Nexus Clodius Review

MetalMike 12 juni 2009, laatste update op 19 juni 2009, 2.318 views

Nexus Clodius

Pluspunten

• Goede kast voor het geldStilIngebouwde fancontrollerUiterlijk (uiteraard persoonlijk)Kabels goed weg te werken

Minpunten

• Alles moet worden vastgeschroefdGeen demping voor harde schijvenStof kan achter stoffilter langsSlechte kwaliteit klepjes in frontUSB en audioaansluitingen verzonken dus lastig bereikbaar

Inleiding en keuzeverantwoording

Iets meer dan twee jaar geleden heb ik een compleet nieuw systeem samengesteld. Hierbij had ik als behuizing de Arctic Cooling Silentium T1 gekozen. Dit vooral vanwege het gebrek aan geluid die deze kast zou produceren. Op zich was ik tevreden met deze kast, ware het niet dat na die twee jaar (en uiteraard ook de garantietermijn) de voeding zichzelf - met een luide *poef* en een penetrante geur van verbrande elektronica - van het leven beroofde.

Een nieuwe voeding was dus noodzakelijk, helaas bevat de Silentium geen standaard ATX voeding, waardoor je niet eenvoudig een nieuwe in de kast kan plaatsen. Achteraf gezien een groot nadeel, maar ik had nog niet eerder meegemaakt dat een voeding zichzelf opblies. Een belangrijke voorwaarde van de nieuwe kast was dus dat hij een voeding had die aan de ATX-standaard voldeed.

Voor de kast en voeding wilde ik maximaal rond de 100 euro uitgeven. Een andere voorwaarde was dat hij redelijk stil moest zijn en dat de harde schijven beter gekoeld werden dan in mijn vorige kast, waarbij de temperaturen opliepen tot 50 graden.

Specificaties
  • Fabrikant: Nexus (Nexustek)
  • Model: Clodius
  • Moederbord formaat: ATX/M-ATX
  • Voeding: Niet meegeleverd
  • Case fans: 2x 120mm | 1000~1700RPM
  • Fan bevestiging: Ultra-soft silicone fan mounts
  • Fan controller: Draaiknop met LED aan voorkant voor 2 fans
  • Aansluitingen voorkant: 2x USB 2.0, MIC and AUDIO
  • 5.25" bay: 4x front accessible (2x met DVD klepje)
  • 3.5" bay: 1x front accessible
  • HDD bays: 7 HDD bays
  • Duimschroeven: 12 stuks meegeleverd
  • Luchtverplaatsing: 36.87CFM / (62.61m³/uur)
  • Afmetingen behuizing: 41.9 x 18 x 49.5 (L x B x D)
  • Gewicht behuizing: 6.2KG
Uitpakken

Na 2,5 week wachten op de kast (dankzij Azerty, die een levertijd van 2-3 werkdagen claimde) kon het uitpakken in installeren beginnen. De behuizing wordt geleverd met het formaat wat te verwachten is bij een behuizing, met afmetingen van 49x26x57 centimeter en een gewicht van 7,3 kilogram. Op de doos zelf is een afbeelding te zien van de kast en worden vooral de ingebouwde fancontroller en het gebrek aan geluidproductie gepromoot (met groot STOP THE NOISE.COM) . Aan alle kanten worden kort de eigenschappen en specificaties vermeldt.

De kast is verpakt in piepschuim en omgeven door plastic. Niets bijzonders hier.

Rondleiding buitenkant

Het uiterlijk van de kast bestaat uit een strakke, simpele afwerking en de afgeronde hoeken aan de voorkant. De kast is niet schreeuwerig en alle onderdelen zijn netjes weggewerkt. De buitenkant heeft een mat zwarte afwijking en het front verschilt weinig van de zijkanten en bovenkant qua structuur, ondanks het verschil in materiaal.

Wat als eerste opvalt bij het bekijken van de voorkant is de grote chromen powerknop. Het binnenste zwarte gedeelte heeft de functie van aan/uitschakelaar, met de buitenste chromen ring is de snelheid van de fans in te stellen tussen de 1000 en 1700 RPM. Bij een normale binnentemperatuur van de kast is de buitenzijde van de ring blauw verlicht en naarmate de temperatuur oploopt, gaat het van paars naar rood. Het is niet mogelijk de snelheid van de fans automatisch aan te laten passen. Ze zijn met een molexaansluiting direct met de voeding verbonden en kunnen niet zonder aanpassingen direct aan het moederbord worden gekoppeld.

