Steelseries Rival 100 Zwart Review

melek-taus 6 december 2015, laatste update op 16 december 2015, 5.096 views

Steelseries Rival 100 Zwart

Gamers offeren met instap geprijsde gaming muizen altijd wel iets op. Het kan de verlichting zijn, het aantal zij knoppen of juist de prestaties. De Rival 100 offert echter niets op en biedt meer dan verwacht. In zijn prijsklasse is de Rival 100 de best uitgeruste gaming muis.

Pluspunten

• Heel goedkoop voor wat er wordt geboden
  • Mooi ontwerp en perfect uitgevoerd
  • Veel functies en macro's
  • Mooi verlichting met effecten
  • Erg goed presterende optische sensor
  • Ligt en voelt erg prettig en natuurlijk in de hand
  • Goede materiaal keuze
  • De beste gaming software

Minpunten

• Veel Jitter op hoge DPI waardes
  • Geen zij knoppen voor linkshandigen

Review: Steelseries Rival 100

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Ik ben niet merk gebonden, maar als bepaalde merken aankondigingen maken van nieuwe producten wordt ik toch wel erg nieuwsgierig.
SteelSeries een gaming merk, een pionier onder de gaming apparatuur is zo een merk. Veel van hun apparatuur wordt ook gebruikt in de eSports scene en ook zijn zij sponsor van een van de grootste eSports teams genaamd Fnatic. De focus van Steelseries ligt voornamelijk op professionele gaming apparatuur zoals muizen, toetsenborden en headsets welke zij ook veelal in samenwerking met professionele gamers voor eSports ontwikkelen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat een randapparatuur gek zoals ik erg nieuwsgierig wordt als een merk zoals SteelSeries een aankondiging doet.

Enkele maanden geleden las ik een nieuws bericht van SteelSeries dat er een nieuwe variant van de Rival zou uitkomen. Met oog op de lage prijzen van instap modellen heeft SteelSeries de Rival 100 uitgebracht als zijnde de beste muis in zijn klasse.
De Rival 100 is niet zoals velen hadden verwacht een directe opvolger van de Rival 300, maar het betreft hier een variant op de Rival 300. De Rival 100 is in samenwerking met verscheidene professionele gamers ontwikkeld. Zoals Steelseries zelf zegt. ontwikkeld in eSports, bedoelt voor eSports. Dergelijke teksten zorgen er natuurlijk voor dat mijn verwachtingen aardig hoog zijn.

Onlangs heb ik dus een mooi pakketje in ontvangst mogen nemen waar Robby zelfs mee vandoor ging en waarbij ik niet moest vergeten foto's te maken tijdens het uitpakken en visueel inspecteren.

In deze review beoordeel ik de Rival 100 zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's die ik host via Photobucket. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Sinds enkele weken gebruik ik een Canon DSLR. Ik ben dus nog aan het leren hoe ik het beste foto's kan maken.

Specificaties:

Hier volgen de specificaties zoals deze op de website van Steelseries te vinden zijn.

Steelseries Rival 100 product pagina

SteelSeries heeft meer dan 3 jaar gewerkt aan een perfecte muis voor de goedkopere gaming markt. Het meest exclusieve aan de Rival 100 is de door SteelSeries ontworpen sensor. SteelSeries heeft samen met PixArt gewerkt aan een geoptimaliseerde sensor waarmee de Rival 100 alles kan wat door professionele gamers en streamers werd gevraagd. De gemaakte verbeteringen hebben gezorgd voor een nieuw type sensor welke aanzienlijke voordelen heeft voor gebruikers zoals:

-Superieure nauwkeurigheid: Professionele gamers zijn afhankelijk van de nauwkeurigheid van een muis om verbazingwekkende reflexen te kunnen tonen tijdens een spet. Dat is de reden waarom alle SteelSeries Rival muizen geen hardwareversnelling hebben. De optische sensor van de Rival 100 biedt gamers ware 1:1 nauwkeurigheid.
-Geoptimaliseerde lift-off afstand: In tegenstelling tot gaming muizen waarbij de nauwkeurigheid verminderd om de lift off afstand te verlagen, offert de Rival 100 niets op bij het aanbieden van de beste nauwkeurigheid gecombineerd met een optimale lage lift-off afstand waardoor de Rival 100 het de beste gaming muis in zijn klasse maakt.

De Rival 100 is dus voorzien van exclusief voor SteelSeries ontworpen Pixart SDNS-3059-SS optische sensor. Het betreft hier een geoptimaliseerde en verbeterde sensor gebaseerd op de 3050. De originele 3050 is een low-end gaming sensor welke al aardig presteerde in de Kinzu V3. Om de prijs van de Rival 100 laag te kunnen houden en toch de beste prestaties te kunnen geven is de custom 3059-SS absoluut geen slechte keuze.

De Pixart SDNS-3059-SS is voorzien van een erg lage LOD van 1.5 mm. LOD staat voor lift off distance en des te lager de LOD des te nauwkeuriger de sensor is. De LOD zorgt ervoor dat de muis bewegingen zal registreren totdat deze 1.5 mm van het oppervlakte is opgetild. Door de lage LOD van de sensor zou deze perfect te gebruiken zijn in combinatie met een lage gevoeligheid/ DPI waarde. De sensor zou erg accuraat en wendbaar zijn en 1 op 1 reageren op je handelingen. Er zouden geen problemen zijn met snelle bewegingen, de sensor zou dit perfect kunnen bijhouden net als er langzaam en precies te werk aan. Het is duidelijk dat de SDNS-3059-SS ontwikkeld is met het oog op e-Sports en hierom heb ik aardig hoge verwachtingen van de Rival 100 en SDNS-3059-SS optische sensor.

De IPS snelheid van de Rival 100 is 140 terwijl dit bij de meeste gaming muizen maar 100 is. IPS verwijst naar de maximale snelheid waarmee een muis kan worden verplaatst voordat de sensor het vermogen verliest om de beweging bij te houden. Als een muis het maximum van de IPS snelheid overschrijdt dan zal deze schokkerig reageren en de beweging niet kunnen bijhouden .
IPS snelheden van 100+ zijn ongelofelijk hoog echter het is goed mogelijk voor gamers om snelheden over de 100 IPS te kunnen behalen waardoor muizen met maar 100 IPS niet meer nauwkeurig en juist schokkerig reageren.

