Specificaties Socket 1151 met Intel H170 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty H170 Performance Review

pclinde 3 december 2015, laatste update op 30 mei 2017, 2.157 views

ASRock Fatal1ty H170 Performance

De ASRock Fatal1ty H170 Performance is een compleet moederbord. Misschien wel zo compleet dat het qua prijs te dicht op de Z170 chipset zit. Wat zijn de overwegingen om wel of niet te kiezen voor de H170 Performance?

Pluspunten

• Compleet H170 moederbord.
  • Strak design met de gekozen kleursamenstelling en het elektromagnetisch schild. (subjectief)
  • Zeer degelijk afgewerkt. (heatsinks en condensatoren)
  • Sound Purity 3 met o.a. de Realtek ALC1150 en TI® NE5532 headset amplifier.
  • M.2 slot met vier PCIe 3.0 lanes / NVMe ondersteuning.
  • Losse BIOS chips (niet vast gesoldeerd).

Minpunten

• Geen USB 3.1 chip aanwezig op het moederbord.
  • Met een prijs van 125 euro bevindt de Performance zich op het Z170 grondgebied. Dit maakt het voor de gebruiker aantrekkelijker om voor een Z170 chipset te kiezen.

Layout Score: 4

- UEFI
- Software
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asrock Fatal1ty H170 Performance productpagina

Een H170 chipset, even iets minder gas geven dat het Z170 platform. Er mogen dan wel geen overklok mogelijkheden aanwezig, dat maakt het platform zeker niet minder interessant. Vandaag gaan we dit gewoon eens gezamenlijk ervaren, wat kun en mag je verwachten van een H170 moederbord?

Als ik terug kijk in mijn reviewlijstje kom ik de H97 Performance tegen van ASRock. Dit moederbord heb ik ergens in 2014 gewonnen via de ASRock facebookpagina. Het is eigenlijk best wel een random verhaal: Ergens in mijn hotelkamer in Turkije kwam een actie voorbij op mijn Facebook muurtje. Normaal sla ik dit soort acties over, maar ik zat lekker op die glazuren pot, dus waarom ook niet? De vraag luidde iets over de einduitslag van het WK voetbal 2014. Zelf kan ik mij omschrijven als een niet voetbal liefhebber, die alleen heel fanatiek is tijdens het EK en WK, en vooral voor de gezelligheid aanwezig is. Volgens mij had ik voorspeld dat onze Deutsche Freunden zouden winnen. Terug van een vakantie kwam ik er achter dat ik gewonnen had. Van het lachen moest ik bijna weer naar het kleine kamertje.

In mijn enthousiasme had ik besloten om een review te schrijven over de ASRock Fatal1ty H97 Performance. Zo gezegd zo gedaan! Nu bijna een jaar later ga ik opnieuw de uitdaging aan, maar dan met de ASRock Fatal1ty H170 Performance, de directe opvolger van het H97 moederbord.

De ASRock Fatal1ty H170 Performance is een ATX moederbord, met zwarte en rode kleuraccenten. De Performance gaat momenteel voor 125 euro over de toonbank. Wat krijg je voor deze prijs, en hoe verhoudt dit zich met het prijsverschil van een Z170 moederbord? Je leest het allemaal in deze review!

Een overzicht van de specificaties van de officiële ASRock website:

Ik kan mij goed voorstellen dat je niet de volledige lijst bekeken hebt. We gaan om die reden wat belangrijke onderdelen toelichten in de specificaties. Zo krijg je een beter beeld van de belangrijkste features. Voor de vragen over de lay-out van het moederbord, vormgeving en overige onderdelen verwijs ik je graag door naar de volgende hoofdstukken.

Het H170 chipset is een kort gewiekte Z170 met wat minder mogelijkheden. Je levert overklokken in, maar ook zit er geen USB 3.1 op. Wel is er een USB 3.0 Type-C poort te vinden op de achterkant van het I/O. De USB controller van ASMedia komen we dus ditmaal niet tegen. Als USB 3.1 een pre is kan je beter nog even verder kijken, veelal zitten deze wel op de Z moederborden.

Wel komen we een Ultra M.2 (32Gb/s) slot tegen voor een M.2 SSD. Dit is misschien wel één van de belangrijkere overwegingen die je neemt wanneer je voor het 1xx platform gaat. Zeker niet onbelangrijk is om op te merken dat er alleen AMD Crossfire ondersteuning is. Met een Nvidia SLI opstelling ga je dus niet ver komen.

