Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

de Ton 11 december 2015, laatste update op 11 december 2015, 230 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B

Ik zocht een kleine tablet die mijn Office taken kon overnemen van mijn laptop. Waar ik eerder voor een vergelijkbaar Android apparaat heb gekozen, sprak de volledige Windows-ervaring me in dit systeem erg aan. Nu ik deze een maandje in gebruik heb, wil ik graag delen wat ik ervan vind.

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit en design
  • Snel genoeg voor allerdaags gebruik
  • Goed beeldscherm
  • (niet meegeleverde) stylus werkt goed

Minpunten

• geen volwaardige aansluitingen op tablet en dock
  • Klapt wat lastig open

Prestaties

De T100 Chi doet goed zijn werk. De kleinere apps als Word en Powerpoint starten snel en draaien vrij gemakkelijk zonder hapering. Ook browsen en video's kijken werkt zonder problemen. Het lijkt soms wel een beetje alsof het apparaat "zijn dag" moet hebben. Waar hij de ene dag als een zonnetje opstart en alle taken prima uitvoert, heeft hij op andere dagen wat problemen om alles bij te benen. Over het algemeen ben ik prima tevreden over de werking. Ik heb verder ook wat simpele en oudere games getest, waar de T100 Chi me niet in teleurgesteld heeft. Games uit de Windows Marketplace draaien soepel en kon ik een oud en vertrouwd potje Unreal Tournament zonder problemen spelen. Meer dan dit verwacht ik er dan ook niet van.

Het bekende gebrek aan apps die goed zijn aangepast op tabletformaat is wat het succes van dit apparaatje wat in de weg staat. Dit zorgt ervoor dat ik hem meerendeel als laptop gebruik met een bluetooth muisje in plaats van als losgekoppelde tablet. Met een muis houdt je toch nog wat meer controle over het apparaat.

Het is zonde dat de Chi Stylus, welke bij het grote broertje T300 wel meegeleverd wordt, niet standaard in de doos zit. Na een zoektochtje heb ik deze kunnen vinden en moet ik zeggen dat deze erg leuk werkt met bijvoorbeeld Sketchbook Pro.

Design, aansluitingen en beeldscherm

De Asus T100 Chi ziet er goed uit. Voor de prijs die je ervoor betaalt oogt hij erg stylish en voelt hij kwalitatief goed aan. De platte vormgeving zorgt jammer genoeg wel weer voor een gebrek aan full-size aansluitingen. Zo is het gebrek aan een volwaardige usb-poort lastig en is de aansluiting naar het toetsenbord enkel een magneet, waardoor deze via bluetooth verbonden moet worden. Deze keuze zorgt er weer wl voor dat ze los van elkaar te gebruiken zijn, waardoor ik regelmatig de tablet via de micro-HDMI aansluiting als Smart-tv platform gebruikt heb, welke vanaf de bank bediend kan worden met het toetsenbord. Het toetsenbord voelt goed aan, typt lekker maar is toch wel even wennen door het kleine formaat.

Ook over het scherm ben ik prima te spreken. Full-HD is geen bijster hoge resolutie, waardoor ik persoonlijk het lezen van ebooks bijvoorbeeld minder prettig vind, maar over het algemeen ziet alles er mooi uit. Het contrast is goed, de kijkhoeken zijn prima en de kleurweergave heeft me zeker niet teleurgesteld. Een hogere resolutie zal ook ten koste gaan van de prestaties dus de keuze voor Full-HD vind ik een logische.

Al met al een goede keuze voor de lage prijs die je ervoor betaalt. Het strakke design en de prima prestaties maken dit tot een apparaatje dat ik graag meeneem. Een bluetooth muisje is daarbij voor mij wel noodzakelijk door een gebrek aan tablet-applicaties.

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?

Goede review....

Ik hoop alleen echt voor je dat je wat meer mazzel hebt met Asus dan ik.

Als voormalig eigenaar van een TF201, TF700 en een TX201LA, die ALLEDRIE binnen de 2 jaar garantie dermate stuk gingen dat ze niet meer gerepareerd konden worden..... Machines tussen de 600 en 1100 euro. Gaat het ff niet.

Ik ben net als jij gecharmeerd van de combinatie tablet en toetsenbord. Alleen Asus heeft een erbarmelijke betrouwbaarheid (zie fora wereldwijd), en als het dan stuk gaat krijg je met een zeer slechte reparatie afdeling te maken.

Ik zit nu in een juridisch traject vanwege een buy back van de TX201LA, omdat Asus meent de regels naar zijn voordeel aan te passen.

Off topic voor jouw review, ik hoop dan ook dat je niet alle ellende mee maakt die ik de afgelopen 4 jaar met Asus heb gehad. Premium bouwkwaliteit, premium prijs, sub zero reliability.

Voor mij nooit meer Asus.