Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Sentinel III Review

Foritain 1 december 2015, laatste update op 26 mei 2017, 4.194 views

CM Storm Sentinel III

De CM Storm Sentinel III is één van de beste iets-groter-dan-gemiddelde palm grip muizen die op dit moment te krijgen is. Bouwkwaliteit intern en extern top, sensorprestaties top, featureset met o.a. RGB en OLED display top, en vervolgens is het prijskaartje ook nog eens heel erg netjes. Een echte topper.

Pluspunten

• Uitstekende sensorprestaties van de optische S3988 sensor
  • Bouwkwaliteit uitstekend. Zowel de externe bouw met matte UV coating als de keuze voor dik bovengemiddelde 20mil click switches
  • Lekkere vorm voor gemiddelde tot grote handen in palm grip. Net wat groter dan de 'typische Logitech of Intellimouse' palm grip.
  • Leuk en handig OLED display voor echte on-the-fly aanpassingen
  • Leuke uitvoering RGB verlichting
  • StormTX feature een slimme stap om meer functies aan je muis toe te voegen
  • CM Storm software pakket mooi volwassen geworden
  • Prijs-kwaliteitverhouding uitstekend

Minpunten

• Eigenlijk geen minpunten. Kleine dingetjes zoals het feit dat 32px te klein is om echt een mooi eigen logo op het scherm weer te geven voelt als zanikken over een verder top muisje.

In deze review bespreek ik twee producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van het andere product zie de review die daar aan is gekoppeld.

Review: CM Storm Sentinel III & Xornet II

- Sensor / Prestaties
- Conclusie

Productpagina CM Storm Sentinel III
Productpagina CM Storm Xornet II

Vandaag, 1 December 2015, is de officiële lancering van de nieuwe CM Storm Sentinel: De CM Storm Sentinel III. Ik mocht er vroegtijdig mee aan de slag gaan om een launch review mogelijk te maken, wat natuurlijk altijd leuk is. Om het nog leuker te maken neem ik vandaag ook de onlangs uitgebrachte CM Storm Xornet II mee: Dan zijn we in één klap weer helemaal bij met wat CM Storm voor ogen heeft voor onze dierbare rechterhand (sorry, niets voor lefties vandaag). Wellicht nog leuker is het feit dat de Sentinel en de Xornet de uitersten zijn van wat CM Storm in het assortiment heeft, het zijn namelijk het grootste en het kleinste model van die fabrikant.

De originele Sentinel kwam ruim vijf jaar geleden op de markt, twee jaar later werd die opgevolgd door de Sentinel Advance II, en nu drie jaar na die release is de derde variant aan de beurt. Op het eerste gezicht lijken de verschillen niet direct duidelijk, maar je kan gerust stellen dat het een heel nieuw beestje is geworden.

Ook de Xornet is een ‘update’, getuige de II naamgeving. De eerste Xornet stamt uit 2012 en wederom betreft de opvolger een model welke je op het eerste gezicht niet direct als ‘echt nieuw’ zou herkennen.

De Sentinel III zou een prijskaartje van rond de 60 euro moeten dragen, de Xornet II is inmiddels verkijgbaar vanaf ca 26 euro met een adviesprijs van 29,99.

De specificaties en features van de Sentinel III:

Allereerst tof van Cooler Master dat ze gewoon alles op papier zetten. Geen onzinnig gedrag zoals verbergen welke sensor er in zit, al is dat gezien de uitstekende keuze voor de Avago 3988 optische sensor ook niet heel vreemd. Deze sensor met een top / perfecte reputatie zagen we eerder al in de ROCCAT Kone XTD Optical en de Razer Deathadder 2013, muizen met een hoger prijskaartje overigens. De overige specificaties wat de sensor betreft horen uiteraard bij die keuze. Naast de kwaliteit van de sensor valt de kwaliteit van de switches op: Omron D2FC-F-7N zien we in praktisch elke game muis die de moeite waard is, maar de variant met een 20 miljoen click rating zien we zelden, zeker voor deze prijs.

De Sentinel is vooral een forse muis, met een bovengemiddeld gewicht welke je vervolgens nog verder kan ophogen met 5 optionele gewichtjes van 4.5 gram per stuk. Dat CM Storm het vervolgens een ‘palm grip’ muis noemt is dan ook niet heel vreemd. De Sentinel III heeft 8 fysieke knoppen, en komt met “StormTX” wat in feite een shift is voor je muisknoppen, waardoor totaal 15 acties te programmeren zijn.