Mouse acceleration is de snelheid waarmee een muis veranderingen in bewegingen kan registeren, De Rival 100 kan tot snelheden van 20Gs (200 meter per seconde) registreren en op deze snelheid blijven registreren. Muis acceleratie is vooral relevant voor spellen waarbij veel gebruik wordt gemaakt van flick-shots en reflexen.

De Rival 100 kan tot 4000 DPI registreren op een polling rate van 1 ms waardoor duidelijk is dat SteelSeries met de Rival 100 niet meer meedoet aan de DPI race. In een statement die ik heb gelezen gaven zij ook aan dat de DPI-race een manier is voor bedrijven een hoog getal op te nemen en dit af te steken bij hun concurrenten. DPI waardes hebben immers niet te maken met hoe goed een muis presteert. Het volgende gaven zij hierover aan:

"SteelSeries has stepped away from this unimportant numbers race. Instead we are bringing gamers the features (and numbers) that make a difference and outshine the “smoke and mirrors” of over marketing “empty” features. Instead we direct gamers attention to true 1:1 tracking accuracy, zero hardware acceleration and low lift off distance."

Dit klinkt toch aardig positief en zo heeft de Rival 100 inderdaad geen hardware acceleratie (On-board zero hardware acceleration). Middels de SteelSeries Engine software kan een gebruiker dit indien gewenst wel toevoegen. Hardware acceleratie betekent dat de cursor steeds sneller beweegt wanneer de muis sneller wordt bewogen. Dit wordt in veel gevallen als een probleem beschouwd, omdat dit inhoud dat als de muis langzaam 6 cm wordt bewogen de cursor een andere afstand aflegt dan wanneer de muis dezelfde afstand snel wordt bewogen. Dit leidt tot variabiliteit die tijdens gebruik moeilijk te voorspellen is.
Geen hardware acceleratie zorgt er dus voor dat ongeacht de snelheid waarop de muis wordt bewogen de muis altijd hetzelfde punt zal bereiken.

Verder is de Rival 100 ook nog voorzien van 6 muisknoppen en ook zijn alle 6 de knoppen via de SteelSeries Engine naar eigen wens te programmeren en zouden deze tot ten minste 30 miljoen clicks kunnen meegaan.

Met een formaat van 120.6 mm bij 67.13 mm en een hoogte van 38.12 mm is de Rival 100 niet zo groot als de originele Rival 300. De Rival 100 is zelfs een heel stuk kleiner en geheel symmetrisch vormgegeven waarbij wel rekening is gehouden met de ergonomie van rechtshandigen. Er zitten immers geen muisknoppen aan de rechterzijde van de muis. Als deze knoppen er wel hadden gezeten was de muis uitermate geschikt voor linkshandigen. Nu ook nog wel, alleen kunnen linkshandigen de extra muisknoppen op de zijkant niet gebruiken.
Het gewicht van 120 gram maakt de Rival 100 wel zwaarder dan de gemiddelde muis, maar dit is ook rekeninghoudend met het feit dat deze bedoelt is precisie werk.

Aan hand van de specificaties krijgen we een aardig duidelijk beeld van de nieuwe Rival en ik verwacht dan ook dat deze uitstekend zal presteren.

Verpakking:

Toen de postbode het pakketje met de Rival 100 erin bij mij afleverende schrok ik allereerst van het formaat. Ik had echt zoiets van de Rival 100 zal toch geen mini/ laptop muis zijn, heb ik de specificaties niet goed doorgenomen ofzo? Nog nooit eerder heb ik een klein doosje zoals dit ontvangen, zelfs mijn telefoon werd in een groter doosje geleverd ik ben nu toch wel erg benieuwd naar de inhoud.
De verpakking ziet er verder van de buitenkant goed uit en toont ook foto's van de Rival 100 en de specificaties worden ook op de zijkanten vermeld.

Op de achterkant van de verpakking worden de belangrijkste specificaties van de Rival 100 vermeld.

Aan de bovenzijde van de verpakking wordt nog extra vermeld dat de Rival 100 in samenwerking met enkele eSports teams is ontwikkeld.

Om te laten zien hoe klein de verpakking van de Rival 100 is heb ik deze naast de verpakking van de Rival 300 gelegd. Duidelijk is te zien dat de verpakking van de Rival 100 wel een paar keer in de verpakking van de Rival 300 past. Te zien aan het design van de opdruk lijken beide dozen ook een beetje op elkaar.

Helaas heeft de verpakking geen deurtje dus we kunnen niet spieken zonder de verpakking te openen. Het binnen gedeelte van de doos kunnen we er zo uithalen en als eerste zien een dubbel gevouwen stuk zwart karton. Ik had verwacht dat hierin stickers en een handleiding zouden zitten echter na verdere inspectie zit hier niets in en is dit stukje karton puur bedoelt als bescherming.

Onder het stukje karton zien we de Rival 100 verpakt met beschermfolie vastgezet in een kartonnen omhulsel. Gelukkig is het nu wel duidelijk dat de Rival 100 geen mini/ laptop muis is. De verpakking is gewoon om kosten te besparen erg klein gehouden.

Verder zitten erg geen accessoires zoals stickers of boekjes bij de Rival 100, ook dit is natuurlijk om ervoor te zorgen dat de Rival 100 zo goedkoop mogelijk op de markt kon worden gebracht. Van de ene kant vind ik het jammer dat er geen accessoires bij zitten, maar het is natuurlijk geen gemis en doet niet af van de Rival 100 zelf. De verpakking doet ondanks het kleine formaat wat het doen moet, de Rival 100 is goed beschermd en de verpakking geeft ook genoeg informatie over de inhoud.

