Specificaties 40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (VA, 3ms) - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4065UC Zwart Review

Ahrnuld 3 juli 2015, laatste update op 5 juli 2015, 1.384 views

Philips BDM4065UC Zwart

Een mooie resolutie op een mooi formaat, maar niet zonder problemen. De kleuren zijn een fletser dan ik gewend ben, de hoeken zijn donkerder en een color shift naar lichtblauw is storend aanwezig wanneer de ogen zich niet precies in het midden van het beeld bevinden.

Pluspunten

• Goede resolutie op goed formaat
  • Dunne randen

Minpunten

• Donker in de hoeken
  • Blauwzweem

f ik heb een slecht exemplaar gekregen, f ik ben erg verwend met mijn andere beeldschermen (Benq BL3200PT en NEC 24WMGX3).

De Benq BL3200PT heeft ook een VA paneel met LED backlight en vormt daarmee mijn referentie. De philips is 8" groter, en gezien de gebruikte techniek was enige color shift aan de randen te verwachten. Helaas is de afwijking dermate groot dat het scherm voor enigzins kleurgevoelig werk onbruikbaar wordt.

Wellicht is dit te compenseren met een goede standaard, zodat het middelpunt van het scherm zich ook recht voor de ogen bevindt. Met de ogen boven het midden is het onderste deel van het scherm overduidelijk lichter en blauwer dan de rest van het beeld.

De kleuren, met name rood, zijn een stuk fletser dan ik gewend ben. Zonder kalibratie is het zelfs alsof er een lichtblauwe zweem over het beeld ligt (te hoge kleurtemperatuur). Ook zijn de hoeken donkerder dan de rest, maar is bij mijn exemplaar met name n hoek (rechtsboven) een stuk donkerder. de instelling 'SmartUniformity' compenseert dit niet.

Ik heb dit scherm voor nu vrij kort en subjectief beoordeeld, omdat deze zo snel mogelijk weer teruggaat. Gelukkig heb ik een foto kunnen maken waarop mijn probleem met dit scherm goed naar voren komt. Links is de Benq te zien, rechts de Philips. Deze foto is gemaakt na kalibratie, out-of-the-box was het probleem nog erger. De benq staat goed ingesteld, eventuele kleurafwijkingen op het linker scherm worden veroorzaakt door de camera.

De tweede foto geeft goed het gamma/kleur shift probleem weer. Deze foto is genomen van 2 meter afstand. De getoonde steam skin heeft een egale grijze achtergrond, maar op dit scherm ziet het er heel anders uit dan zou moeten. Linksonder is het effect het sterkst.
De derde foto is dezelfde applicatie op de 32" Benq, waar het probleem veel minder aanwezig is.

Tenslotte wilde ik nog een aantal dingen melden:

- Het scherm schakelt met regelmaat terug naar displayport 1.1 (30hz) bij herstarten van de PC. Dan helpt alleen het scherm aan en uit zetten met de power-knop en het beeld wordt weer 60hz.

- De voet is niet alleen niet verstelbaar, maar ook zeer laag. Eigenlijk zal bij een gemiddeld bureau, waar toetsenbord en muis ook op staan, het scherm altijd ergens op moeten staan om deze te verhogen (vanwege de anders storende color shift aan de onderkant).

- De displayport aansluiting zit aan de linkerkant van het scherm. Als de PC rechts staat kan de kabel te kort zijn.

Mijn excuses voor de niet heel uitgebreide review. Ik denk dat andere reviews de kwaliteiten van het scherm goed bespreken. Als er interesse is in andere aspecten van dit scherm lees ik dat graag in de reacties.

Heb jij ook een Philips BDM4065UC Zwart?

Iedereen is er zo positief over te spreken, maar nu ik naar jou foto's kijk dan is het de prijs absoluut niet waard. Kwaliteit is erg laag. Gebruik je nu een vervangende exemplaar of heb je hem gewoon teruggebracht?
Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom anderen zo positief zijn:

- men heeft geen probleem met PWM
- men is mindere kijkhoeken gewend (ik zou bijv. nooit een TN scherm kopen, toch worden die goed verkocht)
- men is gewend aan te blauwe backlight LEDs
- men doet geen werk op het scherm waarbij kleuren moeten kloppen

Dit scherm is in beeldkwaliteit beter dan 80% van de schermen de pricewatch, en het is ook nog eens mooi groot, met een perfecte resolutie. Foto's, games en 4k videobeelden waarbij niet teveel donkere grijstinten worden getoond zien er prachtig uit, alleen onder specifieke omstandigheden komen de beperkingen van het scherm naar voren. Als je een goed 4k scherm in NL wilt kopen is dit nu eigenlijk je enige keuze.

En als je bijvoorbeeld van een huis-tuin-en-keuken 24" fullhd scherm komt, en je start op deze philips een game waarbij je niet zoveel merkt van de nadelen (bijv. Elite: Dangerous of Project CARS) dan word je echt compleet weggeblazen door de ervaring.

Kortom, ik kan die positieve beoordelingen wel begrijpen. Maar ik heb het scherm weer teruggestuurd, en ga er vanuit dat over een tijdje wel een fabrikant zo slim zal zijn om een paneel als dit te combineren met iets betere kwaliteit backlight en een verstelbare voet.
Hartelijk dank voor uw bericht! Helpt mij heel erg met de keuze. Ik denk dat ik nog even wacht. Ze hebben hem ook nergens op voorraad om hem in het echt te kunnen testen..
Heb zelf een Eizo Foris FG2421, met een VA paneel.
Ongelofelijk goede zwartwaarden (iets waar ik mij aan dood ging ergeren met mijn TN paneel tegenover IPS), en mooie heldere kleuren.
Ik weet dat ik mijzelf met dit scherm verpest heb en moet nu dus wachten op hogere resolutie en hertz VA (of goede IPS) schermen :/
Goede review.

Ik ben nog wel benieuwd welk alternatief je hebt gekozen (als je die hebt gekozen) voor de Philips 40". Welke monitor van dit formaat heeft deze problemen niet.