Rechts van de powerknop is de resetknop te vinden. Ook deze heeft een dubbele functie, de zijkant doet tevens dienst als HDD led.

Helemaal aan de onderkant zitten enkele sleuven waarachter een fan met stoffilter is verborgen. Het rooster is eenvoudig te openen door de bovenkant in te drukken, waarna het klepje met het ingebouwde stoffilter openvalt. Daarachter is de 120mm fan te zien, die helaas achter geperforeerd metaal is geïnstalleerd. Dit kan de airflow enigszins hinderen en de geluidsproductie verhogen, terwijl het geen functie heeft. De fan wordt immers al door het rooster en stoffilter beschermd.

Het stoffilter aan de voorkant is handig, ware het niet dat aan de onderkant van het front een sleuf van ongeveer 6 bij 2 centimeter zit, waar de ongefilterde lucht langs het stoffilter kan stromen. In de praktijk heeft het stoffilter dus weinig nut. Op de foto hierboven is deze sleuf aan de onderkant deels zichtbaar.

Het stoffilter deed zijn naam eer aan en was af fabriek al bedekt met een dun laagje origineel Chinees fabrieksstof :9 . Het bestaat uit geperforeerd doorzichtig plastic en is makkelijk schoon te maken door het af te spoelen.

In het midden van het front (boven de powerknop en onder de drivebays) is een tweede klepje te vinden, met daarachter de externe 3,5” drivebay, twee usb-aansluitingen en de audiopoorten. Dit klepje is te openen door het naar beneden te schuiven, waarna het in de behuizing wegschuift. Nadeel hiervan is dat de aansluitingen een paar centimeter verzonken liggen. Bij mij staat de kast op de grond en is in de drivebay een cardreader geïnstalleerd. Ik moet zo ongeveer op de grond gaan liggen wil ik een usbstick of geheugenkaart inpluggen, doordat de aansluitingen alleen recht van voren te zien zien. Voordeel is wel weer een strakke afwerking met het klepje gesloten.

Verder heeft de buitenzijde van de kast geen verrassingen. Aan beide zijkanten en bovenkant zijn er luchtroosters in het metaal gemaakt (zonder stoffilter) en ook de bodem is geperforeerd, dit maal voorzien van een fijn mesh filter, wat niet uitneembaar is. Beide zijkanten zijn voorzien van duimschroeven (die gewoon los zitten en dus geen beveiliging hebben tegen kwijtraken) en zijn eenvoudig los te halen. Vanuit de fabriek zaten ze echter zo vast, dat een schroevendraaier was vereist om ze los te krijgen.

Aan de achterkant is een tweede 120mm fan te vinden. Ook deze is helaas afgedekt met metaal met daarin gaten geboord, wat de airflow en geluidsproductie niet ten goede komt. Een fingerguard was hier beter geweest. Op de plek van de uitbreidingskaarten eronder is een plek gereserveerd voor een optionele 80mm fan, mits er geen pci/pci-e kaarten geplaatst zijn uiteraard.

Rondleiding binnenkant

Binnen in de kast is een wit doosje te vinden met daarin de benodigde schroefjes en alle kabels zijn met een tiewrap aan elkaar gebonden. De moederbordtray en drivecages zijn niet verwijderbaar en zitten met popnagels vast aan de kast. Wel is er een gat in de moederbordtray voorzien voor het eenvoudig plaatsen van backplates voor grote koelers.

Er worden standaard twee 120mm casefans meegeleverd, die verbonden zijn met de ingebouwde fancontroller. De achterste fan was tijdens transport losgeraakt (of nooit vastgezet), maar dit was eenvoudig te verhelpen door de rubberen houders weer door de gaten van de fan te trekken. De fans hebben geen opschrift en zijn eigen fabrikaat van Nexus (wat uiteraard niet negatief is gezien de reputatie van Nexus fans). Er is nog een mogelijkheid twee extra fans te plaatsen aan de bovenkant van de behuizing en achterin op de plek van de slots voor uitbreidingskaarten.

De behuizing biedt plaats aan 4 x 5,25"; apparaten en 7 x 3,5" (waarvan één extern). De voorste fan is zo geplaatst dat de lucht over de onderste vier drive bays blaast.