Er lijkt niet bezuinigd op features, want we zien RGB verlichting, een ingebakken OLED display en de mogelijkheid om de muis voetjes te vervangen.

De specificaties van de Xornet II:

Hier zien we wat afmetingen betreft het tegenovergestelde: klein, kleiner, kleinst. Nou ja, vooral kort en laag, maar wel bovengemiddeld breed. Het gewicht is met 80 gram uitzonderlijk laag.

Met een flink zachter prijsje komt uiteraard een beperktere feature set en sensor. De Avago 3320 is een recente variant die ik nog niet eerder heb gezien, maar zou een ‘zeer goede met scherpe prijs’ moeten zijn. De specificaties op papier zijn iets minder sterk, maar lijken voor de meeste gebruikers geen beperking.

De muis heeft zeven knoppen, RGB verlichting op het scrollwiel, en komt ook met een software pakket, maar veel meer valt er niet op wat features betreft.

Niet een hoofdstuk waar ik normaliter gebruik van maak, echter gezien de Sentinel II een bijzonder populaire muis is gebleken met een sterke following wil ik voor de mensen met die ervaring de verschillen met de nieuwe versie in detail aanhalen. Wanneer je een product kan testen welke nog niet in de winkel ligt krijg je soms een ‘review guide’ mee, in tegenstelling tot wat doemdenkers zullen verwachten is dit zelden een ‘wij van wc eend’ verhaal (heb ik ook wel eens gezien, maar die documenten krijgen een enkeltje prullenbak) maar meer een presentatie om toe te lichten welke keuzes gemaakt zijn, en waarom. Overigens was dit de eerste keer dat ik er één van Cooler Master heb gezien, en het was tevens één van de betere die ik heb meegemaakt: Feedback van gebruikers serieus nemen, en aanpassingen maken bij je nieuwe product.

In die uitleg gaven ze aan wat veelgehoorde feedback was over de Sentinel II, zoals dat de vorm zeer geliefd was, en de aanwezigheid van de OLED display erg gewaardeerd werd, maar ook kritiek over de gebruiksvriendelijkheid van de software, de keuze voor een laser sensor, en het feit dat de rubbercoating slijtagegevoelig was. Die feedback resulteerde n een flink aantal aanpassingen:

In plaats van de gangbare 5 mil click Omrons zijn er 20 mil click varianten in gegaan, de Avago ADNS 9800 laser maakt plaats voor de Avago 3988 optische sensor, en de rubber coating is vervangen door ‘matte UV coating’. Mocht dat je niets zeggen, UV Coated plastic is sterker, vrij hard kunststof met een redelijke grip. UV coatings zien we bijvoorbeeld ook op toetsenborden van CM Storm. Je zou dus kunnen zeggen dat de Sentinel III de veelal geliefde vorm trouw blijft, maar zowel onder de motorkap als in de afwerking flink van upgrades is voorzien.

Bij de Xornet zien we ook aardig wat inhoudelijke aanpassingen. O.a.: Glanzend plastic maakt plaats voor mat, de sensor is van een upgrade voorzien, de kabel is lichter en sterker gemaakt, de glijders zijn vergroot, er is een RGB LED toegevoegd. Wederom zonder dat de basisvorm echt is aangepast een nieuwe en krachtigere muis.

Ondanks dat de muisjes wat afmetingen betreft verschillen zijn de verpakkingen exact even groot, al is het woord ‘groot’ hier niet echt op z’n plaats. De verpakkingen zijn strak, zwart, no-nonsense. Ze klappen open zodat je de muis kan zien, en het maakt een prima cadeautje deze feestdagen, maar intern is het weinig meer dan een muis in redelijk stevig plastic. Intern vinden we een beknopt documentje, praktisch alle informatie zal je van de website of uit het software pakket moeten halen.

De Sentinel III heeft een typische maar keurige gevlochten kabel met een gold-plated USB connector.

De Sentinel III zelf is echter prachtig om te zien, ik weet dat dat subjectief is, maar jammer dan. Grotendeels mat grijze panelen, veel ronde vormen, een stevige bouwkwaliteit en een echt keurige afwerking. Bovenop zien we wat glanzende elementen, zoals het doorzichtige plastic (wat bijna glas lijkt) waar de RGB LED en het OLED display onder zit. Geen puntje gevonden om over te klagen. De vorm is duidelijk een ergonomische palm grip voor rechtshandigen, maar dat spreekt voor zich.