Uiterlijk:

Als gamer en vormgever ben ik altijd heel erg benieuwd naar nieuwe randapparatuur en hierom kan ik ook haast nooit wachten met het uitpakken hiervan. Een mooi vormgegeven product kan ik echt waarderen ook al heeft dit niet veel toegevoegde waarde aan de functionaliteit. Toen ik de Rival 100 uit de doos haalde viel de simpelheid mij als eerst op. Het design is doordacht en met een duidelijk oog op functionaliteit. Persoonlijk vind ik dit echt een hele mooie muis om te zien.

De Rival 100 is ontworpen met een oog op simpelheid, een echte muis in zijn rauwe vorm. In eerste instantie ziet de Rival 100 er dus niet overdreven of futuristisch vormgegeven uit, maar kijken we beter naar de Rival 100 dan zien we toch echt dat er goed is nagedacht over de vormgeving. SteelSeries had het voor ogen een muis te ontwerpen die niet vast zit aan een bepaalde houding, maar juist voor iedereen is bedoelt. De muis is dus niet ontworpen met een ergonomische gedachtegang, maar is juist voor iedereen bedoelt en dit is ook te zien aan het ontwerp.

Als je SteelSeries muizen kent dan zien je flink wat gelijkenissen tussen de Rival 100 en de Sensei. Dit komt doordat het Sensei ontwerp ook bedoelt is voor elke houding en dit door verwerkt is in de Rival 100. Als we de Rival 100 goed bekijken dan zien we dat deze volledig symmetrisch is en in wezen dus ook ambidextrous te noemen zou zijn. De muis is dus door zowel rechts als linkshandigen te gebruiken. De enige reden waarom de Rival niet echt ambidextrous is komt doordat de zij knoppen alleen aan de linker zijde zitten. Linkshandigen zouden dus geen extra duimknoppen hebben waardoor deze muis niet aangeprezen kan worden als zijnde ambidextrous.

De bovenkant van de Rival 100 is gemaakt een soft touch materiaal wat in mat zwart plastic is uitgevoerd. Vaak voelt dit soort materiaal heel raar, haast statisch, rubberachtig of juist krijtachtig aan wat nu niet het geval is. De gebruikte soft touch coating van de Rival 100 voelt echt zacht aan, alsof het gemaakt is van stof en niet van plastic. Het gebruikte materiaal voelt echt heel erg prettig aan en in tegenstelling tot de zwarte Rival 300 vlekt het materiaal helemaal niet terwijl mat materiaal juist snel vlekt. De Rival 100 is dus tot nu toe niet vingervlek gevoelig, maar dit zal ik verder in de review beoordelen.

De Rival 100 is natuurlijk aan hand van de Rival 300 ontworpen en dit zien we natuurlijk terug in de grepen aan de zijkant. Waar dit bij de Rival 300 gemaakt is van rubber heeft SteelSeries ervoor gekozen dit bij de Rival 100 mee te nemen in de behuizing zelf en dus van plastic te maken. In dit geval is er gekozen voor glanzend zwart. Door veel gebruikers is er geklaagd over slijtage aan de rubberen grepen van de Rival 300 en ik denk dat SteelSeries hierom voor plastic grepen heeft gekozen. Zelf ben ik ook in bezit van de Rival 300 en ik heb na een half jaar nog geen slijtage ondervonden aan de rubberen grepen, alleen wordt dit wel snel smerig en moet je dit schoonhouden. Doordat de grepen van de Rival 100 gemaakt zijn van plastic is er geen sprake van slijtage nog dat dit snel smerig wordt zoals rubber. De grepen van de Rival 100 vind ik zelf persoonlijk een heel stuk fijner dan die van de Rival 300 en dit komt doordat de nopjes een stuk fijner aanvoelen door het gebruikte materiaal, maar ook door de dikte van de nopjes.

Boven de duimgreep zien we twee zij knoppen die aardig centraal zijn geplaatst waardoor deze erg makkelijk te bedrukken zullen zijn. De knoppen zijn aardig breed maar wel vrij smal en steken een stuk uit waardoor men geen problemen zal hebben met het vinden van de knoppen. Ik verwacht dus ook dat deze knoppen erg goed en prettig te bedienen zullen zijn.

Het scrolwiel heeft een rubberen laag met hierin een profiel. Dit zorgt natuurlijk voor een betere grip tijdens het scrollen. Ik heb het weleens meegemaakt dat een scrolwiel glad is waardoor het scrollen erg onprettig werkt. In dit geval zou dit dus niet mogelijk zijn. Boven het scrolwiel zien we natuurlijk de DPI knop, het betreft hier een DPI knop van een vrij standaard formaat.

Achterop de muis zien we een heel mooi groot SteelSeries logo. Wat het logo nog mooier maakt is het feit dat deze verlicht wordt net als het scrolwiel wat ook een heel mooi effect geeft met het zwarte materiaal.

De USB kabel is niet gevlochten zoals we bij veel gaming muizen zien. Dit doet verder ook niet af van de kwaliteit van de kabel. Een gevlochten kabel is meestal een stuk stugger wat in sommige gevallen nadelig kan zijn. Zelf heb ik hier nooit last van en ik vind het ook niet een voordeel of een kabel gevlochten is of niet, het ziet er alleen een stuk mooier uit. De Rival 100 is zo goedkoop mogelijk gemaakt en daarbij zijn dit soort extra’s dan natuurlijk ook niet aanwezig.
De USB plug zelf bevat zoals we bij SteelSeries gewend zijn het SteelSeries logo. Zo kan je altijd herkennen welke USB plug aan de achterkant van je computer die van je muis is.

Aan de onderzijde van de Rival 100 zien we 3 grote plastic voetjes. Ik ben zelf een voorstander van 2 of 3 grote voetjes aangezien dit minder wrijving veroorzaakt met de ondergrond dan bij gebruik van 4 of 5 kleine voetjes. Dit zou er dan voor zorgen dat het glijden over de ondergrond een stuk soepeler is.

