Specificaties Laptop barebone met CPU on board - Bekijk alle specificaties

Topstar U931 Review

tenhagen12500 7 december 2015, laatste update op 7 december 2015, 1.315 views

Topstar U931

Na vele malen de pricewatch door te hebben gekeken, heb ik besloten een gok te nemen en deze laptop vanuit de UK aan te schaffen. En zonder spijt. Voor een erg scherpe prijs ben je in het bezit van een mooie en solide aluminium ultrabook.

Pluspunten

• Design
  • Stevigheid
  • Mat FullHD paneel
  • Prestaties

Minpunten

• Levertijd (vanuit UK) en evt. garantie(?)
  • Rechtermuisknop touchpad werkt niet naar behoren

Tijdens mijn verblijf in Londen heb ik vaak reclame van pcspecialist.co.uk langs zien komen in de Underground. Ik was altijd al van plan om mijn oudere gamelaptop te vervangen voor een losse game desktop en een kleine ultrabook voor on the road.
Tegen het eind van mijn verblijf besloot ik toch maar eens een kijkje te nemen op hun site, waar mijn ogen gelijk vielen op de Lafité II door de combinatie van een fraai ontwerp, een goede prijs en een zelf te configureren systeem.

Specificaties
De laptop die ik zocht moest lekker handzaam zijn, een goede accuduur hebben en moest stevig in elkaar zitten. Als je daar aan toevoegt dat de laptop een goede uitstraling moet hebben, zit ik gelijk al richting een Apple of XPS te denken, die buiten mijn budget vielen. De laptop zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor tekst verwerken, browsen en e-mailen, wat vaak op onverwachte momenten gaat gebeuren. Een SSD is dus een vereiste, over werkgeheugen maakte ik me niet al te druk, en een goed scherm zou ook mooi meegenomen zijn. De uiteindelijke lijst met specificaties:

- Intel Pentium 4405U 2,1 GHz
- 4GB RAM 1600MHz
- 250GB Samsung 850 EVO SSD
- FullHD 13.3" Matt IPS paneel
- Intel HD graphics 510

Verder beschikt de laptop over 1x USB 3.1 (USB C), 1x USB 3.0, 1x USB 2.0, 1x HDMI, 1x SD/MMC, 1x Audio out, 720p webcam.
Bluetooth 4.0 is aanwezig, de Wifi-module ondersteunt 802.11AC/B/G/N. De accu heeft een capaciteit van 6.300mAh/45WH. Het toetsenbord is verlicht en heeft een QWERTY UK layout.

Afmetingen en gewicht:
325mm x 219mm x 18mm
1.42kg

Aangezien ik nog een Windows licensie thuis had, is de laptop zonder OS geleverd. Er zat wel een testversie van Windows 10 op voor 30 dagen, die vervolgens geactiveerd kan worden.

Ontvangst
De website geeft tijdens het bestellen een tijdsindicatie aan voor de levertijd van de laptop. Eén van de nadelen wanneer je zou kiezen voor deze laptop is de levertijd. ik heb de order voor deze laptop op 31 oktober geplaatst, op 30 november had ik de laptop in huis. Het totale proces inclusief levering heeft dus een maand geduurd. Er is enige vertraging geweest wegens leveringsproblemen van de CPU.

Via DPD heb ik het pakket de gehele weg van Engeland naar Nederland kunnen tracen. De laptop werd in een stevige doos geleverd, met daarin nog een doos omgeven door verpakkingmateriaal. Het geheel voelde erg stevig aan, uitstekende levering dus.

Unboxing
In de binnenste doos zit nogmaals goed ingepakt de laptop in plastic, de oplader, een user manual, een installatiedisk voor Windows 10 Home en een Pcspecialist informatie boekje. Na het verwijderen van de plastic zak om de laptop, was de laptop ook nog eens verpakt in van dat gelamineerde plastic wat er zo heerlijk is om af te halen bij nieuwe producten.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk van deze laptop was echt buitengewoon positief. Ik heb ongeveer 550 euro neergelegd voor deze laptop, hij voelt heel erg premium aan en ziet er ook zo uit.