We zien een wat ongebruikelijke knoppen layout. De twee primaire knoppen vallen vooral op met hun lengte, en er zit een knop boven-, en twee knoppen onder het scrollwiel. Bij de duim zitten ook twee knoppen, aan de pink zijde zitten er geen.

Aan de onderkant zien we de glijders met kleine klik-gevalletjes waardoor je ze op de lange termijn een keer zou kunnen vervangen. Verder zien we de Avago S3988 sensor achter wat een ongemodificeerde lens lijkt te zijn (vereist bevestiging), en achter het CM Storm klepje treffen we de optionele gewichtjes aan.

De Xornet II komt in dezelfde nette verpakking. De nieuwe kleurstelling van CM Storm / Cooler Master valt in elk geval in de smaak. We zien een soepele rubberen kabel, en dit keer een ‘snagless’ aansluiting aan de muis zelf.

De Xornet II is een gevalletje apart. Kort, breed, aparte vormen. De Xornet mist wat van de luxe die de (twee keer duurdere) Sentinel heeft, maar de geheel mat zwarte uitvoering is gezien het prijspunt best netjes. De Xornet II is een stuk lichter wat bij het soort gebruik past, maar desondanks voelt de muis kwalitatief best prima aan. Afwerking lijkt ook prima in orde als je kijkt hoe de verschillende panelen op elkaar aansluiten. Beide zijkanten hebben een rubberen coating voor wat extra grip bij het optillen van de muis. Verder zien we twee duimknoppen, en twee knoppen onder het scrollwiel.

Al met al een onopvallende muis ware het niet voor de aparte vorm. Gezien het prijspunt echter geen slecht woord over de fysieke uitvoering.

Als je wel eens eerdere CM Storm software pakketten hebt gehad zal opvallen dat de nieuwe versies een flink strakker uiterlijk hebben. Vier grote tabs, met enkele sub tabs daar onder, het is allemaal keurig intuïtief. Met die strakkere lijn komt dus een stukje overzichtelijkheid, en als gevolg voelt het pakket voor het eerst volwassen. Waar Corsair en ROCCAT voor extreme featuresets gaan, soms tot verwarring toe, kiest CM Storm voor een meer ‘heb je dat nou echt allemaal nodig’ approach, en toegegeven: alles wat relevant is lijkt er goed in te zitten.

In het eerste scherm kan je de acties onder elke knop aanpassen. Bij de StormTX sub map kunnen we een actie binden welke je activeert door met de TX knop te ‘shiften’. Een prima oplossing om features toe te voegen zonder tig knoppen op de muis te plaatsen.

LED features spreken ook voor zich. Kies kleureffecten, kies je eigen kleurtjes uit een praktisch eindeloos spectrum, en doe je ding. Ook leuk is de optie om je eigen logotje in het scherm te tonen (komt straks in beeld), al is 32x32pixels zoals je in het Cooler Master logo kan zien eigenlijk te weinig voor echt iets leuks.

DPI is instelbaar van 50 tot 6400 DPI in stappen van 50 DPI. Ook de lift-off distance is in te stellen van ‘bijna niets’ tot ‘iets meer maar eigenlijk ook niet gek veel’, meer een instelling om aan je oppervlak te fine-tunen. Over tunen gesproken, je kan in de software aangeven welke CM Storm mousepad je hebt om de muis zo een ideale instelling aan te laten nemen. Helaas heb ik geen CM Storm pads in huis om het te testen, maar het klinkt als een mooie en vooral slimme feature. Uiteraard kan je de Sentinel ook gewoon calibreren naar je eigen muismatje. OS instellingen zijn ook aanwezig, en een macro manager ontbreekt ook niet.

De Xornet software scoort ook op overzichtelijkheid, maar is uiteraard wat minder gevuld. We kunnen knoppen aanpassen, maar de TX feature ontbreekt. We kunnen voor elk van de DPI instellingen een gewenste kleur instellen en één van de vier effecten, maar als je denkt je eigen lichteffecten te programmeren dan kom je van een koude kermis thuis.

De DPI instelling van de Xornet II gaat in stappen van 250 DPI, met een minimum van 250. Het maximum van 3500 zal zelden een issue zijn, maar de CS:GO fine-tuners zullen dus genoegen moeten nemen met 2-3 mogelijke instellingen, en weinig er tussen. Voor het gros van de gebruikers zijn de stappen van 250 DPI echter meer dan zat. Ook de lift-off distance kan wederom iets worden aangepast, keurig.