De Rival 100 is vrij kort vooral als deze wordt vergeleken met de Rival 300. Het formaat heeft natuurlijk weer te maken met het feit dat deze voor zowel klauw, als vinger en palm grip gebruikers is bedoelt. Als we de Rival 100 verder vergelijken met de Rival 300 zien we vrij weinig gelijkenissen. De Rival 300 is dus een heel stuk langer, maar ook heeft de Rival 300 een bolle en hogere achterkant. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de Rival 300 niet voor elke greep is bedoelt en ergonomisch is ontworpen.

l]http://i683.photobucket.com/albums/vv200/melek-taus/rival100/r33.jpg~original

De Rival 100 voelt verder erg stevig aan en kraakt verder niet als hier enige kracht op wordt uitgeoefend. SteelSeries mag de Rival 100 dan wel zo goedkoop mogelijk hebben ontworpen, maar er is volgens mij niet gebudgetteerd op het gebruikte materiaal of de kwaliteit hiervan. Nergens zitten rare naadjes of scherpe randjes zelfs de fabricage van de Rival 100 is gewoon erg netjes geweest. De hele muis ziet er gewoon goed uit en voelt net zo goed en stevig aan. Alles past nauwsluitend en het hele ontwerp klopt gewoon. De muisknoppen zitten ook niet los en tijdens het schudden horen we ook geen geratel of wat dan ook.

Software:

De functies van de Rival 100 worden door de SteelSeries Engine 3 aangestuurd. Het betreft hier een totaal pakket wat ondersteuning biedt voor de meeste SteelSeries producten. Je hoeft dus eigenlijk alleen deze Engine te installeren en alle ondersteunde en aangesloten SteelSeries apparatuur wordt automatisch herkend. Heerlijk dat er tegenwoordig dit soort pakketten bestaan en dat we niet tig drivers en software pakket hoeven te installeren voor onze randapparatuur. Via de onderstaande website kan de SteelSeries Engine 3 worden gedownload.

Aangezien ik de Engine al op mijn computer had staan doordat ik in bezit ben van een Apex keyboard en Rival 300 muis hoefde ik de software niet nogmaals te downloaden. Ik hoefde dus alleen de Rival 100 aan te sluiten en de Engine software herkende deze al automatisch en ik kon ook direct aan de slag gaan. Zoals je op de afbeelding ziet blijft alle ooit herkende apparatuur in de Engine onder de optie "My Gear" in het hoofd scherm vermeld staan.

Als we in het "My Gear" tab op de Rival 100 drukken komen we in het menu waarin we alles kunnen aanpassen. Het betreft een enkel menu welke erg overzichtelijk eruit ziet en ook makkelijk te bedienen is. We zien een simpel overzicht van de muis met alle knoppen en hieraan gekoppelde functies.
Aan de rechterkant in het menu kunnen we de DPI waardes, polling rate de acceleratie en zelfs angle snapping middels schuifknoppen aanpassen. Er kunnen twee DPI waardes per profiel worden ingesteld, het is naar mijn mening ook erg overbodig om meer dan 2 verschillende DPI waardes op een muis in te stellen. Ik kan begrijpen dat je voor FPS en RPG games andere DPI waardes hanteert in verband met gevoeligheid en snelheid. Zelf gebruik ik altijd een verschillende DPI waardes van 800 tot 1250 DPI en pas ik per game aan hoe snel de muis reageert.

Drukken we op de LED knop verschijnt er een kleuren palet waarin we de verlichting kunnen aanpassen. Middels het kleuren palet kunnen we een van de 16.8 miljoen kleuren selecteren, maar middels een RGB code kunnen we dit ook aan hand van een kleuren code instellen.

Ook hebben we de mogelijkheid een effect aan de verlichting te geven. Er kan worden gekozen tussen een ademend effect of een knipperend effect.

Drukken we in het hoofdscherm aan de linkerkant op een van de knoppen kunnen we de functie hiervan aanpassen.

Het is mogelijk om onder andere macro’s , toetsenbord functies, multimedia functies en zelfs applicaties aan de knoppen toe te voegen.

Het meeste interessante om toe te voegen zijn natuurlijk macro’s en hiervoor drukken we op “Open Macro Editor” om in de macro editor te komen.

In de macro editor hoeven we alleen op “Start” te drukken om de macro op te nemen.

Zelf gebruik standaard altijd 2 macro’s onder Windows voor de functies kopiŽren en plakken. Middels de macro editor neem je deze dus op door op “Start” te drukken en daarna de toetsencombinatie in te voeren in dit geval “CTRL” met “C” en vervolgens de macro te beŽindigen door op “Stop” te drukken. Zoals te zien is wordt zelfs de tijd tussen het indrukken van de verschillende knoppen geregistreerd.

Door op het tandwieltje in de macro editor te drukken kun je een vertraging aan de macro geven echter kan je ook op de geregistreerde tijd tussen de toetsencombinaties drukken om deze geheel aan te passen. Zo kan je dus instellen dat een vervolg actie/ toets binnen de macro pas na enkele seconden wordt geactiveerd. Op deze manier kan je bijvoorbeeld in RPG’s gehele skill reeksen op een enkele knop instellen. Ik verwacht dat de meeste gamers die veel RPG’s spelen het gespam van skill reeksen kennen en dat zou dan een stuk minder intensief en juist makkelijker worden als dit via een macro gebeurt.

Als je de macro hebt gemaakt kan je deze aan de muisknop koppelen en ook heb je de optie om in te stellen hoe vaak de macro wordt gebruikt bij het indrukken. Dit werkt eigenlijk voor elke toets en zo kan je dus elke functie onbeperkt laten uitvoeren door alleen de knop ingedrukt te houden, maar ook kan je instellen dat de functie een beperkt aantal keren wordt uitgevoerd.

Door links onderin op “Config” te drukken opend er links een colom waarin profielen toegevoegd en geselecteerd kunnen worden. Het gemak van profielen zit natuurlijk in het feit dat je voor elke game een eigen

In het hoofdmenu van de Engine hebben we naast het tab “My Gear” nog twee andere tabs waarvan de eerst volgende het tab “Library” is. Binnen dit menu kan je games en applicaties aan je producten en profielen koppelen. Hierdoor wordt het dus een stuk makkelijker om tussen profielen voor games en applicaties te schakelen aangezien dit dan geheel automatisch per applicatie gebeurt.

