Specificaties Starterset, 2x 100Mbps - Bekijk alle specificaties

Devolo dLAN 550 duo+ Starter Kit Review

Ursamajor 23 november 2015, laatste update op 30 december 2015, 3.984 views

Devolo dLAN 550 duo+ Starter Kit

Vanwege het eindeloze gestoei om een stabiele wifi verbinding te hebben, heb ik dit setje aangeschaft. Nu heb ik in mijn jaren 70 huis een stabiele verbinding tussen een pc boven en de apparaten beneden met een download van 7MB/s

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • 2 ethernet poorten
  • Stabiele verbinding

Minpunten

• Kan altijd sneller ;-)
  • Voor hetzelfde geld heb je 1x gigabit (650+)
  • Valt af en toe uit

Beheerbaarheid Score: 5
Waarom
Bij ons is het nogal druk op de 2,4 GHz band en het kanaal gebruik wisselt daarbij ook vaak. Daardoor is het lastig om een stabiele vlotte wifiverbinding te hebben voor het streamen van films met Plex naar de Chromecast. Zelfs voor muziek was het af en toe belabberd, met haperingen tot gevolg.
De automatische kanaalkiezer op de router (TP-Link 1043) werkt niet naar mijn zin en het trekken van een utp kabel is niet mogelijk. Dus is een powerline adapter een mooie goedkope oplossing.

In de doos
In de doos zitten de 2 adapters en 2 1,8 meter lange netwerkkabels vergezeld met wat boekjes.
De handleiding laat in duidelijke plaatjes zien hoe de apparaten ge´nstalleerd en ingesteld moeten worden. Op de site van Devolo is een programma te downloaden waarbij je de adapters een naam kunt geven, statuslichtjes uitzetten, firmware updaten en verbindingsgegevens kunt zien.

De installatie
De installatie is erg eenvoudig. Er wordt aangeraden om een stopcontact in de muur te kiezen en geen stekkerdoos. Waarschijnlijk omdat er in de muur massieve bedrading zit en in de stekkerdoos niet.
Als beide adapters in de muur zitten, druk je een keer op de knop aan de zijkant en ze vinden elkaar.
Middels de apart te downloaden software kun je de adapters in het netwerk ook zien en beheren.

Gelukkig is het 2e stopcontact ook prima te gebruiken als de adapter in de muur zit.

Prestaties
In het jaren 70 huis hebben we flinke betonnen muren en vloeren. Als ik op de pc op de eerste verdieping een download startte, haalde ik zo'n 2,5MByte/s.
Nu met de powerline adapter haal ik de volledige bandbreedte van 50Mbit/s.
Een filecopy naar de wd-nas gaat met 6,5 ß 7 MByte/s. Zit ik op een bedrade laptop beneden, haal ik ongeveer 11Mbyte/s. Dit is omdat de poorten op de adapters slechts 100 Mbit zijn.

Voor het maken van een stabiele bedrade netwerkverbinding op plaatsen waar je geen UTP kabel kan trekken, is dit een prima oplossing. Voor streamen van films is de snelheid prima.
Of het apparaat duurzaam is en het over een jaar nog steeds goed doet, is nog de vraag.
Het Duitse merk Devolo kende ik eigenlijk niet, maar de site en ondersteuning lijken dik in orde en op andere sites staan er ook positieve reviews.

Edit 30-12-2015
Na een tijdje in gebruik merk ik dat af en toe de verbinding met internet weg is. Bij nadere controle blijkt de andere adapter die beneden in het stopcontact zit niet gevonden te worden.
Zo ook vanavond. Uit zichzelf is het wel weer hersteld (wellicht was het de optie van de automatische stroombespaarmodus), maar als ik zie wat de snelheid is... 146Mbps (na uitschakelen energiebesparing is ie ineens 350 MB/s)... Nog altijd sneller dan de 100Mbps poortjes die erop zitten, dus dan vind ik het toch niet zo heel erg dat ik niet de variant met een enkele gigabit poort heb.

Heb jij ook een Devolo dLAN 550 duo+ Starter Kit?