Specificaties Docking station (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Dock Review

Rmaxx 25 november 2015, laatste update op 27 november 2015, 3.174 views

Microsoft Surface Dock

Behoorlijk duur, niet probleemloos, maar toch een bijna ideale oplossing. Al het niet zo storingsgevoelig was, was het perfect.

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • 2 extra monitoren mogelijk
  • Jep, de surface is nu cht je desktop!

Minpunten

• werkt vaak niet goed
  • iedere keer opnieuw monitoren instellen
  • te duur in NL

Waarom deze dock? Ik heb langer gezocht naar een oplossing om mijn surface pro 3 te gebruiken als desktop.. Met 1 monitor extra gaat dit met een simpele kabel, maar met 1 groot scherm en 1 surface scherm is het niet echt fijn werken. De afmetingen wijken te veel af en de surface staat een stuk lager op je buro... Dus een externe dock... de usb3 docks op de markt hebben me nooit zo kunnen bekoren, dus het was wachten op de dock van Surface zelf. De eerste versie met vaste hoek leek me niet ideaal.. Deze nieuwe versie was de eerste die me echt interessant leek...dus...

Online besteld als preorder en op de verwachte datum ontvangen. Mooi verpakt in een nette doos zoals je tegenwoordig gelukkig mag verwachten bij premium producten zoals de Surface lijn. Ik had de doos zwart verwacht zoals de surface verpakking, maar zo mooi was hij helaas niet. Achja het is maar een doos....

Inhoud
Onverwacht zwaar die doos, de reden was snel duidelijk. De dock zelf is maar 50% van het pakket. De bijbehorende voeding is qua vorm exact gelijk aan de dock, best groot dus.
Onder de dock zit een zachte bodem, dat is wel mooi gedaan, geen krassen en staat lekker stevig.Netjes!

De kabels zijn allemaal lang genoeg, uiteindelijk heb je op je buro enkel de dock staan met alle kabels netjes aan de achterkant van je buro. slechts 1 kabel naar de surface, meer heb je niet nodig.

Deze kabel had van mij iets langer gemogen, en de kwaliteit lijkt ook niet geweldig.. Vooral het uiteinde , bij de connector dus, lijkt een groot aantal dunne draadjes waar een vrij dun en wijd omhulsel omheen zit. Het knikt/vouwt dus een beetje waardoor het wat goedkoop en niet zo stevig overkomt. Voor mijn gevoel gaat dit omhulsel na een paar 100x insteken een keer scheuren. Ik vind de dunne kabel van de originele voeding van de Surface ook al zwak overkomen, maar daar voelt de kabel tenminste nog solide. Ik ben benieuwd hoe lang deze mee zal gaan. Als de kabel beter was had ik 5 sterren gegeven voor de afwerking want verder is het een prachtig afgewerkt blokje.

- spoiler alert - :Y)
Om niet alleen negatief te zijn begin ik maar met de conclusie: Ik gebruik nu mijn tablet als desktop pc, en dat werkt echt prima. Veel beter dan verwacht, de surface 3 pro is echt een werkpaard, alles draait zonder problemen. Qua snelheid en stabiliteit althans.
De nadelen zijn:
- schalen van programma's klopt niet altijd, wat kleine en vage letters veroorzaakt.
- Na loskoppelen moet je de volgende x weer je monitors instellen, (bijna) iedere ...keer...weer...
----

In gebruik name
Ik heb 2 monitoren aangesloten met mini displayport > hdmi kabels. Verder een toetsenbord op USB, netwerk , wireless mouse plugje, usb headphones. Na aansluiten heb ik nog 2x USB vrij en de audio aansluiting. Op de Surface zelf heb ik ook nog de USB vrij uiteraard. Na het aansluiten van alle kabeltjes, behalve de surface zelf, kijk ik nog snel in de handleiding of ik wellicht nog iets moet updaten.. nope.. plug en play. Volgens de handleiding was inpluggen de enige handeling die nodig was... Insteken en genieten dus.....

