Specificaties 40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (MVA, 3ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart Review

Ahrnuld 27 november 2015, laatste update op 13 december 2015, 31.996 views

Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart

Het is een mooi scherm, maar niet zonder opvallende tekortkomingen. Na uitpakken is meteen duidelijk dat dit scherm niet 'flicker-free' is zoals geadverteerd. Het gebruikt PWM op dezelfde manier als de Philips BDM4065UC. Daarnaast is de gammacurve niet aan te passen in het OSD.

Pluspunten

• Groot
  • 4K
  • Goedkoper dan de philips
  • Enorm contrast

Minpunten

• PWM op 240hz
  • VA shift
  • Na 3 dagen stuk
  • Stuck subpixel

De Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 is in essentie hetzelfde scherm als de Philips BDM4065UC, maar op dit moment voor zo'n 100 euro minder te krijgen. De Philips heb ik in een eerdere korte review al besproken, dus ik zal me hier richten op de verschillen tussen de twee.

Update
Het scherm is na nog geen 3 dagen overleden. Na het inschakelen waren er twee tikken te horen, waarna er geen beeld verscheen. Het lijkt erop dat de backlight het heeft begeven.
Update 2
Ik heb Iiyama gemaild over de PWM backlight, ze hebben de specificaties op de website ondertussen ook aangepast.

PWM
Bij aankoop van dit scherm was op de productpagina onjuiste informatie aangegeven, IIyama geeft op de productpagina dat dit een 'flicker free' scherm is:

"The ultimate solution for the comfort and health of your eyes. Flicker free monitors with blue light reducer function. Absolutely no flickering."

Er is echter duidelijk sprake van PWM op 240hz bij helderheid lager dan 100%, precies hetzelfde als de philips dus. Wie afging op deze specificatie kwam bedrogen uit.

Gamma
Opvallend is het ontbreken van de gamma instelling in het OSD. Bij de Philips was de standaardinstelling op z'n minst aanpasbaar. Bij de Iiyama zit je vast aan een gamma van 2.2. Het nadeel van deze instelling is dat donkere tinten vrij licht worden weergegeven. Dit had op z'n minst instelbaar kunnen zijn, maar is te compenseren met goede kalibratie.

Gelukkig zullen de meeste gebruikers juist tevreden zijn met een gamma van 2.2.

Kleurweergave
Hier kan ik kort over zijn: Beter dan bij de philips. Er zijn weliswaar minder instellingen, maar de VA-shift is minder blauw waardoor kleuren uniformer overkomen over het hele oppvervlak van het scherm. Wel zit er één groene subpixel in het midden die of uit, of 100% aan staat, deze is dus af en toe te zien.

Geen donkere hoeken
Van de Philips BDM4065UC zijn foto's te vinden waarop duidelijk te zien is dat er sprake is van donkere plekken in de vier hoeken van het scherm. Bij de Iiyama is dit een stuk netter opgelost.

Wel is het beeld tot een halve cm vanaf de rand iets donkerder dan de rest van het scherm, dit ervaar ik echter niet als storend,.

Overige zaken
  • Bij de Philips schakelde de displayport instelling soms opeens terug naar 1.1, De Iiyama heeft dit probleem niet.
  • De voet is ook hier laag en het scherm naar voren gekanteld. De VESA 40x40 aansluiting in combinatie met het hoge gewicht maken het niet makkelijk om een goede monitorarm te kopen.
Voorlopig eindoordeel
Deze monitor lijkt op een versie 1.1 van de eerder geteste Philips BDM4065UC. De foutjes in de software zijn opgelost, en de beeldkwaliteit is iets verbeterd. Helaas is er ook sprake van meer gewicht, en had ik een model dat al snel defect raakte. Daarom geef ik deze monitor uiteindelijk 1 ster minder dan de philips.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart?

Ahrnuld, kun je misschien aangeven waarom je deze monitor een lagere waardering geeft dan de Philips terwijl je alleen punten aangeeft waarop deze monitor beter is dan de Philips (behalve de gamma)? Is dit omdat hij na 3 dagen is overleden?
Hoi Dutchguy,
Dat klopt. Als het scherm niet defect was gegaan zou ik deze zeker minimaal hetzelfde waarderen als de Philips. Ik heb de korte review alleen even geschreven vanuit voor mij opvallende punten. Welke van de twee beter is, is denk ik afhankelijk van je eigen voorkeuren.
Maar Ahrnuld, dit is toch ook wat waard :

"Deze monitor lijkt op een versie 1.1 van de eerder geteste Philips BDM4065UC. De foutjes in de software zijn opgelost, en de beeldkwaliteit is iets verbeterd."

