Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Xornet II Review

Foritain 27 december 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.284 views

CM Storm Xornet II

De Xornet II valt op met z'n 'gekke' vormgeving, maar blijkt toch een bijzonder knap claw-grip muisje te zijn. Prima sensortje, en de vorm en het lage gewicht maken het een razendsnel gooi en smijt muisje. Fysiek dan wel een kleintje, maar toch veel muis voor je geld.

Pluspunten

• Prima (optische) sensorprestaties. Uitstekend zelfs in de prijsklasse.
  • Materialen keurig, afwerking keurig.
  • Lekker vormpje voor claw- en zelfs fingertip grip.
  • Erg licht, een heerlijk muisje als je van gooien en smijten houdt.
  • DPI en lift-off distance vrij ruim instelbaar
  • Instelbaar RGB LED in het scrollwiel.
  • Voor 30 euro een hele knappe muis

Minpunten

• Niet voor iedereen. De meer voorkomende palm-grip met een Xornet is verre van ideaal. Een echte niche muis.
  • RGB LED best leuk, maar het is enkel een LEDje in het muiswiel en hij is niet in staat wit weer te geven. Vergeleken met 'echte' RGB muizen dus wat karig.
  • Hij is wat basic / mist wat luxe, maar voor deze prijs he

In deze review bespreek ik twee producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van het andere product zie de review die daar aan is gekoppeld.

Review: CM Storm Sentinel III & Xornet II

- Sensor / Prestaties
- Conclusie

Productpagina CM Storm Sentinel III
Productpagina CM Storm Xornet II

Vandaag, 1 December 2015 is was de officiële lancering van de nieuwe CM Storm Sentinel: De CM Storm Sentinel III. Ik mocht er vroegtijdig mee aan de slag gaan om een launch review mogelijk te maken, wat natuurlijk altijd leuk is. Om het nog leuker te maken neem ik vandaag ook de onlangs uitgebrachte CM Storm Xornet II mee: Dan zijn we in één klap weer helemaal bij met wat CM Storm voor ogen heeft voor onze dierbare rechterhand (sorry, niets voor lefties vandaag). Wellicht nog leuker is het feit dat de Sentinel en de Xornet de uitersten zijn van wat CM Storm in het assortiment heeft, het zijn namelijk het grootste en het kleinste model van die fabrikant.

De originele Sentinel kwam ruim vijf jaar geleden op de markt, twee jaar later werd die opgevolgd door de Sentinel Advance II, en nu drie jaar na die release is de derde variant aan de beurt. Op het eerste gezicht lijken de verschillen niet direct duidelijk, maar je kan gerust stellen dat het een heel nieuw beestje is geworden.

Ook de Xornet is een ‘update’, getuige de II naamgeving. De eerste Xornet stamt uit 2012 en wederom betreft de opvolger een model welke je op het eerste gezicht niet direct als ‘echt nieuw’ zou herkennen.

De Sentinel III zou een prijskaartje van rond de 60 euro moeten dragen, de Xornet II is inmiddels verkijgbaar vanaf ca 26 euro met een adviesprijs van 29,99.

De specificaties en features van de Sentinel III:

Allereerst tof van Cooler Master dat ze gewoon alles op papier zetten. Geen onzinnig gedrag zoals verbergen welke sensor er in zit, al is dat gezien de uitstekende keuze voor de Avago 3988 optische sensor ook niet heel vreemd. Deze sensor met een top / perfecte reputatie zagen we eerder al in de ROCCAT Kone XTD Optical en de Razer Deathadder 2013, muizen met een hoger prijskaartje overigens. De overige specificaties wat de sensor betreft horen uiteraard bij die keuze. Naast de kwaliteit van de sensor valt de kwaliteit van de switches op: Omron D2FC-F-7N zien we in praktisch elke game muis die de moeite waard is, maar de variant met een 20 miljoen click rating zien we zelden, zeker voor deze prijs.

