Specificaties 10,1" (1280x800), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

MSI S100-029NL Zwart Review

lightemup 30 november 2015, laatste update op 30 november 2015, 353 views

MSI S100-029NL Zwart

Prima product voor een dito prijs, op enige minpuntjes na waar dan wel weer goed mee te leven valt.

Pluspunten

• Prestaties
  • Beeldkwaliteit
  • Touchscreen kwaliteit
  • Accuduur
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Toetsenbord is matig
  • Speakerkwaliteit matig
  • Laadconnector is niet heel doordacht

Dit is mijn eerste review, tips en opbouwende kritiek zijn altijd welkom. Heb je vragen? Behoefte aan meer specifieke informatie? Please ask!

Na lang zoeken naar een handige “vervanger” voor mijn Dell Precision laptop kwam ik al snel bij de hybride 2 in 1 laptops uit. Mijn Dell werkpaard is namelijk zwaar, de accu gaat nog maar een klein kwartiertje mee en hij produceert veel hitte wat vooral komt door de Nvidia Quadro GPU. Tsja zo’n Precision is leuk spul, maar aangezien ik veel onderweg ben was het niet de allerhandigste keuze.

Na goede ervaringen met de Surface 3 Pro reeks van Microsoft ging ik opzoek naar een soort gelijk apparaat in een veel gunstigere prijsklasse. De hybride moest wel aan een aantal eisen voldoen;
• Scherm groter dan 8”
• Meer dan 32GB opslag
• MicroSD ingang
• Bluetooth
• Accuduur meer dan 5 uur
• Meegeleverd toetsenbord
Mijn keuze viel in eerste instantie op een Toshiba Click mini, maar hiervan vond ik de opslagruimte (32GB) en het scherm (8,9 inch) te klein. Ook had deze hybride als nadeel dat er zowel in de dock als de tablet een accu zat, maar hierbij de dockaccu als eerste werd opgeladen en kon de tablet niet onafhankelijk worden opgeladen.

Mede door de goede aanbieding van Alternate (¤169) kocht ik een MSI S100-029NL. Deze was refurbished maar in absolute nieuwstaat en met 18 maanden garantie. Doorslaggevend was, naast de garantie, de goede band die ik met MSI had opgebouwd (Naar mijn mening is de prijs/kwaliteit verhouding altijd prima in orde) door de jaren heen en ook vooral met de RMA afdeling.

Specificaties

• Intel Atom Bay Trail-T Z3740D 1.33GHz (Quadcore)
• 2GB DDR3L
• 10.1” IPS HD 1280*800 / Multi-Touch 10 point
• Intel HD Graphic (Gen7)
• 64GB Flash geheugen
• Bluetooth 4.0 & Wifi B/G/N
• G-Sensor(Gravity acceleration sensor )
• Mini HDMI 1.4
• 2 Camera’s: Front 2.0MP FF / Rear 2.0MP FF
• 3.7V/7500mAh Lithium Polymar Accu

De verpakking
In een stevige maar verder saaie verpakking bevinden zich de volgende dingen:
• De Tablet
• Oplader
• Hoes/Standaard met toetsenbord en touchpad
• USB OTG kabel
• Gratis Office 365 Personal licentie voor 1 jaar (leuke verrassing!)
• Garantieboekjes
Verder niets bijzonders hierover te melden, vrij straight to the point allemaal.

Bouwkwaliteit

De S100 voelt zeer solide aan. De achterkant bestaat uit geborsteld alumnium en de randen zijn afgewerkt met zwart plastic. De tablet voelt aan, alsof hij wel tegen een stootje zou kunnen. Echter niet zo stevig dat ik in de verleiding kom om dat te proberen.
De cover met toetsenbord voelt ook heel degelijk aan, maar zo ziet het toetsenbord er niet uit.

Het toetsenbord voelt wel sterk aan, maar ziet er minder degelijk uit dan een vergelijkbare cover van DealExtreme. Wel typt het toetsenbord fijn, al kreeg ik na enige tijd wel kramp in m’n vingers (lees : dikke kroketvingers) door o.a. de kleine toetsten en de kleine afstand daartussen. Maar voor niet al te lange verslagen typt het geheel prima.

Ook de magnetische connector waarmee de tablet word vastgeklikt aan het toetsenbord, voelt stevig aan.

Voor mij is er wel degelijk 1 punt van kritiek namelijk de laadconnector, deze is zo klein dat ik bang ben dat deze snel stuk gaat. Het is echt een minuscuul gaatje met daarin een pinnetje wat naar mijn gevoel snel kan breken.