Dat is permanent.

Dat jouw exemplaar na 3 dagen overleed is iets van tijdelijke aard.
Want in de eerste 14 dagen ruil je naar hartelust. En tot 24 maanden lang kun je onder garantie een vervanger aanvragen.

Of misschien had de bezorger een bad fur day en heeft hij hem een paar keer van de klep laten vallen. Daar kan Philips niets aan doen. (Ik bedoel te zeggen dat je niet weet waar of wanneer de Philips de dodelijke schade heeft opgelopen.)

Ook zijn er nu minstens 3 anderen (ook één bij CoolBlue) waarbij de monitor niet in no-time overleden is.
Dat is zeker waar, maar, de review gaat over het exemplaar wat overleden is, niet over de exemplaren die goed werken. Uiteindelijk zou het elkaar toch moeten compenseren in de gemiddelde score?
Elkaar compenseren doet het juist niet vind ik (omdat de Iiyama met 1 ster minder eindigt).
Je begint zelf met :
"De Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 is in essentie hetzelfde scherm als de Philips BDM4065UC, maar op dit moment voor zo'n 100 euro minder te krijgen."
Dus moet de Iiama ook met 4 sterren starten. En als dan het een het ander compenseert zouden beiden dus met 4 sterren moeten eindigen.

Philips kreeg 4 sterren.
Iiyama krijgt dus ook 4 sterren, omdat het in essentie hetzelfde product is.

Iiyama krijgt één ster extra :
1) vanwege de 1.1 update zoals jij het noemt
2) omdat de monitor ¤ 100 minder kost dan de Philips variant
3) omdat de monitor 3 x HDMI ingangen heeft, waarvan 1 x HDMI 2.0 en de Philips variant niet
(Ultra HD Blu-ray discs met 4K Ultra HD Blu-ray spelers en ook 4K TV Box op aan te sluiten).
4) EDIT (toegevoegd) : omdat de monitor minder stroom verbruikt

Iiyama krijgt één ster in mindering :
1) omdat de monitor al na 3 dagen kapot was
(Nog steeds niet mee eens, maar goed ;) ).

EDIT (toegevoegd) : vergelijkingstabel hier : http://www.computerbase.d...hat-40-zoll-und-ultra-hd/

Maar peace!
Want het is jouw review met jouw prioriteiten.
(Ik had jouw review ook al een +1 gegeven.)

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 13 december 2015 17:58]

Hij geeft m.i. zelfs nog teveel sterren:
Een monitor met een kapotte pixel kan wat mij betreft alleen nul sterren krijgen.
Mooie review, bedankt. :)

Ik heb zelf de BDM4065UC, maar daar wel wat problemen zoals Color bleeding (https://www.youtube.com/watch?v=ZnPrGXG_30o) en aan/uit gaan wanneer de monitor uit slaapstand komt. Soms gaat dit samen met strepen. Heel gek.
Ook de kijkhoek van de Philips BDM4065UC is niet echt super, en op HD kwaliteit (voor kijken naar TV) is het beeld erg flats. Ik vraag mij af of de iiyama deze problemen ook heeft? Ik wil namelijk overstappen naar de iiyama.
Bedankt voor je reactie! Ik heb de Philips niet voor niets teruggestuurd natuurlijk, al was de color bleeding bij mij niet zo opvallend.

De Iiyama heeft deze 'bugs' gelukkig niet. Alleen de kijkhoek is nagenoeg hetzelfde, dus echt een enorme sprong in beeldkwaliteit valt niet te verwachten. Het voelt meer aan als een 1.1 update van de monitor waarin de ergste fouten zijn opgelost, maar de achterliggende technologie niet is veranderd.
Ok Ahrnuld, bedankt voor je snelle reactie terug!
Hey!

Mooie review trouwens. Maar ik heb een vraagje. Ik wil namelijk deze monitor kopen omdat hij een lage reactie tijd heeft, en dat vind ik juist prettig voor het gamen met m'n Xbox One. Raad je deze aan als het gaat om gamen en films kijken?

Hoor het graag! :)
Hoi Huibinator,

Voor zover ik weet is de Xbox One niet in staat om games in 4K te draaien, dus dan zou het niet heel nuttig zijn. Ik kan de monitor eigenlijk alleen echt aanraden voor gamen als je dat doet met een snelle PC (met een GTX 980Ti of vergelijkbare videokaart).