De laatste tab is een geheel nieuwe functie van de SteelSeries Engine 3, het betreft hier de “GameSense” optie. Door deze functie in te schakelen wordt de verlichting van je muis gekoppeld aan een game. Zo heb je dan mogelijkheid in te stellen dat als je gezondheidsbalk laag is dat de verlichting van de muis rood oplicht terwijl bij een volle gezondheidsbalk de verlichting groen oplicht. De kleuren en het effect van de verlichting kan je natuurlijk zelf geheel naar eigen hand aanpassen.

Niet alleen kan je de gezondheidsbalk koppelen aan de verlichting van je muis, maar ook kan je bijvoorbeeld de beschikbare munitie of de hoeveelheid headshots die je maakt koppelen. Het betreft hier natuurlijk een leuke feature wat verder geen toevoeging biedt aan je game ervaring aangezien je niet tijdens het gamen naar de verlichting van je muis kijkt. In een donkere kamer zou ik dit wel ideaal vinden als de verlichting dermate sterk is dat je dit om je heen ziet.

Van alle software die ik ooit heb moeten installeren voor mijn gaming apparatuur vind ik de SteelSeries Engine 3 toch echt het prettigst werken. Niet alleen oogt het goed en ziet alles er overzichtelijk uit, maar ook klopt het allemaal. Elke optie wordt duidelijk en correct weergegeven en alles wordt vermeld in een enkel scherm waardoor je niet hoeft te zoeken naar bepaalde instellingen.
De software werkt vloeiend en ook vraagt deze vrijwel niets van je geheugen of processor. De software heeft verder ook geen invloed op het opstart proces van Windows en veroorzaakt dus ook geen vertragingen of andere problemen. Ook het aanpassen van de functies van de muis gaat vloeiend zonder enige vertragingen. Met volle oprechtheid zeg ik in dit geval dat dit de beste software die ik ooit heb gebruikt om gaming apparatuur mee te beheren of aan te passen.

Gebruik:

Na het installeren van de SteelSeries Engine 3 kunnen we aan de slag gaan met de verlichting van de Rival 100. Zoals we in de Engine 3 software zagen zijn er meer dan genoeg kleuren om in te stellen en ook is het erg makkelijk om de verlichting aan te passen. De kleur van de verlichting ziet er verder erg goed uit en ook is de verlichting niet extreem fel. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom er geen optie is om de helderheid van de verlichting aan te passen. Het is immers niet nodig om de helderheid aan te passen. Hieronder zal ik enkele foto’s plaatsen waarbij het logo in een andere kleur oplicht.

Let er wel op dat het erg lastig is om gekleurde verlichting goed op foto te krijgen. In het echt zien de kleuren er dus een heel stuk warmer en sterker uit.

Rood

Groen

Oranje

Geel

Licht blauw

Paars

Blauw

Ook het scrolwiel verlicht mooi mee met de muis. Het scrolwiel is niet apart verlicht en heeft dus altijd dezelfde kleur en hetzelfde effect als dat er aan het SteelSeries logo is gegeven.

De verlichting maakt de Rival 100 toch echt af en geeft hem toch net dat beetje extra gamer bling waardoor deze er nog beter uit ziet.

Middels de Engine 3 software kunnen we aan de verlichting ook een effect toevoegen. Het eerste effect dat we kunnen toevoegen is het “Breathe” effect. Hierbij selecteer je een kleur en dan zal deze langzaam oplichten en weer doven. Het geeft dus een soort van ademend effect weer.

Het tweede effect dat we kunnen toepassen is het “Color Shift” effect waarbij er tussen meerdere kleuren wordt gesprongen. Binnen deze optie kan je een van de 5 vooraf ingestelde effecten selecteren. Onder andere is het mogelijk om een knipperend effect te selecteren. Hierbij wordt er een reeks kleuren knipperend afgespeeld.

Buiten het knipperend effect heb je nog 4 andere “Color Shift” effecten welke middels een fade effect de kleuren laten overgaan naar een andere kleur.

Op de verlichting heb ik niets aan te merken, het ziet er niet alleen geweldig uit maar ook werkt het geweldig. De software zoals vermeld werkt prettig en ook worden dit soort opties per direct al doorgevoerd zonder enige vertraging. De verlichting is niet irriterend sterk waardoor ik momenteel zelfs gebruik maak van het knipperende effect. Bij veel andere muizen stoor ik mij enorm aan dit effect aangezien dit vaak veel te opvallend in je ooghoeken te zien is. Bij de Rival 100 is dit dus niet het geval, de verlichting is erg prettig om te zien en is ook niet te overheersend.

Na het instellen van de verlichting passen we natuurlijk de DPI waardes van de Rival 100 aan. Zelf gebruik ik altijd bepaalde waardes binnen bepaalde omgevingen. Zo gebruik ik normaal gesproken een DPI van rond de 800 als ik Counter Strike GO (CSGO)speel en binnen Call of Duty (momenteel Blops3) gebruik ik een waarde van 1250 - 1500 terwijl ik binnen Windows zelf juist een waarde gebruik van 1000. Ik koppel niet meerdere DPI waardes aan de DPI knop aangezien ik hiervoor profielen gebruik, dit omdat ik ook verschillende macro’s en functies aan de knoppen binnen bepaalde games geef. Dus als ik naar een ander profiel ga dan wordt de DPI ook automatisch binnen dat profiel aangepast. Om toch simpel te kunnen zien welk profiel ik heb geladen heb ik aan elk profiel een ander verlichtingseffect gekoppeld. Software zoals de Engine 3 maakt dit toch erg gemakkelijk.

DPI waardes zijn iets persoonlijks, de ene gebruiker hanteert een hogere waarde dan de andere. Ook kan het zijn dat je per game een andere DPI waarde hanteert aangezien de gevoeligheid en precisie per game kan verschillen. Binnen de ene game moet je sneller bewegen dan bij een andere game. CSGO is bijvoorbeeld een spel waar het puur gaat om de precisie en reactie vermogen van de gebruiker. Zo snel als je kan bewegen maakt dit niets uit als je niet precies kan mikken. Lage DPI waardes zorgen ervoor dat je preciezer te werk kan gaan, omdat je muis lang niet zo gevoelig is als bij hoge DPI waardes.
Bij Call of Duty is het zo dat je juist snel te werk moet gaan waarbij een iets hogere DPI waarde beter werkt omdat je dan sneller tijdens je dubbel jump of dash kan reageren. Call of Duty is immers een spel gebaseerd op snelheid en behendigheid van de speler.