Beide muizen zijn zoals je in de software kan zien voorzien van RGB verlichting. De Sentinel heeft verlichting op de rug en aan de voorzijde, de Xornet heeft verlichting in het scrollwiel. Vooral de verlichting op de rug van de Sentinel is opvallend, zeker met het OLED schermpje er naast welke je van flink wat relevante informatie voorziet. Maar goed, iets met een picture en iets van duizend woorden...

Hoewel ik daar vooral standaard kleurtjes laat zien bij de Sentinel staat niets je in de weg om met de RGB mixer je eigen opvallende kleuren te kiezen. Bij de Xornet kies ik dan ook even voor een wat feller blauw, en knal paars. Je ziet dat andere kleuren ook goed tot hun recht komen. De enige uitzondering is de witweergave bij de Xornet, zoals we vaker zien bij goedkopere RGB LED oplossingen. In de laatste foto zie je wat de Xornet doet als je hem op geheel wit zet: je krijgt dan een rood/roze gloed. Beetje jammer. Weergeven van wit gaat de Sentinel een stuk beter af.

De Xornet en ik hebben een iets andere gedachte bij het woord 'wit'

Als liefhebber van iets grotere palm grip muizen, althans voor dagelijks gebruik, kwam de Sentinel III als geroepen. De muis voelt in de hand overigens niet zo (bijna overdreven) groot als de foto’s deden vermoeden, maar eerder een mooie L-XL vergeleken met de inmiddels legendarische Logitech game muis vorm welke ik in dit voorbeeld maar even een ‘M’ noem. Aangezien ik zelf geen eerdere Sentinel muizen had had ik de verwachting dat hij wat ‘gevormder’ zou voelen, maar wederom voelde het wat natuurlijker dan de wat extremere vormgeving lijkt aan te geven.

De keuze van CM Storm voor een harder mat plastic met een redelijke grip sta ik persoonlijk ook helemaal achter. Hoewel sommige mensen rubber prefereren denk ik dat dit de betere keuze is voor de mainstream die deze muis aan lijkt te willen spreken. Ook de knoppen en scrollwheel lijkt zich op mainstream te richten: typische Omron feedback, gemiddeld zware scroll om 1-scroll precisie in games te waarborgen zonder te zwaar te worden voor algemeen gebruik. Over de vormgeving en uitvoering van de Sentinel kan ik echt enkel positief zijn. Fanatieke muis-optillers zullen aan de grotere afmetingen, het hogere gewicht, en het feit dat er aan de pink-zijde eigenlijk niet genoeg inham zit om het een gooi- en smijt muis te maken een uitdaging hebben, maar de Sentinel is nu eenmaal een echte palm-gripper. Met mijn iets grotere handen is het prima mogelijk de vingers iets op te trekken voor een snellere click-response gezien de knoppen flink lang zijn, maar in de basis is dit puur palm al was het maar dat bij een andere grip je moeite gaat hebben met het bereiken van de duimknop. Hou wel rekening met het feit dat hij vrij slank aan de rechter kant is, oftewel de vingertoppen van je pink en ringvinger pakken de muis als het ware vast, waar je bij extra brede ‘ergonomische’ (tenminste, zo noemen ze dat dan) modellen die twee vingers ook geheel kan laten rusten.

StormTX is een waardevolle toevoeging voor de praktijk, want met deze muis-shift kan je extra assignments aan je knoppen toepassen. Het is vergelijkbaar met wat ROCCAT doet met easy-shift, iets waar ik zeer positief over was, maar je hoeft de originaliteitsprijs niet te winnen om het gewoon goed uit te voeren. Hou er wel rekening mee dat de geclaimde “15 knoppen” wat optimistisch is, want bijvoorbeeld de voorste duimknop indrukken terwijl je de achterste vast hebt met je duim is wat pittig, zo ook het strekken naar de knop helemaal voorop. Desondanks een leuke oplossing om toch zeker een ‘knop’ of 5 toe te voegen. De toevoeging van de OLED display kon ik ook erg waarderen. Het lijkt een gimmick, en zeker het ‘on the fly’ je sensor naar je muismat kunnen kalibreren is niet iets wat je dagelijks zal doen, maar het is toch verdomd handig om je DPI instellingen naar wens aan te kunnen passen zonder uit je game te hoeven alt-tabben. De keuze voor OLED heeft ook tot gevolg dat het scherm goed uit te lezen is onder een hoek, en ook de helderheid is keurig in orde. De optie om je eigen logo toe te voegen is iets wat in de praktijk al snel werd vergeten, want 32px is niet gek veel ruimte.

