Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (sshd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord) Review

X-Kiwi 10 december 2015, laatste update op 15 januari 2017, 24.795 views

Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord)

Degelijke laptop met een nette prijs-performance ratio.

Pluspunten

• 6700HQ / GTX960 4GB voor deze prijs
  • Uiterlijk is wel gaming, maar niet schreeuwerig
  • Eenvoudig uit te breiden

Minpunten

• Zelf een echte SSD toevoegen
  • Drivers out-of-the-box niet stabiel - Wel na update
  • Schermhelderheid nét voldoende

Nog even een 2017 update:
Mijn mening over de plus- en minpunten blijft eigenlijk gelijk. Hij doet gewoon probleemloos zijn werk. De laptop wordt dagelijks enkele uren gebruikt en wisselend op accu op netvoeding. Hij wordt zelden vervoerd. Geen slijtage merkbaar, geen extra backlight bleeding.

Natuurlijk ook weer even een accu-status-report gegenereerd om nu, na ruim een jaar gebruik, dit te reviewen.

Volgens Dell is Full capacity: 74mWh
Volgens Battery Report is Full capacity: 73mWh
Volgens Battery Report max bij eerste gebruik: 71mWh
Volgens Battery Report stand na 3 maanden gebruik: 69mWh
Volgens Battery Report stand na 13 maanden gebruik: 62mWh

Titel1
Goed, na bijna 2 maanden te hebben gewacht, heb ik eindelijk de Dell Inspiron 7000 in mijn bezit. Dit specifieke model wordt ook wel de 7559 genoemd. Er valt bij dit model weinig te configureren - je mag op dit moment enkel kiezen tussen een mat FHD IPS scherm of een glanzend 4K touchscreen. Deze versies kosten respectievelijk ¤999 en ¤1150. Ik heb gekozen voor de versie zónder 4K scherm omdat deze een glanzende afwerking heeft waar ik niet blij van wordt.

Er zijn ook al i5 versies opgedoken, en keuze mogelijkheden voor een grijze of volledig rode behuizing. Deze versies zijn vooralsnog niet voor de Nederlandse markt beschikbaar.

Buitenkant Dell

Ik zeg specifiek 'op dit moment', want het aanbod van de Inspiron 7000 is de afgelopen maanden vaak gewijzigd. Van keuze uit 4 modellen naar geen enkel model naar nu weer 3 modellen. Dell heeft aangegeven dat er wat leveringsproblemen waren voor componenten.

Mijn gebruik zal vooral neer komen op browsen, films kijken en het wat zwaardere werk: 3D ontwerpen, rendering, foto- en filmbewerkingen. Natuurlijk ook af en toe een game.

Titel2
Even de officiële specificaties op een rij, aangevuld met mijn details.

Scherm: Full HD IPS mat, fabrikant BOE, max resolutie 1920*1080
Processor: Intel Skylake 6700HQ quad core met 2.8Ghz-3.5Ghz
Video 1: Intel HD 530
Video 2: Geforce GTX 960 4GB GDDR5
Geheugen: 8GB DDR3L (low voltage, 1,35) van Micron
Max geheugen: 16GB, 1 slot is nog vrij
Harde schijf 1: SSHD 1TB 5400rpm, Toshiba MQ02ABD100H (1TB opslag met 8GB SSD hybrid)
Harde schijf 2: ruimte voor een M2 SSD, enkel sata / géén pci, 80mm versie)
Accu: ingebouwd, 11.1v, 74wh
Wifi: Intel dual band 3165 (1x1, geschikt voor 2.4 en 5ghz)
Toetsenbord: verlichting enkel wit, standen UIT - MIDDEL - HOOG

Titel3
Als je graag de wereld wil laten zien dat je een game-laptop hebt - dan is dit niet de beste keuze. Vergeleken bij bijvoorbeeld de MSI game series (inclusief draak op de deksel) is hij zelfs beschaafd en ingetogen te noemen. Aan de enkele rode accenten is te zien dat dit geen gewone Dell is. Zonder deze accenten zou ik hem zelf omschrijven als een business laptop. Laptops zoals de Acer Aspire V-Nitro geven mij persoonlijk een meer premium gevoel door het gebruik (of imiteren..) van aluminium.