DPI is iets wat vrijwel niet te testen is, wat wel te testen valt is de kwaliteit van de sensor binnen de bepaalde DPI waarde. Optische muizen zijn over het algemeen een stuk accurater op lage DPI waardes en kunnen jitter ondervinden op hoge DPI waardes. Jitter is een soort van stotter in je beweging wat vooral aanwezig is op hoge DPI waardes bij schuine of draaiende bewegingen. De meeste gebruikers zullen geen last ondervinden van minimale jitter, maar op het moment dat jitter echt erg wordt dan werkt de muis niet meer prettig. De muis zal dan niet meer accuraat aanvoelen/ reageren waardoor je bijvoorbeeld tijdens een schietspel je vijand niet meer zal raken en headshots zullen al helemaal onmogelijk zijn.
Jitter is iets wat vrij simpel door het trekken van enkele lijntjes binnen MS Paint is te testen. Let er wel op dat niet elke stotter in de lijn jitter hoeft te zijn. Niemand kan zijn of haard hand recht bewegen en er zal altijd een stotter in de beweging zijn tenzij je de muis door middel van een machine laat bewegen.

De Rival 100 is te gebruiken op 7 vaste DPI waardes. Dit vind ik zelf nogal weinig aangezien ik bepaalde DPI waardes mis en je de DPI dus niet exact naar eigen hand kan instellen. De beschikbare DPI waardes zijn 250, 500, 1000, 1250, 1500, 1750, 2000 en 4000. Zoals eerder vermeld gebruik ik bij CSGO een DPI waarde van 800 wat ik in dit geval dus niet kan selecteren, ik had gehoopt op een DPI waarde van 750, maar ook deze is niet te selecteren. Dit ligt natuurlijk aan de gebruikte sensor zelf. Niet elke sensor biedt ondersteuning voor elke DPI waarde aangezien dit aan hand van vaste eenheden wordt verdubbeld. De gebruikte SDNS-3059-SS is gebaseerd op een 3050 wat een sensor is voor budget gaming muizen waarbij ook alleen bepaalde DPI waardes beschikbaar zijn. Van de 3050 is bekend dat deze erg goed presteert onder lage DPI waardes en vanaf 1500 DPI zou er al flink wat jitter aanwezig zijn. De gebruikte SDNS-3059-SS is volgens SteelSeries niet te vergelijken met de 3050 door alle aanpassingen die er zijn gedaan aan onder andere de LOD en beweeg gevoeligheid. Door binnen MS Paint de verschillende DPI waardes te testen hoop ik toch duidelijkheid te kunnen krijgen over de kwaliteit van de SDNS-3059-SS.

Ik zal niet elke DPI waarde binnen MS Paint testen, eigenlijk alleen de DPI waardes waarbij ik vind dat het van toepassing is. Bepaalde DPI waardes zitten namelijk dermate in de buurt van een andere waarde dat dit geen verschil zal maken.

Laten we allereerst beginnen met 500 DPI. Zoals te zien is er totaal geen jitter aanwezig wat ik in dit geval ook niet had verwacht.

Ook bij 1000 DPI zien we nog geen jitter ontstaan en aangezien ik de Rival 100 veel gebruik op deze DPI waarde kan ik er ook bij zeggen dat deze erg prettig in gebruik is. Op 1000 DPI werkt de muis erg lekker en heel accuraat. Tijdens mijn potjes CSGO mis ik vrijwel geen headshots tenzij ik zelf niet in topvorm ben en ook durf ik te zeggen dat ik de Rival 100 prettiger op een DPI waarde vind werken dan de Rival 300 op 1000 DPI. Dit kan natuurlijk komen doordat de Rival 100 mij beter in de hand ligt, maar ook is deze iets zwaarder. In de prestaties van de sensor merk ik verder geen verschil op 1000 DPI. De Rival 100 reageert erg goed op snelle en op langzame bewegingen en is gewoon lekker accuraat.

Op een DPI waarde van 1250 ondervind ik nog steeds geen jitter. Ik heb expres 1250 als tussen DPI waarde geselecteerd aangezien dit net als 1000 DPI toch een waarde is die veel wordt gebruikt bij shooters. 1250 gebruik ik momenteel met de Rival 100 in onder andere Call of Duty waar het echt heel lekker reageert. Ook al is dit maar een kleine stap vanaf 1000 DPI merk je wel dat je iets sneller bent met bewegingen waardoor je behendiger kunt reageren. Headshots zijn nog steeds erg lekker om te maken en ook reageert de muis perfect op elke beweging en blijft deze nog erg accuraat.

1500 DPI is ook een waarde die door veel gebruikers wordt gebruikt waardoor ik ook deze heb meegenomen in mijn jitter test. Op 1500 DPI zien we nog steeds geen jitter al zien we wel dat mijn lijnen niet meer zo mooi lopen maar dat komt omdat ik juist gewend ben aan een lagere DPI waarde. Als we al jitter kunnen ontdekken in de afbeelding zal dit minimaal zijn, maar ik verwacht dat het juist ligt aan het feit dat ik zelf niet heel nauwkeurig op een DPI van 1500 kan werken. Verder werkt 1500 DPI erg nauwkeurig en verneem ik geen haperingen in bewegingen en gebruik.

Pas vanaf een DPI waarde van 2000 zie ik sporen van jitter. Als je goed kijkt naar de schuine lijnen zie je dat er vrij duidelijk gestotter zit in de lijn. Op zich valt het nog mee, ik had eigenlijk erger verwacht aangezien de SDNS-3059-SS gebaseerd is op een 3050 welke al op 1500 DPI flinke jitter vertoonde. Het is nu al duidelijk dat deze sensoren niet met elkaar te vergelijken zijn. Verder reageert de muis nog steeds goed op 2000 DPI en ondervind ik geen vertragingen en doet de muis precies wat ik wil. Al is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om de muis onder controle te houden aangezien 2000 DPI naar mijn idee te hoog is voor normaal gebruik.