De Performance is voorzien van Purity Sound 3, de opvolger van Purity Sound 2 die aanwezig was op de H97 Performance. Ditmaal is deze met een EMI schild (elektromagnetisch schild) beschermd. Op en onder het schild zit een Realtek ALC1150 audiochip en Nichicon condensatoren. De ALC1150 is zeker geen onbekende audiochip en heeft een zeer goede reputatie.

Laten we eens verder gaan naar het uitpakken, zodat we een beter beeld krijgen van de ASRock Fatal1ty H170 Performance.

De verpakking van de ASRock Fatal1ty H170 Performance komt erg bekend voor. De H97 Performance had precies dezelfde kleursamenstelling. Op de voorkant zien we Fatal1ty a.k.a. Jonathan Wendel de oud Quake speler terug. Dat deze meneer nog niet met pensioen is… Uiteraard staat de verpakking vol met iconen, kreten en aanduidingen van belangrijke features.

In de verpakking komen we het moederbord tegen en wat accessoires. De accessoires bestaan uit een I/O schild, twee SATA kabels en een handleiding. Persoonlijk vind ik twee SATA kabels te weinig en mogen dit er best vier zijn.

Door naar de Performance! Ik heb drie foto’s gemaakt uit verschillende hoeken, dan krijg je alvast een idee van wat er aanwezig is op het moederbord. Je krijgt ook alvast een beetje de ruimte om te fantaseren hoe dit moederbord in je behuizing eruitziet. De eerste impressie van het moederbord is erg strak. Het EMI schild is niet alleen bevestigd op de ‘audiozone’ van de Performance, het loopt ook door op het I/O. Dit maakt het moederbord net wat strakker. Het kleurschema rood met zwart doet weer zijn intreden net als op de H97 Performance. De SATA poorten blijven ditmaal volledig zwart, wat voorheen op de H97 Performance rood was.

Wat direct opvalt zijn de heatsinks, met name de PCH heatsink. Een plak aan aluminium met in het zilver het ASRock Fatal1ty ‘keurmerk’.

Het elektromagnetisch schild is zeker een aangename esthetische upgrade. Als ik de H97 en H170 Performance vergelijk is dit zeker een vooruitgang, of het echt een groot verschil in de praktijk is, dat betwijfel ik. Het schild heeft bovenop het I/O nog een ASRock Fatal1ty naamaanduiding, en om het af te maken een piano zwart glossy gedeelte… fancy!

We zakken toch nog ever terug af naar de ‘audiozone’ op de Performance. Het moederbord komt met Sound Purity 3. Dit is de term die ASRock gebruikt om de audio featureset aan te duiden. Hier komt net wat meer om de hoek kijken dan alleen een Realtek chip. De Sound Purity 3 uitrusting op de Performance bestaat uit een Realtek ALC1150. Verder komen we een TI® NE5532 headset amplifier tegen die ondersteuning biedt tot 600Ohm headsets. Op de foto’s zijn de Nichicon condensatoren al zichtbaar, deze zijn uitsluitend voor het audiogedeelte op het moederbord. Hoewel de audiokwaliteit per moederbord kan variëren, ook al maakt deze gebruik van dezelfde audiochip, levert de Performance een mooi audiopakket voor alledaags gebruik.

Iets waar ik zelf erg enthousiast over ben bij ASRock moederborden zijn de losse BIOS chips. Bij vrijwel alle moederbordfabrikanten zitten deze vast gesoldeerd. Mocht je nu echt een corrupte BIOS hebben, dan kan je een nieuwe BIOS chip bestellen en zelf vervangen. De Performance is voorzien van twee BIOS chips (A1, B1). Nu kan je niet overklokken met het moederbord, wat de kans kleiner maakt om een corrupte BIOS te krijgen. Wel blijft het een voordeel als een nieuwe of een beta BIOS onstabiel blijkt te zijn, of er tijdens het flashen iets mis gaat, dus met een gerust hart flashen die handel!

Op de onderzijde van het moederbord komen we de gebruikelijke aansluiting tegen. Deze bestaat uit USB 2.0 connectors, de front panel pinaansluitingen, een HD audio-connector, drie chassis 4-pinaansluitingen en nog wat overige connectoren die je in de specificatielijst terug kunt vinden. Tevens is er één eSATA connector aanwezig en vier SATA 3 (6.0Gb/s) poorten. De overige twee SATA 3 (6.0Gb/s) poorten zijn de vinden boven het PCH heatsink.

