Belkin WeMo Switch Review

iAmRenzo 8 december 2015, 1.007 views

Belkin WeMo Switch

Ideaal product. Het doet wat ik wil maar wel voor een best hoge prijs. Dat de status van de switch opvraagbaar is, is hij betrouwbaarder dan apparaten die dat niet kunnen.

Pluspunten

• Goed bereik
  • Prettige app
  • Eenvoudige setup
  • Ideaal voor andere zaken dan lampen
  • IFTTT ondersteuning
  • Knop op switch zelf
  • Satus van switch opvraagbaar in app

Minpunten

• Geen tablet of pc/mac app
  • Groot en lomp
  • Te duur voor home automation
  • Geen HomeKit ondersteuning

Kwaliteit Score: 4
De Belkin WeMo switch is een stopcontact met wifi. Je kunt via de smartphone app de schakelaar bedienen (aan/uit). In de app kun je meerdere switches bedienen.

Als losse switch ben ik redelijk tevreden over de switch. Op zich is 40 euro niet super veel geld al vraag je je af of een wifi schakelaar voor een stopcontact zoveel moet kosten. Maar goed, setup en firmware update was zo gepiept en dan zie je het product eigenlijk niet meer: je schakelt handig via de app in of uit en kan dat ook doen met de knop op het stopcontact.

Als je het ding weg probeert weg te werken dan valt z'n grote lompe voorkomen op. Je blokeert bijna altijd een ander, normaal, stopcontact en vanwege zijn vorm duw je hem niet zomaar ergens in/tussen/onder.

De app is alleen voor smartphone. Helaas geen tablet of een desktop versie. Sterker nog: ik kom nergens ondersteuning voor wat voor platform dan ook tegen. Wel ondersteunt de WeMo Switch IFTTT. En hier kun je met scripts zorgen dat het werkt in Domoticz.

Wil je meer in je huis automatiseren dan is Belkin niet echt een goedkope oplossing. Een ICS van/voor Klik Aan Klik Uit is dan goedkoper. Nadeel daarvan is dat je de status niet kunt opvragen. En je wr een nieuwe app hebt.
Ondertussen zit je met je domotica in zes verschillende apps te kloten. Dat is overigens een nadeel van de huidige stand van domotica en niet zo zeer van de WeMo Switch, hoewel zij er geen moeite voor doen open standaarden te gebruiken noch ondersteuning voor Apple's HomeKit of welk ander platform dan ook.

Heb jij ook een Belkin WeMo Switch?

Ik vind het een instabiel onding. Geregeld confectieproblemen met mijn Fritz.box op 4 meter afstand. gecompliceerde setup en geen gebruiksvriendelijke app.
Ik heb het ding nu enkele dagen en ben ook niet erg tevreden. Mijn eerste conclusies:
- apparaat zelf ziet er degelijk uit, zij het tamelijk groot
- de app is op een aantal moment niet logisch / consistent (12am/pm notatie en 24h door elkaar, is ook meermaals gemeld op het Wemo forum)
- Na de (niet heel soepele) installatie lijkt alles te werken, echter merk ik na een paar dagen dat af en toe te stekker niet connected 'lijkt', en tijdsschema's niet worden gevolgd.
- Op vragen op het Wemo forum mbt de veiligheid van data kwam geen antwoord van Belkin...
Heb je de firmware update geinstalleerd?
Ik heb in de iOS app gewoon netjes 24h vermeldingen.
Ik moet wel zeggen dat ik geen tijdschema's gebruik en hem via de app (of Do) elke dag schakel.
Dat 'niet connected' fenomeen lees ik sowieso meer terug op het Wemo forum, dus het komt vaker voor. Ik kreeg in de app de melding dat er inderdaad nieuwe firmware was, en heb geaccepteerd om die te installeren, ik zal eens checken of dit inderdaad wel de nieuwste is. Heb jij veel verschil gemerkt voor/na?
Ik merkte voor de firmware upgrade dat de status van de switch lastig was op te vragen. Deed ik hem aan en gebeurde niets.
Na de update (WeMo_WW2.00.9896.PVT-OWRT-SNS) heb ik daar geen problemen meer mee.