Op 4000 DPI zien we een duidelijk voorbeeld van jitter. Op elke lijn die we hebben getrokken zien we sporen van jitter en als je het voorheen nog niet zag dan zal je het nu wel duidelijk zien. De jitter is dermate erg op 4000 DPI dat de Rival 100 op deze waarde niet te gebruiken is. Door de hoogte van de jitter zal het onmogelijk zijn om je vijand in een shooter te raken en headshots zijn al helemaal uit den boze. Hierbij moet ik wel zeggen dat DPI waardes hoger dan 2000+ onmenselijk hoog zijn tenzij je gebruik maakt van meerdere 4K beeldschermen. Het is oncontroleerbaar snel en je zal met dit soort DPI waardes ook veelal uitschieters zien. Verder kan ik geen vertragingen of versnelling in het gebruik vernemen op 4000 DPI, maar het werkt niet prettig dat is wel duidelijk.

Al met al presteert de SDNS-3059-SS beter dan ik had verwacht. Ik had al gedacht dat de sensor perfect zou werken op lage DPI waardes, maar ik had niet verwacht dat deze eigenlijk ook gewoon goed op 1500 DPI zou werken. Ik kom totaal geen problemen tegen op de DPI waardes tot 1500 en ook blijft de sensor goed reageren ongeacht hoe snel ik de muis beweeg. Zelf ben ik waardes van 1500 DPI niet gewend waardoor ik niet zeker ben of dit net zo vloeiend werkt als op 1000 of 1250 DPI. Naar mijn idee reageerde de muis perfect, maar zoals gezegd is 1500 DPI mij te hoog.
Een potje CSGO speelt net zo lekker weg als een potje Blops 3 met de Rival 100. Wel wil ik hierbij aangeven dat deze muis echt bedoelt is voor low sense users. De sensor is dus specifiek ontwikkeld voor lage DPI waardes en binnen deze waardes kan je ook duidelijk zien en merken dat de muis gewoon perfect reageert. Door het gebruik van lage DPI waardes til ik de muis tijdens het gebruik lichtjes op om verder te kunnen bewegen. Dit gaat erg soepel zonder dat mijn positie verspringt.

Ik heb al enige tijd de Rival 300 gebruikt echter deze heb ik nu aan de kant gelegd voor de Rival 100 omdat ik hiermee beter overweg kan. Doordat deze iets zwaarder is kan ik iets preciezer mikken en ook iets beter reageren. Als ik de Rival 300 ga vergelijken met de Rival 100 wil ik allereerst zeggen dat de Rival 100 mij beter in de hand ligt. De grepen van de Rival 100 voelen een heel stuk beter aan dan de rubberen grepen van de Rvial 300. Wel is het zo dat de rubberen grepen van de Rival 300 meer grip geven dan het plastic van de Rival 100.
De Rival 100 ligt dus naar mijn mening erg prettig in de hand. Mijn hand omsluit de hele muis en ook kan ik mijn pink goed kwijt op de zijkant en ook is er genoeg ruimte voor mijn ringvinger.

De extra zij knoppen zijn zoals verwacht perfect geplaatst. Deze zitten precies boven mijn duim en zonder enige moeite kan ik deze benaderen en indrukken, dit gaat geheel natuurlijk.

Ook in gebruik komen er verder geen rare geluidjes van de muis. De knoppen zijn niet extreem luid, je hoort ze natuurlijk wel maar dit is verder niet ergerlijk. De knoppen voelen heel prettig aan en zijn erg gemakkelijk om in te drukken. Je voelt de klik wel, maar deze geeft niet teveel tegendruk. Het kost dus totaal geen moeite om de knoppen in te drukken.
Ook het scrollen is erg fijn, je hebt voldoende grip op het scrolwiel en ook rolt deze heel lekker soepel. Het enige nadeel is dat het scrolwiel wel aardig wat geluid maakt tijdens het scrollen. Ik vind het nog niet ergerlijk, maar ik kan begrijpen dat dit als onprettig wordt ervaren.
Hieronder volgt een filmpje waarin ik de Rival 100 gebruik zodat jullie het geluid kunnen ervaren.

Verder heb ik de Rival 100 natuurlijk op meerdere ondergronden getest en heb ik eigenlijk geen problemen ondervonden met de registratie van de muis. Ik heb onder andere mijn houten bureau blad gebruikt, een gelamineerde plank en enkele muismatten. Het beste kan je een muis natuurlijk op een muismat gebruiken en ik heb hier stoffen en harde muismatten liggen, maar de Rival 100 reageerde op elke muismat even goed. Wel vind ik zelf een stoffen muismat prettiger in gebruik en iets soepeler waardoor je ook preciezer te werk kan gaan.

Na enige weken in gebruik ziet de Rival 100 er nog als nieuw uit. Het gebruikte materiaal is dus niet vingervlek gevoelig en ook blijft stof er niet op zitten. Met de Rival 100 heeft SteelSeries toch echt hun best gedaan om een goedkope en echt goed werkende muis op de markt te brengen.

Conclusie:

De Rival 100 is ontworpen met de goedkope prijzen van instap gaming muizen in het achterhoofd. Dit is echter niet af te lezen van de kwaliteit of van de prestaties aangezien de Rival 100 op alle vlakken iets goeds biedt.
Bij goedkope muizen lever je altijd iets is, het kan de verlichting zijn, de zij knoppen of juist de prestaties. De Rival 100 levert echter op geen enkel aspect in en is gewoon perfect in zijn prijsklasse uitgevoerd. De Rival 100 is voor zowel links als voor rechtshandigen bedoelt, het enige wat je mist als linkshandige zijn de zij knoppen. De Rival 100 ligt prettig in de hand en ook het gebruikte materiaal voelt goed en stevig aan. De prestaties zijn tot DPI waardes van 1500 heel erg netjes en vrijwel perfect. De mede door SteelSeries ontworpen Pixart SDNS-3059-SS reageert 1 op 1 op je handelingen en laat je nooit in de steek niet eens in de heetst van de strijd wanneer je enorm snel moet kunnen reageren. Ondanks dat de sensor is gebaseerd op een instap optische sensor is dit er niet vanaf te lezen.
De verlichting ziet er gelikt uit en er zijn meer dan genoeg opties om dit geheel naar eigen smaak in te stellen. Ditzelfde geldt voor alle muisknoppen die door de gebruiker geheel van eigen functies kunnen worden voorzien. De Rival 100 heeft het allemaal voor een hele nette prijs.