Problemen :(
Niet dus.. na het insteken gebeurd er niets eigenlijk.. alhoewel, netwerk doet het, audio ook, en de muis en het toetsenbord ook.. Alleen geen beeld dus. Na een check bij de instellingen blijkt windows wel 2 extra schermen te zien. Als ik probeer uit te breiden naar deze schermen wordt alles zwart helaas. Rebooten hielp niet, de kabel opnieuw eruit halen en daarna wel. Althans ook niet echt vanzelf, maar na een paar x proberen ging eerst het ene scherm aan, en snel daarna het andere ook.. YES! Het werkt iig. _/-\o_

Heerlijk, snel alle programma's openen en kijken of de surface het trekt. Ik heb een i5 met 8gb, die lijkt het goed aan te kunnen. Het desktop scherm is haarscherp op alle 2 de externe schermen. Zoom staat op 100% voor de externe schermen en 125% op de surface. perfect!..

Nou..toch niet helemaal. :? De standaard windows porogramma's en Edge lijken alles haarscherp weer te geven, maar andere programmas lijken wel uitgezoomd, de letters zijn kleiner en bovendien heel wazig. Er is niet echt een pijl op te trekken, het ene programma heeft het wel, het andere niet. Zelfs websites in chrome hebben kleine wazige letters.. Duidelijk een zoom (windows) probleem.

Ach het went wel..maar ideaal is het niet. Hopelijk komt hier ooit een fix voor. Dat het in andere programma's wel gewoon goed werkt geeft in ieder geval aan dat het wel moet kunnen.

Na een dag ,verder probleemloos, werken trek ik de kabel uit de surface en vertrek naar huis met een 100% opgeladen mobiele werkplek. Heerlijk..

De volgende dag plug ik in en.... kan weer gaan klooien om de monitoren mee te laten werken. :(
Ik heb inmiddels door dat ook de monitoren wat gevoelig zijn. Ik gebruik 2 Dell schermen die op de source 'digital' staan. Ik krijg hier vrijwel altijd eerst de melding dat de synch niet goed loopt waarschijnlijk is er een probleem met de frequentie/refresh rate vanuit de dock/surface. Na een paar keer klikken op de source knop van de monitor werkt het uiteindelijk wel.

Daarna is het smooth sailing, tenzij je even de surface wilt menemen, voor wat notities oid en dus unplugged... want daarna mag ik weer klooien met de monitoren... Niet ideaal als je haast hebt.

UPDATE: scaling probleem afbeelding toegevoegd.. vandaag werkte het wl in 1x. 8)7
Eerst ingeplugged en toen pas geboot. Op 1 monitor nog op source moeten klikken voor een refresh, maar dit was deze keer nagenoeg vlekkeloos.

Omdat ik nu echt vooruit kan met mijn Surface is het apparaat eigenlijk 4 sterren waard, maar omdat het scaling probleem voor veel mensen een dealbreaker zal zijn - toch maar 3 sterren. (Al zal dit meer aan windows liggen dan aan het dock vermoed ik..)

1 dIng wil ik nog proberen : ik had bij mijn SP1 een USB dvd brander, die werkt op de SP3 niet. De USB poort op de SP3 geeft te weinig power. Ik ga deze nog aansluiten op het dock om te kijken of deze combinatie nu wel wil werken. Ik verwacht van wel.

UPDATE 2
More troubles...
Na het insteken van de kabel in de surface blijft de surface knipperen, ook het lmapje op de connector van het dock knippert langzaam. Maakt niet uit hoe om ik de kabel insteek.
Ik stond op het punt om naar huis te gaan, dus heb het maar gelaten en ben vertrokken.

Bij thuiskomst leek de surface dood. Zwart scherm met backlight aan. Na aantal keren resetten wel weer een logo. Het opstartscherm met de tekst Surface verschijnt, maar geen rondje/laad icoontje. Ik was echt even bang dat hij de geest had gegeven.