Na een eerste inspectie van de laptop heb ik hem maar gelijk aangezet en aan de lader gehangen. Het eerste wat me opviel bij het aanzetten is de scherpte van een FullHD scherm op 13.3" vergeleken met de 17.3" FullHD die ik eerst had, de pixels zijn echt niet te onderscheiden. De helderheid van het scherm is redelijk te noemen. Mede door het matte scherm zal hij ook in direct zonlicht af te lezen zijn, alhoewel het scherm van mijn vorige laptop toch wel een stuk feller kon. Daarentegen is de minimale helderheid wel erg goed, precies goed leesbaar wanneer je in een volledig donkere kamer zit. Dit zal vast een positieve invloed hebben wanneer je extreem energiezuinig probeert te werken.

Het toetsenbord typt heel prettig. De toetsen hebben niet heel veel travel, maar je voelt duidelijk genoeg wanneer je de toets wel/niet goed heb ingedrukt. Gelijk na installatie heb ik de US lay-out toegepast waardoor '@' en " weer op de goede plek zitten. Het aluminium tussen de toetsen is vrijwel niet in te drukken, wat de typ-ervaring ook ten goede komt. Aangezien het een 13.3" laptop is, is er geen numpad aanwezig. Wel zijn er een aantal toetsen die samen met de FN-toets een fictief numpad vormen. Slim bedacht, alhoewel ik niet weet of elke toetsenbord daarover beschikt.

Over het touchpad ben ik ook erg tevreden. Het voelt wat ruw aan, wat er naar mijn mening voor zorgt dat je erg precies kan werken. Ik zit wel af en toe wat te klooien met de 'rechtermuisknop', die werkt pas goed als ik behoorlijk ver in het midden onder klik en ook moet ik hem wat langer en harder indrukken (helemaal in de hoek reageert hij niet goed). De locatie stoort niet echt wanneer je met je rechterhand de touchpad bedient. Ik durf niet te zeggen of het zo hoort of dat er een foutje in zit.
Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van de behuizing. Het is sowieso al speciaal om voor 550 euro over een laptop met aluminium behuizing te beschikken, en deze behuizing is ook nog eens van erg goede kwaliteit. Alleen aan de onderkant is de behuizing wat in te drukken, de plaat aluminium was ook niet echt heel erg dik toen ik de laptop open schroefde. Er zitten slechts 2 kieren in de behuizing, bij de backplate en aan de buitenste rand van het scherm. Beide sluiten goed af, ik ben niet bang dat er snel vuil tussen gaat zitten.

Vergeleken met de 3.2kg wegende laptop die ik hiervoor had, is deze laptop met zijn 1.42kg echt een verademing. Het is een prima gewicht, wat samen met het formaat en de slechts 18mm dikte zorgt voor een lekker handzame ultrabook.

Om eerlijk te zijn heb ik deze laptop niet besteld met een 250GB, maar met een 500GB SSD van samsung om deze vervolgens om te wisselen met een m-ITX game systeem waar ik mee bezig was. Ik heb de 250GB SSD later toegevoegd en heb er dan ook zelf Windows 10 op geďnstalleerd. Deze laptop accepteert alleen schijven in GPT partitie, hij beschikt alleen over UEFI en kan volgens mij op geen manier via BIOS geboot worden. Ik moest de SSD eerst op een andere pc omzetten naar GPT voordat de SSD in de UEFI werd gelezen en geselecteerd kon worden als bootable disk.