De deksel en de palmrest is gecoat in een soort mat rubber oppervlakte. Dat staat hem zeer goed, zeker in combinatie met de rode accenten. Ook voelt het niet onprettig of koud aan tijdens het gebruik. Mocht je je storen aan vlekken en vingerafdrukken, dan kan ik aanraden om een poetslap bij de hand te houden - hij is er erg gevoelig voor. Nu, na drie maanden veel gebruikt te zijn, is hij nog steeds goed netjes te houden - het effect wordt dus niet groter.

Er zit wat flex in de bodem van het scherm en midden op de deksel, maar niets geeft het gevoel low budget te zijn.

Titel4
De 7559 is voorzien van 3x USB3 poort, een full size HDMI poort, een LAN poort en SD-card slot. Een optische drive ontbreekt, maar dat is niet ongebruikelijk in deze klasse.

Toetsenbord
Het toetsenbord is snel aan te wennen, er is bijvoorbeeld genoeg feedback. Zodra je een langere tijd aan het typen bent, zoals voor een verslag of brief, dan komt hij naar mijn mening wat travel te kort. De verlichting is in drie standen in te stellen: Hoog - Laag - Uit. Er komt ook redelijk wat licht langs de zijkanten van de toetsen.
Toetsenbord

Trackpad
De trackpad krijgt overal slechte recenties, maar ik ben er niet uitgesproken negatief over: de zeldzame keer dat ik zonder muis zit, voldoet de trackpad gewoon. Wat mij wel op valt is dat het gebruik van de trackpad vrij luidruchtig is, elke beweging maakt wel een duidelijke doffe *pok*. De trackpads op mijn HP EliteBook 850 én HP ProBook 6570b werken wel fijner, mede door de dedicated toetsen onder het trackpad.
Trackpad

Al met al zijn de trackpad en het toetsenbord niet de sterkste kanten van deze Inspiron, maar ze voldoen zeker.

Titel5
Op diverse fora is te vinden dat Dell soms een BOE scherm en soms een Samsung scherm plaatst. Geen van beiden schijnen hoogvliegers te zijn.
Mijn type scherm is BOE062F.

Specificaties
Helderheid: 169
sRGB: 63
adobeRGB: 47
NTSC: 45

Calibratie
Out of the box ziet dat er ongeveer zo uit:
Voor calibratie
(geleende foto)

Schermcalibratie is niet iets waar ik mij normaal veel mee bezig houd, maar out of the box zijn de kleuren behoorlijk afwijkend. Wit is geel, rood lijkt roze, etc. Gewoon iets te warm afgesteld en iets te flets / weinig saturatie. Hiervoor zijn kant en klare calibratieprofielen te downloaden. Samengesteld door mensen die er verstand van hebben én de juiste apparatuur bezitten. Even zo'n profiel downloaden en uitvoeren..en dan heb je dit:
Na calibratie
grotere versie
(eigen foto)

Helderheid
Zoals bij de foto's te zien is, is de schermhelderheid redelijk. Naast een wat oudere Samsung R530 is het een enorme stap vooruit. De laptop helemaal links, een HP 6570B ProBook, gaat echter nog een stap verder. Ik had zelf wat meer helderheid gehoopt, en heb hem dan ook standaard op 100% staan.
Helderheid1

Kijkhoek
De kijkhoek is top! Nergens zie ik kleuren vervagen of inverten. De matte afwerking draagt daar zeker positief aan bij.
Kijkhoek1

Kijkhoek2

Kijkhoek3

Backlight bleeding
Bij normaal gebruik is mij dit totaal niet opgevallen, de verlichting lijkt netjes verdeeld over het scherm. Na het spelen van een spel waarbij de boven- en onderrand van het scherm standaard zwart blijven, moet ik mijn mening wel wat bijstellen. Onderaan het scherm, zo ongeveer bij het DELL logo, zijn lichtgele vlekken te zien, duidelijk veroorzaakt door de backlight.

Het is duidelijk geen award winning scherm, maar in combinatie met de mooie matte afwerking en de goede kijkhoeken ben ik zelf tevreden. Niet lyrisch, niet blij..maar wel tevreden ;)

Titel6
Met de grote 74Wh accu zou een uur of 5-7 browsen mogelijk moeten zijn. Na drie maanden heb ik het accu testrapport opgevraagd. .