De Sentinel is vooral een forse muis, met een bovengemiddeld gewicht welke je vervolgens nog verder kan ophogen met 5 optionele gewichtjes van 4.5 gram per stuk. Dat CM Storm het vervolgens een ‘palm grip’ muis noemt is dan ook niet heel vreemd. De Sentinel III heeft 8 fysieke knoppen, en komt met “StormTX” wat in feite een shift is voor je muisknoppen, waardoor totaal 15 acties te programmeren zijn.

Er lijkt niet bezuinigd op features, want we zien RGB verlichting, een ingebakken OLED display en de mogelijkheid om de muis voetjes te vervangen.

De specificaties van de Xornet II:

Hier zien we wat afmetingen betreft het tegenovergestelde: klein, kleiner, kleinst. Nou ja, vooral kort en laag, maar wel bovengemiddeld breed. Het gewicht is met 80 gram uitzonderlijk laag.

Met een flink zachter prijsje komt uiteraard een beperktere feature set en sensor. De Avago 3320 is een recente variant die ik nog niet eerder heb gezien, maar zou een ‘zeer goede met scherpe prijs’ moeten zijn. De specificaties op papier zijn iets minder sterk, maar lijken voor de meeste gebruikers geen beperking.

De muis heeft zeven knoppen, RGB verlichting op het scrollwiel, en komt ook met een software pakket, maar veel meer valt er niet op wat features betreft.

Niet een hoofdstuk waar ik normaliter gebruik van maak, echter gezien de Sentinel II een bijzonder populaire muis is gebleken met een sterke following wil ik voor de mensen met die ervaring de verschillen met de nieuwe versie in detail aanhalen. Wanneer je een product kan testen welke nog niet in de winkel ligt krijg je soms een ‘review guide’ mee, in tegenstelling tot wat doemdenkers zullen verwachten is dit zelden een ‘wij van wc eend’ verhaal (heb ik ook wel eens gezien, maar die documenten krijgen een enkeltje prullenbak) maar meer een presentatie om toe te lichten welke keuzes gemaakt zijn, en waarom. Overigens was dit de eerste keer dat ik er één van Cooler Master heb gezien, en het was tevens één van de betere die ik heb meegemaakt: Feedback van gebruikers serieus nemen, en aanpassingen maken bij je nieuwe product.

In die uitleg gaven ze aan wat veelgehoorde feedback was over de Sentinel II, zoals dat de vorm zeer geliefd was, en de aanwezigheid van de OLED display erg gewaardeerd werd, maar ook kritiek over de gebruiksvriendelijkheid van de software, de keuze voor een laser sensor, en het feit dat de rubbercoating slijtagegevoelig was. Die feedback resulteerde n een flink aantal aanpassingen:

In plaats van de gangbare 5 mil click Omrons zijn er 20 mil click varianten in gegaan, de Avago ADNS 9800 laser maakt plaats voor de Avago 3988 optische sensor, en de rubber coating is vervangen door ‘matte UV coating’. Mocht dat je niets zeggen, UV Coated plastic is sterker, vrij hard kunststof met een redelijke grip. UV coatings zien we bijvoorbeeld ook op toetsenborden van CM Storm. Je zou dus kunnen zeggen dat de Sentinel III de veelal geliefde vorm trouw blijft, maar zowel onder de motorkap als in de afwerking flink van upgrades is voorzien.

Bij de Xornet zien we ook aardig wat inhoudelijke aanpassingen. O.a.: Glanzend plastic maakt plaats voor mat, de sensor is van een upgrade voorzien, de kabel is lichter en sterker gemaakt, de glijders zijn vergroot, er is een RGB LED toegevoegd. Wederom zonder dat de basisvorm echt is aangepast een nieuwe en krachtigere muis.

Ondanks dat de muisjes wat afmetingen betreft verschillen zijn de verpakkingen exact even groot, al is het woord ‘groot’ hier niet echt op z’n plaats. De verpakkingen zijn strak, zwart, no-nonsense. Ze klappen open zodat je de muis kan zien, en het maakt een prima cadeautje deze feestdagen, maar intern is het weinig meer dan een muis in redelijk stevig plastic. Intern vinden we een beknopt documentje, praktisch alle informatie zal je van de website of uit het software pakket moeten halen.