De Xornet is in gebruik echt een geval apart, een heuse niche-muis. Ik moet ook direct toegeven: ik noch mijn vrouw behoren tot die niche. Die niche bestaat namelijk uit mensen die een ultieme claw-grip prefereren, of minder waarschijnlijk: mensen met echt piepkleine handen die voor die reden een ultra compacte of lichte muis willen. Probeer je hem met een beetje normale hand te ‘palmen’ dan steken je vingers namelijk een paar centimeter uit. Als je andere ervaringen leest zijn er tal van mensen die dolblij zijn met de vorm van de originele Xornet, en voor hen zal de Xornet II dan ook een leuke vervangen zijn vanwege de nieuwe sensor alleen al. Voor mij was het dus echt even een kwestie van opwarmen met deze muis alvorens ik de toch wel unieke elementen kon waarderen.

Naast dat het de Xornet II niet mee zat omdat hij iemand moest overtuigen die geen onderdeel is van de doelgroep, lag er ook nog eens een twee keer zo dure Sentinel III naast. Een muis van minder dan drie tientjes direct naast het nieuwe topmodel leggen is natuurlijk pittig. Niet dat er wat mis mee is, maar CM Storm muizen richten zich traditioneel op een ijzersterke prijs-prestatieverhouding, maar een lagere prijs laat natuurlijk minder ruimte voor wat luxe. Bouwkwaliteit is echt meer dan keurig voor het geld, maar niemand zal er over naar huis schrijven, de afwerking is ook keurig, maar de wat eenvoudigere materialen in matte uitvoering springen simpelweg minder in het oog dan de Sentinel.

Waar de Sentinel in de kijker speelt met tig features en opvallende vormen is de Xornet II eigenlijk geheel onopvallend. De Omron switches voelen traditioneel goed, maar in een claw grip (dus met je vingers recht naar beneden wijzend) is je klik snelheid een stuk sneller en voelt het een stuk lichter. Het scrollwiel is ongeveer zo onopvallend neutraal als ze komen in game muizen, en de matte coating is in diezelfde lijn niet zweterig, niet opvallend grippy of juist glad, maar ook gewoon neutraal. Liefhebbers van de oude Xornet zullen de iets grotere en meer gevormde duimknoppen vermoedelijk wel waarderen, de TTC switches die daar onder zitten hebben een so-so reputatie op de lange termijn, maar ze hebben een goede ‘click’ en feedback, daarbij zijn het geen switches die je normaliter verwacht miljoenen keren te gebruiken.

Positief vindt ik de vorm aan de rechter kant, die ruimte biedt om je pink en ringvinger comfortabel langs te laten lopen. De Xornet is dan wel een ukkie, maar hij is flink breder dan menig typische muis. De toevoeging van de rubberen grips aan de zijkanten gecombineerd met het extreem lage gewicht maakt het vervolgens een echte gooi en smijt muis die lekker stevig in de hand ligt als je de passende claw of fingertip grip aanneemt. Als ik de muis bij wijze van test een flink aantal keren hardhandig tegen de tafel werk geeft hij in elk geval weinig mee. Alles draait bij de Xornet II gewoon om die aparte ‘love it or hate it’ vorm, en met die feature valt of staat je eventuele aankoop, maar als je voor die aparte vorm wilt gaan en een liefhebber bent van snelle, lichte muizen dan is het een leuk beestje om vooral razendsnel mee te zwaaien.

Laten we weer met de Sentinel III beginnen. Deze Avago ADNS S3988 is gewoon een uitstekende keuze. Het gros van de kopers zal niet verder kijken dan de maximale DPI en niet realiseren dat ‘slechts’ 6400 DPI nimmer een beperking is (of dat merken die deze sensor met 12000 DPI verkopen gewoon interpolatie toepassen, maar dat terzijde) en dat muizen met 8200 DPI in de regel een mindere sensor hebben, wat natuurlijk jammer is. Als je dit leest dan hoop ik dat je tot de kleinere groep behoort die snapt dat een goede sensor belangrijk is, en als het mee zit zelfs op de hoogte bent dat er een aantal sensoren zijn die praktisch perfect zijn: laat ik je gerust stellen, dit is daar één van. Mocht je tot die <0.1% doelgroep behoren die extreem theoretisch door wil discussiëren over de 3310 vs 3366 vs 3988 etcetra dan wens ik je veel succes. Er zijn op dat top niveau hooguit wat kleine nuance verschillen, maar zelfs met al die sensoren in mijn collectie durf ik geen uitspraken te doen over wat beter is. Aan het einde van de dag is dit een sensor waar je van beginner tot pro gamer mee uit de voeten kan en als je een schot mist zal het nimmer aan de sensor liggen.