Accu duur
Accu-gebruik is dus puur browsen of enkele video's bekijken, gamen doe ik namelijk altijd met de netvoeding. Het scherm staat altijd op 100% helderheid.

Gemiddeld: 4uur 35min

Volgens Battery Report is Full capacity: 73Wh
Volgens Battery Report max bij eerste gebruik: 71Wh
Volgens Battery Report stand na 3 maanden gebruik: 69Wh

Titel7
Naast een Windows 10 Home 64bit versie, is er ook standaard McAfee LiveSafe meegeleverd, in de vorm van een tweejarig abonnement.

Bloatware
Ik heb een screenshot toegevoegd met de bloatware, plus de lijst met software tools welke Dell zelf meegeleverd heeft. De hoeveelheid bloatware valt mij enorm mee, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Acer.
Bloatware

Eén van de bovenstaande programma's, WiDi, wil ik even apart toelichten. WiDi staat voor Wireless Display en gebruikt Wifi om het beeldsignaal draadloos door te sturen. Dit blijkt in de praktijk best goed te werken: met een druk op de knop, wordt het beeld van de Inspiron gedeeld met onze Samsung 4K TV. Erg handig om even iets te tonen aan vrienden of familie. Enige minpunt hierbij is zo'n seconde lag, gamen kun je in deze vorm dus wel vergeten.

Drivers
Deze Inspiron heeft bij aflevering helaas wat last van niet stabiele drivers.
-De geluidskaart geeft af en toe een *tik* over de speakers. Dit is zomaar na enkele weken gebruik gestart, en enkele weken later uit zichzelf weer gestopt.

-De grafische Intel en Nvidia drivers hebben out of the box ruzie met elkaar over welke videokaart actief dient te zijn. Dit uit zich in vastlopende drivers, welke regelmatig foutmeldingen in Windows tonen. Om dit te verhelpen heb ik redelijk wat acties uit moeten voeren:. Zowel de Intel als de Nvidia drivers heb ik meerdere malen opnieuw geďnstalleerd en geconfigureerd waar mogelijk. Een handige tool hierbij is de Nvidia tray icon, welke onderin de taakbalk weergeeft welke videokaart NU actief is. Na deze acties werkt het perfect! Het systeem merkt zelf wanneer de performance van de GTX960m nodig is. Keer je weer terug naar grafisch minder intensieve zaken, zoals browsen, dan schakelt het systeem weer over naar de veel zuinigere Intel GPU.

-De netwerkkaart kan problemen geven met het vinden en behouden van wifi netwerken. Hier heb ik zelf totaal geen last van gehad.

Titel8
De balk met speakers tussen scherm en toetsenbord zit op de juiste plek: je luistert rechtstreeks naar de muziek en die is daardoor helder en voldoende luid. Dell promoot ook de speciale 'subwoofer' aan de onderkant. Daar is echter weinig van te merken, want het totale geluidsbeeld blijft, ook na het tweaken met de settings/ equalizer, steken op 'helder'. Een rond en vol geluid is niet aanwezig. Voldoende voor wat achtergrondmuziek tijdens het browsen, maar een goede hoofdtelefoon is zeker aan te raden als je ook wilt genieten van de (game)muziek.

Persoonlijk had ik hier meer van verwacht en ik ga dan ook door met het maximale er uit te halen.

Titel9
Met één enkele schroef komt de hele onderplaat er af en daarmee komt het interieur in beeld: zowel de sata 2.5" drive, de WLan kaart, het geheugen en de M2 slot zijn eenvoudig bereikbaar. Daarmee is het uitbreiden van de hardware eenvoudig geworden.
Intern

HDD / SSD
Zelf heb ik er een m.2 SSD (Samsung 850 Evo, ¤100) aan toegevoegd - de standaard meegeleverde 'hybride' drive geeft geen snelheidsgevoel, en is daarmee perfect voor het opslaan van foto's, filmpjes, etc. Het overzetten van Windows van de HDD naar de nieuwe SSD kost een uurtje tijd, hierbij clone je de inhoud van de HDD naar de SSD. Vragen over dit proces? Stuur even een PB - ik heb een handleiding klaar staan.