Meegeleverde accessoires

Over de meegeleverde accessoires kan ik heel kort zijn; die zijn er niet. In het veel te grote witte doosje is de handleiding te vinden, een zakje met een extra afdekplaatje voor de uitbreidingskaarten en een zakje met schroefjes, een pc-speakertje aan twee draadjes en een stukje metaal wat met een schroefje aan de achterkant bevestigd kan worden en waar een slotje doorheen wordt gehaald.

Installatie

'Tool less installation' is een onbekend begrip bij deze kast. Alles moet gewoon worden vastgeschroefd, van uitbreidingskaarten tot dvd-spelers en harde schijven. Ik had het gevoel weer terug in het Pentium-tijdperk te zijn, want het is natuurlijk niet meer van deze tijd. Ik ben daarentegen niet iemand die maandelijks hardwareveranderingen doorvoert, dus het is geen probleem waar ik vaak last van zal hebben. Het voordeel is wel dat alles goed vast zit en je geen last hebt van afbrekende plastic clipjes en harde schijven die spontaan op de bodem liggen na het vervoeren van de kast.
Wel levert nexus 12 duimschroeven mee. Deze zijn verstopt achter een van de 5,25" bays. 'Verstopt' is zeker het juiste woord, ik kwam er pas achter tijdens de installatie. Helaas werkt het vastzetten van drives met de duimschroeven ook niet ideaal, ik had alsnog een schroevendraaier nodig om ze aan te draaien en dan kan je natuurlijk net zo goed normale schroeven gebruiken. Los zullen ze ook niet zonder schroevendraaier komen.

Verdere installatie ging erg soepel. Ondanks de extra duimschroeven zijn er verder weinig schroefjes meegeleverd om drives vast te zetten. Na 2 harde schijven, een cardreader en een dvddrive, waren er nog slechts een paar schroefjes over. Daarbij een aantal schroefjes van formaten die anders zijn dan die voor de installatie van het moederbord of de drives.

Het wegwerken van kabels in de kast kost wat gepuzzel, maar is redelijk te doen. Door het gebruik van een mATX moederbord kon ik alle kabels via een gat achter de moederbordtray wegwerken en naast de drivebays bundelen. Bij het gebruik van een full ATX moederbord is dit niet mogelijk.

Aan de bovenkant van de kast zit een uitstekende haak om de voedingskabels aan op te hangen. Een kleine toevoeging, maar wel handig om alles netjes te houden. In vergelijking met mijn oude kast is er een zee aan ruimte en zijn p-atastekkers makkelijk in te pluggen. Wel is de kast relatief smal (18cm) waardoor je in de breedte niet al teveel ruimte hebt voor grote koelers of grafische kaarten.

Handleiding

De meegeleverde handleiding bestaat uit een foldertje, zonder al te veel informatie. De tekst (voor zover aanwezig) is enkel beschikbaar in het Engels, gelukkig blijkt in de praktijk een handleiding niet nodig te zijn. De informatie die gegeven wordt bestaat uit de specificaties, een plaatje met de werking van de fancontroller, de layout/installatie van de kast en de pinouts van de stekkertjes voor usb, fans en leds. Op de achterkant is nog een promoverhaaltje te vinden over hoe goed Nexus is in het 'creëren van stilte'.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Afwerking/kwaliteit

De afwerking is over het algemeen voldoende. Ondanks dat de kast van gewoon staal is gemaakt, zijn de meeste scherpe randjes omgerold. De kwaliteit van het gebruikte staal is zeker niet geweldig. Het voelt er dun aan en als je de zijkanten los hebt, voel je hoe slap ze zijn. Het gewicht van de kast is met 6,2kg ook zeker niet hoog. Als ik het vergelijk met mijn oude Silentium T1, dan was die een stuk zwaarder gebouwd, met gebruik van dikker plaatstaal.

Een andere plek waar ik twijfel over de kwaliteit en levensduur zijn de afdekplaatjes van de dvd-drives. Sowieso voelen ze erg fragiel aan. Als ze met de hand geopend worden is te zien dat ze dicht worden gehouden met simpele veertjes, die vanaf het klepje over de rand gespannen zijn. Het klepje heeft scharnieren die er ook niet stevig uitzien. Bij het gebruik in de praktijk sluit het bovenste klepje niet volledig uit zichzelf, het blijft ongeveer een centimeter uitsteken en moet met de hand geholpen worden.
Van het klepje/schuifje wat de aansluitingen aan de voorkant bedekt straalt de kwaliteit ook niet af en het voelt niet aan alsof het jaren meegaat.