In een discussie onlangs haalde ik aan dat perfectie niet bestaat, enkel perfecte onder bepaalde omstandigheden, en daarbij zijn er nog mogelijke variabelen afhankelijk van de uitvoering van de fabrikant. De Sentinel III laat zich net als de meeste andere S3988 muizen prima gebruiken op tal van oppervlaktes, een muismat is in elk geval niet strikt noodzakelijk om de muis als ‘goed’ te ervaren. Glazen tafels heb ik momenteel niet tot mijn beschikking, maar zijn zelden ideaal als oppervlak. Wel gaat zoals praktisch altijd op dat voor optimale prestaties een goede muismat zeker aan te raden is, dat is niet deze sensor specifiek, maar gaat op voor iedereen die het maximale uit hun muis wil halen. Enkel een muis met een goede sensor kopen is dan simpelweg niet genoeg. Wel valt met deze sensor weer op dat de prestaties erg goed uitpakken bij zowel zeer fijne als zeer grove muismatten. Ik heb deze muizen slechts enkele dagen in huis, maar vooralsnog lijkt er op de uitvoering van CM Storm niets aan te merken.

De sensor van de Xornet II, de Avago 3320, was een nieuwe ervaring. Stiekem hoopte ik dat de 3320 een upgrade van de geweldige 3310 zou zijn, maar gezien het prijspunt van de Xornet II leek dat toch onwaarschijnlijk. Op papier is het een prima sensor in dit segment: De laagste twee DPI settings, 250 en 500, zullen low-sense fanaten aan moeten spreken, en het maximum van 3500 DPI is praktisch zelden een beperking. Fine-tuning wat je DPI betreft ontbreekt dus, maar er valt zat te kiezen. CM Storm lijkt gekozen te hebben voor een custom lens waardoor de daadwerkelijke DPI/CPI nog een stukje lager ligt dan de instelling, dat heeft ook tot gevolg dat een andere Avago 3320 anders zou kunnen voelen, al ken ik momenteel nog geen alternatieven met deze sensor.

Praktische ervaringen met de sensor zijn echter keurig, op hoge DPI met zeer hoge snelheden (lees: heeel hard zwaaien) lijkt de sensor wat inconsistent met het waarnemen van de afgelegde afstand, maar geen hond die op 3500 DPI met zijn muis gaat gooien. Tussen de 500 en 1500 DPI, de meer gangbare instellingen, volgt de Xornet bewegingen scherp. Leg je de S3988 van de Sentinel II, of de 3310 van de Zowie FK1 er naast, dan zal je als sensor na.. ik bedoel purist de keuze wel snel maken. Vergeleken met de veel voorkomende Avago ANDS 9800 laser, iets waar je normaliter ook wel een tientje meer voor kwijt bent, weet de Xornet toch te overtuigen met dat 'optische gevoel'. Op de lage-gangbare DPI instellingen is het een keurig presterende sensor waar andere 30 euro muizen in mijn ervaring een puntje aan kunnen zuigen, en laten we eerlijk zijn: Ben jij een high-sense gamer, iemand die met kleine bewegingen het scherm over vliegt, dan is er met de sensor ook echt niets mis. Enkel bij het opzoeken van de extremen merk je pas echt de verschillen tussen de sensoren, en dan moet je aardig 'into muizen' zijn om dat iets over op te merken.

De CM Storm Sentinel III en de Xornet II mogen dan beide wel updates zijn van reeds bestaande modellen, ze zijn dermate stevig geupgrade dat je zot moet zijn om er over heen te kijken. Zoek je een palm grip muis die net een stapje groter mag zijn dan gemiddeld, dan kan je eigenlijk niet om de Sentinel III heen. Voor 60 euro een muis met deze bouwkwaliteit en featureset, en vervolgens ook nog eens een top sensor? Dat zien we niet vaak. Er zijn wel concurrenten op gebied van full-palm-grip, featureset, sensorprestaties, of prijs, maar een alternatief die op –alle- vier de punten tegen de Sentinel III op kan boxen komt even niet in mij op. De dichtste alternatieven zijn de iets luxer voelende ROCCAT Kone XTD Optical, maar die kost wel 20 euro meer , en de Logitech G502 die momenteel tot 60 euro is gezakt en ook een top sensor biedt, echter is een veel voorkomend probleem dat de typische Logitech game muis vormgeving door een grote groep Nederlanders als ‘net te klein’ wordt ervaren; de Sentinel III vult de gemiddelde tot iets grotere hand wat meer. De bouwkwaliteit, zowel van buiten als de keuze voor 20 mil click Omrons, en de Avago S3988 sensor alleen al zouden de prijs rechtvaardigen, maar de extra’tjes zoals de OLED en echte ‘on the fly’ aanpassingsmogelijkheden maken de Sentinel III echt een topper.

De Xornet II is een niche muis voor de doelgroep die graag een echte claw-grip aanneemt, iets waar je wel bewust voor moet kiezen. Probeer je je hand te vullen met de Xornet en je weet niet wat je mee maakt, maar pak hem vast zoals het bij deze muis hoort en je hebt een razendsnelle muis waar je tevens razendsnel mee kan klikken. Dat maakt het in de eerste plaats een MOBA/RTS muis, maar de prestaties staan je bij geen enkel gebruiksdoel in de weg. De Xornet II mist natuurlijk wat van de luxe van de Sentinel III, maar voor drie tientjes een lichte doch solide gooi en smijt muis met een prima sensor is echt geen slechte deal. Daarmee komt hij feitelijk naast de CM Storm Alcor te staan die zich tevens in de kijker speelt met een scherpe prijs-/kwaliteitverhouding, en zodoende is er een degelijke keuze bij gekomen voor mensen met een voorkeur voor deze korte en brede vormgeving.

Deze ervaring was een fijne herinnering aan waar CM Storm traditioneel voor staat: Een uitstekende prijs-/prestatieverhouding. Dat gaat voor beide modellen in elk geval op. Misschien is het grootste probleem van de Xornet II nog wel dat hij als krachtige instapper zich moet presenteren naar wat simpelweg één van de beste en meest complete muizen is ongeacht de prijs: De Sentinel III.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een CM Storm Sentinel III?

Goede touch van dat laagje plastic over die mesh bij de Sentinel. Bij de voorgangers was dit gewoon metaal en ging zout (zweethanden) zich na verloop van tijd verzamelen op die mesh, wat allesbehalve proper oogde.
Daar heb ik ook last van met mijn huidige muis (goedkope sharkoon fireglider). Prima ding verder, vind dat alleen zó vies >_<
Heb ook firegliders. Vind de vorm wel lekker, maar de sensor is natuurlijk gewoon budget. Rubbercoating houdt daar wel goed stand na al die jaren moet ik zeggen.
Klopt wel ja, ligt heerlijk in de hand en het rubber is ook nog goed zelfs na 2 jaar intensief gebruik. Maar ondanks dat hij nog prima is ben ik wel toe aan iets nieuws, dus ik zoek lekker rustig op mijn gemak. Cooler master is ook een degelijk bedrijf, dus moet zeggen dat ook dat in het voordeel van deze muis spreekt. Toevoegen aan het kerstlijstje denk ik zo! :D
Denk dat dit vanaf de Fireglider een heeeele mooie upgrade is.
Ik heb best wat mooie Senti II plaatjes gezien inderdaad. Tijd zal het leren, maar het lijkt er op dat deze constructie daar echt geen last mag van hebben :D
Ik heb dat indertijd opgelost door het plaatje er af te nemen, eens flink te spoelen, daarna te schuren en er vervolgens een laagje verf over te doen. Geen zoutophoping meer vastgesteld. Lijkt me dus een gevolg van de coating die ze op toen op de plaatjes gebruikten. Voor de rest was die z3ro-g een erg aangenaam zittende muis.
De Sentis zijn inderdaad aardig 'gemod' op dergelijke kleine dingetjes, vermoedelijk juist omdat die vorm zo in de smaak viel. Denk zelf dat ze er verstandig aan doen een v3 uit te brengen van een verder uitstekende vorm.
Nice review ik hoop dat de coating beter is als de vorige want die van mij was naar jaar al echt versleten!
Dat is precies één van de grote aanpassingen. Rubbercoating, zeker met een klein beetje zweethandjes, is daar inderdaad gevoelig voor. En bij de Sentinel II hoorde je het inderdaad wel vaker, al is het nog lastig om de schaal vast te stellen gezien de aantallen waarin CM Storm deze dingen verkoopt. Een harde coating zoals op deze III zou echter praktisch niet moeten slijten. De tijd zal het leren, want deze muis gaat voorlopig niet weg naast mijn pc :D
Nice, ik vond het ook altijd een fijne muis nu de corsair sabre rgb van jou die bevalt ook wel maar is wat kleiner.
Sabre is een stuk kleiner inderdaad. Ik zou zeggen meer een semi/hybride claw muis. Helaas blijft vormgeving praktisch onmogelijk om te reviewen, zo verdomd persoonlijk.
Wauw- wat een review !
ik zag inderdaad deze muis voorbij komen op het internet.
Op dit moment heb ik een rat.9 (mad catz) waar ik ongelofelijk veel ruzie mee heb 8)7 , reageert soms niet.
Of valt spontaan uit. DUS tijd voor een nieuwe muis... en ik denk dat deze het wordt!