Prestaties
PassMark (v.8.0) en AS-SSD(v1.8.5636.37293) werden gedraaid om de prestaties te monitoren. Ik kon weinig vinden over de Pentium 4405u processor, en vond het tijdens het samenstellen moeilijk om te beoordelen of ik beter wel/niet voor de i3-6100u kon gaan met een meerprijs van maar liefst 102 euro. Na het draaien van de benchmarks weet ik dat ik de goede keuze heb gemaakt om bij de Pentium te blijven. Deze Pentium 4405 Dual core beschikt over 4 threads, waardoor hij toch meer dan genoeg power zou moeten hebben.
http://i.imgur.com/gy6nmUs.png http://i.imgur.com/L6FH5VP.png
De benchmarks bevestigen dit ook. PassMark kent een totale score van 1744 punten toe aan deze laptop in de huidige configuratie. De CPU wordt gescoord op 3082 punten, wat vergelijkbaar is met een i5-3317u, i3-4158 en net boven de M-5Y71. Ik ben behoorlijk positief verrast door deze score. De i3-6100u scoort 3442, wat wel 10% meer is. De meerprijs van 102 euro vind ik echter niet te verdedigen voor 10% extra power.
De iGPU (HD 510) krijgt 535 punten, vergeleken met de 452 punten van de HD4000 is hij bijna 20% sneller. Hij is dus vast wel geschikt om wat League of Legends op te spelen, maar verwacht geen wonderen van wat meer eisende games. Het is tevens niet mogelijk om een losse GPU te selecteren bij het samenstellen van deze laptop, je zit dus vast aan je iGPU.
Vervolgens heb ik nog even een benchmark over de SSD gegooid. De resultaten sluiten vrij goed aan op de tests die Tweakers zelf heeft gedraaid. Lezen en schrijven gebeurde met respectievelijk 479 en 448 MB/s. 4K random read en write gebeurde met 31.8 en 75.9MB/s. 4K 64 threads read en write waren 397 en 242 MB/s. Helaas heb ik geen test gedaan voor I/O, wat een betere indicatie van real life performance zou geven.
Voor de accuduur heb ik geen specifieke tests gedaan. Ik heb laatst een keer een fotoalbum in elkaar gezet, na zo'n 5 en half uur moest de laptop aan de lader. Ook na een treinreis van 3 uur zat de laptop nog ongeveer half vol. Ik gok dus dat de accu grofweg 6 uurtjes mee zal gaan op een volle ladig, wat ik heel erg netjes vind. Het is misschien net niet genoeg om een hele werkdag door te komen, maar toch zeker een prima score voor een laptop als deze. De andere te selecteren CPUs hebben ook allemaal een TDP van 15W, de batterijduur zou dus redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn setup.

Ik heb de laptop nu zo'n 2 weken in gebruik en ben er uiterst tevreden mee. Hij is lekker handzaam, voelt erg solide en premium aan door de aluminium behuizing en doet echt alles wat ik ervan had verwacht. Windows 10 met SSD start razend snel op (20sec met invullen van wachtwoord) en ook nadat Windows opgestart is, werkt de laptop uitstekend. Pagina's laden snel in, Word/Excel starten in een dikke seconde op en met FullHD films heeft deze laptop ook geen enkel probleem.
Zou ik deze laptop aanraden aan familie/vrienden/minder bekenden? Jazekersteweten! Probeer voor 550 euro een ultrabook te vinden met 250GB SSD, FullHD scherm en een mooi en solide design, i dare you. Het enige punt van twijfel zou de duur van de bezorging en garantie kunnen zijn.

Heb jij ook een Topstar U931?

Ga je je review over ±1 jaar weer updaten? Ben benieuwd naar de bouwkwaliteit en kwaliteit van de interne componenten. Stel dat het allemaal prima werkt lijkt me dit een best goed model!
Mocht ik het me tegen die tijd herinneren, dan wil ik zeker een kopje 'duurzaamheid' toevoegen!
Duidelijke review en mooi toestel!

Enige wat ik lijk missen aan het toestel (en ik zou het bijna niet hardop durven zeggen) is een logo; de achterkant ziet er vreemd genoeg wat kaal uit..?
Eens. Vooral bij het uitpakken de eerste keer valt de lege achterkant toch wel op. Gelukkig went het, al zie je wel mensen verbaast kijken wanneer je in het openbaar werkt, ze missen een appeltje
Precies dat dacht ik ook aan je foto's te zien. "He? Waar is dat fruitboeren logo...?"