De Sentinel III heeft een typische maar keurige gevlochten kabel met een gold-plated USB connector.

De Sentinel III zelf is echter prachtig om te zien, ik weet dat dat subjectief is, maar jammer dan. Grotendeels mat grijze panelen, veel ronde vormen, een stevige bouwkwaliteit en een echt keurige afwerking. Bovenop zien we wat glanzende elementen, zoals het doorzichtige plastic (wat bijna glas lijkt) waar de RGB LED en het OLED display onder zit. Geen puntje gevonden om over te klagen. De vorm is duidelijk een ergonomische palm grip voor rechtshandigen, maar dat spreekt voor zich.

We zien een wat ongebruikelijke knoppen layout. De twee primaire knoppen vallen vooral op met hun lengte, en er zit een knop boven-, en twee knoppen onder het scrollwiel. Bij de duim zitten ook twee knoppen, aan de pink zijde zitten er geen.

Aan de onderkant zien we de glijders met kleine klik-gevalletjes waardoor je ze op de lange termijn een keer zou kunnen vervangen. Verder zien we de Avago S3988 sensor achter wat een ongemodificeerde lens lijkt te zijn (vereist bevestiging), en achter het CM Storm klepje treffen we de optionele gewichtjes aan.

De Xornet II komt in dezelfde nette verpakking. De nieuwe kleurstelling van CM Storm / Cooler Master valt in elk geval in de smaak. We zien een soepele rubberen kabel, en dit keer een ‘snagless’ aansluiting aan de muis zelf.

De Xornet II is een gevalletje apart. Kort, breed, aparte vormen. De Xornet mist wat van de luxe die de (twee keer duurdere) Sentinel heeft, maar de geheel mat zwarte uitvoering is gezien het prijspunt best netjes. De Xornet II is een stuk lichter wat bij het soort gebruik past, maar desondanks voelt de muis kwalitatief best prima aan. Afwerking lijkt ook prima in orde als je kijkt hoe de verschillende panelen op elkaar aansluiten. Beide zijkanten hebben een rubberen coating voor wat extra grip bij het optillen van de muis. Verder zien we twee duimknoppen, en twee knoppen onder het scrollwiel.

Al met al een onopvallende muis ware het niet voor de aparte vorm. Gezien het prijspunt echter geen slecht woord over de fysieke uitvoering.

Als je wel eens eerdere CM Storm software pakketten hebt gehad zal opvallen dat de nieuwe versies een flink strakker uiterlijk hebben. Vier grote tabs, met enkele sub tabs daar onder, het is allemaal keurig intuïtief. Met die strakkere lijn komt dus een stukje overzichtelijkheid, en als gevolg voelt het pakket voor het eerst volwassen. Waar Corsair en ROCCAT voor extreme featuresets gaan, soms tot verwarring toe, kiest CM Storm voor een meer ‘heb je dat nou echt allemaal nodig’ approach, en toegegeven: alles wat relevant is lijkt er goed in te zitten.

In het eerste scherm kan je de acties onder elke knop aanpassen. Bij de StormTX sub map kunnen we een actie binden welke je activeert door met de TX knop te ‘shiften’. Een prima oplossing om features toe te voegen zonder tig knoppen op de muis te plaatsen.

LED features spreken ook voor zich. Kies kleureffecten, kies je eigen kleurtjes uit een praktisch eindeloos spectrum, en doe je ding. Ook leuk is de optie om je eigen logotje in het scherm te tonen (komt straks in beeld), al is 32x32pixels zoals je in het Cooler Master logo kan zien eigenlijk te weinig voor echt iets leuks.

DPI is instelbaar van 50 tot 6400 DPI in stappen van 50 DPI. Ook de lift-off distance is in te stellen van ‘bijna niets’ tot ‘iets meer maar eigenlijk ook niet gek veel’, meer een instelling om aan je oppervlak te fine-tunen. Over tunen gesproken, je kan in de software aangeven welke CM Storm mousepad je hebt om de muis zo een ideale instelling aan te laten nemen. Helaas heb ik geen CM Storm pads in huis om het te testen, maar het klinkt als een mooie en vooral slimme feature. Uiteraard kan je de Sentinel ook gewoon calibreren naar je eigen muismatje. OS instellingen zijn ook aanwezig, en een macro manager ontbreekt ook niet.