De aanwezige M2 SSD slot is nog van het type sata, er is geen pci-e ondersteuning op dit moederbord. Jammer, maar ook de sata SSD geeft een enorme snelheidsboost. Opstarten doet hij in zo'n 8 a 9 seconden.
SSD

RAM
Het RAM geheugen is van het type DDR3L, oftewel low voltage. Ondanks dat Skylake de mogelijkheid biedt voor DDR4, heeft Dell bij dit model voor gekozen DDR3.

DDR4 wordt dus ook niet ondersteund. Ik heb meerdere merken RAM hierbij getest, zoals Crucial en Adata en allen werken naar behoren. Op dit moment zit er een Kingston HyperX 16GB kit in. Qua snelheid levert deze kit he-le-maal niets extra's op ten opzichte van twee random budgetRAM strookjes, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Titel10
Enkele malen Furmark uitgevoerd, 1920x1080 zonder AA.
Bij gebruik op de accu komt hij op een gemiddelde van 25FPS en de temperatuur schommelt rond de 60c.
Bij gebruik van de adapter gaat de snelheid er verder in en blijft hij eigenlijk heel stabiel hangen op 70c en 35FPS.
Furmark

Ook Passmark uitgevoerd:

Fans / koeling
De fans kennen voor mijn gevoel drie geluidsstanden: Stil, matig en orkaan-kracht. Bij normaal browsen staan de fans uit, of zijn ze gewoonweg niet te horen.
Zodra de GTX960m goed op gang komt, gaan de twee fans ook over naar de hoogste snelheid. Dit maakt behoorlijk wat geluid. Omdat ik enkel game met een headset, valt het mij niet op, maar het is wel iets om rekenschap mee te houden. Ter referentie: de Playstation4 maakt meer geluid. Op het toetsenbord en de palmrest is er weinig van een verhoogde temperatuur te merken. Alleen op het rooster recht onder het scherm merk je dat hij een aangename (niet hete) temperatuur krijgt. Maar daar heb je je hand nooit, tenzij je de temperatuur wilt meten ;)

Games
De volgende games heb ik gespeeld op deze Inspiron: World of Tanks, World of Warships, Bioshock Infinite en Trackmania. Al deze spellen kunnen gewoon op Ultra settings draaien. Ik gebruik de World of Tanks beta, welke grotere bestanden bevat en overall meer grafisch geweld op het scherm kan brengen. Basis video setting staat op 1920*1080 en Ultra. Daarbij heb ik alle andere opties zoals AA ook op max gezet. Het resultaat daarbij is een gemiddeld FPS van 50-55, uitschieters tussen 45 en 65. Goed speelbaar dus.

Titel11
Het voorlopige oordeel: Een degelijke laptop, waarbij er veel verstandige keuzes zijn gemaakt (hardware, uitbreidingen), maar waar Dell ook enkele steken laat vallen. Waarom er in deze prijsrange niet een échte SSD in mag zitten, mag Joost weten...

Tip: als je deze laptop koopt, reken er meteen ¤70 (128GB) of ¤100 (256GB) bij voor een m.2 SSD. Hierna heb je een laptop welke op alle fronten ruim voldoende kracht en snelheid biedt.

Heb jij ook een Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord)?

deze of de pricewatch: Acer Aspire Nitro VN7-572G-511V
ik kom er maar niet uit...

Ik denk dat de batterij van de vn-572g het langer uithoudt, maar denk dat de built quality van deze dell beter is.. ik heb enorm veel schrik om weer een RMA te moeten sturen voor acer, maar puur specs-gewijs denk ik dat die meer aan mijn verwachtingen voldoet. Decisions decisions..
De Nitro was ook mijn voorkeur, zeker nadat ik hem in het echt had gezien. Ik heb de afgelopen tijd twee laptops gehad/geconfigureerd in de Asprire V5 range en daar was ik zeer over te spreken. Erg dun en een premium uitstraling. En dát idee, gecombineerd met wat game compontenten in een Nitro versie...dat klinkt perfect!

