Dell Inspiron 5000 Review

Skoo 23 november 2015, laatste update op 24 november 2015, 1.333 views

Dell Inspiron 5000

De enige 17" laptop gebaseerd op het Intel Skylake platform (begin november 2015). Goede uitbreidbaarheid, goede driversupport. Onhandig touchpad met geďntegreerde muisknoppen. Goed geprijsd.

Pluspunten

• Degelijkheid
  • Bestelproces
  • Specificaties (Skylake)
  • Levertijd
  • Driversupport
  • Minimalistisch uiterlijk
  • Geluidsproductie fan
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Onhandig touchpad
  • SSD moet achteraf worden toegevoegd, kan niet worden meebesteld
  • Teveel Dell utilities standaard geďnstalleerd
  • Toetsenbord veert mee onder druk
  • Geluidsproductie en snelheid meegeleverde harde schijf

INLEIDING
Het was begin november 2015. Na 6 jaar werd mijn Dell Vostro 1710 te traag. Een opstarttijd van 5 minuten werd me toch iets te gortig. Upgraden (meer RAM, SSD) is slechts uitstel van executie. Dus op zoek naar een vervanger.

FUNCTIONELE EISEN
De functionele eisen aan de nieuwe laptop waren eenvoudig:
- geschikt als desktopvervanger
- geschikt voor MS Office, mailen en browsen

RANDVOORWAARDEN:
- maximaal ¤1000
- A-merk
- korte levertijd
- goed getest
- moet er een beetje clean, modern uitzien, geen zwarte pizzadoos
- moet minimaal 6 jaar probleemloos blijven functioneren
- schijf en RAM moet makkelijk te upgraden zijn
- goede ondersteuning door de fabrikant
- drivers beschikbaar voor Windows 7, 8.1 en Ubuntu (als alternatief OS, voor het geval dat Windows 10 niet bevalt)

TECHNISCHE EISEN
Op basis van bovenstaande functionele eisen kwam ik tot de volgende technische eisen:
- minimaal 17" beeldscherm, ruim toetsenbord met goede ruimte en steun voor de handpalmen
- minimalistische behuizing liefst van aluminium (look) met weinig logo's en frutsels
- Intel Skylake platform met minimaal Intel i5 processor
- 8GB RAM, uitbreidbaar
- snelle SSD van minimaal 256GB

SELECTIE
Eerst maar eens breed orienteren op Tweakers, CoolBlue, Google Shopping, Amazon, etc. Wat opvalt is dat geen enkele site voldoende technische specificaties vermeldt. Je bent dus gedwongen uit te wijken naar de websites van de fabrikanten. Zelfs daar vind je nauwelijks informatie over de toegepaste chipset en andere componenten. Pas na diep graven op de support afdeling kom je dan uiteindelijk specsheets tegen waarin wat meer informatie te vinden is. Tijdrovend en irritant.

Uiteindelijk bleek dat geen enkel merk/model aan mijn al mijn eisen en wensen zou gaan voldoen. In de prijsklasse onder de ¤1000 bleek geen model te koop met een SSD én Skylake chipset en CPU. Aangezien het makkelijk is om achteraf de harddisk door een SSD te vervangen ook gekeken naar modellen met een reguliere HDD. Alleen de nieuwe Dell Inspiron 5000 serie bleek leverbaar met een Skylake chipset/i5 CPU én een 17" beeldscherm. En voldeed aan bijna alle overige kenmerken.

De (beperkte) ervaringen op internet met deze serie waren positief. Met uitzondering van het touchpad vanwege irritatie over het gebruik van de geďntegreerde muisknoppen. Besloten dus om een goede losse muis mee te bestellen.

BESTELLING
Op de site van Dell verliep de bestelling (per creditcard) gelukkig vlotjes. Het is even opletten, want in de 5000 serie wordt de 5758 ook nog geleverd. Dit is een vierde generatie chipset/processor combinatie. De 5759 is gebaseerd op het 6e generatie Intel platform. Hierin zijn 4 configs beschikbaar, waarvan 1 met de geďntegreerde HD5500 GPU.
Ik koos deze, samen met een HDD van 1TB en 8GB (2 modules van 4GB) RAM. Windows 10 Home is standaard. Beperkte backup opties dus, maar dat is geen probleem. Hiervoor gebruik ik Macrium Reflect.

Alle overige opties voor uitgebreide garantie en services heb ik ongemoeid gelaten. In het verleden is de 1-jarige garantie voldoende gebleken. Naar ik hoop en verwacht is dat nu ook zo.

LEVERING
Zoals beloofd werd de bestelling binnen 4 werkdagen verzonden, hetgeen goed te volgen was in "Mijn Account". Opvallend: tegenwoordig vindt verzending plaats vanuit China, vroeger was dit Ierland of Polen. Vervolgens had UPS nog eens 4 dagen nodig om de laptop thuis af te leveren.

EERSTE INDRUK
Een platte kartonnen doos, waarop duidelijk vermeldt staat dat er een laptop in zit. In principe geef ik de voorkeur aan dozen zonder opschrift vanwege de diefstalgevoeligheid. Immers, heel wat laptops zijn onderweg zomaar "verdwenen".

De losse muis werd als apart item in een bubbeltjes envelop verstuurd. Beide werden tegelijk en schadevrij geleverd.

De laptop werd keurig beschermd door een schuimverpakking. Een Windows 10 DVD was bijgevoegd evenals diverse boekjes.