De Xornet software scoort ook op overzichtelijkheid, maar is uiteraard wat minder gevuld. We kunnen knoppen aanpassen, maar de TX feature ontbreekt. We kunnen voor elk van de DPI instellingen een gewenste kleur instellen en één van de vier effecten, maar als je denkt je eigen lichteffecten te programmeren dan kom je van een koude kermis thuis.

De DPI instelling van de Xornet II gaat in stappen van 250 DPI, met een minimum van 250. Het maximum van 3500 zal zelden een issue zijn, maar de CS:GO fine-tuners zullen dus genoegen moeten nemen met 2-3 mogelijke instellingen, en weinig er tussen. Voor het gros van de gebruikers zijn de stappen van 250 DPI echter meer dan zat. Ook de lift-off distance kan wederom iets worden aangepast, keurig.

Beide muizen zijn zoals je in de software kan zien voorzien van RGB verlichting. De Sentinel heeft verlichting op de rug en aan de voorzijde, de Xornet heeft verlichting in het scrollwiel. Vooral de verlichting op de rug van de Sentinel is opvallend, zeker met het OLED schermpje er naast welke je van flink wat relevante informatie voorziet. Maar goed, iets met een picture en iets van duizend woorden...

Hoewel ik daar vooral standaard kleurtjes laat zien bij de Sentinel staat niets je in de weg om met de RGB mixer je eigen opvallende kleuren te kiezen. Bij de Xornet kies ik dan ook even voor een wat feller blauw, en knal paars. Je ziet dat andere kleuren ook goed tot hun recht komen. De enige uitzondering is de witweergave bij de Xornet, zoals we vaker zien bij goedkopere RGB LED oplossingen. In de laatste foto zie je wat de Xornet doet als je hem op geheel wit zet: je krijgt dan een rood/roze gloed. Beetje jammer. Weergeven van wit gaat de Sentinel een stuk beter af.

De Xornet en ik hebben een iets andere gedachte bij het woord 'wit'

Als liefhebber van iets grotere palm grip muizen, althans voor dagelijks gebruik, kwam de Sentinel III als geroepen. De muis voelt in de hand overigens niet zo (bijna overdreven) groot als de foto’s deden vermoeden, maar eerder een mooie L-XL vergeleken met de inmiddels legendarische Logitech game muis vorm welke ik in dit voorbeeld maar even een ‘M’ noem. Aangezien ik zelf geen eerdere Sentinel muizen had had ik de verwachting dat hij wat ‘gevormder’ zou voelen, maar wederom voelde het wat natuurlijker dan de wat extremere vormgeving lijkt aan te geven.

De keuze van CM Storm voor een harder mat plastic met een redelijke grip sta ik persoonlijk ook helemaal achter. Hoewel sommige mensen rubber prefereren denk ik dat dit de betere keuze is voor de mainstream die deze muis aan lijkt te willen spreken. Ook de knoppen en scrollwheel lijkt zich op mainstream te richten: typische Omron feedback, gemiddeld zware scroll om 1-scroll precisie in games te waarborgen zonder te zwaar te worden voor algemeen gebruik. Over de vormgeving en uitvoering van de Sentinel kan ik echt enkel positief zijn. Fanatieke muis-optillers zullen aan de grotere afmetingen, het hogere gewicht, en het feit dat er aan de pink-zijde eigenlijk niet genoeg inham zit om het een gooi- en smijt muis te maken een uitdaging hebben, maar de Sentinel is nu eenmaal een echte palm-gripper. Met mijn iets grotere handen is het prima mogelijk de vingers iets op te trekken voor een snellere click-response gezien de knoppen flink lang zijn, maar in de basis is dit puur palm al was het maar dat bij een andere grip je moeite gaat hebben met het bereiken van de duimknop. Hou wel rekening met het feit dat hij vrij slank aan de rechter kant is, oftewel de vingertoppen van je pink en ringvinger pakken de muis als het ware vast, waar je bij extra brede ‘ergonomische’ (tenminste, zo noemen ze dat dan) modellen die twee vingers ook geheel kan laten rusten.