Maar dan...dan ga je ze naast elkaar zetten. Voor mij wegen dan vooral de niet te vervangen componenten sterk mee. Kijk een SSD is altijd toe te voegen, maar een (vastgesoldeerde) GPU en CPU...daar zit je aan vast.

En de door jouw gelinkte Nitro heeft een 6200U processor. Begrijp mij goed, ik weet dat een i7 voor veel mensen overkill is, en ik zou ook best happy zijn met een stevige i5, maar het verschil tussen de 6700HQ (staat bij de top 4 van quad core Skylake i7 processoren) en de 6200U (de instap dual core i5, nét boven de i3) is wel erg groot. De 6200U komt uit de zuinige tak van de familie - slechts 1/3 van de TDP (15w ipv 45w). Link.

Daarnaast biedt de Acer een GTX950 4GB, waarbij de Dell een GTX960 4GB heeft. Het is maar de vraag of de 4GB daardwerkelijk benut kan worden, maar de stap van 950 naar 960 is zeker de moeite waard.

Op basis van looks zou ik direct de Nitro meepakken. Ga je echter alles naast elkaar zetten, dan is de Dell (voor mij!) een veel betere deal.

ps: je benoemt de accu. Deze wordt erg goed gereviewd op de Dell Inspiron 7000... De accu is voorbereid op het geweld van de i7 en GTX960, maar zolang je zit te browsen vraagt hij maar weinig stroom. Reviewers roepen 5-6 uur bij browsen/youtube en soms zelfs 7+ uur bij wat lagere helderheid browsen.
waar heb je deze laptop gekocht want ik wil em ook heel graag halen.
ook wil ik aan je vragen of deze laptop maar met i5 naar nederland komt want ik amerika hebben ze dezelde laptop met i5...
Ik heb hem bij Dell Nederland besteld, volgens mij ook nergens anders (nog) verkrijgbaar.

Er zijn al meerdere setups geweest in de NL store, maar altijd met de i7 6700HQ. In het buitenland zijn er ook inderdaad i5 versies verkrijgbaar - waaronder een hele mooie setup (i5 6300HQ, 128gb SSD voor $799).

Ik heb helaas geen flauw idee of de i5 versie ook naar NL komt - er zou volgens mij wel markt voor zijn.
jammer.... maar bedankt hiervoor
950 != 950m
960 != 960m

Er zijn laptops met volwaardige dekstop GPU's maar daar is hier geen sprake van ;)
Klopt, is gewoon (te) snel genoteerd. Maar aangezien we alleen laptops met laptops vergelijken, en in deze klasse zéker geen desktop GPU's in de laptop geplaatst worden, neem ik aan dat de gemiddelde Tweaker wel door heeft dat het puur laptop-GPU vs laptop-GPU is.
De review is inmiddels al enkele maanden geleden, voldoet de laptop nog steeds aan je verwachtingen? Op de website van Dell zelf zie ik bij de reviews toch wel aardig wat negatieve verhalen staan, die mij een beetje doen twijfelen of ik deze laptop zou halen (vastlopers, touchpad, geluid van de fans en vooral ook veel wifi problemen, etc).

Inclusief de aanpassingen die je zelf hebt gedaan (RAM en SSD) komt de prijs in de buurt van de nieuwe Asus N552VX. Heb je enig idee hoe de Dell zich verhoudt tot de Asus? Tweakers geeft ze beide een rating 8,5, hoewel er wel een half jaar tussen de reviews zit.

Ben zelf niet echt een tweaker, maar zou wel dezelfde upgrades willen doen die je ook hebt gedaan (RAM en SSD). Dat lijkt nog wel redelijk eenvoudig, alleen het klonen/overzetten van Windows zal wat lastiger worden gok ik.

[Reactie gewijzigd door egeerdink op 3 mei 2016 18:26]

Welke N552VX bedoel je precies? De FY162T of de FY166T? Gezien je de rating van een 8.5 noemt, neem ik aan dat je de FY166T bedoeld, met dus de 256GB SSD erin.

Als je deze zou willen vergelijken met de Dell 7559 zoals ik hem heb uitgebreid, dus ook met een 256GB SSD erin, dan komt dat op het volgende neer. PS: de extra 8GB RAM neem ik niet mee in de vergelijking...(nog) overbodige uitbreiding.