BEHUIZING
De ruwe aluminiumkleurige behuizing voelt zwaar en stevig aan. Het gewicht bedraagt bijna 3 KG en dat merk je. Je moet nogal wat kracht uitoefenen om de laptop open te klappen. Het oppervlak rondom het toetsenbord voelt een beetje rubberachtig aan. Niet onaangenaam. Vette vingers laten wel gauw vieze plekken achter. De afwerking is erg goed. de aan/uit knop voelt lekker stevig, connectors voelen niet gammel bij het insteken van stekkers.

TOETSENBORD
Het toetsenbord is ruim van opzet met een apart numeriek keypad. de toetsaanslag is goed met voldoende travel voor de toetsen. Wel veert het hele toetsenbord een beetje mee bij iedere aanslag. Het toetsenbord van mijn zakelijke laptop (Dell Latitude E5440) voelt in dat opzicht degelijker aan.

Het touchpad waarover online geklaagd wordt is inderdaad het minst overtuigende onderdeel. Het bestaat uit een metalen plaatje dat een tikje wiebelig aanvoelt, en inderdaad: de geďntegreerde muisknoppen zijn lastig om aan te wennen. Te vaak maak je de verkeerde selectie doordat onbedoeld de cursor verschuift. De losse muis biedt gelukkig uitkomst.

SCHERM
Het grote scherm is niet mat zoals mijn zakelijke laptop, maar glanzend. Je kunt dit dus prima als spiegel gebruiken ;-) . De kleurweergave is goed, de helderheid is uitstekend evenals het contrast en het bekijken van foto's en films is een plezier.

GELUIDSPRODUCTIE
De harde schijf (die ik ga vervangen door een SSD) maakt een zacht, maar onprettig, geruis. De DVD drive (die ik verwacht zeer incidenteel te gebruiken) is ook van het lawaaiige soort. Gelukkig is het warmte management goed op orde, met dank aan het energiezuinige Intel Skylake platform. De ventilator hoeft haast nooit in actie te komen, en als hij het doet is het bijna onhoorbaar.

UPGRADE-MOGELIJKHEDEN
De bereikbaarheid van de harde schijf en de RAM modules is prima. Een grote afdekplaat wordt door 2 schroefjes op zijn plaats gehouden. Daaronder liggen de geheugenmodules en de caddy van de harddisk prima onder handbereik.

BIOS
De bios opties lijken afkomstig van de zakelijke lijn van Dell. Er is een eindeloze hoeveelheid managementfuncties beschikbaar. Voor mij belangrijk is de mogelijkheid om de harde schijf van een wachtwoord te voorzien. Natuurlijk is dit een UEFI omgeving met secure boot. Gelukkig is de mogelijkheid gebleven om tijdens een normale boot altijd via F2 het BIOS in te kunnen en via F12 een boot-menu te kunnen opstarten.

SOFTWARE
Zoals met iedere nieuwe laptop worden er diverse utilities standaard meegeleverd, waaronder een hele riedel aan Dell support tools. De enige waar ik prijs op stel is het gratis jaarabonnement op de volledige Mcafee Internet Security. Snel een accountje aangemaakt op Mcafee.com en vervolgens de gehele harde schijf gewist.
Hoe? Op Microsoft.com heb ik de Windows 10Home ISO gedownload, en op een bootable USB gezet. Tijdens de installatieprocedure heb ik alle partities van de harddisk verwijderd. Vervolgens de installatieprocedure zijn gang laten gaan. Ook interessant: dit blijkt meteen de laatste 10586 build te zijn. (edit: inmiddels heeft Microsoft dit weer ongedaan gemaakt. Nu is 10586 weer als update beschikbaar)

Na de installatie ontbreken er een aantal chipset drivers, te zien aan de vraagtekentjes in apparaatbeheer. Deze worden automatisch gedownload via Windows update. Prima driver support door Microsoft, dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

Na alle updates blijkt er een prima functionerende laptop te zijn ontstaan. Wel heeft het systeem bij opstarten en afsluiten te lijden van de trage Samsung 1TB 5400rpm harde schijf. Goed geconfigureerd (oa schrijfcache inschakelen in apparaatbeheer!) is er wel mee te leven.
Maar goed, zoals ik al had aangegeven vervang ik de schijf toch met een goede SSD. Nadat ik een complete en stabiele omgeving heb maak ik daar een image van met Macrium Reflect en plaats die op de nieuwe SSD.

Windows 10 heeft verder een goed buikbare mail client aan boord, ondersteuning voor PDF, en herkent heel veel RAW formaten. De nieuwe Edge browser vind ik niets, net als de meegeleverde Modern apps. Deze laatste zijn met CCleaner gelukkig makkelijk te verwijderen. Wel moet via het onderdeel "privacy" in Windows Instellingen handmatig alle feedback richting de Microsoft servers worden uitgeschakeld.

DRIVERS & MANUALS
Er zijn drivers beschikbaar voor win7/8.1/10 op:

Ubuntu wordt wel vermeldt als besturingssysteem, echter de driver repository is leeg. De Inspiron 3000 serie kon af fabriek met Ubuntu worden geleverd. Ik moet nog uitzoeken of en hoe Ubuntu hier op draait.

Er zijn diverse handleidingen beschikbaar op:

TOTAALOORDEEL
Al met al een positieve totaalindruk. Mooie minimalistische behuizing. Jammer van het touchpad, leve de losse muis. Prima out-of-the-box hardware support van Windows 10. Afgezien van de harde schijf, lekker snel en energiezuinig.

Met gebruik van de optie "energiebesparing" in Windows 10 kan ik ongeveer 6 uur werken op één baterijlading.

Heb jij ook een Dell Inspiron 5000?

Heb jij een m2 of mSATA slot in deze laptop kunnen ontdekken? Ik hoor er gemengde geluiden over...
Nee, ik heb de laptop open gehad maar geen van beide gezien. Gewoon SATA dus.
Dank voor je reactie!