Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 Review

-zeehond 20 november 2015, laatste update op 16 april 2016, 437 views

Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000

Mooie muis welke op vele ondergronden werkt en een goeie verbinding met de pc heeft. De scrolwheel van deze muis klikt wel zwaar en is traploos.

Pluspunten

• Prima draadloze verbinding
  • Werkt op vele ondergronden
  • Baterij meegeleverd
  • Goed klik gevoel
  • Fijn profiel aan de zijkant

Minpunten

• Het knopje aan te linkerkant zit niet optimaal.
  • Klikken met scrolwheel gaat wel zwaar
  • traploos scrolwheel

Inhoudsopgave
1 introductie
Hier geef ik een kleine introductie vooraf.
2 Wat zit er in de doos?
Om te beginnen bespreek ik wat er allemaal in de doos zit, en de verpakking zelf.
3 installatie muis
In dit gedeelte bespreek ik de installatie van de muis, en komt de bij de muis meegeleverde software aanbod.
4 De muis
Bij dit stuk bespreek ik het stukje hardware zelf
5 De muis in gebruik
Hier deel ik mijn gebruikerservaringen met muis.
6 De samenvating
Als laatste gedeelte in deze review geef ik een kleine samenvatting en mijn eindoordeel.

Deze Microsoft muis heb ik gratis toegestopt gekregen bij een Microsoft office pakket. Vervolgens heeft hij een tijd liggen stof happen op zolder (he? die verpakking was toch niet grijs?), maar ik heb hem nu toch maar eens in gebruik genomen. Ik perfect moment voor een review op tweakers.net dacht ik dus, want als het aan mij ligt valt er toch over een muis die tot een paar dagen terug alleen stof heeft gezien het een en ander te vertellen. Dus neem ik jullie nu mee naar het begin van deze review, (altijd spannend) wat zit er in de doos.

Als eerst hier een beknopt overzicht wat er precies met de muis is meegeleverd. Wel moet ik zeggen dat ik deze muis al een tijd had liggen, en ik dus niet weet of de inhoud van de verpakking in tussentijd is gewijzigd.
  • 1x De muis zelf,
  • 1x transceiver
  • 1x AA batterij
  • boekjes
  • Cd-rom met software

De muis zelf bespreek ik in deel 4, hieronder een iets uitgebreidere toelichting van de rest van de inhoud.

De Tranceiver
Hier valt dan niet zo heel veel spannends over te vertellen, behalve dat hij in een USB-poort moet worden gestoken.

AA-batterij
De muis heeft 1 AA-batterij nodig om te werken. Mooi is dat deze batterij met de muis was meegeleverd, dat scheelt weer een ritje naar de winkel als je zelf geen batterij in huis hebt. Ik heb de batterij echter niet kunnen fotograferen omdat ik deze al eerder een keer uit de verpakking heb geplukt toen ik haastig op zoek was naar een batterij voor het een of ander (Wat was ik toen blij die muis met zijn meegeleverde batterij weer eens tegen te komen).

Boekjes
Ook de boekjes ontbreken niet. Er wordt een boekje meegeleverd over batterijen, een soort snel start gids, en een uitgebreide handleiding.

De Cd-rom met software
Ook de software voor de muis wordt met een Cd-rom meegeleverd. De Cd-rom zit in een papieren verpakking met een doorzichtig plastic velletje aan de bovenkant.

Verder was er na het uitpakken van de muis ook nog genoeg verpakkingsmateriaal om te sorteren en netjes weg te werken.

Verder heb ik niet veel meer te vertellen over wat er precies wordt meegeleverd, dus kom ik uit bij het volgende onderwerp, de installatie van de muis.

Bij het installeren heb ik gewoon de handleiding gevolgd en ben ik bij de software begonnen. De software laat zich naar mijn mening gemakkelijk installeren. Toen ik de installatie startte kwam ik uit bij dit scherm:

Afijn hier op OK geklikt want ik wil toch die muis installeren.

Voor de installatie begon moest ik de licentieovereenkomst accepteren, waarna de installatie begon.

De installatie duurde zo'n 2 minuten, maar deze tijd kan op elke pc weer anders zijn. Naar de installatie nog wat leesvoer en een vraagje voor updates.

Hierna kan op Finish worden geklikt en klaar, de software is ge´nstalleerd.

2 Batterij in de muis stoppen

Stap twee in de handleiding is het installeren van de batterij. De volgende keer kijk ik echter wel eerst even goed of de muis wel uit staat want toen ik de batterij erin stopte kreeg ik meteen een zeer felblauw licht voor de kiezen. Maar goed batterij erin stoppen dus, er staat aangegeven waar de + en - moet van de batterij.

3. De muis aanzetten
Stap 3 is de muis aanzetten via de schakelaar aan de onderkant, Bij mij stond de muis duidelijk al aan, dus bij deze stap hoefde ik niet veel meer te doen. Wel is het fijn dat de muis aan en uit kan worden gezet om zo stroom te besparen.

4. De transceiver aansluiten.
Stap 4 is de transceiver in een USB-poort prikken, verder niet veel spannends aan behalve kijken hoe om deze moet.

Na deze stappen was mijn muis ge´nstalleerd en kon ik de software een bekijken.

3.1 cofiguratie en bij de muis meegeleverde software

Na de installatie was het instellingen menu knoppen op de pc uitgebreid. (voorheen gebruikte ik alleen een Tochpad). Of dit echter gewoon een standaard instellingen menu is voor muizen is mij niet helemaal duidelijk. Wel zijn er naarmijn idee genoeg mogelijkheden.