Dell 7559
-¤999 (maar regelmatig in acties - dan voor ¤929) + 256GB SSD a ¤93, komt samen op ¤1022
-Dan heb 256GB SSD + 1000GB opslag

-Videokaart Geforce 950M 2GB
-DVD speler/brander
-8GB DDR4 RAM
-HDMI + Displayport

Op basis van puur specs, is de Asus dus ¤177 duurder. Daarvoor krijg je (positief!) een DVD speler en een duidelijk modernere insteek met DDR4 RAM en displayport. En eerlijk gezegd is zie ik de metalen behuizing ook als iets positiefs. Daarentegen (negatief!) is de videokaart een stap minder goed én heeft deze minder video geheugen en zit er geen opslagschijf (1000GB) bij.

Mijn review is inderdaad al even geleden, maar is vrij recent nog bijgewerkt. Ik gebruik hem dagelijks en gewoonweg veel. Dagelijkse taken zijn browsen, fotobewerken, films kijken, 3D ontwerp etc. -Vastlopers heb ik er niet mee gehad, hoewel de videokaart drivers (intel en nvidea) elkaar wel in de weg zaten in het begin. Na updates geen last meer van gehad.
-De touchpad is inderdaad geen topper. Ik heb hem vergeleken met een andere Dell 7559 bezitter, en die van hem was een stuk erger. Ik gebruik echter altijd de muis.
-WiFi issues heb ik ook over gelezen...bij mij totaal niet. Stabiele en snelle verbinding op zowel 2.4 als 5Ghz netwerken. Ook op andere netwerken (werk, familie, vrienden).
-De fans van de Dell hoor ik nu, tijdens het typen, totaal niet. Tijdens het gamen kunnen ze inderdaad een behoorlijke herrie maken (hoewel de Playstation4 er makkelijk bovenuit kan komen). Schijnt nodig te zijn om hem goed koel te houden en thermal throthling problemen te voorkomen.

Het clonen van de HDD naar SSD moet je even de tijd voor nemen. Ik heb er een handleiding voor geschreven, welke door al redelijk wat Tweakers is gebruikt.

Ben ik nog tevreden met de Dell? Jazeker! Razendsnel, nette accuduur en weinig echte problemen. Bouwkwaliteit vind ik niet geweldig en de vlekgevoeligheid van het materiaal is echt irritant.
Dank voor je uitgebreide reactie, ik ben er nu wel uit denk ik.
Een laatste vraag: begrijp ik uit een van je reacties hieronder dat je de wifi kaart ook hebt vervangen? Zo ja, waarmee? Je geeft geloof ik aan dat de laptop 2 antennes heeft en dus een 2x2 wifi kaart aan zou moeten kunnen.

Alvast dank voor je reactie.
Dat was het plan wel ja: direct SSD + 16GB ram + 2x2 wifi kaart.
-de SSD is een must
-de 16GB ram is nu nog overbodig, 8GB is bijna altijd voldoende
-de wifi kaart is nog overbodig voor mij gebleken.

Had het te druk en de wifi upgrade heeft blijkbaar toch minder noodzaak voor mij dan eerst gedacht.
Ik heb een kabel 150/15 mbit verbinding - en op de laptop haal ik 110/15 (via 5Ghz wifi).

Er zou in ieder geval een 2x2 mini-pci-e wifi kaart in moeten kunnen. .
Ik heb hem gekocht en binnen en heb de HDD gecloned naar de SSD. Daarna HDD eruit gehaald om als externe schijf te formateren, maar in Windows Explorer zie ik hem nietaangesloten met een SATA > usb 3.0 kabel. Via de tool Minitool Partition Wizard is de schijf wel te zien, de kabel werkt dus wel

Hoe kan ik nu de HDD formateren?
Ik heb je even een berichtje met wat opties terug gestuurd.
Asus GL552VW-CN471T ?
Btje de beste optie nu voor 899 zonder ssd.
Hoi x-kiwi zou je die handleiding ook naar mij willen sturen, wil ook een ssd inbouwen.
Wanneer gaan ze nu eens wat doen aan de enorme lichtlekkage langs de toetsen van die verlichte toetsenborden. Wat logitech werkelijk al een decennia lukt met hun gewone toetsenborden, lukt andere bouwers maar niet, en zeker in laptops is het een drama.

