Lenovo IdeaPad Y50-70-00805NL Review

Nico_GTR 23 november 2015, laatste update op 22 april 2017, 4 views

Lenovo IdeaPad Y50-70-00805NL

Gekocht voor CAD en andere zware rekentoepassingen. Voldoet uitstekend, lekker snel, voldoende rekenkracht. Bouwkwaliteit zou hier en daar iets beter kunnen maar hij valt zeker niet uit elkaar. Ook de koeling is goed al wordt ie wel wat rumoerig onder een zware last. Maar dat is te verwachten.

Pluspunten

• Snel en krachtig
  • Toetsenbord

Minpunten

• Scherm (TN)
  • Trackpad
  • Standaard HDD
  • Bouwkwaliteit
  • Word snel te warm

Wellicht wat te laat gezien de huidige line-up van laptops maar mocht je deze nog tweedehands overwegen.

De computer heb ik nu 3 jaar in bezit, en vooralsnog heb ik nog niet het gevoel dat ik tekort kom binnen mijn huidig gebruiksprofiel.

Laten we beginnen met de enorme problemen die ik heb gehad met de standaard SSHD die werd geleverd. 1 tb met 8 gb aan snel cachegeheugen. In theorie moet dat heel prettig zijn maar in de praktijk werkt het net niet helemaal zoals het bedacht is.
De schijf zelf heeft zich meerdere malen compleet geformatteerd zonder daarvoor enige aanleiding te geven. Blue screen, C: schijf controleren op fouten, opnieuw windows installeren.
Als je op vakantie bent en dit gebeurt ben je direct veel programma's kwijt die je met licentie moet installeren. Met andere woorden niet het meest prettige dat je kunt ervaren.

Derhalve eerst geprobeerd het onder garantie te laten vallen.....Mycom krijgt een dikke duim naar beneden. De beste man vond dat het een virus was, prima, vind het maar, ze konden het niet vinden maar wilden de harde schijf niet vervangen.
Ik heb een 512GB SSD besteld, sindsdien is de hele laptop getransformeerd. Ongelooflijk hoe een harde schijf een dergelijke bottleneck kan zijn.

Schroefjes zijn er al meerdere malen uitgevallen nadat ik de computer open had geschroefd. Beetje loctite deed wonderen. Maar ook het onderste paneel dat voor een klein gedeelte uit plastic is gemaakt scheurt onderhand door.

Verdere kwaliteit is goed, het scharnier is nog te openen met 1 hand, het toetsenbord en het materiaal waar je handen op rusten voelt hoogwaardig aan en is bovendien goed schoon te maken.

Al met al voor de specs en prijs een prima laptop die fijn in gebruik is, maar verwacht niet het koopje van de eeuw want op bouwkwaliteit lever je het toch in. En die SSD is echt een upgrade die je moet doen!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y50-70-00805NL?