SteelSeries heeft er toch echt voor gezorgd dat ze met de Rival 100 het beste in zijn klasse eruit hebben gehaald. De Rival 100 zou haast een rivaal voor zijn grote broer kunnen zijn echter presteert de Rival 300 op elke DPI waarde perfect terwijl de Rival 100 juist bedoelt is voor lagere DPI waardes.

Zoek je een goedkopere en gewoon erg goede gaming muis met perfecte prestaties kan je met Rival 100 niet misslaan. Ik denk zelfs dat deze beter presteert dan menig duurdere muis en dat SteelSeries de competitie toch echt een rivaal heeft gegeven.

Top

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Steelseries Rival 100 Zwart?

Vette review met coole foto's wat mij betreft +3
Bedankt voor je reactie, hier doe ik het dus voor.
Mooie review, deze muis is dus super voor gamen en dat voor een mooie prijs. Ik vraag mij nog wel 2 dingen af voor ik tot koop overga.

1. Gaan de leds uit wanneer je de computer uitschakelt
2. Is de muis goed te gebruiken met een palm grip of is hij daar te klein voor? (mijn handen zijn kleiner dan die op de foto.)

Nogmaals bedankt voor deze uitgebreide review!
Bedankt voor je reactie.
De leds gaan inderdaad gewoon uit als je de computer uitschakeld en de muis is een vrij normaal formaat, ik verwacht dus geen probleem voor palm grip gebruikers, sowieso niet als je kijkt naar hoeveel ruimte ik nog over heb. De muis is trouwens speciaal ontwikkeld voor elke greep dus zou ik niet bang zijn voor hoe de mus in de hand ligt.
Deze muis is trouwens bij vrijwel elke media markt te bezichtigen.
Vette review Melek, heel uitgebreid met erg mooie en duidelijk foto's. Ik zoek al enige tijd een nieuwe muis en eigenlijk een draadloze.Misschien moet ik toch maar eens overgaan tot bedraad aangezien er vrij weinig goede (betaalbare) draadloze gaming muizen zijn.
Bedankt en ik krijg de camera eindelijk onder de knie. Als je toch geinteresseerd bent in bedraad moet je even een weekje wachten....
Spilling the beans? Ben benieuwd wat het is.
Complimenten, een voor mij leerzame ,professionele review. Nog nooit zo naar een muis gekeken.
Zo een muis niet kopen is bijna jezelf te kort doen... en ik ben alleen maar een WoT speler. Ik ga ook eens kijken naar je andere reviews.
Ga zo door.
Bedankt voor je compliment, en ik ben erg blij dat je er iets aan hebt gehad. Het is de bedoeling om mijn ervaring te delen en het is al helemaal mooi als iemand er echt iets aan heeft.
Gaming muizen moet je eigenlijk nooit zomaar kopen anders doe je jezelf inderdaad te kort.
Super goede review, ik denk dat ik hem ook maar ga kopen.
Thanks voor het maken van de review, en ga zo door.
Bedankt voor je compliment en reactie. Ik verwacht niet dat je spijt krijgt van deze keus, alvast veel plezier met je aankoop.
graag gedaan, ik heb alleen een vraagje. Ik wil graag de LED's in het wit omdat het dan matched met mijn toetsenbord, maar soms is de wit optie meer een beetje geel. Hoe zit het er mee bij de rival 100. Is het fel en echt spier wit, of meer geel of juist een beetje blauw?

Mvg, Merijn de Ruiter

[Reactie gewijzigd door meneervlieg op 10 december 2015 21:52]

Ik snap[ precies wat je bedoelt, het komt namelijk nooit voor dat de LED's echt spier wit zijn. Dit komt doordat de LED in verschillende kleuren kan oplichten. Bij de Rival 100 is het wit wel echt heel wit, maar er zit toch een hele lichte blauwe gloed overheen. Dit valt trouwens mee als ik het licht in de kamer uitschakel. Als je mij je email PM dan stuur ik je een foto gemaakt met men telefoon ok?

Helaas is de LED spier wit op de gemaakte foto, zelfs met camera krijg ik het niet zoals het er echt uitziet. Zoals gezegd vind ik het wel meevallen maar ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 10 december 2015 22:49]

Oke, heel erg bedankt. Nu ben ik helemaal er zeker van dat ik hem ga kopen. Bedankt.
Mooie review, Ik heb er een besteld.
beste melek-taus,

een tijdje geleden vroeg ik of de led's echt wit waren. ik heb hem nu en vergeleken met mijn cm storm quick fire tk (brown dus die heeft witte led's) . En de led's van de steelseries zijn niet echt wit maar meer een beetje blauw groenig. Maar het maakt niet heel veel uit want de muis is erg fijn.
Per kleur is de gloed anders. Zou je dus wit instellen in de rij van groen dan is de gloed groenig. Ik gebruik lichtblauw en dan is het blauw een heel stuk lichter. Zo zou je een beetje kunnen spelen met de gloed, maar zoals vermeld heb ik helaas geen vergelijkingsmateriaal.
Beetje laat, maar alsnog.

Top review! Na het lezen hiervan ťn het overlijden van mijn Sensei [raw] deze maar besteld om de SteelSeries collectie compleet te houden.
Reacties op een review zijn nooit laat als je er iets aan hebt gehad. En dit worst een mooie toevoeging aan je collectie.
Nog later dan de vorige commenter maar wat een mooie review :D Ik ben iig overtuigd. Bedankt!