Verder duidelijk overzicht van de laptop geeft een aardig beeld, dank voor de moeite.
Er is zeker (veel) meer verlichting om de toets heen - dan om de toets zelf op te lichten. Maar ik denk dat de foto's vanuit een laag standpunt het effect wel enigszins meer benadrukken dan je bij normaal gebruik zou merken.

De verlichting gaat trouwens langzaam opbouwend aan en uit. Je schiet er niets mee op, maar het geeft toch een wat meer premium gevoel dan enkel *aan*.
Kan je misschien nog eens een foto trekken vanuit de hoek waar je hem zou gebruiken?
Gedaan, een viertal foto's van de toetsenbordverlichting (op hoogste stand) gemaakt & hierboven toegevoegd.
Ik heb zelf de 7537 en ik vind het een zeer storend effect in slecht verlichte situaties, verlichting reflecteert terug op het scherm. In echt donkere omstandigheden zie je soms de lichtbron beter dan het symbool op de toets zelf.
Klopt, irriteert me ook mateloos.
Daarnaast heb ik een Logitech illuminated toetsenbord, en daar gaat dit perfect!

Ik ben benieuwd hoe de backlit van de nieuwe Asus laptops gaat zijn...
In welke mate is de helderheid van het beeldscherm storend?
Ik hoop dat het probleem met de drivers snel opgelost raakt, want dit kan op de duur wel zeer irriterend werken lijkt me.
Ik heb er tot nu toe geen last van gehad, maar het feit dat hij voor mij al op het maximum moet staan geeft dus geen marge. Het scherm van de Samsung, zoals ook op de foto's te zien is, dáár stoor ik mij aan. De gemiddelde laptop die je nu in de winkel koopt, heeft gewoon een helderder scherm: ik heb de afgelopen tijd enkele nieuwe modellen geconfigureerd en merk wel het verschil.

Volgens mij zijn er al oplossing voor de drivers op een USA forum gepost, die ga ik asap ook uitvoeren.
Dank voor je review! Wat niet duidelijk naar voren komt is waarom je de WiFi kaart vervangt. Is deze slecht?
Slecht is een groot woord, de verbinding is stabiel op zowel mijn 2.4 als 5ghz netwerk. Maar het is een 1x1 kaart, wat de potentiële download snelheid beperkt. Daarnaast verwacht ik ook veel draadloze communicatie met mijn NAS, waarbij het best fijn kan zijn als hij vlot is. De Dell heeft twee antennes dus zou een 2x2 kaart kunnen gebruiken.
Welke aansluiting is voorzien voor de wifikaart? Minipcie?
Hier staat een identieke kaart. Geen idee hoe deze vormfactor precies heet ;)
Ik heb nog 1 vraagje. Ik ben dus van plan om mijn laptop op een QHD monitor aan te sluiten voor thuisgebruik. Een displayport is hiervoor het meest geschikt geloof ik omdat hdmi standaard alleen tot FHD ondersteund. Echter, er is geen displayport aanwezig bij deze Inspiron, alleen hdmi 1.4. Ik heb op internet gevonden dat deze wel een QHD monitor kan aansturen mmaar max op 30 Hz, klopt dit? En vergt het aansturen van een QHD monitor veel van de gpu of kan dit gestuurd worden op de iGPU (HD 530)?
Volgens mij klopt die informatie wel - een HDMI 1.4 poort kan niet zomaar alles aan. Ben er geen expert in, maar wel wat nuttige linkjes gevonden.

De GTX960M kan in ieder geval een 4K scherm aan (de 7559 wordt ook verkocht met 4K scherm, lijkt me dus duidelijk), dus dan is de lagere QHD resolutie ook haalbaar. Let er wel op dat het gamen op deze resoluties niet ideaal is en waarschijnlijk vereist het dat je de kwaliteit terug moet schroeven.
Leuke en praktische review! Ik krijg de foto's niet geladen (op de screenshots na) op een of andere manier. Hoop dat je er veel plezier van hebt. Ben ook erg geďnteresseerd in deze laptop. Volgens mij qua prijs / kwaliteit de beste keuze.