StormTX is een waardevolle toevoeging voor de praktijk, want met deze muis-shift kan je extra assignments aan je knoppen toepassen. Het is vergelijkbaar met wat ROCCAT doet met easy-shift, iets waar ik zeer positief over was, maar je hoeft de originaliteitsprijs niet te winnen om het gewoon goed uit te voeren. Hou er wel rekening mee dat de geclaimde “15 knoppen” wat optimistisch is, want bijvoorbeeld de voorste duimknop indrukken terwijl je de achterste vast hebt met je duim is wat pittig, zo ook het strekken naar de knop helemaal voorop. Desondanks een leuke oplossing om toch zeker een ‘knop’ of 5 toe te voegen. De toevoeging van de OLED display kon ik ook erg waarderen. Het lijkt een gimmick, en zeker het ‘on the fly’ je sensor naar je muismat kunnen kalibreren is niet iets wat je dagelijks zal doen, maar het is toch verdomd handig om je DPI instellingen naar wens aan te kunnen passen zonder uit je game te hoeven alt-tabben. De keuze voor OLED heeft ook tot gevolg dat het scherm goed uit te lezen is onder een hoek, en ook de helderheid is keurig in orde. De optie om je eigen logo toe te voegen is iets wat in de praktijk al snel werd vergeten, want 32px is niet gek veel ruimte.

De Xornet is in gebruik echt een geval apart, een heuse niche-muis. Ik moet ook direct toegeven: ik noch mijn vrouw behoren tot die niche. Die niche bestaat namelijk uit mensen die een ultieme claw-grip prefereren, of minder waarschijnlijk: mensen met echt piepkleine handen die voor die reden een ultra compacte of lichte muis willen. Probeer je hem met een beetje normale hand te ‘palmen’ dan steken je vingers namelijk een paar centimeter uit. Als je andere ervaringen leest zijn er tal van mensen die dolblij zijn met de vorm van de originele Xornet, en voor hen zal de Xornet II dan ook een leuke vervangen zijn vanwege de nieuwe sensor alleen al. Voor mij was het dus echt even een kwestie van opwarmen met deze muis alvorens ik de toch wel unieke elementen kon waarderen.

Naast dat het de Xornet II niet mee zat omdat hij iemand moest overtuigen die geen onderdeel is van de doelgroep, lag er ook nog eens een twee keer zo dure Sentinel III naast. Een muis van minder dan drie tientjes direct naast het nieuwe topmodel leggen is natuurlijk pittig. Niet dat er wat mis mee is, maar CM Storm muizen richten zich traditioneel op een ijzersterke prijs-prestatieverhouding, maar een lagere prijs laat natuurlijk minder ruimte voor wat luxe. Bouwkwaliteit is echt meer dan keurig voor het geld, maar niemand zal er over naar huis schrijven, de afwerking is ook keurig, maar de wat eenvoudigere materialen in matte uitvoering springen simpelweg minder in het oog dan de Sentinel.

Waar de Sentinel in de kijker speelt met tig features en opvallende vormen is de Xornet II eigenlijk geheel onopvallend. De Omron switches voelen traditioneel goed, maar in een claw grip (dus met je vingers recht naar beneden wijzend) is je klik snelheid een stuk sneller en voelt het een stuk lichter. Het scrollwiel is ongeveer zo onopvallend neutraal als ze komen in game muizen, en de matte coating is in diezelfde lijn niet zweterig, niet opvallend grippy of juist glad, maar ook gewoon neutraal. Liefhebbers van de oude Xornet zullen de iets grotere en meer gevormde duimknoppen vermoedelijk wel waarderen, de TTC switches die daar onder zitten hebben een so-so reputatie op de lange termijn, maar ze hebben een goede ‘click’ en feedback, daarbij zijn het geen switches die je normaliter verwacht miljoenen keren te gebruiken.