Een harde reset naar de bios bleek nodig om het beestje weer leven in te blazen.
Gelukkig werkt hij weer. Echter insteken van de dock resulteert nog altijd in een knipperend scherm. Asl ik de dock insteek met slechts 1 monitor, en de andere rechtstreeks in de minidisplayport van de surface zelf, werkt het wl nog gewoon! Ik werk daarom nu maar op deze manier.

Tot nu toe ongekend problematisch om met dit dock een stabiele werkplek te krijgen. Als ik de opmerkingen over het oude dock hieronder lees die blijkbaar probleemloos werken, vraag ik me echt af of dit product wel helemaal goed doorgetest is voor een SP3.

Het scaling probleem is 'opgelost' door alle schermen op 100% te zetten, dus ook de SP3 zelf.

Heb jij ook een Microsoft Surface Dock?

Scaling en windows blijft een lastig iets. Programma's moeten het namelijk ondersteunen en heel veel programma's doen dat niet. Mensen met hele hoge resolutiescherm (4k) hebben ook problemen met scaling in veel programma's.
Ik heb een 4K scherm en gebruik eigenlijk altijd 150% (wat rond de 140DPI zit) scaling. "nieuwe" apps zien er erg goed uit, maar een hoop legacy ziet er f blurry uit, f te klein. Dat komt omdat de devs heel erg 'pixel only' minded waren. Windows is al sinds Windows 7 bezig met het detecteren van de monitor grootte naast de resolutie, en veel 1080p laptops kregen dan ook 125% scaling als 'default' aan staan.

Er zit echter een stijgende lijn in nu veel meer hardware resolutie als flexibel beschouwd, en universal apps ook meer gemeengoed worden. Spotify en Skype Desktop waren van die apps die erg slecht met scaling om gingen; vorige week zijn beiden ineens haar scherp op al mijn devices, niet alleen mijn 96DPI devices. De Blizzard Launcher is een van die apps die zich naar het OS presenteert als DPI-aware, maar het vervolgens niet is (erg klein), terwijl apps die niks rapporteren (dus het niet zijn) heel blurry worden. Dat is helaas de prijs van het hebben van een Legacy.

Overigens vind ik dt ze blurren erg netjes van Microsoft; beter dan alles heel klein maken, zeker als er ook 530+DPI schermen zijn... SInds Windows 8.1 is het OS ook variabel-DPI aware (de ene monitor kan een andere DPI hebben dan de andere, ook voor legacy apps dus zoals chrome).

Het feit dat sommige apps blurry zijn kun je, sorry, Microsoft niet echt aanrekenen. Het zijn de developers van legacy apps die iets te slordig om gaan met het feit dat niet iedereen hun OS meer in 96DPI zet. Wil je er als gebruiker toch vanaf, en er meer werkruimte voor terug krijgen (de prijs is dat je misschien wat kleine schermelementen hebt als je scherm absurd hoge resolutie is): stel dan alle monitoren in op 100% zoom oftewel: 96DPI.
Die onscherpe weergave heb ik inderdaad ook. Ik heb het zowel op externe schermen die ik op mijn Surface Pro 3 als op mijn ASUS Zenbook aansluit. Beiden draaien Windows 10. Eigenlijk is alleen het primaire scherm scherp. Dat wordt alleen pas toegepast als je af- en aanmeldt. De enige oplossing die ik gevonden heb is om alle schermen op 100% scaling te zetten, maar dan is het scherm van je Surface vrijwel onbruikbaar.
Het wisselt inderdaad per programma, maar zelfs Office 2016 is onscherp, wat in mijn geval toch wel het meest storend is. Internet Explorer en alle nieuwe apps gaan inderdaad wel goed. Waarom Office er op een scherm op 100% scaling alsnog onscherp uitziet als het niet je primaire scherm is, is mij vooralsnog een raadsel.
Ik heb exact dezelfde 'oplossing' ervaren nu... Ik draai dus alles maar op 100% en zet de browsers op de surface op 150%. Gelukkig heb ik vooral browsers nodig op mijn '3de scherm', dus het is werkbaar. De manier waarop ik erachter kwam was minder...