Edit: Foto's doen het nu opeens wel :+

[Reactie gewijzigd door Chrosser op 10 december 2015 09:41]

fijne review! Afgelopen maandag heb ik hem ook besteld dus ik hoop hem snel binnen te hebben. Ik vroeg me verder af welke ssd en welke wlan kaart je er in gaat doen?
Heel erg bedankt voor deze review!!
Ik ga waarschijnlijk deze laptop (4k touchscreen i7 variant) http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-7559-laptop voor school en Gaming (gta V en csgo) gebruiken. Hierom zal ik hem dus elke dag gebruiken en alle werkdagen in mijn rugzak meenemen in de bus heen en terug. Zou deze laptop geschikt zijn voor in de klas en voor meenemen (batterijduur, stevigheid, grootte)? Ook wil ik de ram en ssd upgrade doen. Samsung 850 evo 250 gb 600mb/s. maar welke ram weet ik niet. Kan iemand een link sturen van 8gb ram voor ¤37 die sowieso werkt met deze laptop? Wanneer ik terug ben van school zal hij als familielaptop dienen (mijn moeder kijkt een serie of mijn vader checkt zijn mail(enigskind)). Bevalt hij jou nog steeds? Als je alle stuurprogramma's via apparaatbeheer update zijn alle problemen dan gefixt of zijn er dan nog andere problemen? Ook heb ik iets over plop geluidjes van de speakers gehoord en beeldschermkleuren die veranderen. Is hij ook geschikt voor video editing (Sony Vegas pro)? En misschien wel de belangrijkste vraag: Als ik deze laptop koop, zit er dan een garantiesticker op een schroef op de onderkant?

[Reactie gewijzigd door GlowstoneGamer op 21 maart 2016 09:04]

Qua formaat en gewicht is hij prima te vervoeren. Hij voelt niet zo stevig aan als een solide business laptop - dus een goede tas of sleeve lijkt mij wel verstandig.

Ik heb zelf Crucial en Kingston RAM erbij geprobeerd en dat werkte prima. Link.

Na het oplossen van de stuurprogramma gerelateerde issues, werkt alles naar behoren. Die plop geluidjes heb ik ook al wel eens gehoord, maar soms ook weken niet...heel vaag.

Qua performance kan deze laptop goed meekomen met video-editing.

Er zit geen garantie-zegel/sticker op de onderkant. Je kan en mag gewoon bij de binnenkant komen voor uitbreidingen.

[Reactie gewijzigd door X-Kiwi op 21 maart 2016 11:22]

Heel erg bedankt!!!
Mede hierdoor ga ik waarschijnlijk deze laptop kopen! Moet je de stuurprogramma's updaten via de Dell site of apparaatbeheer?

[Reactie gewijzigd door GlowstoneGamer op 24 maart 2016 01:02]

Er geldt op dit moment een actie met gratis verzenden én ¤70 korting. Dus voor ¤930 heb je de FHD versie in huis- geen slecht moment om te bestellen.

Ik heb de stuurprogramma's gewoon via de Dell site opgepikt.
Thanks, maar ik moet per se van school touchscreen 8)7
Ik krijg een dezer dagen de Samsung 850 Evo 250GB M2 binnen en wil dan Win10 en de recovery partitie vanaf de HDD overzetten naar de nieuwe SSD. Ik zag in de andere thread dat je MiniTool Partition Wizzard hiervoor hebt gebruikt. Wat ik in je beschrijving niet helemaal begreep is of je iedere partitie (hoeveel zijn het er eigenlijk?) apart hebt overgezet, of dat je de hele schijf gecloned hebt en dat Partition Wizzard de C partitie automatisch heeft verkleind in een dezelfde actie. Zou je dat proces nog een keer kort willen samenvatten? TIA
Hey, heb een compleet mailtje voor je klaar staan met de stappen, maar je kan/wil/mag geen privéberichten ontvangen. In het kort: ik heb alle partities overgezet. Het zijn in totaal 4 partities: 1x systeempartitie, 2x backup partitie en 1x je gewone opslagruimte. Het werkt in de MiniTool niet automatisch, je kan in zekere mate zelf bepalen hoe groot de partities worden.
Hey, zou ik de stappen van dat mailtje mogen ontvangen?