Positief vindt ik de vorm aan de rechter kant, die ruimte biedt om je pink en ringvinger comfortabel langs te laten lopen. De Xornet is dan wel een ukkie, maar hij is flink breder dan menig typische muis. De toevoeging van de rubberen grips aan de zijkanten gecombineerd met het extreem lage gewicht maakt het vervolgens een echte gooi en smijt muis die lekker stevig in de hand ligt als je de passende claw of fingertip grip aanneemt. Als ik de muis bij wijze van test een flink aantal keren hardhandig tegen de tafel werk geeft hij in elk geval weinig mee. Alles draait bij de Xornet II gewoon om die aparte ‘love it or hate it’ vorm, en met die feature valt of staat je eventuele aankoop, maar als je voor die aparte vorm wilt gaan en een liefhebber bent van snelle, lichte muizen dan is het een leuk beestje om vooral razendsnel mee te zwaaien.

Laten we weer met de Sentinel III beginnen. Deze Avago ADNS S3988 is gewoon een uitstekende keuze. Het gros van de kopers zal niet verder kijken dan de maximale DPI en niet realiseren dat ‘slechts’ 6400 DPI nimmer een beperking is (of dat merken die deze sensor met 12000 DPI verkopen gewoon interpolatie toepassen, maar dat terzijde) en dat muizen met 8200 DPI in de regel een mindere sensor hebben, wat natuurlijk jammer is. Als je dit leest dan hoop ik dat je tot de kleinere groep behoort die snapt dat een goede sensor belangrijk is, en als het mee zit zelfs op de hoogte bent dat er een aantal sensoren zijn die praktisch perfect zijn: laat ik je gerust stellen, dit is daar één van. Mocht je tot die <0.1% doelgroep behoren die extreem theoretisch door wil discussiëren over de 3310 vs 3366 vs 3988 etcetra dan wens ik je veel succes. Er zijn op dat top niveau hooguit wat kleine nuance verschillen, maar zelfs met al die sensoren in mijn collectie durf ik geen uitspraken te doen over wat beter is. Aan het einde van de dag is dit een sensor waar je van beginner tot pro gamer mee uit de voeten kan en als je een schot mist zal het nimmer aan de sensor liggen.

In een discussie onlangs haalde ik aan dat perfectie niet bestaat, enkel perfecte onder bepaalde omstandigheden, en daarbij zijn er nog mogelijke variabelen afhankelijk van de uitvoering van de fabrikant. De Sentinel III laat zich net als de meeste andere S3988 muizen prima gebruiken op tal van oppervlaktes, een muismat is in elk geval niet strikt noodzakelijk om de muis als ‘goed’ te ervaren. Glazen tafels heb ik momenteel niet tot mijn beschikking, maar zijn zelden ideaal als oppervlak. Wel gaat zoals praktisch altijd op dat voor optimale prestaties een goede muismat zeker aan te raden is, dat is niet deze sensor specifiek, maar gaat op voor iedereen die het maximale uit hun muis wil halen. Enkel een muis met een goede sensor kopen is dan simpelweg niet genoeg. Wel valt met deze sensor weer op dat de prestaties erg goed uitpakken bij zowel zeer fijne als zeer grove muismatten. Ik heb deze muizen slechts enkele dagen in huis, maar vooralsnog lijkt er op de uitvoering van CM Storm niets aan te merken.

De sensor van de Xornet II, de Avago 3320, was een nieuwe ervaring. Stiekem hoopte ik dat de 3320 een upgrade van de geweldige 3310 zou zijn, maar gezien het prijspunt van de Xornet II leek dat toch onwaarschijnlijk. Op papier is het een prima sensor in dit segment: De laagste twee DPI settings, 250 en 500, zullen low-sense fanaten aan moeten spreken, en het maximum van 3500 DPI is praktisch zelden een beperking. Fine-tuning wat je DPI betreft ontbreekt dus, maar er valt zat te kiezen. CM Storm lijkt gekozen te hebben voor een custom lens waardoor de daadwerkelijke DPI/CPI nog een stukje lager ligt dan de instelling, dat heeft ook tot gevolg dat een andere Avago 3320 anders zou kunnen voelen, al ken ik momenteel nog geen alternatieven met deze sensor.