1st Boot

Mijn exemplaar was leeg bij de eerste boot, dus moest eerst de oplader aangesloten worden.
Standaard werd de S100 geleverd met Windows 8.1 with Bing, dus allereerst moet door een paar configuratieschermpjes heen gelopen worden. Nadat het desktop voor je neus verschijnt valt 1 ding op.. Iets wat me al jaren aan fabrikanten als HP, Dell, Acer en Lenovo stoort…. 0,0% Bloatware!
Oké, dat is niet helemaal waar.. Het enige dat erop staat is een trial Norton Internet Security en een handleiding van MSI. Kortom; Vrij netjes vind ik.

Windows 10 installatie

Windows 8.1 heeft er ongeveer zo’n 20 minuten opgestaan voordat ik de overstap maakte naar Windows 10. Gewoon met het hulpprogrammaatje van Microsoft. Hierbij heb ik alles laten verwijderen. En na enige tijd stond Windows 10 erop. Vanzelfsprekend hoefde ik geen serial in te voeren, de laptop werd inmmers geleverd met Windows 8.1 (with Bing).
Zoals ik altijd doe, is meteen na de installatie van het nieuwe OS de activatiestatus checken. Wat blijkt? Hij heeft inderdaad de OEM key overgenomen, en Windows is geactiveerd… Maar het blijkt Windows 10 Pro te zijn?! En deze is gewoon prima geactiveerd en geeft geen meldingen what so ever.. Een leuke bijkomstigheid!

Een andere leuke bijkomstigheid is dat er helemaal geen drivers meer geďnstalleerd hoefden te worden, toch enen nieuwe VGA driver geďnstalleerd. Die namelijk standaard door Windows geďnstalleerd word is bijna antiek (versie 10 tegenover de nieuwste uit de Intel fabriek; versie 15 ).

Prestaties

Nadat ik mijn hybride verder ingesteld had ( Office 365, Windows Updates, overige programma’s, etc), Viel mij op hoe snel de tablet nog steeds is. Bijv. het opstarten en afsluiten duurt niet langer dan een seconde of 5 á 7 .

Het IPS touchscreen is erg helder, geeft mooie kleuren weer en reageert gewoon echt heel goed. Ook is de resolutie (1280x800) naar mijn mening prima voor dit apparaat.

Ik had duidelijk mijn bedenkingen bij de “slechts” 2GB geheugen die aan boord was, maar op het moment van schrijven met 2 applicaties open (Word 2016 en een grote PDF in Foxit Reader) staat het geheugen gebruik op ongeveer 40%.
De CPU staat op dat moment te slapen.

Een 1080p . MKV afspelen gaat in VLC zonder problemen, ook 1080p Youtube bekijken is geen enkel probleem. Ook lichte spelletjes zoals GTA Vice City en Command and Conquer 3 zijn geen enkel probleem en draaien goed en stabiel bij ongeveer 50 FPS (niet allen op de hoogste resolutie) .
Hierbij valt op te merken dat de tablet wel iets warmer word, maar nooit zo warm dat je gaat denken dat de tablet smelt of te warm word om vast te houden.

Helaas is het geluid van de mono speaker op de achterkant, ver onder de maat. Zelfs een televisie-uitzending van RTLXL kan niet met volume boven de 60% worden afgespeeld. Dan is het geluid heel erg schel en kraakt het behoorlijk.

Het bereik van de WiFi is erg goed te noemen, de Realtek RTL8723BS blijft stabiel, zelfs als ik op zolder zit. Beneden in de woonkamer staat een Cisco modem/router van Ziggo.

Bij normaal gebruik gaat de accu zo’n 6 á 7 uur mee bij een beetje browsen, mail checken en verder huis, tuin en keuken gebruik.

Tsja voor ¤ 169 kan het alle kanten op, ik denk dat het eerder de “goedkoop is duurkoop” kant op zal gaan in de meeste gevallen. Echter ben je voor die prijs ook al snel tevreden, maar dit is een uitzondering. Dit is in mijn optiek gewoon een hele goede machine voor een eerlijke prijs. Helaas heeft MSI wel ergens op moeten bezuinigen, en dat is wat mij betreft het geluid en het toetsenbord. Dat het maar 1 speaker is valt misschien nog wel te verantwoorden, maar dat dan de enige speaker ook nog van slechte kwaliteit is gewoon een beetje jammer. Maar ja, een beetje jammer is ook jammer. Het toetsenbord is goed voor enkele zinnen of een chatgesprek maar je bent er al snel klaar mee.

Toch weegt dit, in mijn ogen niet op tegen de goede prestaties en de lange accuduur. De tablet blijft ten alle tijden goed bij de les en met een gemiddelde levensduur van de accu van 6 á 7 uur is ook gewoon dik in orde.

Heb jij ook een MSI S100-029NL Zwart?