Geluidsproductie

Over de geluidsproductie ben ik tevreden. Uiteraard hangt dit niet enkel van de behuizing af, maar ik heb mijn voeding en processorkoeler ook op stilte uitgezocht. De fans die met de kast zijn meegeleverd doen hun werk bijna volledig stil op de laagste stand. Pas als je je oor ernaast houdt, is er een zeer licht gesuis hoorbaar. Door het vervangen van het metaal met gaten door een fingerguard is dit waarschijnlijk nog verder te beperken. Wellicht dat ik dit in de toekomst nog ga doen, maar echt nodig is het niet.
Als de fans met de fancontroller hoger worden gedraaid, is de stilte verdwenen en doet het geluid meer aan een stofzuiger denken. Goed, dat is wellicht overdreven, maar de fans zijn op de hoogste stand duidelijk hoorbaar.

Een ander minpuntje is het gebrek aan isolatie van de harde schijven. Er is geen mogelijkheid de harde schijven te ontkoppelen van de kast door rubber dopjes of iets dergelijks. Ze zitten direct aan het chassis vastgeschroefd. Ondanks dat is er geen resonantie waarneembaar. Doordat er direct voor de harde schijven een fan aanwezig is, blijven ze wel goed op temperatuur, zo tussen de 25 en 30 graden.

Eindoordeel en verbeterpunten

Voor de prijs die ik voor de kast betaald heb (¤49,22), ben ik niet ontevreden. De kast is in de pricewatch al te vinden vanaf ¤38,50. Voor dat geld heb je een uitermate stille kast, zonder poespas. Voor mij is het uiterlijk een van de grote pluspunten, ondanks dat de kast onder mijn bureau staat, zou hij niet misstaan er bovenop, maar dat kost weer een hoop ruimte. Ook de ruimte die je hebt om kabels weg te werken vind ik erg handig.

Verbeterpunten zie ik onder andere in de bevestiging van de harde schijven (zowel het gebrek aan demping als het feit dat je een schroevendraaier nodig hebt), de kwaliteit van de deurtjes in het front en het feit dat de lucht makkelijk langs het stoffilter aan de voorkant langs kan stromen.

De kast schijnt er ook in het zilver/wit te bestaan, deze ben ik nog niet in een winkel tegengekomen.
Edit (19-06-2009): hij is inmiddels ook in de pricewatch opgedoken.

Heb jij ook een Nexus Clodius?

Leuke review! Wij hadden ook voor ons nieuwe systeem vorig jaar in eerste instantie een Nexus Clodius gekocht. Helaas was de kast voor ons te klein: we hadden wel een full ATX-moederbord aangeschaft en een Asus 8800GT-videokaart. Deze kaart was dusdanig lang, dat we onderin problemen kregen met de harde schijven (2 stuks). Harde schijven dan maar erboven geplaatst, maar dit beperkte wel de uitbreidingsmogelijkheden.

De kast was, ondanks de drie fans, inderdaad erg stil. Helaas bleek de krappe ruimte ondanks de koeling de videokaart parten te spelen, want we hadden na een tijdje last van crashes. Toen maar besloten om eens en voor altijd van het ruimteprobleem af te zijn: we hebben een Thermaltake Armor-kast aangeschaft en het gehele probleem was verleden tijd. Maar voor een kleiner systeem een heel goede kast!
Zeer nette review, die zeker een 5 ster waardering verdient.
Toch nog 1 vraag: Ik heb een Addocsis Disk Array 4SA past die hier ook in?
Met andere woorden: zijn die DVD front klepjes in z'n geheel te verwijderen?
Zit er namelijk aan te denken om een pricewatch: Nexus Voltinia 430W te kopen en daar m'n fileserver in te bouwen, die er ongeveer hetzelfde uitziet maar is voorzien van demping's matten en een stille 430W voeding.
De bovenste vier 5,25" bays zijn compleet te verwijderen. De dvd-klepjes zijn niets anders dan afdekplaatjes met een gat erin en klikken er dus makkelijk uit. Er zitten wel kleine lipjes waar de dvd-speler(s) op rusten, maar dan zou je zonder problemen om kunnen buigen mocht het niet passen.
Die Voltina was ook een interessante kast geweest achteraf gezien, maar wel weer 20 euro duurder dan ik heb betaald inclusief Seasonic voeding.