Praktische ervaringen met de sensor zijn echter keurig, op hoge DPI met zeer hoge snelheden (lees: heeel hard zwaaien) lijkt de sensor wat inconsistent met het waarnemen van de afgelegde afstand, maar geen hond die op 3500 DPI met zijn muis gaat gooien. Tussen de 500 en 1500 DPI, de meer gangbare instellingen, volgt de Xornet bewegingen scherp. Leg je de S3988 van de Sentinel II, of de 3310 van de Zowie FK1 er naast, dan zal je als sensor na.. ik bedoel purist de keuze wel snel maken. Vergeleken met de veel voorkomende Avago ANDS 9800 laser, iets waar je normaliter ook wel een tientje meer voor kwijt bent, weet de Xornet toch te overtuigen met dat 'optische gevoel'. Op de lage-gangbare DPI instellingen is het een keurig presterende sensor waar andere 30 euro muizen in mijn ervaring een puntje aan kunnen zuigen, en laten we eerlijk zijn: Ben jij een high-sense gamer, iemand die met kleine bewegingen het scherm over vliegt, dan is er met de sensor ook echt niets mis. Enkel bij het opzoeken van de extremen merk je pas echt de verschillen tussen de sensoren, en dan moet je aardig 'into muizen' zijn om dat iets over op te merken.

De CM Storm Sentinel III en de Xornet II mogen dan beide wel updates zijn van reeds bestaande modellen, ze zijn dermate stevig geupgrade dat je zot moet zijn om er over heen te kijken. Zoek je een palm grip muis die net een stapje groter mag zijn dan gemiddeld, dan kan je eigenlijk niet om de Sentinel III heen. Voor 60 euro een muis met deze bouwkwaliteit en featureset, en vervolgens ook nog eens een top sensor? Dat zien we niet vaak. Er zijn wel concurrenten op gebied van full-palm-grip, featureset, sensorprestaties, of prijs, maar een alternatief die op –alle- vier de punten tegen de Sentinel III op kan boxen komt even niet in mij op. De dichtste alternatieven zijn de iets luxer voelende ROCCAT Kone XTD Optical, maar die kost wel 20 euro meer , en de Logitech G502 die momenteel tot 60 euro is gezakt en ook een top sensor biedt, echter is een veel voorkomend probleem dat de typische Logitech game muis vormgeving door een grote groep Nederlanders als ‘net te klein’ wordt ervaren; de Sentinel III vult de gemiddelde tot iets grotere hand wat meer. De bouwkwaliteit, zowel van buiten als de keuze voor 20 mil click Omrons, en de Avago S3988 sensor alleen al zouden de prijs rechtvaardigen, maar de extra’tjes zoals de OLED en echte ‘on the fly’ aanpassingsmogelijkheden maken de Sentinel III echt een topper.

De Xornet II is een niche muis voor de doelgroep die graag een echte claw-grip aanneemt, iets waar je wel bewust voor moet kiezen. Probeer je je hand te vullen met de Xornet en je weet niet wat je mee maakt, maar pak hem vast zoals het bij deze muis hoort en je hebt een razendsnelle muis waar je tevens razendsnel mee kan klikken. Dat maakt het in de eerste plaats een MOBA/RTS muis, maar de prestaties staan je bij geen enkel gebruiksdoel in de weg. De Xornet II mist natuurlijk wat van de luxe van de Sentinel III, maar voor drie tientjes een lichte doch solide gooi en smijt muis met een prima sensor is echt geen slechte deal. Daarmee komt hij feitelijk naast de CM Storm Alcor te staan die zich tevens in de kijker speelt met een scherpe prijs-/kwaliteitverhouding, en zodoende is er een degelijke keuze bij gekomen voor mensen met een voorkeur voor deze korte en brede vormgeving.

Deze ervaring was een fijne herinnering aan waar CM Storm traditioneel voor staat: Een uitstekende prijs-/prestatieverhouding. Dat gaat voor beide modellen in elk geval op. Misschien is het grootste probleem van de Xornet II nog wel dat hij als krachtige instapper zich moet presenteren naar wat simpelweg één van de beste en meest complete muizen is ongeacht de prijs: De Sentinel III.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een CM Storm Xornet II?

Ja joh :D het is al niet een echte kerst natuurlijk :)
Greetz!
Volgens mij F5 jij telkens de review pagina van Foritain, of niet dan? :P ;)

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 december 2015 13:05]

Een beetje rare opmerking. De reviews van Foritain zijn gewoon een dikke + 3 waard.
Hoezo? Was niet negatief bedoeld hoor ;). Ze zijn inderdaad allemaal, stuk-voor-stuk, een +3 waard.
Krijg jij geen notificaties van reacties? Ik krijg gewoon een mailtje en notificatie bij elke reactie, bericht, liefdesbrief, haatmail, etc. Anders is er helemaal geen bijhouden aan. Overigens, mocht je dat nog niet weten, is de tracker bijzonder handig om bij te blijven. Zo heb ik zelf een flinke lijst aan productreviews en tweakblogs staan zodat je een nieuwe zelden hoeft te missen.

En uiteraard dank aan beide voor de 3tjes he :D
Jawel haha. Als er iemand gereageerd heeft op mijn productreview, krijg ik een mailtje én een notificatie bij Tweakers. Als mensen op mij hebben gereageerd krijg ik het alleen via Tweakers.
Heb je niet altijd Tweakers open staan dan?? :D
Natuurlijk wel :D :P. Enige tijd 47e gestaan qua Tweakotine :Y). Naja, als ik niet thuis ben, of ben heel eventjes beneden :$, dan krijg ik alsnog zo'n mailtje/notificatie en dan hop ik naar boven. Als ik niet thuis ben, zit ik altijd op Tweakers op m'n telefoon. RSS feed/tracker ben ik niet zo'n fan van eerlijk gezegd :P.
Erg uitgebreide review, knap dat je zo veel kunt schrijven over een "gewone"muis :)

Mijn oude (letterlijk) sidewinder valt bijna uit elkaar, en ben langzaam op zoek naar een nieuwe. Ik ben een beetje een no nonsense gamer, dus de Xornet II spreekt me wel aan.
Dank je :D

Mbt de sidewinder, is dat niet een vrij standaard palm muis?
Idd, vrij standaard. Maar hij ligt lekker in de hand, en heeft geen overbodige poespas of knoppen die ik toch niet gebruik :)
Maar is een Xornet dan niet wat te exotisch van vorm?
Zeker exotischer dan de sidewinder haha, maar och, prijs / kwaliteit is dik in orde, dan ben ik vaak snel tevreden :+
Je zou evt nog even naar de Alcor of Mizar kunnen kijken. Minimaal duurder, maar wel wat traditioneler vormgegeven en prijs/kwaliteit ook daar top:
pricewatch: CM Storm Alcor
pricewatch: CM Storm Mizar
Top kerel, dank je. Zal ze eens naast elkaar zetten ter vergelijking _/-\o_
Wederom een dikke +3 voor Foritain. Zeer gave en uitgebreide review Top :)
Dank je Alcyone :D Je kerstmuts al afgezet zie ik? Moet straks nog maar eens een winter 'nijn maken.
Jeuzus. Wat een review weer! :o. Ik denk dat als er een reviewer zich gaat registreren op Tweakers, dat hij jou qua karmapunten niet meer voorbij gaat! M'n complimenten voor al het harde werk dat je verricht op Tweakers naast de baan die je natuurlijk ook druk bezig houdt (gok ik)! _/-\o_ +3 natuurlijk ;).
Dank je wel :D

Mbt karma, denk dat het wel mee valt. Ik kom met mijn account uit slechts 2012 ook een heel eind met die (overigens inhoudelijk weinig zinvolle) puntjes :D

En jep, altijd druk. Maar daar ben je een stuiterbal voor! :D