groep worden opgenomen.
Je hebt gelijk ik zal het morgen aanpassen