Nog een vraag: Hoe zit het met het schoonmaken van de lens als deze vies is? Is dat te doen?
Bij de rat.9 kom je er zo goed als niet bij namelijk. 8)7

+3 voor de review! Thanks!!! _/-\o_
Dank je wel :D

Schoonmaken is meestal een kwestie van even stof uit blazen. Als het echt vies wordt een q-tip met alcohol ofzo. Deze lens is niet meer of minder bereikbaar dan praktisch elke andere muis, maar wat staat bij de R.A.T. 9 precies in de weg?

En als je er voor gaat hoor ik graag hoe deze bevalt!
Rat.9 ligt heerlijk in de weg hand maar, soms beweeg ik van links naar rechts en dan gaat de cursor ineens 10 keer zo langzaam. 8)7
Heb zelfs een muismat van madcatz dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik zal even kijken of ik het schoonkrijg met een wattenstaafje ( moest wel lachen ik dacht huh? Q-tip? Dus ik google dat toen kwam ik een donkere man tegen... ik dacht huh moet ik hem in mijn muis stoppen xD? :z ) maargoed anyway - wat voor soort alcohol moet ik ervoor gebruiken? Ik denk dat liquer 43 er niet beter op wordt he :P !

[Reactie gewijzigd door Trithereon op 2 december 2015 10:36]

het wordt tijd dat ik vortaan maar rechts ga muizen :p
kan ik ook eens een muis gebruiken uit jouw mooie reviews :+
Ik heb zelfs links moeten leren muizen :D Maar het beperkt je keuze wel serieus he, ben blij dat ik ook weer fulltime een rechtspootje ben ;)

Ik blijf mn best doen ook linkshandige beestjes mee te nemen, maar het aanbod is daar zo verdomd beperkt in :(
Hoe zit het met acceleratie in deze sensor? Daar lees ik volgens mij niets over, behalve dan dat je de verschillen tussen de genoemde sensoren verwaarloosbaar vind.

Dikke review hoor! 8)
Mijn excuses, als je iets te veel tijd met muizen bezig bent dan schieten sommige vanzelfsprekendheidjes, zoals het aangeven dat een S3988 er geen last van heeft, er wel eens bij in. De Sentinel III heeft net als de meeste andere S3988 implementaties praktisch geen acceleratie. Ik zou zeggen 'geen', maar ik wil discussies over marginale acceleratie (meer theoretisch dan praktisch) in alle top-range optische sensoren voorkomen ;)

Ook bij de 3320 is het praktisch geen issue.

En danku :D
Erg fijne review weer, prettig geschreven, zeer compleet, helemaal top! +3
Leuke review, vooral dat je twee muizen behandeld. Heel netjes, twee reviews voor de prijs van 1, scheelt weer lezen haha. Geweldig vooral die mooie foto's, moet toch echt eens weten hoe je dat doet.
Dank je wel :D

Wat betreft de foto's, de credits gaan dit keer (again) naar mn dame. Misschien is dat nog wel een goede tip? ;)
mmm moet ik eens over nadenken inderdaad. Heb vant weekend buiten foto's gemaakt voor mijn nieuwe en dat ging me wel beter af.
Je ziet wel meer reviewers naar buiten trekken, dat heeft ook zeker voordelen :D

Alhoewel, wintermaanden voor de deur hè :D Ik vrees dat ik een beetje vastgebonden ben aan onze tafel, die heeft inmiddels aardig wat productjes gezien!
ja helaas zijn de droge en mooie dagen al voorbij, dus wordt buiten ook lastig foto's maken.
Mooie Muis , Mooie Review , 3+ Bonus !
Ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe muis, ik ga deze eens nader bekijken, misschien heb ik dan toch eindelijk een nieuwe binnenkort :)
Veel succes met je zoektoch, en als je er voor gaat hoor ik het graag :D