Specificaties 40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (MVA, 3ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart Review

redniels 12 december 2015, laatste update op 12 december 2015, 963 views

Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart

Mooi scherm, slechte backlight. heel erg geschikt voor games, multimedia en video editing. Niet geschikt voor (semi) Professioneel (Fotobewerking) of ander gebruik waar dat kleurechtheid belangrijk is.

Pluspunten

• Groot!
  • UHD!
  • Alle kabels er bij geleverd
  • Afstandbediening.. ?

Minpunten

• Kwaliteit backlight
  • geen batterijen voor de afstandbediening (2xAAA)
  • 2 USB 3.0 poorten... ik wil er 4!

de Prolite X4071UHSU-B1.. een mond vol. voor nog geen 600 euro een UHD monitor van 40" op je bureau. word je daar vrolijk van...?

ach, Ahrnuld zegt precies waar het op staat in zijn beknopte maar zeer duidelijke review.

Het is een enorme lap. dat is fijn. er is duidelijk geen, ik noem het maar zo, consistent backlight. de randen van het scherm zijn bij een lichte kleur duidelijk donkerder, zeker in de hoeken. Voorbeeld: op 100% lettergrootte is het klokje linksonder op je taakbalk lastig te lezen.

De kleurechtheid is heel behoorlijk. voor geavanceerd huis tuin en keuken gebruik (even laten afdrukken bij de HEMA) is de kleurechtheid meer dan voldoende. voor (semi) professioneel gebruik is het net even te weinig.

aan die (slechte) backlight moet ik toch echt even wennen.
Ik kom van een Del U2913WM af en daar is dit alles meer dan dik in orde. toen ik dit voor het eerst zag moest ik even slikken.

en dan, waarvoor je dit ding eigenlijk koopt: GAMES! MULTIMEDIA! VIDEOBEWERKING! code kloppen?

GAMES: kan ik kort over zijn: MOEHAHAHAHA! wat is het groot! eindelijk hoor ik de fans op mijn 2x GTX780 serieus opspinnen bij gebruik van de native scherm resolutie. ik begin voor het eerst serieus te twijfelen of ik toch niet naar de 980's moet...
Ghosting is zeer beperkt tot niet aanwezig. de response tijd is ook dik in orde. de slechtere backlight valt hier helemaal weg. dat is tijdens het gamen echt een non issue.

dingetje: standaard staat de displayport op V1.1. dit werd door mijn videokaart geinterpreteerd alszijnde 30Hz. 30Hz? wat is dit, een Xbone? "Cinematic Experience?" Al snel de instelling gevonden om hier Displayport V1.2 van te maken en vanaf dat moment was 60Hz ook mogelijk.

kortom om te gamen: AANRADER (mits je displayport 1.2 60Hz of HDMI 2.0 60Hz aan kan, anders afrader! 30Hz is afgrijselijk)

MULTIMEDIA:
Nog korter. Ja. ga maar eens bij de MM of zo op max 1 mtr afstand van een 40" UHD TV staan. goed he? dat heb ik nu ook.
MULTIMEDIA: AANRADER.

VIDEOBEWERKING:
Screen Estate! en daar heb je veel van. heel veel ruimte om je menuutjes, dockjes, sporen, tracks, etc op het beeld te plempen. Handig!

Veel beter als 2 schermen? kweenie, denk het niet. iets beter. En dit is dan wel goedkoper en minder kabels.

Code Kloppen:
Tsja. Veel scherm. misschien wel te veel als je de lettergroote op 100% houd. ik weet nog niet of dit echt handiger is als 2 schermen. hier kom ik niet uit. geen aanrader, geen afrader. 50/50 zeg maar.

Ik geef het beestje 4 sterren. door de kwaliteit van de backlight kan ik daar geen 5 van maken. als je goed nadenkt over het DOEL van de monitor (games, MM, videoediting evt. code kloppen= doen, (semi) professioneel foto bewerking= niet doen) en een wel overwogen keus maakt, dan kun je heel veel plezier hiervan hebben.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart?