Antec New Solution NSK1380 Review
Inleiding Mijn HTPC zat al tijden in een Antec NSK2480 maar omdat ik een nieuw tv meubel heb gekocht waar al mijn audio en video apparatuur in past behalve de NSK2480 moest ik op zoek naar een nieuwe behuizing voor mijn HTPC. Ik ben op zoek gegaan naar een behuizing die aan de volgende eisen voldeed:klein genoeg om in een ikea besta burs lade te passenruimte voor minimaal 2 hdd'sstilniet te duurHet uiterlijk was niet zo van belang omdat hij toch in een lade staat waardoor hij de meeste van z'n dagen onzichtbaar zal slijten. De grootste voorwaarde was dat er veel harde schijven in konden. Ik heb overwogen een NAS te bouwen maar het leek me onzin om een centrale storage te bouwen...
Pluspunten
klein stil niet al te duur voor toch een prima afgewerkte kast
Minpunten
zijpanelen wat gammel
Eindoordeel
Mijn HTPC zat al tijden in een Antec NSK2480 maar omdat ik een nieuw tv meubel heb gekocht waar al mijn audio en video apparatuur in past behalve de NSK2480 moest ik op zoek naar een nieuwe behuizing voor mijn HTPC.
Ik ben op zoek gegaan naar een behuizing die aan de volgende eisen voldeed:
- klein genoeg om in een ikea besta burs lade te passen
- ruimte voor minimaal 2 hdd's
- stil
- niet te duur
Na wat zoeken kwam ik uit bij de Antec NSK1380. Ik had al een prima ervaring met Antec door mijn oude HTPC kast.
De behuizing
De behuizing zelf is 20,1cm (H) x 26,9cm (
Meegeleverde onderdelen

Naast natuurlijk de behuizing levert Antec een stroomkabel, beknopte handleiding, rounded IDE kabel, benodigde schroefjes en een ventilator die je in een PCI slot kunt plaatsen. Deze sluit je aan op een molex connector dus is waarschijnlijk niet temperatuurgevoelig. Ik heb hem zelf niet geplaatst.
Het grolsch pijpje is om de grootte van de behuizing in te schatten.
Het inbouwen van de hardware
Ik heb mijn oude HTPC hardware ingebouwd. De specs zijn bovenaan deze review te zien.
Het inbouwen van alle hardware is nogal lastig omdat je weinig werkruimte hebt. Antec heeft er wel alles aan gedaan om zo goed mogelijk overal bij te komen en natuurlijk is de ruimte beperkt door de afmeting van de behuizing dus dit zie ik in dit geval niet echt als een negatief punt. De cage voor de dvd spelers en harde schijven kun je zonder gereedschap uit de behuizing halen. Deze constructie komt bij meerdere Antec htpc kasten voor.

Beide zijkanten zijn ook zonder gebruik van gereedschap te verwijderen. Nadeel is wel dat zijkanten vooral aan de voorkant niet echt vast zitten. Je kunt ze een paar millimeter bewegen wanneer ze op hun plek zitten. Waarschijnlijk was een extra bevestigingspunt vooraan geen overbodige luxe.
De harde schijven kun je middels de meegeleverde schroeven met rubberen trillingsdempers zo aan de drive cage schroeven net als de dvd speler. Ik heb in totaal 3 harde schijven en 1 dvd speler in de behuizing gebouwd.
Het monteren van het moederbord is al net zo makkelijk. Anders dan gewoonlijk zijn de meeste afstandhouders op de bodemplaat niet voorzien van schroefdraad maar kun je het moederbord simpelweg op z'n plek schuiven. Kleine pinnetjes op de afstandhouders grijpen dan om de printplaat heen. Vervolgens schroef je het moederbord vast met 2 schroeven op plekken die wel bereikbaar zijn voor een schroevendraaier.
Ruimte voor betere koeling
Hierover kan ik kort zijn. Die is er praktisch niet. Na het inbouwen van alle hardware zit de kast bijkans propvol. De standaard koeler bij mijn AMD processor past net onder de ingebouwde harde schijf. De zijkanten of bovenkant van de kast biedt standaard ook geen ruimte voor extra casefans. Mocht je dat wel willen dan zou je er zelf de nodige gaten in moeten maken.
Ik heb de behuizing nu in de lade van mijn besta burs kast staan en zelfs met de lade dicht wordt de processor niet bijzonder warm, zo rond de 45 graden. Ook de voeding laat nauwelijks van zich horen bij intensief gebruik.


Conclusie
De Antec NSK1380 is een prima behuizing voor je HTPC. De afwerking van de kast is prima en de 350 watt voeding doet zijn werk zonder veel geluid.
Heb jij ook een Antec New Solution NSK1380?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (10)
http://www.xbitlabs.com/a.../antec-psu-roundup_3.html
Gr. Benjamin
http://gathering.tweakers...message/30448180#30448180
Ben het voor de rest met je eens. Een prima behuizing. Niet te duur, goede zuinige voeding en lekker compact. Alleen door de beperkte ruimte in de behuizing, is het soms wel prutsen met kabels e.d.
Ik zie trouwens op de foto's dat je de meegeleverde casefan niet hebt geïnstalleerd? Dan lijkt het mij met 3 harde schijven toch echt te warm worden...
[Reactie gewijzigd door Poffertjesporem op 22 juli 2024 15:06]
Wat betreft de hitte. Ik heb de harde schijven zo ingesteld dat ze al heel snel op standby gaan wanneer ze niet gebruikt worden. M'n OS, films, series en muziek ( op externe hdd) staan allemaal op verschillende schijven waardoor er meestal 2 schijven zijn die "uit" staan.
En voor mijn part wordt de CPU wat warmer, zolang hij z'n werk maar doet vind ik alles prima. Extra fans in de behuizing of m'n meubel maken ben ik niet van plan omdat stilte heilig is
De meeste voedingen passen niet in deze kast. Deze wel:
Be Quiet SFX Power Compact Power Supply (350 Watt) (BN134)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/12112/snake_av.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/63649/IMG_8734.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/299377/DEXTER2.gif?f=community)