Je kunt het proberen en de beeldkwaliteit is zeker goed, maar verwacht geen verschil te zien ten opzichte van een goede fullhd TV.
Hallo huibinator,

Als ik je zou mogen adviseren zou ik inderdaad voor de Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 gaan.
Voor het spelen van games heeft de iiyama minder last van lag dan de Philips bdm4065uc. Ook heeft deze iiyama een iets wat scherper beeld.
Is dit een TV-vervanger, Ahrnuld?
Nou, er zit geen TV tuner in dus letterlijk gezien is het dat niet. Het beeld is verder minstens zeker net zo goed als TV's in die prijsklasse en aan aansluitingen ook geen gebrek. Dat je alles kunt instellen met een afstandsbediening is ook mooi meegenomen dan.

Toch zou ik wel twijfelen over het nut van TV kijken op een 40" UHD scherm. Wat wil je er precies mee gaan doen?
Bedankt voor de snelle reactie.

Een TV-tuner heb ik niet (per se) nodig. :)

Ik zoek eigenlijk een scherm dat ik kan gebruiken om zowel, op afstand, films en series op te kijken (doe dat nu op 32" Full-HD) en, als ik dichter bij zit, als beeldscherm voor oa. videobewerking te gebruiken.

40" is wel een beetje een maximum voor mijn vrouw. 60" krijg ik nooit voor elkaar, hahaha.

[Reactie gewijzigd door SannrHerr op 22 december 2015 11:28]

In dat geval zou ik zeggen dat hij ideaal is.
Hoppakee. Eerdaags maar eens bestellen.
Heb mijn Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 ongeveer anderhalve week gehad... de voeding heeft het waarschijnlijk begeven in mijn model :/

heb het scherm bij coolblue besteld dus hoop op een goede retour procedure.

voor de rest vondt ik het echt een geweldig scherm! zeker de moeite waard!
iemand enig idee of dit scherm HDCP 2.2 ondersteunt? Op internet wordt het her en der wel gevraagd maar niemand heeft het antwoord.
I i only speak english but i found an answer to this question in another forum ..

"I heard back from the U.S. rep and he did get confirmation with the engineering dept that the
monitor does indeed do Chroma 4:4:4 along with having HDMI 2.0 that is HDCP 2.2 compliant."

So yes it seems it has HDMI 2.0 with HDCP 2.2
Great, thanks. I'm going to order this one to double up as monitor and TV
Miss goed om te weten: mijn monitor gaf heel veel problemen met verschillende ziggo kastjes vanwege de hdcp beveiliging. Initieel werkt het gewoon, maar een dag later kan de handshake niet gemaakt worden en moet je alle kabels eruit trekken en alles resetten om het weer aan de praat te krijgen. De problemen zijn verholpen met zo'n hdmi splitter uit China die 'per ongeluk' de hdcp beveiliging van het signaal sloopt, maar wel erg vervelend.
Kwestie van tijd voordat die splitter geblacklisted wordt, waardoor die niet meer werkt.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 26 december 2016 06:49]

Gaat mijn Radeon R9 390 8GB een beetje lekker draaien op deze monitor?

Ik wil graag mijn oudere 27" full HD monitor inruilen voor dit grotere exemplaar, maar ik ben niet helemaal zeker of mijn videokaart 4K 60FPS kan trekken.
Het verschilt natuurlijk per game, maar ik zou zeggen van niet. Houd er rekening mee dat je in moderne games op low/medium settings moet draaien, en dat anti aliasing (behalve FXAA/SMAA) geen optie is. Je zult ook eerder voor 30 dan 60 fps moeten gaan.

Er zijn een paar uitzonderingen die vrij goed op 4k draaien met medium settings (GTA5, Battlefield, Battlefront, Elite: Dangerous) maar bijvoorbeeld Witcher 3 of Fallout 4 zijn bijna niet te doen. Met een 390 zou ik echt voor maximaal 1440p gaan.
Ik zat al te denken aan het verkopen van die kaart en dan straks een GTX 1070 kopen, die kan het makkelijk aan.
Heb zelf de 1070 en deze monitor. Op Ultra setting draait Witcher rond de 40-50fps, maar in High settings een dikke 60fps met hier en daar een kleine dip naar 55
Hey, oke. Wat zijn je ervaringen met Battlefield en GTA5? Kun je dat ook een beetje fatsoenlijk spelen met de 1070 en deze monitor?
Battlefield 1 heb ik nog niet, maar ik kan morgenvroeg wel even kijken wat voor een framerates ik heb in GTA.
Ik kan er een overnemen zonder afstandbediening, zijn dezelfde functie's via de knoppen aan het scherm beschikbaar? Of mis ik dan een groot gedeelte van de instellingen?