[Reactie gewijzigd door MetalMike op 14 juni 2009 10:43]

Helder, tnx voor de tip, heb zelf ook al een voeding, dus dit is wellicht inderdaad een betere keuze, hoewel deze geen dempingsmatten heeft.
Mooie review met lekker veel foto's, het is de 5 sterren dubbel en dwars waard. Verder is het natuurlijk een mooie behuizing, alleen vraag ik me af waarom er twee 'afdekplaatjes' voor spelers inzitten? Als je bijv. (zoals ik) maar één speler erin zet (in mijn geval dan een brander) heb je er onder een (stom) afdekding voor een speler zitten? :?

Maar nogmaals; een mooi en lekker leesbaar review _/-\o_
Ideaal was geweest als ze er een extra dicht afdekplaatje bij hadden geleverd. Toch vind ik twee dvd-frontjes met maar een speler minder storend, dan wanneet je 2 spelers zou hebben en slechts een frontje, waardoor een van de twee zichtbaar zou zijn.

Je kan er overigens ook voor kiezen de klepjes volledig weg te laten en de drives meer naar voren te schuiven.
Erg uitgebreide - en georganiseerde review inderdaad, petje af !
Nog wel een vraag: hoe gevoelig is de aan & uit knop ?
Bestaat er een kans dat als je eraan draait en je de knop raakt, deze per ongeluk aan/uit gaat ?

En Samsung Spinpoints HDDs staan er ook wel bekend om dat ze stil & koel zijn, met (b.v.) een Raptor of een (oudere) WD wordt het waarschijnlijk een heel ander verhaal, doch lijkt met dit voor 40 a 50 euro een zeker mooie koop, veel value-for-money en een redelijk chique uitstraling.
De aan/uitknop is niet erg gevoelig, je moet hem zeker een centimeter indrukken voordat er contact wordt gemaakt, dus dat vormt geen probleem. De chroom gekleurde rand is ook niet indrukbaar. Daarnaast heb ik in het BIOS ingesteld dat pas na 5 seconden indrukken de computer wordt uitgeschakeld als extra beveiliging. Mijn vorige kast (Arctic Cooling Silentium) had een veel gevoeliger knop, die je nog wel eens per ongeluk kon indrukken.

Ik denk dat je met de resetknop een grotere kans tot ongewild indrukken hebt. Deze steekt een beetje uit buiten de kast, in tegenstelling tot veel andere behuizingen waar hij verzonken is.
Ik heb ook een Clodius sinds +- 6 maanden. Inderdaad een mooie strakke kast die weinig geluid maakt. Het enige echte minpunt vind ik persoonlijk de behoorlijk aanwezige blauwe led in de powerbutton. Iets om rekening mee te houden als je wel eens een filmpje kijkt in het donker en je computer staat in je zichtsveld.
Klopt, het is een redelijk felle led. Gelukkig staat de kast bij mij op de grond en van de tv/zithoek af gericht, dus ik heb er geen last van. Inderdaad wel iets om rekening mee te houden.
Mooie review. Heb deze kast ook overwogen als basis voor een nieuwe PC maar ben toch voor een andere gegaan (CoolerMaster Sileo 500) en daar heb ik geen spijt van. De Sileo 500 heeft dempingmateriaal aan de zijkanten, onderin en bovenin en is voorzien van stille 2 x 800 RPM fans. Hij is ook een stukje langer, wat de plaatsing van langere grafische kaarten mogelijk maakt. Deze Nexus kast heeft wel aanzienlijk meer ruimte voor harde schijven dus als fileserver meer geschikt. Ook denk ik dat de aanwezigheid van de ventilatiegaten bovenop en aan de zijkanten voor meer herrie kan zorgen, maar als je je componenten daar goed op uitkiest zal dat niet zo veel schelen. Wat ik persoonlijk echt niet prettig vind is dat de USB/hoofdtelefoon aansluitingen en drivebays achter klepjes zitten, dat vind ik gewoon niet zo fijn werken. Ook het ontbreken van een eSata aansluiting aan de voorkant kan eventueel een gemis zijn.

[Reactie gewijzigd door prOnorama2 op 12 juni 2009 21:37]

Heb deze kast sinds 17-03-2008 en hoewel de klepjes er gammel uitzien werken ze nog steeds prima
Goede review, en.. wat een georganiseerde kast zeg. Ziet er heel opgeruimd uit.
Het is inderdaad een mooie kast. Ik heb 'm ook.
Maar heb jij ook dat de standaard Nexus case-fans tikken?
Ik vind dit hinderlijk.
Nee, daar heb ik nooit last van gehad.