Op het plaatje is de muis te zien. De knop die op het moment ingedrukt is, wordt geel weergegeven.

Zowel voor de rechter, linker, de wheel button en de knop aan de rechterkant van de muis kunnen instellingen worden gemaakt. Als er op het drop down menu wordt geklikt zijn de mogelijkheden beschikbaar, Naar mijn idee zijn er genoeg mogelijkheden.

Een aantal opties zijn:
Instellen als vorige of volgende knop (in browsers)
Inzomen of uitzomen
Dubbelklik
enz.

Ook is er een optie om de standard waarden te herstellen.

Verder kunnen er ook voor programma's specifieke instellingen worden gemaakt. Dit vind ik wel een mooie toevoeging, zo kan ik de extra knop aan de rechter kant in browsers gebruiken als vorige, maar buiten de browser als dubbelklik gebruiken.

Verder ontdekte ik ook nog na installatie dat er een Healty Computing Guide om mijn pc erbij was verschenen, en een menu met twee instellingen.

Na even met de software gespeeld te hebben ging ik de muis zelf eens wat beter bekijken. Echter wil ik eerst nog even de muis zelf bespreken.

De Muis zelf heeft een linker en rechtermuisknop. Verder zit er in het midden een scrolwheel, die ook als knop kan worden gebruikt. Verder staat er op de bovenkant van de muis Microsoft geschreven

De scrollbwheel geeft echter niet het gevoel geven alsof deze draait als er gescrold wordt.

Ook aan de linkerkant van de muis is nog een knop te vinden. Persoonlijk vind ik deze wel een mooie toevoeging. Overigenns is de knop naar mijn idee lang genoeg om er twee van te maken, dit lijkt mij in combinatie met het gebruik van een webbrowser handiger. (1 voor vorige en een voor volgende), of een knop instellen als inzomen en de ander als uitzomen.

Op de onderkant van de muis is een aan-en-uit schuifje te vinden. Verder zit er een felblauw lampje, en een opbergvakje voor de transceiver. Ook is de plek waar de batterij moet aan de onderkant van de muis te vinden.

Aan de zijkant van de muis is het materiaal iets stroever en bevat het een beetje profiel, zoals ook op de foto's te zien is. Persoonlijk vind ik dat hierdoor de muis fijner in de hand ligt.

Ook heb ik de verbinding van de muis getest. Hier heb ik weinig op aan te merken. Ik kan rustig met de muis een aantal meter van de pc af gaan staan, maar de muis blijft bereik houden. Dit is vooral fijn als ik de pc met mijn tv verbonden heb via een HDMI-kabel. Zo kan ik vanuit de bank met de muis toch mijn pc besturen.

Ook heb ik getest hoe de muis werkt op verschillende oppervlakten. Hierbij ontdekte ik dat het niet zoveel uit maak of ik nu een muismat gebruik, of dat ik de muis nu of houd, of een tegelvloer, of op een plastic gebruik.

Als laatste geef ik nog mijn persoonlijke ervaring met de muis in gebruik (voordat ik mijn eindoordeel en samenvatting geef).

De muis laat zich redelijk fijn vasthouden. De vorm is nu niet de beste die ik ooit heb ervaren, en had naar mijn mening beter gekund. Ik vind dat de muis zich fijner laat vasthouden als ik mijn vingers deels tegen de onderkant aan kan houden, maar dat werkt voor geen meter ;) . Wel zorgt het profiel aan de zijkant van de muis voor een betere grip.

De knoppen laten een licht klikgeluid horen wanneer ze gebruikt worden, en geven ook een klikgevoel. Zoals ik wel al eerder beschreef geeft de scrolwheel niet echt het gevoel alsof deze daadwerkelijk rond draait. Ook klikt het scrolwheel zwaar.

Het knopje aan de linkerkant van de muis zit eigenlijk iets te ver weg voor mijn duim, waardoor ik mijn vingers moet buigen wil ik er met de duim goed bij kunnen komen. Dit vind ik toch een wat minder puntje. Ik had het fijner gevonden als het knopje iets meer richting de arm had gezeten als de muis wordt vastgehouden.

Ik heb de muis zowel links als rechts gebruikt, en op beide manieren vind ik hem wel fijn werken. Ook als ik de muis langere tijd gebruik krijg ik geen last van dat hij ongemakkelijk wordt om vast te houden.

Deze review is bijna bij het einde aan gekomen. Hieronder een samenvatting.

Ook zijn er genoeg mogelijkheden om de extra knoppen voor te gebruiken. Nog een tweede knop op de zijkant van de muis was den ik wel een leuke toevoeging geweest.

Ook de opbergruimte onder de muis is wel fijn om de transceiver in op te bergen. Verder is het profiel aan de zijkanten fijn bij het vasthouden van de muis. De vorm van de muis is op zicht wel goed, maar is nu ook weer niet de beste die ik ooit in mijn hand heb gehad.

De muis is redelijk in gebruik, wel vind ik de knop aan de linkerkant wat onhandig zitten, en is de scrolwheel traploos en geeft niet echt een gevoel van dat deze rond draait. Ook klikt het scrolwheel best zwaar.

Al met al vind ik deze muis van Microsoft zeker dan ook niet slecht.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000?