Na het loskoppelen en opnieuw koppelen van de dock sloeg mijn surface compleet op tilt. Alle schermen zwart, en daarna knipperde het scherm op de surface. Het apparaat hing volledig , als ik de muis bewoog werd die iedere seconde qua positite gereset, ik kon dus helemaal niets meer. Aan-uit knop bood geen oplossing, uiteindelijk heeft het apparaat zichzelf opgehangen en ge-reboot, alle niet opgeslagen zaken waren weg.

Daarna stond alles blijk baar op 100% want mijn schermen waren ineens haarscherp.. Een blik op de surface gaf de oorzaak, alles was 100% gezet.. en dan kan het blijkbaar weer wel. Het geeft niet echt een gevoel van een topproduct zo, heel jammer. Je kunt de scaling per scherm instellen, maar ondertussen hangt alles dus toch gewoon af van je sp3 scherm.

Ik neem hoe dan ook aan dat dit een windows probleem is, in principe doet de dock het wel gewoon. Alleen de zwakke stabiliteit icm de SP3 vind ik echt een minpunt.
Ligt niet aan de devs, ligt aan Microsoft dat ze hun APIs niet fatsoenlijk backwards compatible hebben gemaakt. Voor OSX hoef je als developer niets te doen om je app retina-ready te maken en te laten werken op iedere scaling, behalve aangeven dat je app retina-ready is (flag aanzetten in je bundle)
Ligt wel aan de devs. Bij OSX worden ze ordinair door het OS opgedrongen ook al schalen de apps zelf niet. Bij Windows moet de applicatie het ook ondersteunen. En dus ligt het aan de devs. Dat levert wel als extra meer schalingsopties. Wat zal leiden dat na loopt van tijd de applicaties beter schalen, bepaald door de dev, op een Windows machine dan dat Apple dat forceert in het OS. Apple eerder klaar, Microsoft beter eind resultaat.
Dus bij OSX gaat het automatisch (echt waar) en kan je het uitzetten per node met een boolean op false zetten (als je wil) dan wordt het "opgedrongen". Bij Windows moet je zelf rekening houden bij eigen nodes en ook echt testen of het goed gaat (wat bij OSX echt gewoon altijd werkt) en dan heb jij zoiets van: ja, ligt aan de devs.

Als het OS hierin geen leidende factor is, zou het zijn dat er voor OSX allemaal goede devs werken (want alle apps schalen perfect) en voor Windows iedereen er maar een zooi van maakt.

Als je developer ben, maak je handen eens vies en open Xcode eens even langer dan 10 minuten en (na de "wtf is dit" leercurve) je zal zien dat er enkele dingen echt veel beter in elkaar zitten dan bij Windows

Apple is een arrogant kut bedrijf, maar ze weten wel hoe je nette software moet maken

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 26 november 2015 08:45]

Helaas blijkt dit weer. Ik snap alleen niet waarom. Mijn externe monitoren draaien native resolutie, scaling is dus eigenlijk helemaal niet nodig. Toch gebeurd er blijkbaar iets. De monitor instellingen staan ook op 100%, maar het doet dus niet wat je verwacht.
Wat betreft meerdere schermen op de surface: het bedrijf waar ik werk gebruikt ook surfaces en de oude dock had maar 1 aansluiting, maar die ondersteunt wel DisplayPort 1.2 daisychains, uiterst handige functie om meer monitors op 1 kabel aan te sluiten.
Nee, niet voor meerdere 4k schermen, maar dat hebben we ook niet.
Ik heb de Surface Pro 2 met de bijbehorende dock. Die werkt eigenlijk vlekkeloos.

Waar je wel op moet letten is dat het bij afwijkende resoluties tov je surface vaak nodig is om je surface te herstarten. Anders raken diverse Apps in de war met de scaling (o.a. Kodi heeft er heel erg last van). Dit probleem treed niet op bij "duplicate" maar dus wel bij "extend". Het handigste is de Surface aan te sluiten voor je hem aan zet. In dat geval gaat het, bij Windows 8.1, eigenlijk ook altijd wel goed.