De Performance is voorzien van twee PCIe 3.0 x16 sloten. Met een enkele videokaart draait deze (x16) met twee videokaarten in Crossfire (x16/x4). Het moederbord beschikt niet over de SLI techniek houdt hier rekening mee. Er worden maar 4 lanes geleverd aan de 2e videokaart, wat best inleveren is als je high-end kaarten hebt. Verder komen we nog drie PCIe 3.0 x1 sloten tegen.

Tussen de PCIe sloten zie je het bos niet meer… Ik bedoel je ziet hem wel, maar je zou er ook zomaar overheen kunnen kijken. Een belangrijke feature die zeker niet mag ontbreken: het M.2 slot. Het M.2 slot op de Performance beschikt over de volledige vier PCIe 3.0 lanes met NVMe ondersteuning. Deze kan snelheden aan van 32 Gb/s. Het ondersteunde M.2 form factor formaat is dankzij het ATX-moederbord uitgebreid: 2230/2242/2260/2280/22110.

Met een klein stapje omhoog komen we uit bij de socket van het moederbord. Twee rode VRM heatsinks sieren hier het uiterlijk van de Performance. Deze rode rakkers vangen extra warmte op die gegenereerd worden door de aanwezig smoorspoelen en Nichicon condensatoren. Het moederbord is uitgerust met een 10-fase powerdesign.

Rondom de heatsinks komen we een 8-pin CPU Power Connector tegen en één 4-pin CPU fan connector. Schrik niet, er is nog een tweede CPU fan connector aanwezig, deze heeft een afgezonderde positie op de rechterzijde bovenzijde van het moederbord. Op de foto hieronder is deze ook zichtbaar. In de tussentijd heb ik de socket voorzien van een Intel Core i5 6600K.

De voorlaatste beweging die we maken is naar de rechterzijde van het moederbord. Hier komen we vier DDR4 geheugensloten tegen. Er is ruimte voor maximaal 64GB aan werkgeheugen met een maximale snelheid tot 2,133GHz. Op de randen komen we de gebruikelijke 24-pin ATX connector tegen, een 19-pin USB 3.0 connector en chassis fan nummer 4.

Het laatste onderdeel is het I/O paneel. Hier vinden we twee USB 2.0 poorten, zes USB 3.0 poorten waarvan één een Type-C, een DVI en HDMI poort, een enkele RJ-45 LAN poort en de HD audio jacks gecombineerd met een SPDIF connector.

Tot zover een volledige tocht over de ASRock Fatal1ty H170 Performance! Nog een laatste afbeelding ter afsluiting, voordat we verder gaan naar de benchmarks.

De benchmarks zijn gedraaid onder Windows 8.1 x64. Voor gebruikers die nog Windows 7 draaien: met Skylake is er geen ondersteuning meer voor EHCI (Enhanced Host Controller Interface). Zonder te veel technische zaken te betrekken: zodra de Windows 7 installatie begint kan je geen USB-apparaten gebruiken. Je kunt wel voor een PS/2 muis of toetsenbord kiezen of een installatie via de Windows 7 installatie disc. Heb je geen van beide en alleen een ISO bestand op een USB stick? Dan kun je de USB stick laten patchen op de volgende website voor een moeiteloze installatie. Draai je Windows 8.1 of later? Dan zal je totaal geen problemen ervaren. Draai je dat nog niet? Skylake is een goed moment om naar 8.1 of 10 te upgraden.

De benchmark setup:
  • SSD Samsung 850 EVO 250GB
  • Voeding Cooler Master V850
  • Processorkoeler Cooler Master Nepton 240M
  • Behuizing Cooler master Test Bench V1.0

De i5 6600K draait voor de benchmarks op 3.5GHz (stock). De standaard BLCK waarde (100) is helemaal perfect op de Performance, geen afwijkingen. Houd rekening met het feit dat het geheugen automatisch terug geklokt wordt naar 2,133GHz op niet Z170 chipsets, ondanks dat het modules zijn met een snelheid van 2,666GHz. Om te beginnen een CPU-Z screenshot met opvolgend de benchmark resultaten.

Cinebench 11.5

Cinebench 15

Passmark 8 – CPU Mark

Super PI – 1M – lager is beter

3DMark 11

3DMark – Fire Strike 1.1

Valley Benchmark

Heaven

Hieronder nog een overzicht van het stijgingspercentage per benchmark. Hier is het zeker niet onbelangrijk om het volgende te vermeldden: de Performance scoort bij alle benchmarks minder dan de ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac. De i5 6600K draait stock bij beide borden, maar in mijn Gaming ITX review is te zien dat standaard de BLCK hoger draait. Dit is de reden dat de Gaming ITX iets betere scores neerzet. Als we de resultaten zouden vergelijken op een standaard BLCK van 100 zullen de verschillen klein tot gelijk zijn.

De UEFI van de ASRock Fatal1ty H170 Performance bestaat uit twee lagen. De eerste laag is een Easy Mode waar basale functies on-the-go kunnen worden ingesteld. De tweede laag is de Advanced Mode waar de gebruiker meer instellingen kan finetunen. De Easy Mode is naar mijn mening erg toepasselijk voor dit moederbord. Je maakt met een H170 moederbord toch geen gebruik van de overklok functies, dus zou je eerder kunnen stellen dat de gebruiker gemak wilt. Het wisselen van de bootmodus, direct flashen of via het internet, de fan controller en basisgegevens zijn direct toegankelijk in de Easy Mode.

De Advanced Mode is voor de gebruiker die wat dieper wil ingaan op de instellingen. Het OC Tweaker menu is wel aanwezig, maar hier is niet veel aan te passen. Het gaat dan ook meer op de primaire instellingen.

Hetzelfde geldt voor het Advanced menu. Hier zijn de CPU, opslag en chipset instellingen aan te passen. Je zou er voor kunnen kiezen om sommige onderdelen uit te schakelen, zodat het moederbord nog energiezuiniger wordt.

Het tool menu bevat handige opties om meer te kunnen doen rechtstreeks uit de UEFI. Ervaar je een probleem of heb je een vraag. Dan kun je rechtstreeks contact opnemen met ASRock. Je kunt zelfs een bestand bijvoegen, not bad! Het Online Management Guard systeem… OMG! Maakt je de internettoegang tijdplannertje van het systeem. Heb je kleine schurkjes die nog wel eens achter de computer kruipen, nu pak je ze voor altijd aan!

Het H/W monitor, security, boot en exit scherm spreken voor zich. Dit is een stukje ‘heritage’ van de gouden oude BIOS. Je vindt hier ook opties terug die in easy modus te beheren zijn. Mocht je nog vragen hebben met betrekking tot de UEFI, dan hoor ik dat graag.

De ASRock Fatal1ty H170 Performance komt standaard met een softwarepakket. Deze software staat ook op de meegeleverde driver CD, maar je kunt beter de website raadplegen. Nog handiger is de gecombineerde ASRock Live Update en APP Shop. In deze shop staan leuke voordelen voor ASRock gebruikers, de meest recente drivers en overige software. Je kunt via de shop ook een BIOS update uitvoeren, wat ik je overigens niet aanraad. Doe dit gewoon op de veilige manier via de BIOS USB flash optie. Ik deel dit puur uit negatieve praktijkervaringen, en dan heb ik het niet specifiek over ASRock maar ook bij andere fabrikanten.

De F-Stream software is een soort van beheercentrum voor je moederbord. Bij het opstarten krijg je direct een overzicht met drie knoppen om de computer in een andere modus te zetten. In het OC Tweaker overklok menu kan je overklokken. De sliders van de CPU Ratio en Cache Ratio zijn aan te passen, maar doen natuurlijk niks op een H170 moederbord.

Dankzij de ‘FAN-Tastic Tuning’ feature kun je fans handmatig afstemmen. Op de Performance zitten
zes 4-pin fan headers. De twee CPU_FAN headers zijn PWM, de overige vier zijn ‘normale’ chassis fan headers. De aangesloten fans kun je handmatig afstellen, maar kunnen ook worden afgestemd met een FAN-Tastic Turning functie. De temperatuur van de processor wordt dan uitgelezen, wanneer de processor in warmte toeneemt, zal de fan automatisch sneller gaan draaien om de temperatuur van de processor terug te dringen. Dit noemen ze ook wel PWM (pulse width modulation). Het moederbord geeft in dit geval een signaal om langzamer of sneller te draaien.

Je kunt zelf schema’s instellen voor de gewenste snelheid bij lagere en hogere temperaturen. Dit is heel gemakkelijk in te stellen door de punten te verplaatsen binnen de grafiek. Op de verticale as speel je met de snelheid en op de horizontale as met de temperatuur.

De ASRock Fatal1ty H170 Performance heeft een mooie facelift gekregen als we deze vergelijken met zijn voorganger de ASRock Fatal1ty H97 Performance. We zien esthetische verbeteringen en belangrijke features terug van de recente Skylake generatie. Wat haal je in huis voor circa 125 euro?

Het rood met zwarte design is erg appealing. Ben je druk bezig met de voorbereidingen van een nieuwe build, en heb je een rood met zwart design in gedachten? Dan is de Performance een leuke kandidaat. Het PCB op de H170 variant is ook een stuk donkerder dan die van de H97 en heeft een matte afwerking. Hierdoor vallen de vol rode heatsinks nog beter op.

Als de we de benchmarks vergelijken met de ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac gecombineerd met een Intel Core i5 6600K op 3.5GHz (stock), dan zien we dat het moederbord vergelijkbare resultaten levert. Voor de gebruiker die echt niet gaat overklokken is dit een gunstig resultaat. Uiteraard combineer je dit moederbord dan ook niet met een ‘K’ processor.

Met de prijsstelling kan je naar mijn mening twee kanten op. Ja, de H170 Performance komt in de buurt van wat Z170 borden in de prijsvergelijker. Hier is de keuze wat jij belangrijk vindt, wat weegt persoonlijk zwaarder. Wil je echt gaan overklokken, dan heb je geen keuze en moet je een Z170 moederbord pakken. Baseren we het op de uitstraling en afwerking van het moederbord, dan is de H170 Performance completer qua afwerking. Het elektromagnetische schild is hier een voorbeeld van. Toch kruist de H170 Performance al bijna de prijs van de ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3. Het moederbord is qua design vergelijkbaar en vrijwel identiek voor vijftien euro meer. Het is dus echt afwegen welke richting je kiest.

Desalniettemin heeft de H170 Performance een prima featureset. Zo is er een M.2 slot aanwezig met NVMe ondersteuning, één eSATA connector aanwezig en zes SATA 3 (6.0Gb/s), een Realtek ALC1150 en TI® NE5532 headset amplifier. Aan connectiviteit ontbreekt het moederbord ook niet met twee USB 2.0 en zes USB 3.0 poorten, waarvan één USB Type-C. Wel mis ik een USB 3.1 controller op het moederbord. In de praktijk gebruik ik deze eigenlijk nog vrij weinig, want ik heb geen USB 3.1 randapparatuur liggen.

De H170 Performance is een zeer degelijk en afgewerkt moederbord. In zijn prijsklasse doet hij op het gebied van afwerking net wat beter dan de concurrentie. Over smaak valt niet te twisten, maar er zijn eigenschappen genoeg om dit te mogen zeggen. Bekijk de foto’s nogmaals mocht je twijfelen. De features en mogelijkheden zijn voor een H170 moederbord zeer compleet. Ik kan niet meer zeggen dat de keuze bij jezelf ligt. Dat er veel overeenkomsten zijn tussen de Z170 en H170 chipset heb ik al aardig wat keren benadrukt. Hoe zit dat dan met H110? Op het H110 platform heb je maar 6x PCIe 2.0 lanes, kan je maximaal 4 SATA 3 (6.0Gb/s) apparaten gelijktijdig aansluiten op het chipset en heb je minder USB poorten (maximaal vier USB 3.0). Tevens maakt H110 gebruik van DMI 2.0 wat langzamer is dan DMI 3.0 op het H170 en Z170 platform. Daarbij komt ook nog een grote tegenvaller dat er geen M.2 ondersteuning is. We kunnen dus stellen dat de verschillen tussen H170 en H110 groot zijn, dan hebben we het nog geen eens gehad over RAID opties en Rapid Storage. Het H110 platform verleent zich op basis van de bovenstaande eigenschappen beter voor een office of budget PC. De belangrijkste ‘Skylake’ features ontbreken.

Ga je voor een scherpe prijs en esthetica, of spendeer je wat meer om te overklokken met een minder afgewerkt moederbord. De keuze is aan jou!

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty H170 Performance?

Leuke review! Ik kijk uit naar je volgende! :P
Thanks BlazingDanja! Ik krijg altijd een grijns als ik je naam zie. :P Ik ga mij best doen!
Goeie review leuk om te lezen zo net in je pauze :p. Vraag: Op de afbeeldingen van het product lijken de kleuren oranje. Maar als je de buiten foto's bekijkt door jou gemaakt lijkt het meer rood. Wat is nou correct? :P ivm een eventuele kleuren build maken
Thanks! Nee, die zijn echt rood. :P Grappig je hebt wel gelijk de pricewatch foto's hebben tintje van oranje. :) Op deze foto is het goed te zien: klik.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 3 december 2015 13:16]

Weer een goede review! Leuk om te lezen (moest lachen om de inleiding :+ )

Bedankt!
Hahaha, waar de energie voor een review wel niet kan beginnen. :D Thanks!
Heerlijk uitgebreide review weer! De lat ligt hoog! :)